Hvordan kjøre slangeløst?
|
Re: Hvordan kjøre slangeløst?
[Re: Arne_And]
09/08/2019 11:53
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men hvor mye pes er det å ta med pumpe, en slange og et par dekkspaker? De kan festes rett på sykkelen. Kjempepes (neida). Men jeg ønsker å gjøre jobbsyklinga så ukomplisert og bekymringsfri som mulig. Men det er ikke noe problem å ta med reserveutstyr, altså. Lurte mer på hvordan andre gjør det. Jeg kan ikke huske å ha punktert slik at guffa ikke ville ha fikset det i forbindelse med jobbsykling. Det er som regel små glasskår/fremmedlegemer som har stått for punkteringene og det er vel historie når slangen er borte?
|
|
|
[Re: Jurgmeister]
09/08/2019 17:14
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har punktert til og fra jobb, det er utelukkende asfalt, men litt for høy fart på en kantstein eller hull i asfalten kombinert med litt for lavt trykk i dekket har gitt punkteringer. Alternativt må du være nøye med å sjekke trykket i dekkene jevnlig, eller kjøre pent. Du har fått punkteringer på kantstein eller hull i asfalt på dekk satt opp slangeløst? Spør fordi det høres ut som klassisk gjennomslagspunktering/snakebite på dekk med slange. Nettopp for å unngå slikt at jeg pendler slangeløst. De siste par årene har jeg greid meg med kun å plugge slangeløse dekk, selv om slangen ligger i sekken fremdeles. Jeg ville altså heller hatt med en pumpe og pluggesett. +1 Og slangene forsvinner gjerne uansett som dugg for solen siden det er så mange hjelpetrengende som punkterer med slange - og trenger ny slange  Gjennom mine år på slangeløst har jeg kun punktert én gang, så min erfaring er begrenset, men da syntes jeg det var veldig greit med en liten kniv for å kutte av den delen av larven/pluggen som stakk ut av dekket. Tror hverken Red Cycling eller MaXalami har slik kniv eller saks i sine sett (?). På dekk med mønster spiller det mindre rolle, men i mitt tilfelle var det 28 mm landeveisdekk. På steinete kjerrevei  Jeg kan ikke huske å ha punktert slik at guffa ikke ville ha fikset det i forbindelse med jobbsykling. Det er som regel små glasskår/fremmedlegemer som har stått for punkteringene og det er vel historie når slangen er borte? Man skal aldri si aldri, men jeg har ikke opplevd punktering på pendling gjennom årene jeg har kjørt slangeløst. Ved eventuell punktering p.g.a. skarp grus, glass e.l. som guffen mot formodning ikke hadde fikset umiddelbart, ville jeg uansett først ha fjernet fremmedlegemeet, eventuelt tatt i en liten dash frisk, grov guffe, og pumpet opp igjen. Det burde løse problemet. Om ikke, ville jeg plugget det. Enklere og gjerne kjappere enn å bytte til annet oppsett med slange. Slange er en løsning kun ved en så stor revne at det ikke lar seg plugge. Hvorfor har jeg så dradd med meg slange på pendlerturene disse årene? Av gammel vane, antar jeg. Tenker å kutte det ut nå. På den annen side, har jeg fått for meg at jeg trenger å dra med meg lås på (minst) 1200 gram, så vektmessig spiller det mindre rolle 
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/08/2019 20:58
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Gjennom mine år på slangeløst har jeg kun punktert én gang, så min erfaring er begrenset, men da syntes jeg det var veldig greit med en liten kniv for å kutte av den delen av larven/pluggen som stakk ut av dekket. Tror hverken Red Cycling eller MaXalami har slik kniv eller saks i sine sett (?). På dekk med mønster spiller det mindre rolle, men i mitt tilfelle var det 28 mm landeveisdekk. På steinete kjerrevei  Greit nok så lenge vi snakker om pendling (hvor jeg fremdeles kjører slange...), men i marka plugger jeg ganske ofte. Kasta akkurat et Maxxis HR2 DoubleDown-dekk som hadde gått med HuckNorris, fordi det var et for stort hull i det... Har brukt opp noen Maxalami-etterfyllinger...  Så du og jeg har nok forskjellig kombinasjon av kjørestil og dekktrykk 
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/08/2019 21:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kasta akkurat et Maxxis HR2 DoubleDown-dekk som hadde gått med HuckNorris, fordi det var et for stort hull i det (...) Så du og jeg har nok forskjellig kombinasjon av kjørestil og dekktrykk Utvilsomt  Jeg har forvillet meg inn i feil forum. Er en forsiktig kar som henger på landevei og blandevei 
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/08/2019 21:23
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Kasta akkurat et Maxxis HR2 DoubleDown-dekk som hadde gått med HuckNorris, fordi det var et for stort hull i det (...) Så du og jeg har nok forskjellig kombinasjon av kjørestil og dekktrykk Utvilsomt  Jeg har forvillet meg inn i feil forum. Er en forsiktig kar som henger på landevei og blandevei Haha, ut fra (den fine) avataren henger du også litt etter sykkelen din. Lett å få punktering med feil vektfordeling 
|
|
|
[Re: Raskall]
09/08/2019 21:30
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Hva med å legge ut en slange etc på ett eller flere egnede steder? Da slipper du å gå for langt om uhellet skulle være ute.
|
|
|
09/08/2019 21:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
...ut fra avataren henger du også litt etter sykkelen din. Ja, det er min måte å si at sykkelen min er mer aggressiv enn jeg er. Egentlig er jeg jo her.
|
|
|
09/08/2019 22:24
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Greit å ha med slange noen ganger også. Jeg hadde en sjelden punging langt ute i marka her for et par uker siden. Ganske lang flenge, som var umulig å plugge.
|
|
|
[Re: aug11x]
09/08/2019 23:57
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Greit å ha med slange noen ganger også. Jeg hadde en sjelden punging langt ute i marka her for et par uker siden. Ganske lang flenge, som var umulig å plugge. Joda, men den eneste gangen jeg har brukt slange var da en stein hoppa opp og kappa en eike som igjen føkka feilgteipen. Rimelig uvanlig altså...
|
|
|
10/08/2019 05:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har alltid med slange, en lett Schwalbesak som er stroppet fast nederst på underrøret. Noen ganger blir det for store hull for mange plugger, og da må jeg ha slange. Så nettopp en video fra Cushcore om hvordan sette inn slange ved problemer, og det eneste man trenger da er en tynn slange med kjempelang ventil.
|
|
|
10/08/2019 09:46
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Greit å ha med slange noen ganger også. Jeg hadde en sjelden punging langt ute i marka her for et par uker siden. Ganske lang flenge, som var umulig å plugge. Joda, men den eneste gangen jeg har brukt slange var da en stein hoppa opp og kappa en eike som igjen føkka feilgteipen. Rimelig uvanlig altså... Ja, rimelig uvanlig, men når man står i skauen et par mil fra nærmeste vei med flenge i dekket så er det fint å få fiksa 
|
|
|
04/09/2019 06:40
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Setter opp slangeløst på ny sykkel til kona. Har kun gjort det en gang tidligere, på min egen RM, og der gikk det som en drøm. Nå sliter jeg litt mer.
Har kjøpt Peatys tubeless valves. Helt tett der. Har en Blackburn Chamber tubeless gulvpumpe, og kanttråden på dekket smekker rett på plass og er helt tett. Dekket i seg selv, Barzo, er også helt tett. Så langt alt vel.
Felgene er WTB STX i25 TCS (Tubeless Compatible System) I dekket er det 125ml guffe, og det tyter ut av skjøten i felgen, det tyter ut fra rundt eikeniplene og det tyter ut fra gjennom selve niplene. Har snurret på hjulet og ristet og pumpet opp igjen og snurret og holdt på. Det hjalp, lekker ikke like mye som før. Var nesten flatt igjen i dag tidlig, men pumpet opp og når jeg dro til jobb etter frokost og kaffe var det fremdeles bra med luft.
Klart, ser jo at det er for dårlig felgtape i WTB-felgene og burde satt på noe bedre før jeg begynte, men med erfaring fra mine egne hjul så skulle jo dette være smækk-smækk. Spørsmålet er derimot om guffen tetter alt dette nå med litt tid, og at det blir holdbart i bruk (jeg som får kjeft hvis kona drar på jentetur med ny sykkel og ender opp med pumpe i lyngen halve turen)? Er det bare å ha is i magen og la guffa gjøre jobben, eller kan jeg like gjerne rykke tilbake til start med bedre felgtape først som sist?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
04/09/2019 06:45
|
Jeggs
Entusiast
|
Entusiast
Jeg ville i hvert fall ha tatt av dekket igjen og byttet felgtape. Blir en fryktelig tung felg til slutt om den er full av inntørket guffe.
|
|
|
04/09/2019 06:58
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke punktert på slangeløst i to år, dvs på Racer, Gravel, stisykkel og Fatbike..... Men på første tur jeg hadde med pluggesett på stisykkel i sommer fikk jeg jammen bruk for det og det fungerte brillefint. Turen etter på Fatbike fikk jeg et stikk i sideveggen bak og etter flere runder med pumping - sykling - pumping - sykling så tettet guffa hullet. Nå har den konservative bankmannen pluggesett, patron, pumpe og slange (her snakker vi belte og bukseseler) i baklomma eller i sekken.
Med unntak av grus sykkelen hvor jeg har hatt antydning til litt lekkasje bak fungerer slangeløst helt optimalt.
Moralen er, vil du ikke punktere så la pluggesettet ligge hjemme.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Jeggs]
05/09/2019 15:04
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville i hvert fall ha tatt av dekket igjen og byttet felgtape. Blir en fryktelig tung felg til slutt om den er full av inntørket guffe. Takk for sparket bak. Da ble det av med kanttråden, suge ut all guffe med ei sprøyte. Deretter tørke, vaske og på med ny felgtape. Rett opp igjen med Blackburn Chamber, elsker den pumpen, og det holder luft øyeblikkelig. Ikke en ml guffe i det engang, enda. Har stått en time nå, og fremdeles like tett. Oh yeah!
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
07/09/2019 08:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg ville i hvert fall ha tatt av dekket igjen og byttet felgtape. Blir en fryktelig tung felg til slutt om den er full av inntørket guffe. Takk for sparket bak. Da ble det av med kanttråden, suge ut all guffe med ei sprøyte. Deretter tørke, vaske og på med ny felgtape. Rett opp igjen med Blackburn Chamber, elsker den pumpen, og det holder luft øyeblikkelig. Ikke en ml guffe i det engang, enda. Har stått en time nå, og fremdeles like tett. Oh yeah! Jepp, kommer det luft ut av eikehullene er det bare en ting å gjøre. Å vente til hele felgen er full av guffe på at det skal bli tett er en håpløs oppgave. Ny teip må til. Vær spesielt påpasselig med at teipen limer tett i skjøten. Stans og tilsvarende teip er veldig stiv og derfor ikke helt lett å få helt tett. Velg gjerne en mykere teip - den må ikke komme fra et sykkelspesifikt merke, men den bør heller ikke være for elastisk. Vanlig el-teip funker oftest dårlig - den er for tynn.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
17/11/2019 18:05
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kjører slangeløst, med guffe med sommerdekk. Nå står vinteren for døra, og jeg pleier å legge orm til piggdekk og slange.
Har noen erfaring (å dele) med å bruke slangeløst og guffe til vinterdekkene?
/Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
17/11/2019 18:17
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Ti tomlar opp for Peaty’s! La om til pigg i dag og hadde forventa at guffa skulle vera storkna. Men neida: Etter mange månader i dekket og tidvis berre sporadisk bruk av sykkelen var guffa nesten like god som ny – og særs lett å få vaska ut. Spørst om det blir slangelaust på heile stallen når våren kjem, gitt.
|
|
|
21/11/2019 17:39
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da var vinteren (delvis) i gang, og jeg har satt på nye 27.5x2,6 ISP. Men de tetter jo fanken ikke i sideveggen i det hele tatt.
Nå har jeg påspandert rikelig med Orange Seal (vinterutgaven) og hatt de både ute og inne, flippa rundt i alle retninger og fylt på mer luft i 3-4 omganger, og fortsatt kan jeg lage skumparty dersom jeg sprayer litt såpevann på sideveggene.
Må jeg prøve en annen type guffe som er bedre på å lage et innvendig belegg? Har en slant Stans stående, og jeg innbiller meg den var bedre på akkurat dette...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
02/03/2020 08:30
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Har satt opp landeveissykkelen slangeløst med Pirelli Cinturato Velo.
Det virker som at disse dekkene har ett par mm større innerdiameter enn Scwhalbe Pro One og jeg har kjørt fem runder med teip føre dekkene satt stramt på felgen. Forhjulet holder nå tett uten lateks mens bakjulet slipper ut luften etter 10-15 minutter. Fordekket gikk på med fotpumpe, bakdekket trenger kompressor og jeg vurderer å legge på en runde til med teip.
Scwalbe dekkene var mye hardere å få på felgen og Vittoria dekkene jeg brukte for ett par år siden var en skikkelig utfordring
Hvilken lateks er best for initiell tetting, ser for meg en lateks som egentlig størkner ganske fort og som legger seg som en "limring" ved dekk-kanten mot felgringen.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
23/03/2020 16:08
|
xxx
Fersking
|
Fersking
Hei,
Har kjøpt nye dekk for sesongen og har store problemer med å få av de gamle (Continental CrossKing). Virker som guffa (schwalbe sin) har limt dekket dønn fast i kanten. Finnes det noe middel å påføre slik at det løsner eller er det noen som har andre tips? Er for øvrig Bontrager sin karbonfelg.
|
|
|
24/03/2020 14:34
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Hvis det ikke ordner seg; bruk peneterende olje, ikke vær gnien og gjør det i flere omganger brett dekket så mye inn mot midten du kan og bruk høytrykksspyler, spyl mellom dekk og felg kant.
på alufelger har jeg presset inn en liten skrutrekker og vridd den rundt aksielt. vet ikke helt om jeg kan anbefale det på karbonhjul
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
16/04/2020 19:52
|
Larssa
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei, Trenger litt hjelp, og noen tips og triks ifm oppsett av slangeløse dekk på racer’n. Framdekket gikk på første forsøk, mens bakdekket har gitt meg endel hodebry.. For å få dekket til å «poppe» på felgen er jeg nødt til ta ut ventilkjernen og pumpe det opp med «Airshot». Da holder dekket på lufta. Når jeg har i ventilkjernen blir ikke trykket høyt nok til at dekket «popper». Problemet kommer når jeg tar av trykket, da detter dekket ned fra felgen og jeg er like langt. Samme hvor mange ganger jeg fyller med luft vil ikke dekke «poppe». Jeg har syklet ca 10 mil med slange for å myke opp dekket uten at dette har nevneverdig effekt.
Jeg har guffe i dekket og jeg har forsøkt med to forskjellige ventiler. Dekkene er Conti GP5000 TL og hjulsettet er DT Swiss PR1400.
Må jeg legge ny tape eller er det noen tips og triks.
|
|
|
16/04/2020 20:12
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Hadde lignende problem for noen dager siden. For min del fikk jeg til å poppe det med kjerne etter at det var "delvis poppet" uten. Brukte kompressor som gikk opp til mellom 7 og 8 bar. Toppet dekket med vanlig pumpe og lot det stå en natt. Etter det holdt det seg.
|
|
|
17/04/2020 06:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvis du får poppet dekket på plass uten ventilkjerne så gjelder det å ta av kompressorpumpa og holde fingeren på ventilen mens du finner frem kjernen. Da klarer du å stappe inn og skru fast kjernen uten å miste så mye luft.
|
|
|
28/04/2020 20:00
|
lexmyr
Medlem
|
Medlem
Beklager hvis det har blitt besvart før: Jeg tenker å sette opp to nye sykler tubeless. En Trek Remedy med Bontrager Line Comp 30 TLR felger, og en Canyon Spectral AL 6.0 WMN med RaceFace AR30-felger som jeg er usikker på om er tubeless-ready (?). Er jeg good to go med et par av disse Muc-Off ventilene og eventuelt felgtape til begge syklene, eller må det mer spesialisert utstyr til? Trives Bontrager-hjula best med Bontragers egne ventiler?
|
|
|
28/04/2020 21:23
|
espenta
Ringrev
|
Ringrev
Det har nok ikke noe betydning hvilke ventiler du kjøper, jeg har hvertfall hatt flere forskjellige og ikke hatt noen problemer. Gorilla-tape funker bra som felgtape. Jeg kjøpte en dedikert felgtape, og den var sinnssykt stiv og helt håpløs å jobbe med. Masse luftbobler under som jeg ikke fikk ut, men har holdt tett over ett år nå da.
Du trenger guffe også da, men regner med du er klar over det. Ellers trenger du ikke noe annet enn noe å stikke/skjære hull på felgtapen.
|
|
|
28/04/2020 21:30
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg har brukt Stans NoTubes-ventiler til flere forskjellige felger, de har funket på alt. I tillegg til det espenta nevner så kommer du til å trenge en skikkelig pumpe, trykkammer/kompressor, zalovann og en ventiluttrekker. Denne videoen er fin å kikke på om du ikke har gjort det før. https://www.youtube.com/watch?v=oybGjdlPWScDet eneste jeg tror han ikke nevner er at du kan bruke et plug-kit som f.eks. MaXalami for å plugge hull som er større enn guffa greier å tette. Og en siste ting: For å lage hull i felgtapen bruker jeg en syl som jeg varmer opp med en lighter. Den smelter seg pent gjennom tapen, og du risikerer ikke å lage et større hull enn du ønsker.
Redigert av DesmoSkier; 28/04/2020 21:36.
|
|
|
[Re: espenta]
29/04/2020 07:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det har nok ikke noe betydning hvilke ventiler du kjøper, jeg har hvertfall hatt flere forskjellige og ikke hatt noen problemer.. Ventiler som passer felgprofilen er dessverre avgjørende for godt resultat. Noen ventiler passer de aller fleste felger, andre ventiler passer kun til ett merke. Muc Off sine ventiler og andre med slik konisk gummiforing passer de fleste felger. Ventiler med flat eller oval fot har en tendens til ikke å passe i en del felger.
|
|
|
30/04/2020 08:52
|
lexmyr
Medlem
|
Medlem
Takk for tips folkens! Ser ut som Muc-Off sine ventiler kommer med tre forskjellige gummipakninger for å passe flere typer felg, så da burde det nok gå greit uansett? I tillegg kan visst ventilhetta brukes som ventiluttrekker  Når Bontrager-hjula er TLR, betyr dette at de allerede er installert med tett felgtape? Eller bør jeg uansett kjøpe en rull med tubeless-felgtape for å gjøre ting selv? Jeg er litt usikker på hva begrepet "tubeless ready" egentlig innebærer. Sist jeg satt opp tubeless (i 2008) brukte jeg Stans NoTubes sitt gummifelgbånd med integrert ventil. Den gang var det null problem å både blåse opp og få tett et par Minion DHF med en helt vanlig gulvpumpe. Har noe endret seg de siste 10-12 åra slik at det har blitt mer nødvendig med hurtig oppblåsning med kompressor eller gulvpumpe med trykktank?
|
|
|
|
|