Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tømborgfjella etter regnskyll, blæh!

Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! #2572266 02/09/2019 06:20
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Trømborgfjella har lenge var på lista over steder jeg har hatt lyst til å besøke.
I går tok jeg med sykkel og bikkje og la ut fra Bratfoss (Burde ha startet på Dynjan).
Her er en logg over turen:
https://www.strava.com/activities/2672453999

Stien sørover lang Igletjern var merket gul på mtbmap.no. Hvorfor denne er spesielt anbefalt er vanskelig å forstå. Her var det lite flyt, en god del knot og generelt følsomt for nedbør.

Derfra syklet jeg nordover opp til sørenden av Ertevannet. Denne stien var faktisk ikke verst, og her er jeg enig i anbefalingen på mtbmap. Ved tørre forhold kan jeg tenke meg at det er svært fint her.

Derfra syklet jeg videre nord-øst og tok inn ved Nordre Ertevann og over til Skimletjern. Fortsatt gulmerket på mtbmap, men temmelig variert terreng. Savner flyt og gode partier også her.

Knakk sørover herfra og passerte Krokvannet. Her var det gøy, masse klopper og terrenget gikk mest nedover. Denne delen av terrenget klarte å håndtere vannmassene som kom i helga, uten å bli for vått og kjipt.

Generet - jeg hadde 7.3kmt i snittfart. Normalt så ligger jeg rundt 12.
Det ble ekstremt mange stopp og start.

Jeg hadde håpet på litt mer "fjellaktig" terreng, gjerne med litt lengre flytstrekninger, mere sva og åpent terreng. Mesteparten av de stiene jeg syklet gikk i granskog og furuskog.

Ok nok sutring, jeg skal gi området et nytt forsøk senere, enten når det er tørt, eller frost/vinter. Hører det går mange skispor der vinterstid, så kanskje en retur med fatbike kan være forløsende.

La ut en liten pov i går, fra partiet ved Krokvannet.
https://www.instagram.com/p/B132fY8nFEB/

Her er et kartutsnitt på mtbmap.no

Er du godt kjent i området og mener jeg har syklet helt feil? Gi meg gjerne feedback i tråden ICON_SMILE

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Subs] #2572381 02/09/2019 12:54
K
kruttsalve Offline
Medlem
Medlem
K
Jeg var der rundt 20.7 på den noe lengre 27 km runden beskrevet i Trailguide. Begynte fint, men ble helt grusomt etterhvert. Hadde en enorm sverm med blodtørstige fluer (litt mindre enn klegg) som bet hele tiden og det var umulig å stoppe for pause, da kom det enda flere. Det var nok gode grunner til at jeg ikke møtte ett menneske under hele runden. Tenker disse fluene bare er aktive en kort periode.
Selve stiene synes jeg stort sett var ganske bra, bortsett fra at det tidvis var litt mye vegetasjon, så vanskelig å se hva man syklet igjennom. Og fikk tidvis en slags fjellfølelse av området, gitt dette er lavland.

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: kruttsalve] #2572482 03/09/2019 05:57
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: kruttsalve
Jeg var der rundt 20.7 på den noe lengre 27 km runden beskrevet i Trailguide. Begynte fint, men ble helt grusomt etterhvert. Hadde en enorm sverm med blodtørstige fluer (litt mindre enn klegg) som bet hele tiden og det var umulig å stoppe for pause, da kom det enda flere.

Tipper du har møtt på tunflua. Veldig irriterende kar.

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Subs] #2572691 03/09/2019 19:36
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Syklet tur retur Igletjern Vesterbysetra i slutten av juli. Rakk dessverre ikke mere, men skal prøve mer senere. Henger av og til i området, men mer øl enn sykling så langt.
Foreløpig ikke ett sted jeg ville dratt bare for sykling, men absolutt verdt tiden. Må dog være i en tørr periode. Mye broer klopper høyt gress og OTB tilbud 😀
Likte fjell og furuskog følelsen

Redigert av LarsAG; 03/09/2019 19:37.
Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: LarsAG] #2572722 04/09/2019 05:39
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: LarsAG
Syklet tur retur Igletjern Vesterbysetra i slutten av juli. Rakk dessverre ikke mere, men skal prøve mer senere. Henger av og til i området, men mer øl enn sykling så langt.
Foreløpig ikke ett sted jeg ville dratt bare for sykling, men absolutt verdt tiden. Må dog være i en tørr periode. Mye broer klopper høyt gress og OTB tilbud 😀
Likte fjell og furuskog følelsen

Jeg har tenkt at det kan være kult om høsten når barfrosten har satt seg, og vegetasjonen har visnet hen. Jeg ser at de mest populære rutene på strava overlapper med de fleste stiene jeg valgte, så folk er tydeligvis ute og sykler en god del i området.
Kanskje jeg må gå litt i meg selv her?

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Subs] #2572759 04/09/2019 09:13
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Var på guidet tur der tilbake i 2011 og husker det som veldig bra, med en del sva og glissen furuskog. Kloppene den gangen var helt klart laget for fotfolket med god midtrand. Aner dessverre ikke hvor jeg syklet da jeg bare fulgte på. Har vel en Strava log et eller annet sted. Tidspunkt var sent på høsten med is på pytter men ikke direkte tendens til barfrost.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: neistein] #2572782 04/09/2019 11:22
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: neistein
Var på guidet tur der tilbake i 2011 og husker det som veldig bra, med en del sva og glissen furuskog. Kloppene den gangen var helt klart laget for fotfolket med god midtrand. Aner dessverre ikke hvor jeg syklet da jeg bare fulgte på. Har vel en Strava log et eller annet sted. Tidspunkt var sent på høsten med is på pytter men ikke direkte tendens til barfrost.

Denne turen? ICON_SMILE https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=219603&Number=2300133

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Subs] #2572797 04/09/2019 13:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er Skansehytta/Aasermarka.
Ikke langt unna Fjella men definitivt et helt annet område. Fjella er stort med spredte stier, Skansehytta er bare et lite område hvor det kryr av stier hvor det fint går ann å sykle flere timer uten å være lenger 'hjemmefra' enn 4-5 kilometer.

Har syklet en del i Fjella men er såpass godt kjent at jeg bare tar noen stier på måfå uten å helt vite hvor jeg er men klarer fint å komme meg tilbake til utgangspunktet.
Tipper 2011 turen ble guida av TeddyTrb som var en del på TS før.

Om man starter på Dynjan er det greit å sikte inn mot Kulevannet/Kulevannsaga og svinge forbi Søndagsskolehytta og Petterseter

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Tange] #2572961 05/09/2019 10:43
S
Subs Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
S
Sitat: Tange
Ikke langt unna Fjella men definitivt et helt annet område.

Er dette området som kalles Vardåsen på mtbmap.no?

https://mtbmap.no/#15/59.6391/11.1872

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Subs] #2572973 05/09/2019 11:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er riktig det. Vardåsen er toppen med utsikstårnet. Den røde stien ser ut til å følge E6 i nord. Resten av E6 er den stiplete linjen helt i vest og den går videre mot Nordre Åser gård. E6 er som navnet sier mer eller mindre hovedveien rundt området som er lettsyklet og forbinder mange stibitter med hverandre. Den oransje stien som starter på rødt i sør og som fører over Vardåsen nordover, sørover igjen og så knytter jeg den sammen med den østre enden på den rød stien er en rute jeg ofte sykler om jeg er på gjennomreise. Starter dog ved første stien til høyre etter Heller gård (overgang jord/skog) som trur jeg er merket med skilt 'Tårnet'. Stien er den som er lyseblå/turkis. Veldig fin sti både oppover og nedover med kun et lite crux og ellers lettsyklet.

Før var det en del aktivitet av IØ stilaug (FB) men jeg er usikker på om de fortsatt er aktive.

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: DesmoSkier] #2574816 16/09/2019 13:06
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: DesmoSkier
Sitat: neistein

Denne turen? ICON_SMILE https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=219603&Number=2300133

Nei, men var med på denne også. Ble vel litt ducatiprat så vidt jeg husker.

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Tange] #2574817 16/09/2019 13:08
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: Tange
Ikke langt unna Fjella men definitivt et helt annet område. Fjella er stort med spredte stier, Skansehytta er bare et lite område hvor det kryr av stier hvor det fint går ann å sykle flere timer uten å være lenger 'hjemmefra' enn 4-5 kilometer.

Har syklet en del i Fjella men er såpass godt kjent at jeg bare tar noen stier på måfå uten å helt vite hvor jeg er men klarer fint å komme meg tilbake til utgangspunktet.
Tipper 2011 turen ble guida av TeddyTrb som var en del på TS før.

Om man starter på Dynjan er det greit å sikte inn mot Kulevannet/Kulevannsaga og svinge forbi Søndagsskolehytta og Petterseter

Og ja denne var det med Teddy som guide. Tange var også med på Brodien sin

Re: Tømborgfjella etter regnskyll, blæh! [Re: Subs] #2574835 16/09/2019 14:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Brodien står inne og blir strippet for lakkering, og klargjort til 20-års jubileum. Men har flere helstive sykler så ingen fare. Husker du var med på noen turer ja. Har blitt lite fellesturer på meg de siste 3-4 åra.

Vurder (å organisere) en Ultra Indre Østfold til ære for kommunesammenslåingen i distriktet. Ca. 100 km gjennom 4-5 stiområder knyttet sammen med grus og litt asfalt. Tar da også med Skansehytta, men ikke Fjella (man kan fint sykle 5-6 timer på kun sti der om man ønsker). Tenker på siste helgen i sept/ første i okt.

Noen som er interessert?

Moderator  support