Refinansiering - Har noen tips?
|
Refinansiering - Har noen tips?
28/08/2019 22:40
|
Anders Mollr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann folkens. Er i en litt kjip situasjon, og kunne trengt noen gode råd for å karre meg ut av det. Som mange andre har jeg over årene akkumulert flere fancy sykler, og da ofte ved å la kredittkortet gå varmt.  Tenker det kan være greit å sjekke om lånene mine kan la seg refinansiere, og ikke minst - spørre om noen av dere har erfaring med dette. Mulig det ikke er så voldsomt mye jeg kan spare, men hvis jeg kan kutte budsjettet med et par magre tusenlapper pr mnd så blir jeg fornøyd. Gjelden min er fordelt som følger: 124.000 forbrukslån. (3 lån med snittrente på 17,2%). 32.400 Kredittkort (2 kort med snittrente på 19%). Planen min er å kvitte meg med de dyreste lånene først, sånn at jeg frigjør mer penger til nedbetaling. Sletter nå ca. 5.000 hver måned med egen lønn, men synes det går så utrolig sakte. Har noen tips å komme med? Jeg har undersøkt litt på egenhånd, inklusive hos BB Bank (som jeg har brukt tidligere), men liker ikke at de vil ta etableringsgebyr på nesten 1.000 kroner. Har også sett på diverse tilbud hos Refinansiere.net - men forstod det som at det er vanskelig å få noe reelt tilbud før jeg faktisk har sendt inn søknaden om refinansiering, og at det kun er en partnerside. Vil gjerne ha tips for: 1. Hvilken rente det er realistisk å oppnå. 2. Om det finnes noen privatøkonomiske triks som gjør det lettere å håndtere gjelden. Takk 
|
|
|
Re: Refinansiering - Har noen tips?
[Re: Anders Mollr]
29/08/2019 05:37
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
2. Gå gjennom syklene dine og selg det som har høyest salgsverdi. Slett gjeld med disse pengene.
|
|
|
29/08/2019 06:25
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ta kontakt med en vanlig bank og be om råd.
|
|
|
29/08/2019 06:31
|
gare
More than words
|
More than words
Grov hoderegning og raske overslag sier meg at du betaler omkring 2 300 kroner i måneden bare i renter. Da er det ikke så rart at det oppleves som langsom nedbetaling selv om du betaler ganske brukbart ned på lånene dine med 5 000 i måneden.
Inntil det kommer noen bankfolk på saken der, som kan gi mer eksakte svar på dette drister jeg meg til å antyde en nedbetalingstid med denne farten på snaue 5 år?? Eller er jeg for optimistisk?
Uansett, jeg antar at du ikke eier noe(annet)av verdi. Ingen bolig der du kanskje kan låne på boligen og betale ned lånene? Ingen bil som du kan klare deg uten, og bruke pengene fra et salg til nedbetaling?
Vil/skal(får?)du til en refinansiering er det viktig å tenke på nedbetalingstid og totale kostnader. Alle lån har etableringskostnader, og alle lån har rente og de bankene som tilbyr refinansiering av denne typen gjør det fordi de tjener gode penger på dette(etter at søsterselskapene har kastet kreditt etter de samme folka som skal ha refinansiering, men det er en annen sak).
Har du ingen muligheter knyttet mot bolig/bil/ting av stor verdi er det este rådet å selge mest mulig ting du ikke trenger og betale ned så mye som mulig, men det er klart, kan du refinansiere alt hos en aktør til under 10% rente vil du omtrent halvere rentekostnadene dine og betaler du det samme som i dag vil du jo kutte nedbetalingstiden betraktelig.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
29/08/2019 06:48
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Refinansier fort som fy, og klipp kredittkortene.
Det er flere banker som tilbyr refinansiering til betydelig lavere rente enn det du betaler nå. For eksempel Sbanken. De lar deg låne 160.000,- kroner til 10,54 % rente. Betaler du det samme som i dag er du kvitt gjelda om 3 år. Hvis du vil ha mer å rutte med hver måned, kan du betale 3.400,- pr. mnd., men da går lånet over 5 år.
Meget mulig det er andre banker som tilbyr samme eller bedre betingelser.
Redigert av Øyvind V; 29/08/2019 06:50.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
29/08/2019 12:37
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Du sa det først  Elefanten i rommet her er at du (TS), etter å ha fått kontroll på lånet, må se deg selv i speilet og gjøre noe med forbruk og holdninger til å bruke penger på kreditt. Mulig du får et "slipp ut av fengsel"-kort nå, men veien tilbake er svært kort om du ikke skjerper deg og gjør noe med akkurat disse punktene.
Redigert av Brusdalen; 29/08/2019 12:39.
|
|
|
29/08/2019 14:03
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Refinansiering er ofte en roten til et nytt problem, mange opplever da at de "har" penger igjen, og så er den onde sirkelen enda litt trangere ved neste korsvei.
Man fikser ikke pengeproblemer med penger.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
29/08/2019 16:26
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Som nevnt over, hvis du har egen bolig og mulighet til å trekke opp lån på denne, gir dette de beste rentebetingelsene. MEN: dette er KUN fornuftig å gjøre om du da fremover tar de 5k du betaler i dag og betaler inn på boliglånet - ekstra pr mnd fram til opptrekket er nedbetalt, ca 32 måneder. Har du ikke disiplin til det, vil syklene bli veldig dyre med rentets renter over boliglånets levetid. Og selg unna noe....
|
|
|
30/08/2019 07:17
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
I tillegg til rådene du allerede har fått, anbefaler jeg deg å gå nøye gjennom hva du bruker penger på i løpet av en måned. Det er overraskende mange små hull som kan tettes, eller det finnes billigere alternativer.
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
[Re: pbk]
30/08/2019 16:40
|
Anders Mollr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
2. Gå gjennom syklene dine og selg det som har høyest salgsverdi. Slett gjeld med disse pengene. Har allerede solgt 2 stykk, men tviholder på de som står igjen. Et godt tips uansett :-)
|
|
|
[Re: gare]
30/08/2019 16:43
|
Anders Mollr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Grov hoderegning og raske overslag sier meg at du betaler omkring 2 300 kroner i måneden bare i renter. Da er det ikke så rart at det oppleves som langsom nedbetaling selv om du betaler ganske brukbart ned på lånene dine med 5 000 i måneden.
Inntil det kommer noen bankfolk på saken der, som kan gi mer eksakte svar på dette drister jeg meg til å antyde en nedbetalingstid med denne farten på snaue 5 år?? Eller er jeg for optimistisk?
Uansett, jeg antar at du ikke eier noe(annet)av verdi. Ingen bolig der du kanskje kan låne på boligen og betale ned lånene? Ingen bil som du kan klare deg uten, og bruke pengene fra et salg til nedbetaling?
Vil/skal(får?)du til en refinansiering er det viktig å tenke på nedbetalingstid og totale kostnader. Alle lån har etableringskostnader, og alle lån har rente og de bankene som tilbyr refinansiering av denne typen gjør det fordi de tjener gode penger på dette(etter at søsterselskapene har kastet kreditt etter de samme folka som skal ha refinansiering, men det er en annen sak).
Har du ingen muligheter knyttet mot bolig/bil/ting av stor verdi er det este rådet å selge mest mulig ting du ikke trenger og betale ned så mye som mulig, men det er klart, kan du refinansiere alt hos en aktør til under 10% rente vil du omtrent halvere rentekostnadene dine og betaler du det samme som i dag vil du jo kutte nedbetalingstiden betraktelig. At du regnet ut dette i hodet på kort tid er ikke dårlig. Det er snakk om rundt 2600 kun i renter per måned, hvis jeg ikke husker feil. Mye penger som heller kunne gått til andre formål.. Det irriterende aspektet er at det går så mye i rente til banken, i stedet for at jeg får betalt ned gjelden. Hvis jeg refinansierer hadde håpet vært å betale tilbake pengene jeg skylder raskere, og spare penger ved at tilbakebetalingen forkortes. Har snakket med sambo om at hun stiller som kausjonist. På den måten skal det være mulig å få en mye lavere rente enn hva jeg betaler for øyeblikket. Dette har vært en dyr lærepenge!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/08/2019 16:44
|
Anders Mollr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er flere banker som tilbyr refinansiering til betydelig lavere rente enn det du betaler nå. For eksempel Sbanken. De lar deg låne 160.000,- kroner til 10,54 % rente. Betaler du det samme som i dag er du kvitt gjelda om 3 år. Hvis du vil ha mer å rutte med hver måned, kan du betale 3.400,- pr. mnd., men da går lånet over 5 år.
Meget mulig det er andre banker som tilbyr samme eller bedre betingelser. Takk for tipset om sbanken :-) Det er noe jeg vil undersøke.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
30/08/2019 16:45
|
Anders Mollr
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du sa det først  Elefanten i rommet her er at du (TS), etter å ha fått kontroll på lånet, må se deg selv i speilet og gjøre noe med forbruk og holdninger til å bruke penger på kreditt. Mulig du får et "slipp ut av fengsel"-kort nå, men veien tilbake er svært kort om du ikke skjerper deg og gjør noe med akkurat disse punktene. Joda, det er elefanten i rommet. Men nå tar jeg også tak på eget initiativ og gjør alt jeg kan for å rette opp i problemene. Har lært mye av det her, og at dyre sykler bør betales med oppsparte midler fremfor lån.
|
|
|
30/08/2019 20:43
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Kanon at du gjør noe med dette nå. Hadde du ventet et par år ville den onde spiralen blitt meget tung å komme ut av. Forstår at du synes det går sakte, men heldigvis er ikke gjelden større enn at den er overkommelig for en lønnsmottaker. Jeg ville - forsøkt å selge noe dersom du har noe av litt verdi som er omsettbart uten for mye tap. - Refinansiere til en finansinstitusjon med bedre betingelser. - vært knallhard på prioriteringene frem til gjelden var nedbetalt.
Dette fikser du og lykke til!
|
|
|
30/08/2019 21:22
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Ikke selg syklene 2. Kontakt opp finans evt andre aktører som gir lån til refinansiering til ca billånsrente 3. Motstå n+1 4. Husk du har ikke surra mer med kreditten enn hva en halvsliten bruktbil koster og du har flotte tohjulinger i garasjen istedetfor 5. Sykle inn i solnedgangen
Redigert av sanouka; 30/08/2019 21:26.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
01/09/2019 06:52
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det neste åpenbare steget er å generelt kutte forbruk for å betale ned raskere. Leve en periode på sparebluss for så å få bedre råd når gjelden er nedbetalt. Spe på inntekten ved å jobbe ekstra om du har mulighet. Lag matbudsjett og handle smart. Veldig mye å spare der. Spis minst mulig ute, ikke kjøpe mat og kaffe på farten, gå minst mulig på byen. Ikke kjøp nye klær som ikke er absolutt nødvendig. Dropp feriereiser, men ferier i Norge. Med litt omhu kan du få kvittet deg med den gjelden ganske raskt. Bedre å ha det litt trangere en periode enn å ha det halvtrangt en lengre. Dessuten, det meste man kutter ned på forbruk er faktisk ikke et offer. Sannsynligvis har du alt du trenger for ha en ålreit hverdag allerede. Sykler og utstyr f.eks.
|
|
|
03/09/2019 14:12
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er faktisk godt over 100 milliarder i privat forbruksgjeld i Norge og mer enn 20% er forfalt, dvs i mislighold. Anders du er ikke alene... noen råd på veien.
1) Ta inn over det at du har utfordringer (det ser ut til at du har gjort det) 2) Ta for deg kontoutskrifter og regninger. Gå igjennom alt. Finn ut hvor mye kostander du har hver mnd i forhold til lønn 3) Vær beinhard og kutt ut alt du kan klare deg uten. ex, kaffebar hver morgen, kjøpt lunsj (lag matpakke), avis, byturer, sykkelstæsj, Swift om sommeren, treningssenter (løp/sykle ute), spotify, abonnementer av alle slag, det svinedyre ballspill-TV-abonnentet, impulskjøp av middag (sett opp en plan og handle sjelden), gå for Canepa ikke Ripasso, Tuborg (eller vann )fremfor Nøgne Ø, godteri (er faktisk sinnsykt dyrt), gå igjennom forsikringer (er det noe du kan kutte). billigere bredbånd/telefoni, Ikke kjøpe noe som helst med mindre du må (ja dopapir må du ha). Lag denne listen selv og la det gå sport i hva du kan klare deg uten, dvs kroner pr mnd. 4) Kan du ta deg en ekstrajobb, avisen etc (drit i at det er teit men hold ut til situasjonen er ok). Er det oppgaver på jobben og mulighet for overtid, fast forskudd på lønn etc 5) Finansiering. Har du en bolig er det aller enkleste å låne opp i denne. Prøv å vise at du har forstått hvilken situasjon du er i og møt opp iført ryddige klær, et budsjett, lønnsslipper, selvangivelse, verdi på bolig etc. Topplån er billigere enn forbrukslån og har vesentlig færre gebyrer. 6) Bank2 har kompetanse på den situasjonen du er i, snakk med dem 7) Har du ikke plass i bolig, hør med foreldre osv om du kan få lån med pant i boligen deres, forskudd på arv, gave. Ja det er pinlig, drit i det men vær oppriktig og fortell hva situasjonen er 8) Gå igjennom mulige kostnadskutt en gang til 9) Kutt ut alt av spill, gambling etc 10) Gjør hva som helst for at ikke regninger går til inkasso og havner du først der, betal ned med en gang slik at inkassosaken kan slettes
Det er vanskelig å si noe konkret om rentenivå men får du tilleggspant i bolig/hytte etc er du nede på ca 3%, uten sikkerhet under 10%. Den raskeste veien ut er å få kontroll på forbruket, prøve å skaffe litt ekstra inntekter og få hjelp av familie.
Lykke til, dette fikser du når du først har forstått at du ikke har noe valg, de som graver seg ned får det bare verre....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/09/2019 16:42
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tæring etter næring.
Bruk så lite som mulig fram til gjelda er nedbetalt. Du bør refinansiere, uansett dumt å betale mer renter enn nødvendig. Etabler rammelån hvis du har boliglån. Det er klart billigst, men husk å øke månedsbeløpet tilsvarende. Hvis ikke løper det i hele lånets lengde - ikke så billig likevel. Hvis det ikke går, sjekk Sbanken og tjenester som Lendo hvor bankene konkurrerer om deg som kunde. Sykle mer!
|
|
|
04/09/2019 15:48
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
Har snakket med sambo om at hun stiller som kausjonist.
Dette ville jeg vært veldig forsiktig med. Hun blir ansvarlig om du (av en eller annen grunn) ikke klarer å betale. Uforutsette ting kan skje. Etter min mening er det evt bedre om hun låner deg penger privat. Da har hun full kontroll på beløpet hun risikerer. Ellers er det nevnt masse fornuftig (=kutt kostnader). I tillegg kan du spørre arbeidsgiver om lån ("forskudd på lønn"). Jeg tror dette er skattefritt under visse vilkår (opp til 3/5G (ca 60.000), 1 års nedbetaling osv).
|
|
|
04/09/2019 18:28
|
Bossanova
Fersking
|
Fersking
Et annet litet tips er at du godt kan betale ned ekstra på lånene, når du selv måtte ønske. Har du f.eks. 2 000 kr til overs en måned kan du bruke de til å betale ned på låned. Dermed vil låned reduseres med 4 500 kr den måneded i steden for de vanlige 2 500 kr. Mange bekker små, osv.
|
|
|
|
|