Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android?

Re: Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android? [Re: anderfo] #2562216 25/06/2019 12:57
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anderfo
Sitat: gunnarw
Mtbmap stilset vises ikke lenger på Osmand på min telefon. Er det andre som opplever det samme?

Jeg har ihvertfall latt OsmAnd oppdatere seg "på egenhånd" (og har dermed alltid siste versjon) uten å oppleve dette - det har fungert flott i flere år. Opplever det som problemfritt.

Et forsøk på enkel debugging:
* Er det bilde av en sykkel oppe i venstre hjørne av kartet?
* Hvis du trykker på sykkelen og scroller nederst i menyen, hva har du krysset av for under "Detaljer" og "Ruter"?

Jeg har egentlig gått over til at bruke MyTrails appen da den viser mtbmap i sin fulle skjønnhet som vi alle liker så godt. Eneste ulempen med MyTrails er vel at den ikke vil zoome inn mere en til 14 utenom storby områdene?
Noen som veit hva som er grunn til det, og om det vil skje noen forbedring på det punktet?

Har ikke prøvd MyTrails, men i store deler av Norge finnes ikke mtbmap.no på høyere zoomnivå enn 14. Reitstøen har satt opp rendring på høyere nivå (15-16) kun i områder hvor det er mye terrengsykling inntegnet på kartet. Meld fra til ham hvis du kjenner til et område hvor det f.eks. nylig er inntegnet mye, så kan han sikkert ordne høyere zoom der.
Å rendre hele Norge på nivå 15 og 16 vil kreve enormt mye lagringsplass og prosesseringstid (og det er det ikke sikkert at Reitstøen har p.t.).

På tide at prøve Osmand igjen hadde jeg tenkte pga Mytrails svikter.. dvs vil ikke vise mtbmap.no. Linken som skal bruke det ut til at vare "parkert" http://c.tiles.mtbmap.no/osm/mtbmap/{2}/{0}/{1}.png

Jeg får Osmand til at vise mtbmap fargekoding. Men fortsatt ikke i samme tydluge behagelige stilsett som på mtbmap.no.. Noen forslag på hvordan man n får det til?
Sykkel vises.. Alle alternative under "Detaljer" og "Ruter" er hooket av.. Og mtb fargekoder vises, men kartet ser jo ut som tegner av en 5åring sammenlignet med mtbmap.no!

Vedlegg
Screenshot_20190625-150311.png (634.04 KB, 530 nedlastinger)
Hvordan mtbmap.no ser ut i Osmand..
Re: Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android? [Re: erikskon] #2562249 25/06/2019 17:17
C
Canopy Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
C
"http://tiles.mtbmap.no/osm/mtbmap/{2}/{0}/{1}.png" fungerer på Mytrials.

Re: Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android? [Re: Canopy] #2562254 25/06/2019 17:49
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Og der fungerte plutselig http://tiles.mtbmap.no/osm/mtbmap/{2}/{0}/{1}.png i Mytrails for meg og etter jeg slettet og reinstalert.. Må ha gjort noe feil som ble galt..

Re: Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android? [Re: gunnarw] #2563441 01/07/2019 19:37
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg får Osmand til at vise mtbmap fargekoding. Men fortsatt ikke i samme tydluge behagelige stilsett som på mtbmap.no.. Noen forslag på hvordan man n får det til?
Sykkel vises.. Alle alternative under "Detaljer" og "Ruter" er hooket av.. Og mtb fargekoder vises, men kartet ser jo ut som tegner av en 5åring sammenlignet med mtbmap.no!

Ja, dette ser ikke pent ut. Blant annet mangler selve stiene, høydekurver og fjellskygge. Vet ikke helt hva som er årsaken, men hos meg ser det slik ut i OsmAnd:

Det er ikke like pent som på mtbmap.no, men det er fullt "brukandes" og fungerer offline i hele verden.

Vedlegg
20190701 OsmAnd Bærum small.png (915.2 KB, 1070 nedlastinger)
Re: Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android? [Re: erikskon] #2572203 01/09/2019 18:22
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde det vært mulig å lagt ut screenshot av alle innstillinger som er gjort i osm? Jeg syns det er lettere når kartene fra desktop og telefon er like.

Re: Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android? [Re: K1neth] #2572246 01/09/2019 22:04
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: K1neth
Hadde det vært mulig å lagt ut screenshot av alle innstillinger som er gjort i osm? Jeg syns det er lettere når kartene fra desktop og telefon er like.

Her er fem skjermbilder fra Android-varianten av OsmAnd. Jeg vet ikke hva du får utav dem, men det er kanskje verdt et forsøk...
De tre første viser "sykkel-menyen" hvor du ser at jeg har skrudd på høydekoter og relieff, og at jeg har skudd på terrengsykkelruter og andre sykkelruter.

De to siste skjermbildene viser at jeg har lastet ned (og oppdaterer nå) Norge + høydekoter for enkelte fylker, og at jeg har lastet ned relieff/hillshading for Norge. Tipper det ikke er så viktig å oppdatere høydekotene særlig ofte, men selve Norge-kartet laster jeg gjerne ned en gang i måneden i sommerhalvåret.

Var det noe sånt du trengte?

Re: Hjelp med å få opp mtbmap.no på OsmAnd på Android? [Re: erikskon] #2573060 05/09/2019 19:15
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Hepp sjef, det var det jeg tenkte. Dessverre kom jeg ikke nærmere med de.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå