Jernpanner, og stålpanner holder veldig mye lengre enn de fleste 'normale' pannene.
Jeg sjekket litt på noen jeg har liggende.
Støpejern-panne 27cm
- veier 2757 gram
- ny i dag koster den 364,-
- alder 20+ år
- håndtaket er kun festet med en skrue så den er litt 'lealaus', og jeg kunne fikset nytt håndtak til den
- den er fortsatt tipp topp!
Karbonstål-panne 28cm (de Buyer)
- veier 2074 gram
- ny i dag koster den 449,- (kan få identisk i Hellstrøm merke, men da koster den 999,-)
- alder 10+ år
- håndtaket er boltet fast med tre nagler så det sitter som støpt!
- den er gromgod, men ser nå kollsvart ut !
Aluminiums-panne 28cm (Diamant, clas ohlson)
- veier 832 gram
- ny i dag koster den 249,-
- alder 5 måneder
- håndtaket begynte å bli 'lealaust' etter kun 3 uker, siden det er kun festet med en skrue til et plasthåndtak, har måtte teitet til det oftere og oftere
- belegget begynner å bli noe slitt, og jeg vil tro den er over halveis i sin levealder allerede, før belegget blir så slitt at den ikke lenger er trygg å bruke
- (dette er 'gjestepannen', den ligger fremst, og 'ser' nyest ut, så den blir brukt når jeg ikke lager mat, og når noen lager mat som ikke 'greier' vekten på de andre pannene)
Det har blitt mange forsjellige typer 'gjestepanner' etter hvert, og til felles har de alle at de ikke har fylt året før de har gått på dunken.
Vel og merke så har de ikke vært av den dyreste sorten.
Det er vel kun et par modeller jeg kan oppdrive her til lands som jeg vil tro kan bli over to år, når det kommer til 'vanlige' panner, men de kommer med en pris der etter!
Når det kommer til kjeler, så er det tryggeste å gå for noe i rustfritt stål, uten noen former for belegg. For meg så ville jeg sett etter no det kommer gode lokk med, og at håndtak er boltet/sveist fast.
Dill dall med plasthåndtak og skruer har ingen levetid..
Du har også rene støpejernsgryter (uten belegg), og kobber-kjeler, men det er noe annet