Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 11 1 2 8 9 10 11

Ny ibis 29'er på gang

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2576542 27/09/2019 10:43
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
erikskon drar frem noen bra punkter her.

Det er jo en start å se på hvordan man har satt opp egen sykkel i dag. Personlig har jeg, etter egen oppfatning, langt stem (pga ønske om lengde på cockpit/vektfordeling) og setet skjøvet langt frem på dagens sykkel. Dette indikerer at jeg kan ha glede av en sykkel med lenger reach og brattere setevinkel. Test av Ripmo har bekreftet dette, men det gjenstår å se hvordan jeg vil tilpasse en Ripmo...

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2576561 27/09/2019 12:50
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Omtrent samme erfaring som Erik her, (tror jeg var med på å radikalisere ham). Gikk fra reach på 415 til 478mm i 2014, og hadde gode år. Tok lang tid, og to knuste hjelmer før jeg skjønte at jeg ikke var tøff nok til å ligge nok frampå når det var hårete bratt, og forhjulet sklidde ut noen ganger. Så en mellomting mellom å stupe over styret (pre-2014) eller daske sidelengs i bakken (2014-2017) er best for meg. Reach på 440 til 460 fungerer greit, men flest utsklidnigner sideveis med forhjulet skjer på den lengste av de to.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: polkaDOT] #2576597 27/09/2019 19:12
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg mener ikke annet enn at HD blir for lik Ripmo AF, bare med "små" hjul. Men som sagt, sikkert veldig bra for de som ikke liker 29ere. Akkurat det med hjulstørrelse er hver sin smak. Jeg synes bare det blir kjedelig når de slipper to så like sykler. Når det gjelder godstogkommentaren til Ripen, så lager ibis bare godstog nå jf. ibis egne uttalelser for noen år siden.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: ØysteinS] #2576604 27/09/2019 20:23
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ØysteinS
Omtrent samme erfaring som Erik her, (tror jeg var med på å radikalisere ham). Gikk fra reach på 415 til 478mm i 2014, og hadde gode år. Tok lang tid, og to knuste hjelmer før jeg skjønte at jeg ikke var tøff nok til å ligge nok frampå når det var hårete bratt, og forhjulet sklidde ut noen ganger. Så en mellomting mellom å stupe over styret (pre-2014) eller daske sidelengs i bakken (2014-2017) er best for meg. Reach på 440 til 460 fungerer greit, men flest utsklidnigner sideveis med forhjulet skjer på den lengste av de to.

Er interessant å høre "vanlige" mennesker dele sine erfaringer med lange sykler også. Jeg tror jeg havner i samme kategorien som deg, jeg er ikke spesielt tøff nedover, så det er mulig man ikke får utnyttet potensialet på de lengste syklene før man tør å ligge lenger fremme. Og da blir straffen mye sideveis dasking i bakken.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: ØysteinS] #2576607 27/09/2019 20:27
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ØysteinS
der har du balanse inne i bildet. Med lang front og korte kjedestag MÅ du ligge over styret for å få nok trykk på forhjulet. Med lenger kjedestag og samme front-senter, vil din relative posisjon på sykkelen bli skjøvet fremover for nøytral stilling på sykkelen. Det er også grunnen til at GeoMetron og Pole har så sykt lange kjedestag. Du kan ikke dra manualer like lett, men du får en mer nøytral posisjon på sykkelen, så du ikke må ligge frempå. Så hvis du vil ha korte kjedestag, må du ha kortere front. Men da blir bratte seterør fort for bratt, og cockpit blir for kort, og med setet lenger bakover med vil man i klatringer ligge mer oppå bakhjulet, så forhjulet vil få mindre trykk i klatringer. Men med lenger akselavstand vil man også kunne ha en roligere kjørestil, da endringer i posisjon for/bak i vil gi mindre endring i trykk på for- og bakhjul. Mange mainstream-produsenter vil kanskje beholde kort hekk, og da kan de ikke øke for mye forover.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2576614 27/09/2019 20:43
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Erikskon og ØysteinS, gikk dere ned i størrelse med ny sykkel (med ny geo)?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2576618 27/09/2019 20:59
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har jo vært gjennom en reise i geometri siden 2007 (eller var det 2008?). Eller egentlig siden 1989, men det blir jo så annerledes at det blir irrelevant.

Fra en Rocky Mountain Slayer SXC 18" som var for kort, var overgangen stor til en 2012 Spesh Enduro Evo.
Enduroen mener jeg fremdeles har en fin sti-geometri den dag i dag. Slayeren framstår i dag som rar.
Kjører nå en 2018 Transition Patrol SBG, og merker faktisk veldig det Kristian snakker om. Og liker det. Jeg må være veldig over fronten for å kjøre Patrolen skikkelig, bare litt bakpå så går det dårlig. Men er du over fronten så går svingene som ren magi. Dytter du litt på setet så drifter bakenden ut perfekt.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2576643 28/09/2019 05:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg har gått opp på styrehøyde på min langsykkel. Litt små tilpasninger må til ift. "gammeldags" geo. Er også enig med baronen at en lang front må/bør ha lange cs også.
Forøvrig må jeg skyte inn at ikke alle lange sykler er dårlige på snirklesti. Som med alt annet så kan man ikke kun se på papiret. Min er relativt lang (500 reach), men er både leken og god på snirklesti/vanlig teknisk stisykling og cruxing, Noe som er viktig for meg.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2576644 28/09/2019 06:06
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Når sant skal sies så er jo Ripmo og Ripley to utrolig flotte sykler, men til dere som eier disse; er de gode og følsomme i starten av vandringen med bushinger i stedet for maskinlager nede? Er det derfor ibis har kommer med en lettere tune? Jeg har blitt bortskjemt med en utrolig følsomhet med bakdemper som har maskinlager i ene enden, og på papiret så skulle jeg jo tro at det er en del stickyness (i mangel av et bedre ord) med bushinger.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Paulus] #2576646 28/09/2019 06:20
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Jeg mener ikke annet enn at HD blir for lik Ripmo AF, bare med "små" hjul. Men som sagt, sikkert veldig bra for de som ikke liker 29ere. Akkurat det med hjulstørrelse er hver sin smak. Jeg synes bare det blir kjedelig når de slipper to så like sykler. Når det gjelder godstogkommentaren til Ripen, så lager ibis bare godstog nå jf. ibis egne uttalelser for noen år siden.

Du glemmer 2 viktige ting her, endring i geometri siden den gang, som brattere seterør gjør at de ikke er godstog.
Jeg mener du tar direkte feil med en sånn utralelse og du bør definitivt prøve f.eks en Ripmo eller Ripmo AF og se om du mener det samme da.

Den dagen de lager godstog så vil jeg være en av de første som vurderer annet merke, såpass viktig er sykling for meg.
At de lager det motsatte av godstog har jo vært, og er fortsatt noe av det Ibis kritiseres for på forum hvor debattantene mener mye men aldri tester sykkelen eller merket.
Om du har testet en Ibis og mener dette, ja så er jeg mildt sagt forbauset.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: aug11x] #2576647 28/09/2019 06:25
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: aug11x
Når sant skal sies så er jo Ripmo og Ripley to utrolig flotte sykler, men til dere som eier disse; er de gode og følsomme i starten av vandringen med bushinger i stedet for maskinlager nede? Er det derfor ibis har kommer med en lettere tune? Jeg har blitt bortskjemt med en utrolig følsomhet med bakdemper som har maskinlager i ene enden, og på papiret så skulle jeg jo tro at det er en del stickyness (i mangel av et bedre ord) med bushinger.

Har ikke tenkt over det eller merket noe mindre følsomhet eller økt stiction, har Ripmo selv og har testet Ripley V4, men det er mulig du er inne på noe.
Veldig spent på light tune, burde passe fint på norske stier hvor det ofte er mye røtter og steiner.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Ripen] #2576649 28/09/2019 06:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ripen
Når det gjelder godstogkommentaren til Ripen, så lager ibis bare godstog nå jf. ibis egne uttalelser for noen år siden.

Du glemmer 2 viktige ting her, endring i geometri siden den gang, som brattere seterør gjør at de ikke er godstog.
Jeg mener du tar direkte feil med en sånn utralelse og du bør definitivt prøve f.eks en Ripmo eller Ripmo AF og se om du mener det samme da.

Den dagen de lager godstog så vil jeg være en av de første som vurderer annet merke, såpass viktig er sykling for meg.
At de lager det motsatte av godstog har jo vært, og er fortsatt noe av det Ibis kritiseres for på forum hvor debattantene mener mye men aldri tester sykkelen eller merket.
Om du har testet en Ibis og mener dette, ja så er jeg mildt sagt forbauset.
Tipper hele poenget er at Ibis hardnakket holdt fast i korte sykler for smidighet på snirklesti, og mente at lange sykler blir dorske. Og når du nå har fått en lengre sykkel, så er den jo ikke så dorsk som Ibis skulle ha det til for noen år siden. ICON_WINK Setevinkel gjør jo lite med godstogfølelsen når man står ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: aug11x] #2576665 28/09/2019 07:55
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aug11x

Jeg har Ripley V4 og har også brukt en uke på testing av Ripmo også, så jeg nøler ikke med å svare ja på det spørsmålet med den referanserammen jeg har. Dvs. opp mot Following MB, Hightower og Remedy som jeg enten har eller tidligere har brukt mye tid på.

Lars-Erik
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Ripen] #2576666 28/09/2019 07:59
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Uttalelsen er ikke min. Hvis du reagerer på uttalelsen må du nok ta det opp med ibis sentralt og si at de tok feil. Og så synes jeg man kan legge godstogkommentarer i restavfallet hvor de ikke vil bli resirkulert.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Paulus] #2576669 28/09/2019 08:07
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uttalelsen er ikke min. Hvis du reagerer på uttalelsen må du nok ta det opp med ibis sentralt og si at de tok feil. Og så synes jeg man kan legge godstogkommentarer i restavfallet hvor de ikke vil bli resirkulert.

Overhodet ikke uenig i at det var Ibis, og min egen, mening om lange og slakke sykler for 3-4 år siden, og det finnes fortsatt de som lager sykler som er sånn. Drog.
Men poenget mitt er at det har skjedd ting med geometrien den gangen, og de har klart å modernisere syklene sine uten at det har gått utover filosofien de har hatt om å lage letthåndterte og lekne sykler.
Det er jeg utrolig glad for.

Jeg mener de hadde rett. Lange og slakke 29" sykler med mye vandring den gangen var best rett fram i warp speed, og med andre ord ikke noe hvermansen nødvendigvis trengte eller hadde voldsom glede av.
En veldig allsidig og leken 29" for eksempel fantes ikke da, det vet vi i dag.

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2576673 28/09/2019 08:23
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg synes diskusjonen rundt lang, slækk, bratt, lang vandring, balansert mm. er ganske interessant.

Jeg kjøpte meg en Ripley V4 i sommer etter at jeg først testet ut Ripmo. Sykkelen som skulle erstattes var en Hightower.

Ripley har 500 mm reach, 76 grader seterør, korte kjedestag og er plassert i mid-travelsegmentet.

Så hva har jeg funnet? 1) Ny geo har definitivt positive sider ved seg 2) Jeg digger fremdeles korte kjedestag 3) Lang vandring har sin kost hvis du driver med stisykling, og jeg vil våge å påstå at mange går for langt ift. behov og sånn sett får det mindre morsomt på sti enn man ellers ville ha hatt - når det er sagt er det en del som driver #enduro og da ser jeg helt klart nytten i lang vandring.

Jeg angrer ikke ett sekund på at jeg valgte den utgaven med kortest vandring ift. mitt bruk, og jeg smiler litt for meg selv når jeg hører påstander om at f.eks Ripmo klatrer like godt som en Ripley, det gjør den bare ikke, og Ibis-forumet bekrefter akkurat det fra samtlige som har erfaring fra begge. En kan sikkert føle at det er tilfelle på en test-ride, men måler man tid & puls finner man fort ut at så ikke er tilfellet gitt identiske dekk og felgstørrelse. En kan selvfølgelig jukse ved å bruke climb-switch og den vil oppføre seg kvikkere, men igjen det kan man gjøre på den med kort vandring også - og jeg hater å måtte bruke climb-switch så det er ikke aktuelt.

Jeg antar at jeg skal bytte ut min Following MB til våren, og da står Offering høyt på lista over aktuelle sykler sammen med Ripmo, akkurat nå tenker jeg at Offering er mest aktuell rett og slett for at jeg skal ha litt forskjell i stallen (jeg har vanligvis mine sykler på to forskjellige lokasjoner). Blir det Offering blir det gaffel på maks 150 mm.

Lars-Erik
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: simenf] #2576759 28/09/2019 21:46
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: simenf
Erikskon og ØysteinS, gikk dere ned i størrelse med ny sykkel (med ny geo)?

¨
Nja, jeg er 178cm, og har aldri brukt klær i annen størrelse enn M, mens sykler er det noe helt annet med, litt irriterende. Jeg har vekslet mellom M og L i sykler avhengig av seterørslengde og reach/overrørslengde, siste årene. Evil Calling og Offering i M og Transition Throttle i L, er vel siste status. Fire sykler ut, og to inn, i år.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2585536 08/12/2019 14:50
1
19quiz76 Offline
Fersking
Fersking
1
Noen som har fått testet AF’en ute IRL ennå? ICON_WINK

Redigert av 19quiz76; 08/12/2019 15:03.
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: 19quiz76] #2586553 20/12/2019 09:06
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
.Gøy å se at terrengsykkel har testet, og liker, nysykkelen. Grunnet en del problemer har jeg dessverre ikke fått prøvd den før snøen traff Vestlandet. Jeg gleder meg som en unge til våren når sykkelen skal prøves ordentlig. Jeg gikk for NX-varianten, og har gjort enkelte modifikasjoner, blant annet byttet bremser til noen Magura MT7 jeg fikk en skrekkelig god pris på, og satt på GX-kassett og bakgir. Ikke spesielt imponert over hendelen på senkepinnen, så mulig den ryker til våren.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Mr.Jacobsen] #2586648 21/12/2019 19:47
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Mr.Jacobsen
.Gøy å se at terrengsykkel har testet, og liker, nysykkelen. Grunnet en del problemer har jeg dessverre ikke fått prøvd den før snøen traff Vestlandet. Jeg gleder meg som en unge til våren når sykkelen skal prøves ordentlig. Jeg gikk for NX-varianten, og har gjort enkelte modifikasjoner, blant annet byttet bremser til noen Magura MT7 jeg fikk en skrekkelig god pris på, og satt på GX-kassett og bakgir. Ikke spesielt imponert over hendelen på senkepinnen, så mulig den ryker til våren.

Er det hendelen på KS Rage som ikke er bra?
Greit å vite for oss som skal selge sykkelen.

Jeg bytter ut Ripmoen min med en AF nå, hovedmotivasjonen for det er geometri og coildemper, enda litt mer nedoverorientert sykkel.

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2586651 21/12/2019 20:36
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jepp, ks-pinna ja. Det er såpass mye fleks i hendelen at det i seg selv gjør at den oppleves litt seig å trykke inn. Plastikk fantastisk, bare uten høykvalitets plast.

Redigert av Mr.Jacobsen; 21/12/2019 20:37.
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2586655 21/12/2019 23:39
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kjøp Wolftooth sin dropper hendel. Den er god. Har flere av light action utgaven og er skikkelig fornøyd.
Å.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2586736 23/12/2019 20:40
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Støtter Aanund, har Wolftooth selv på Fox Transfer, funker godt.

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Ripen] #2586742 24/12/2019 07:22
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Ripen
Støtter Aanund, har Wolftooth selv på Fox Transfer, funker godt.
. Byttet orginal fox hendel mot wolftooth pga funksjon på fox transfer .Støre radie der wiren går rundt på wolftooth hendlen så den er snillere på wire en orginal fox.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2586754 24/12/2019 14:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ble en Orbea på meg istedet. Demoene ble ikke skrudd opp når de sa det skulle bli gjort. Virket ikke som det var så viktig heller. Rart med det, for da ble DVO og DW opphenget litt mindre viktig for min del også. At det ble noen laken mer føles også greit merkelig nok.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2586757 24/12/2019 19:32
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Oj! Hvor var dette? Ufint!

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: sanouka] #2586798 25/12/2019 15:59
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Ble en Orbea på meg istedet. Demoene ble ikke skrudd opp når de sa det skulle bli gjort. Virket ikke som det var så viktig heller. Rart med det, for da ble DVO og DW opphenget litt mindre viktig for min del også. At det ble noen laken mer føles også greit merkelig nok.

Bra det ordna seg da.

Det er ikke alltid vi klarer å bygge sykler så fort som vi skulle ønske.
Alle syklene våre kommer flatpakket, alt er ukappa og vi må sette av tid til bygging.
Uansett viktigheten av demosykler blir alltid kunder som har kjøpt prioritert først.
Sikkert mange som ikke vet dette men Probike er ikke som andre sykkelsjapper, vi jobber ikke fulltid med sykler.
Vi er småbarnsfedre med full jobb og vel så det ved siden av, så noen ganger går det altså ikke så kjapt å bygge 3-4 sykler som vi skulle ønske, det er timer vi noen ganger ikke finner.

Håper det er forståelse for dette.
Vi har nylig gjort grep for å levere sykler ut raskere og få demosykler klare for testing så snart som mulig når det lanseres nye modeller fremover.

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2587181 02/01/2020 14:20
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hvem tar service på DVO i Oslo-området?

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Esc] #2587182 02/01/2020 14:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Esc
Hvem tar service på DVO i Oslo-området?

Det er Speedproducts - Santa Cruz-importøren som håndterer/importerer DVO. Tipper du kan få service i Santa Cruz-butikken i Asker, samt hos andre kyndige Santa-forhandlere.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2587218 02/01/2020 21:38
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
TopTubes server DVO, mulig BC Verskted også gjør det og kanskje Claes Henrik Sykkel.
Sikkert flere også som Øyvind nevner, DVO skal være lett å ta service på har jeg hørt.

En ting er i alle fall sikkert, både gaffel og bakdempere ser griselekre ut. Gleder meg vilt til å teste Diamond og Jade X coil på min egen AF.

Roy

Side 10 av 11 1 2 8 9 10 11

Moderator  support