Hvis jeg var deg og ville fått mest for pengene, ville jeg gått til Cyklon og hørt om der har mere igjen av knalltibudet de hadde for litt siden. Jeg liker veldig godt siste generasjonen til cube. Jeg syns de er gode både oppover og nedover.
Men hvis du snuser på SantaCruz (jeg syns VPP opphenget er utrolig bra til klatring) så har Ole Christian utpå øya demosykler tilgjenelig. De har vell blitt litt billigere de siste 2-3 åra også?
Jeg prøvde såvidt pole machine forrige helg og det kjentes skikkelig stødig ut, men jeg innbiller meg at den blir litt sofa oppover. Men det er bare synsing.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
Re: Pole, Commencal eller Nukeproof?
[Re: Cervin]
#257512017/09/201918:14
Jeg prøvde såvidt pole machine forrige helg og det kjentes skikkelig stødig ut, men jeg innbiller meg at den blir litt sofa oppover. Men det er bare synsing.
Har Evolink 158. Til tross for at eg gikk for L, som kanskje er litt i overkant for mine 177cm, er eg veldig imponert over kor god den er oppover. Nedover trur eg den har ubegrensa potensiale...
Var litt usikker når eg valgte den grovaste varianten, men har ikkje angra så langt.
Vil spesielt nemne at ein får ei veldig behagelig sittestilling under bratte stigningar. No forstår eg ikkje at eg har orka å sitte tredd over styret for å hindre løft på forhjulet på min gamle intense tracer
Jeg kan bare svare for evolink 158. Den er ganske mye bedre på klatring enn ripleyen jeg har. Tipper 131 neppe er noe dårligere. Det er vel nevnt en haug av gode sykler i denne tråden her. Jeg slenger inn en outsider. Bird aeris am9.
Prøv først, du
Ekke du kongen av å mente ting uten å ha prøvd? Du dømte jo den nye bansheen nord og ned for 24t siden basert på et bilde.
Prøv først, du
Ekke du kongen av å mente ting uten å ha prøvd? Du dømte jo den nye bansheen nord og ned for 24t siden basert på et bilde.
Jeg har eid en Banshee og syklet mange km, og vet godt hvordan de funker Titanen er fet, men jeg synes de overbygger bakramma med de overforsterkede firkantrørene, og opphenget jeg hadde sist hadde for dårlige toleranser, så jeg måtte bruke mye locktite for at akslingene ikke skulle løsne. Og så synes jeg Banshee helt klart burde ha fortsatt å være en lang sykkel - noe de var tidlig ute med (relativt sett). Kunne gjerne eid en Titan!
Jeg har bare prøvd baronens Pole Evolink 131 veldig kort, og den var jo ikke sammenliknbar med min Ripley v1 oppover. Begge har samme demper (CC DBair IL), men naturlig nok ikke samme oppsett. Mulig 158 er helt anderledes, men det høres jo litt underlig ut at Ripleyen skal klatre dårligere. Uansett, viktigst å finne en sykkel man er fornøyd med til sitt bruk!
Syklet noen meter på (ett hakk for stor) Pole Machine med 27,5"x2.8 for litt siden. For meg var det umulig å manuale forhjulet opp mer enn etpar cm. Skal det være slik? Hadde fått hetta om jeg ikke hadde greid å kontrollere sykkelen ned fra dropp og slikt.
Etterpå måtte jeg jo demonstrere hva som skjedde om jeg tok i like hardt på min Calling. Ungikk såvidt legevaktbesøk, men uhyre vondt ble det, forstuet foten da jeg gikk i bakken, og forslått kne da sykkelen kom fallende. Må ta meg sammen.
Syklet noen meter på (ett hakk for stor) Pole Machine med 27,5"x2.8 for litt siden. For meg var det umulig å manuale forhjulet opp mer enn etpar cm. Skal det være slik?
Nei. Har Machine selv, og synes forhjulet spretter opp lett som bare det. Enten det er manuals, utfor dropp, eller opp knotekneiker. Og det er ikke nødvendig å ta hardt i i det hele tatt.
Her var det mange innlegg og erfaringer/meninger. Takk for det! Jeg er ikke ferdig tenkt. Men har laget en liten oppsummering av geometri for egen skyld (mest for morro). Synes for meg som om mange av syklene som anbefales min høyde er ganske så store. har med min egen Intense for sammenligningens skyld. Vekt er litt så som så hva som oppgis, men tror man lander på +/- 15 kg for de fleste (med unntak av YT sine 13,4).
Har spurt litt på FB og også Pole sine hjemmesider. Kun fått svar via FB. De er vel noe i overkant uhildet, men det får stå sin prøve.
Jeg er nok litt sånn som ønsker noe eget og ikke nødvendigvis er redd for å prøve noe nytt. Liker heller ikke at finn.no er full av Scott sykler. Er det fordi de ofte selges med rabatt til klubber? Hmm.. Nok om det!
Fortsett gjerne med inspill i tråden. Setter pris på det!
Oi oi. Britisk stål. Da begynner det å bli pent. Er ikke helt der ennå, men aldri si aldri. Har hatt en halvdemper i stål. Angrer på at jeg solgte den for å si det sånn...
Hva med Vitus Escarpe 29 VRX? Jeg har Sommet selv, meget fornøyd. Vet ikke hvorfor de er utstyrt med Shimano 1x11 i 2019, min 2018 Sommet har Eagle X01.
Men 1x11 er jo ingen hindring. Godt utstyrt, og mye for pengene.
Med mindre du på liv og død må ha ny sykkel nå vent til neste år. Kommer sikkert et par lanseringer ila av vinteren eller en bra deal om du bare ikke har for travelt.
Ville ikke gått for Evolink, ikke nødvendigvis for den er en dårlig sykkel med fordi den er litt ute av fokus fra Pole sin side. Er tydelig de bruker all energi på den utskjærte og limte delen av produkt-lineuppen deres, tipper evolink linja blir borte når de er kvitt dem…
[Re: jsdk]
#257543519/09/201906:56
Ville ikke gått for Evolink, ikke nødvendigvis for den er en dårlig sykkel med fordi den er litt ute av fokus fra Pole sin side. Er tydelig de bruker all energi på den utskjærte og limte delen av produkt-lineuppen deres, tipper evolink linja blir borte når de er kvitt dem…
Utfra de diskusjonene vi har på Pole-gruppa på Facebook (der Leo Kokkonen absolutt er deltager), har jeg fått inntrykk av at de ikke kommer til å slutte med Evolink, men jeg tror de ikke vil ha store oppdateringer på den med det første. Det kan ha noe med at de har kun én som driver med design såvidt jeg skjønner, og da må de få på plass high-end-segmentet for å befeste sin plass i markedet som et boutique-merke. De har nå innbytteprogram, slik at vi som har Evolink skal kunne bytte inn rammene våre mot en Stamina (og brutalt mellomlegg), mens kan selge brukte rammer eller sykler med garanti. Jeg liker denne tilnærmingen, da de får ut flere high-end-rammer på markedet for synliggjøring og erfaringer, samt at de ikke trenger å produsere så mange flere Evolinkrammer, som da må sendes hele jorden rundt fra Taiwan. Så miljømessig er jo det gull. Tviler på at det kommer for mange lanseringer fra de større i vinter, da det har kommet mye nå på sensommeren rundt Eurobike. Det måtte da være om Santa Cruz eller Yeti hadde noe nytt (erfaringsvis ser det ut til at de har komplettert linjene sine for en stund nå). Flere andre merker har jo sine 2020-kolleksjoner ute for forhåndsbestilling nå også.
Østerhus: kan kaste inn en fra sidelinjen: Nicolai Saturn 14. Den kommer med 130mm vandring i 29" og maks 140-gaffel, men fikk gode skussmål i Enduro Magazine, utgave 40.
Vanvittig fin. Litt i overkant dyr dessverre. Er ikke så bekymret for at Pole legger for lite energi i Evolink. High end syklene blir nok dessverre litt i overkant for meg prismessig. Sånn sett er Evolink midt i blinken.
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
[Re: jsdk]
#257544519/09/201907:15
Død og liv og død og liv. Vinteren på Sørlandet kan være utrolig fin i skauen! Mener selv jeg har skummet igjennom ganske mye for å få et innblikk i hva som finnes. Godt hjulpet av bidrag i denne tråden og nerding i blader, YouTube og det store internettet gjennom mange måneder. Men ser helt klart hva du sikter til!
Om Evolink linja blir borte, er ikke avgjørende for meg nå. Recluse er også borte fra Intense, men tror ikke det betyr allverden på et par år. Flere forhandlere og butikker har den inne enda.
Mens utviklingen raser avgårde, vil jeg aller helst være ute med det som p.t. er erm spennende sykkel for meg. Evolink er på topp nå. Mange andre sabla fine gjør det litt vanskelig å trykke bestill. Men lander avgjørelse en av de nærmeste dagene. Skulle bare fått en tilbakemelding fra Pole først. Får brushe opp engelsken og ta en telefon...
Takk for innspill! Blir nok kun stein og jord i trillebåra. Utenfor mainstream er alltid gøy, men feinschmecker saker er dessverre litt utenfor rekkevidde. Moro med vindusshopping da!
Det kokkonen har sagt om evolink er at det ikke vil komme større forandringer på den før rockshox slutter å lage annet enn metric dempere. Men han sier det kanskje kommer en litt modifisert link på evolinken for å få bedre plass til flaskestativ med enkelte dempere.
Jeg tror evolinken er grunnsteinen i cnc-konseptet deres, og at de fortsatt er langt unna å bare leve av cnc-sykler.
OK. Nå må dere ikke se det slik at jeg er en kommune og alle deres høringsinnspill er mottatt og gjemt unna i ei skuff uten å ha blitt vurdert noe særlig! Neida, alle forslag og innspill, erfaringer og kommentarer er nøye fulgt opp og vurdert.
Valget er tatt og ny sykkel er bestilt.
Det ble en Pole Evolink 140 i fargen Polar Blue. Gleder meg som en unge!
Så var det bare å vente da. Ventetiden skal blant annet brukes til å shine nåværende Intense slik at den kan legges ut for salg.