Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekktrykk - mest asfalt og litt grus

Dekktrykk - mest asfalt og litt grus #2574794 16/09/2019 11:34
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Hei!
Har akkurat kjøpt en Merida silex 400 som primært skal brukes til pendling, pluss en og annen tur som inneholder noen grusveier.

Dekk: Maxxis Gravel 700 x 35c

Spørsmålet er hva slags dekktrykk skal jeg ha?
Kjekt at det ruller på asfalt og at jeg unngår mest mulig punkteringer.

Glad for tips!

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2574809 16/09/2019 12:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
50-60 psi/3-4 bar vil fungere bra. Noen vil sikkert si at du bør lavere, men da føler jeg at det blir litt lite direkte respons.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: sykkeloyvind] #2574811 16/09/2019 12:55
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
takker for svar.
ligger på ca 55 så da har jeg kanskje truffet ok:)
Ellers noe poeng å skifte dekk? Kanskje til Schwalbe G-one allround?

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2574812 16/09/2019 12:55
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Prøv deg frem. Kanskje vil du som @sykkeloyvind finne ut at enkelte typer trykk ikke passer deg noe særlig godt.

Men sannsynligvis vil du nok ligge mellom 30-60 ett sted (vekten din spiller en rolle her). Om du prøver 60 psi en dag, 30 psi neste dag, så finner du sikkert ut i hvilken av de to de liker best, og deretter kan du begynne å småjustere litt mer/mindre ut fra det.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: vviz] #2574814 16/09/2019 12:58
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Takker! Er 81 kg og187 høy.
Har liksom pumpa maks i pendlersyklene mine frem til nå...
Og det er en stund siden jeg la terrengkarieren på hylla:)

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2574826 16/09/2019 13:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Fra sidelinjen:

Jeg har gått opp i lufttrykk for dekk på 30-40 mm de siste sesongene, og ligger nå rundt Øyvinds anbefaling.

Hvorfor? Når man kommer ned mot 30-35 psi på blandeveisdekk, øker etter min erfaring faren for gjennomslag mot felg på røft underlag. Beklageligvis dokumentert med et par bulker ICON_SMILE Dessuten liker jeg den solide følelsen i svinger og ved akselerasjon som et visst lufftrykk gir.

Hva gjelder dekk, har Maxxis flere forskjellige Gravel-modeller. Kanskje er det Razzo på din sykkel? Har ingen erfaring med dekket, men det skal visstnok rulle bra med helt lavt mønster i rullebanen og grovere knaster på sidene for grep på røffere underlag. Vil sikkert fungere utmerket.

For landevei og den ikke aller groveste grusen, er jeg selv stor fan av G-One Speed. Må være et av de mest misforståtte dekkene på markedet etter at Schwalbe dessverre valgte å gå bort fra betegnelsen S-One og innlemme det i G-One-familien. Ikke grusdekk, men et raskt landeveisdekk med god punkteringsbeskyttelse og visstnok hakket mer grep enn Pro One, som ifølge Schwalbe er deres eneste dekk med lavere rullemotstand.

Uansett: Gratulerer med topp blandeveissykkel!

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: Sepeda] #2574930 17/09/2019 06:33
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Takker!
Ja det er razzo. Visstnok spesielt utvikla for merida silex. Ruller fint tror jeg, men kunne kanskje være motivert til å prøve noe annet.

Har kjørt med ca 55 noen uker nå og tror det er ok. Føler også ting må være litt responsivt når man trykker til litt.f

Ellers må jeg si at silex'en virker veldig bra. Kjøpte på tilbud og for den prisen synes jeg ting funker fint. Bra for oss som ikke er vant til bukkestyre.

Skal sjekke ut dekket du nevner, men vil nok gjerne ha noe jeg også kan ta en runde på litt grus:) Fint å komme seg unna biler og slikt av og til

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2574936 17/09/2019 06:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: eivtho
Skal sjekke ut dekket du nevner, men vil nok gjerne ha noe jeg også kan ta en runde på litt grus:) Fint å komme seg unna biler og slikt av og til

For ordens skyld: Har syklet mange mil på grus i tre land de siste sesongene med G-One Speed 30 eller 40 mm og Vittoria Corsa 28 mm. Før var jeg på dekk med knaster, men jeg har innsett at man strengt tatt ikke behøver grove dekk om ikke grusen er veldig grov. Slangeløst er dog en fordel ICON_SMILE

Siden gravel har sitt opphav i USA, er mange grusdekk dimensjonert for tildels grove amerikanske grusveier, ikke norske/europeiske blandeveier.

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: Sepeda] #2574937 17/09/2019 06:49
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Erfaring er godt å ha!
Tror ikke mine felger er klare for slangeløst, men skal sjekke

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: Sepeda] #2574968 17/09/2019 08:35
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Sitat: Sepeda

For ordens skyld: Har syklet mange mil på grus i tre land de siste sesongene med G-One Speed 30 eller 40 mm og Vittoria Corsa 28 mm. Før var jeg på dekk med knaster, men jeg har innsett at man strengt tatt ikke behøver grove dekk om ikke grusen er veldig grov. Slangeløst er dog en fordel ICON_SMILE

Siden gravel har sitt opphav i USA, er mange grusdekk dimensjonert for tildels grove amerikanske grusveier, ikke norske/europeiske blandeveier.

Ser de ha rg one speed på salg på bikeshop. Hva synes du? 35 eller 40 bredde? Mest asfalt - litt grus - en sjelden sti

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575003 17/09/2019 10:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser de ha rg one speed på salg på bikeshop. Hva synes du? 35 eller 40 bredde? Mest asfalt - litt grus - en sjelden sti

Æsj, nå spør du vanskelig. Har ikke noen fasit, og andre vil være uenige, uansett svar.

Veldig glad i 30 mm. Fullverdig landeveisopplevelse på asfalten. Bedre grep enn forventet på grus, også fordi de er tynne nok til å grave seg litt ned i skarpe svingene nedover. Redaktør Alpers syklet som kjent USA på tvers med 30 mm, før Landevei kåret dekket til beste allround landeveisdekk.

Også glad i 40 mm. Bruker den bredden på tur/blandeveis/blandeværssykkel og trillet på den også t/r Washington-Harper's Ferry og Oslo-Stockholm, på alt fra den jevneste asfalt til grov kjerrevei. Svever som på luftputer over dårlig asfalt. Trillet faktisk noen mil sammen med sprekinger på aeroracerne Trek Madone og Pinarello Dogma uten at jeg følte at mitt oppsett holdt meg tilbake. Men stoler ikke i samme grad på grepet i krappe svinger nedover på grus, ettersom bredere dekk uten knaster etter min erfaring har en tendens til å flyte fremfor å gripe.

35 mm er gjerne et kjekt kompromiss på en sykkel som Silex ICON_SMILE

Men altså, på sti, særlig om det er vått, er dekket helt ute av sitt element. Om det blir mye slikt, ville jeg sett på det grovere G-One Bite eller Ultrabite.

Rullet lenge på G-One Allround, som også er et utmerket dekk med overraskende lav rullemotstand, men det er i høyere grad et eventyr/grusdekk og jeg synes ikke det har samme spenst og følelse på landeveien som Speed.

Schwalbes egen oversikt gir en god pekepinn:

Vedlegg
Schwalbe G-One Family.jpg (130.21 KB, 3103 nedlastinger)
Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: Sepeda] #2575007 17/09/2019 10:17
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Takker for gode svar.
Hadde vært moro å gutse litt med speed-dekket. Er jo ikke verre enn at man må bytte en gang til.
Men sti/våt sti blir det nok svært lite av.
Ellers har jeg ramla nok på terreng til at jeg tar det svært rolig på grus med denne sykkelen:)

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575083 17/09/2019 14:28
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Silex-felgene gjetter jeg er slangeløsklare. Det er vel "Merida Expert"-felger?

Hadde slike på en 2017-CX, og de var slangeløsklare den gang ihvertfall. Jeg har ett sett uåpnede G-One Bite 38mm stående i kjellerboden (Oslo), dersom du er interessert. Pris isåfall under Bikeshop-pris. Beklager skamløs prakking, men innser jeg ikke rekker å bruke de denne sesongen. (send pm om interessant)

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575098 17/09/2019 15:49
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Det smale om du har for vane å køyra hardt i svingar på asfalten (pga. at du truleg vil få meir presis styring). Til alle andre formål ville eg heller ha hatt breie dekk.

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: dagfink] #2575274 18/09/2019 09:54
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Sitat: dagfink

Det smale om du har for vane å køyra hardt i svingar på asfalten (pga. at du truleg vil få meir presis styring). Til alle andre formål ville eg heller ha hatt breie dekk.

Ikke noe mer rullemotstand tror du?

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: vviz] #2575275 18/09/2019 09:55
E
eivtho Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Sitat: vviz

Hadde slike på en 2017-CX, og de var slangeløsklare den gang ihvertfall. Jeg har ett sett uåpnede G-One Bite 38mm stående i kjellerboden (Oslo), dersom du er interessert. Pris isåfall under Bikeshop-pris. Beklager skamløs prakking, men innser jeg ikke rekker å bruke de denne sesongen. (send pm om interessant)

Tror jeg går for litt mindre grove dekk. Men takker for tilbudet!

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575281 18/09/2019 10:18
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Er det noen som har testet både G-One Allround og G-One Speed? Jeg er godt fornøyd med mine 35 mm Allround på blandeveisturer, men blir litt nysgjerrig på 30/35 mm Speed.

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575305 18/09/2019 11:24
M
mb84 Offline
Fersking
Fersking
M
Har en BMC CrossMachine som er utstyrt med Vittoria Terreno Dry 33mm. Kjører ca 45psi trykk.

Det ruller godt på grusveiene i marka, men jeg merker jeg pyser ut veldig i nedoverbakkene da det er lite feste.

Er det bare jeg som ikke tør nok eller finnes det bedre alternativer?

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: joje] #2575313 18/09/2019 11:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: joje
Er det noen som har testet både G-One Allround og G-One Speed?

Har som nevnt rullet på begge gjennom flere år. Se mine kommentarer i innlegget over om erfaringer.

Har allerede skrevet så mye om spørsmålsstillingen at jeg skjuler det her for ikke å plage forumet unødig ICON_SMILE

Trykk for å se...
Spissformulert er Allround et grusdekk som også takler landevei, mens Speed er et landeveisdekk som også takler grus.

Allround ruller overraskende godt, men ikke som Speed. Det har til gjengjeld bedre grep på grovere underlag, selv om man kan savne grovere sideknaster på svingete grus og dypere mønster når det blir gjørmete. Har ikke prøvd Bite eller Ultrabite.

Speed er i følelse og funksjon nærmest Pro One. De helt lave microdots skal gi bedre grep på vått eller ruglete underlag uten at rullemotstanden øker nevneverdig.

Var opprinnelig kalt S-One - A racing tire for the toughest jobs. Tour of Flanders. Paris-Roubaix - men ble innlemmet uten endringer i gummiblanding og mønster i G-One familien da Gravel-bølgen slo inn med full kraft.

Et lite hjertesukk: Selv om Schwalbe gjentar til de blir blå i ansiktet at Speed er et robust landeveisdekk som også takler grovere underlag, Landevei kåret det til beste allround landeveisdekk, og Bicycle Rolling Resistance målte den feiteste versjonen (tidligere kalt Big One) til å ha lavere rullemotstand enn One og GP 4000 SII, tror mange at det er et grusdekk med knaster. I revidert omtale har Schwalbe måtte presisere Sluggish? No way! ICON_SMILE Jeg skulle gjerne sett at de beholdt betegnelsen S-One, så hadde vi sluppet de stadige forklaringene, også det stadig maset mitt her på forumet ICON_SMILE

Tok meg en gang bryet med å blåse opp bilde av Speed versus Allround bare for å vise forskjellen på Speeds lave micro dots og Allrounds grovere mønster.

For Schwalbes egen forklaring på forskjellen mellom dekkene, se deres Press Reader fra lanseringen av nytt navn.

Nå må jeg ta forbehold om at Schwalbe har oppgradert gummiblandingen for de fleste av sine landeveis- og blandeveisdekk i år, uten at jeg har erfaring med de oppgraderte versjonene.

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575337 18/09/2019 13:35
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Takk Sepeda, bildet av begge viste forskjell bedre enn nettsidene jeg har sett.

Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575428 19/09/2019 06:39
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Har kjørt slangeløst på G-One Speed EVO 30mm (Canyon Inflite) og kjører idag på G-One Bite 40mm med slange (Canyon Grail). Speed'ene var nok litt raskere, men også mye mindre slitesterke og litt nervøse på røff grus og spesielt nedover.

Må si meg mer fornøyd med Bite'ne da disse oppfordrer mer til blandeveissykling enn hva Speed'ene gjorde.

T.

Lønn etter forbruk!
Re: Dekktrykk - mest asfalt og litt grus [Re: eivtho] #2575458 19/09/2019 07:52
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vviz

Tror jeg går for litt mindre grove dekk. Men takker for tilbudet!

Bare hyggelig. En ting jeg kom på. Mine Merida Expert felger var ett hookless design. Har vel neppe noe særlig å si på så brede dekk som du skal ha, men greit å ha i bakhodet at dersom dine også er hookless, og du en dag planlegger å sette smale landeveisdekk på de, så er det ikke alle dekk som takler det, eksempelvis det relativt populære Conti GP5000TL.

Moderator  support, Valentino