Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny landeveissykkel for trening

Ny landeveissykkel for trening #2570149 21/08/2019 16:32
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Trenger innspill!

Jeg skal flytte til en kystkommune med mye fin landevei, en del dårlig asfalt, lite stigning og store mengder nedbør.

Jeg er på jakt etter en landeveissykkel til ca. 20.000 kr hvor hovedformålet er trening. Jeg har andre sykler til blandevei, grus og pendling.

Jeg _tror_ ikke jeg må ha skivebrems siden det er ganske flatt der, men på den andre side regner det mye i området. Det kan også tale for skjermer. Jeg vurderer samtidig vinterbruk, så piggdekk kan også være aktuelt (men ikke avgjørende viktig).

Jeg har lyst på en kvikk sykkel uten å ofre ryggen. Jeg har lite erfaring med landevei og vil sitte ganske behagelig. Turene tipper jeg vil ligge på 1-2 timer i snitt.

Så -- disse har jeg tenkt på:

Cannondale Synapse. Har hatt CAAD 8 før, og likte den.

BMC Roadmachine 02 Three - den røde. Favoritten. Har funnet en 19-modell som jeg kan få for 22k.

Bianchi ... noe. Grønn. Klar andreplass.

Colnago. Bare noe som pirrer, vet ikke mer enn det.

Hva har jeg oversett? Bedre å kjøpe billigere ramme med bedre utstyr (les: tysk direkteimport med Ultegra)? Skivebrems? Brukt?

Takk!

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570159 21/08/2019 18:11
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg har bmc roadmachine 01. Strålende fornøyd.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570171 21/08/2019 19:02
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jeg har både årets modell av Bianchi Aria (Ultegra di2, disc) og BMC RoadMachine 02 (Ultegra mekanisk gir, disc).

Liker egentlig begge veldig godt, men skulle jeg valgt meg en favoritt så hadde det blitt Bianchi. Den føles mye raskere, og er dobbelt så fin som BMC ICON_SMILE

Sykkel er ofte mer følelser enn fornuft (ellers hadde jeg ikke hatt 2 så like sykler)

Hadde også valgt disc før di2 hvis jeg måtte velge der. Det sier jeg som har hatt di2 siden 2013 og ikke hatt mekanisk gir på racer før jeg kjøpte BMCen.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --
Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: king195] #2570198 22/08/2019 05:05
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Supre innspill, mange takk!

Kjenner ikke Aria, men den var lekker! Hvor aggressiv er den ift. Roadmachine-en din? Betyr aero rittsykkel?

Hvorfor ville du valgt disc foran e-gir?

Og 22k for BMC 02 Three (veil 29k), er det en bra pris for en 2019-modell på tampen av sesongen, eller kan man forvente ytterligere avslag, tror du?

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570205 22/08/2019 06:39
I
IMBA Offline
Fersking
Fersking
I
Kan anbefale Canyon Endurace CF 8.0
https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-cf-8.0/2182.html

Blir rundt 20k med moms og frakt.
Beregnet for allround bruk så er ikke så aggressiv sittestilling.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570212 22/08/2019 06:55
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: mob

Hvorfor ville du valgt disc foran e-gir?

kan ikke snakke for andre, men E-gir tilfører kun god følelse. Sykkelen blir ikke noe bedre. Skivebremser tilfører bedre dekklaring, bedre bremseeffekt, mindre felgslitasje mm.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570214 22/08/2019 07:01
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du allerede har blandeveissykkel, hvorfor vurderer du samtidig den nye landeveissykkelen til vinterbruk/piggdekk?

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: sykkeloyvind] #2570216 22/08/2019 07:12
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Gode poenger, takk! Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at skivebrems er litt overkill på flate bygdeveier. Har disc og brede dekk på gruskverna, men her blir det vel dekk på maks 28-30 mm? Det regner riktignok en hel del der sykkelen skal primært brukes. Er helt novise på landevei, så takknemlig for alle innspill

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: Oystein L] #2570217 22/08/2019 07:13
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
650b. Vanskelig å finne bra piggdekk som passer

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570218 22/08/2019 07:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Gode poenger, takk! Men jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at skivebrems er litt overkill på flate bygdeveier. Har disc og brede dekk på gruskverna, men her blir det vel dekk på maks 28-30 mm? Det regner riktignok en hel del der sykkelen skal primært brukes. Er helt novise på landevei, så takknemlig for alle innspill

Felgbremser gir maks plass til 28mm.
Hvis du ikke sykler i regn er det lite å hente på skiver på flat, fin asfalt.
Hvis du sykler i regn slipper du å høre at grus i bremseklossene sliter ned felgene mens du sykler, hvis du har skiver. Da kan du kose deg med karbonfelger med god samvittighet, i tillegg til at du faktisk har bremser som virker.
Men det kan være mange kupp på bruktmarkedet fremover når fine sykler med felgbremser selges ganske rimelig.

Øyvind Aas
Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: IMBA] #2570219 22/08/2019 07:18
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Den er fin! Uten skivebrems?

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570224 22/08/2019 07:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
650b. Vanskelig å finne bra piggdekk som passer

Ukjent grunn for meg, Nokian Hakkapeliita A10 er vel av de få

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: Oystein L] #2570227 22/08/2019 08:08
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
OK? Skal ta en titt. Tror jeg får plass til 1,7 tommer. En (annen) forumprofil mente pigg-utvalget til 650b var så magert, at det var bedre å kjøpe et billig 700-hjulsett for vinterbruk

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: sykkeloyvind] #2570229 22/08/2019 08:15
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Takk! Mens jeg har deg på tråden: Hva ville du sett på til mitt bruk? Som lubben wannabe-mosjonist er jeg redd for å velge for hvass sykkel, men samtidig vil jeg ha noe kvikkere enn blandeveissykkelen (650b med 47c WTB Horizont). Du er vel kanskje den her til lands som tester flest sykler ila. sesongen, så takknemlig for innspill! (Jada, jeg er abonnent og leser testene med stor glede.)

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2570237 22/08/2019 08:39
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
For 20k blir det nok aluminium bremsebane - da skal du jobbe hardt for å slite ut den felgen. Mitt eldste hjulsett er ikke i nærheten av nedslitt - og det er brukt i all slags vær. Ei heller nøye på å ta ut spon og evt. grus fra klossene.

Aria er kul. Liker den veldig godt.

Mye som kan gjøres når det kommer til sittestilling med å kjøpe litt stor ramme, spacere og evt. et ganske kort stem. Selv om det er litt skummelt å skulle foreslå noe slikt på et forum. Hva som er lite aggreessivt for meg kan føles veldig aggressivt ut for deg.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: Havre] #2571206 27/08/2019 15:07
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Takk for mange bra innspill! Etter enda mer gugling ser jeg ut til å stå igjen med disse, som koster omtrent det samme:

*Specialized Tarmac SL 6 Disc
*BMC Roadmachine 02 Three
*Canyon Ultimate CF SL 7 Disc

Dyrere, men nysgjerrig pga. gruppa:
*Canyon Endurance 8 med Campa Potenza

Vad tycks? Noen andre jeg burde se nærmere på?

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571210 27/08/2019 16:02
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Åssen ramme er det på den Tarmac'en, altså lakkjobb? Noen av de er helt nydelige.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: pharynx] #2571212 27/08/2019 16:41
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Blålilla med gule dekaler

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571272 28/08/2019 07:30
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Kan ikke gå feil med Potenza.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571382 28/08/2019 16:44
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg hadde tøyet budsjettet litt for å få Campagnolo, både for ergonomi og bremser. Har dog ikke prøvd Campa disc selv, men på papiret har de best/flest løsninger mot subbing.

Noen erfaringer fra forumet her:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...rue#Post2563158

Create the problem and sell the solution
Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571407 28/08/2019 18:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
@mob - takk for hyggelig PM!

Jeg svarer like godt her, så kan andre ta det videre eller si fra om jeg er helt på jordet.

Du har funnet frem til fire utmerkede sykler, og jeg er overbevist om at du vil bli strålende fornøyd uansett hvilken du velger. Enig med Øyvinds poenger i tråden og synes du gjør helt rett i å velge skiver i en regnfylt kant av landet. Om man liker det eller ei, er det også ny standard for landeveissykler og vil bidra til at sykkelen holder seg i verdi.

Det er strengt tatt ikke så mye mer å si enn at du bør følge hjertet og velge den du liker best. Men siden du ber om mer detaljert kommentar, kan jeg gjør et forsøk.

Jeg ville først sett på rammesettet i lys av tiltenkt bruk. Om jeg forstår deg riktig, har du allerede annen sykkel som du liker til blandevei og grus. Space Chicken, om jeg husker rett (?). Og du vil bruke ny sykkel for rendyrket landeveissykling. Da er det nærliggende å se etter en rendyrket landeveissykkel, som gir deg en markant annerledes opplevelse og utfyller sykkelen du allerede har.

Roadmachine og Endurace er begge designet for allsidighet og bruk på variert underlag, fra fineste asfalt til brostein, skogsveier og grus. Ny generasjon blandeveissykler, slik Øyvind beskriver i test av racere med ekstra dekklaring. De er like fullt spreke landeveissykler og ingen sinker eller tradisjonelle komfortracere - derav Endurace og ikke Endurance ICON_WINK - men ikke nødvendigvis førstevalget om du ønsker en kompromissløs fartsmaskin på landeveien. Eneste måtte være at Roadmachine 02 (i hvert fall t.o.m. 2019) har fester for heldekkende skjermer, som er en fordel om du skal sykle mye i regn. Men realiteten er at Roadmachine er en såpass sporty maskin at kun de færreste benytter seg av den muligheten. Jeg har ikke gjort det. Du får vurdere det.

Ut fra din beskrivelse av tiltenkt bruk, synes altså Tarmac eller Ultimate å være et mer naturlig valg. Begge er meget anerkjente, begge er hyppige testvinnere, og begge har mange fornøyde brukere på forumet. Jeg har ikke erfaring fra noen av dem, men merker meg at de begge blir rost for gode allround-egenskaper. Med alle forbehold, er jeg rimelig trygg på at du ikke vil oppleve noen av dem som ukomfortabel, gitt riktig tilpasning og en viss egeninnsats. Vi har alle godt av å bygge litt styrke i kjernemuskulaturen og avlaste ryggen ettersom årene går. Ellers er Ultimate blitt noen år mens det har vært mer oppmerksomhet rundt Tarmac den siste tiden. I mitt hode er Specialized sexy på amerikansk vis.

Jeg skal ikke begi meg inn på noe dypdykk i geometri her. Du vil finne en del om syklene i Geometrinerdenes hevn og jeg kan gjerne prøve å finne svar om det er noe konkret du lurer på. Skal heller ikke sammenlikne alle komponentene. Vet ikke om du er på slangeløst. I så fall er det fint med slangeløse felger. Husk at UST blir ny standard. Knapt noen vet om det eller er opptatt av det nå, men det vil endre seg.

Potenza er nevnt. Duff har allerede linket til tråd med erfaringer. Jeg er godt fornøyd med gruppen, selv om jeg de siste ukene har litt blandede erfaringer med funksjon under røff bruk der våt sand dekker både bremser, gir og resten av sykkelen. Mistenker at det ikke er Campas sterkeste side ICON_SMILE Men samtidig har Campa en historie, aura og kult rundt seg som er unik. Spesielt om gruppen er montert på en lekker italiensk landeveissykkel som Bianchi, De Rosa, Colnago eller Wilier. Det er en dimensjon som ikke fanges opp av en tørr analyse av funksjon.

Men jeg ville uansett ikke valgt sykkel ut fra gruppe. Husk at enhver sykkel er et byggesett satt sammen ut fra de kompromisser produsenten må inngå for å oppnå ønsket pris og attraktivitet. Det er ingen grunn til å la seg binde av det. Velg en sykkel med et rammesett som du liker og som er egnet for bruken, og plukk av og sett på komponenter av hjertens lyst. En god forhandler vil kunne hjelpe deg. Ofte kan man f.eks. plukke av et komplett gruppesett og selge det separat til en fornuftig pris, slå til på et knalltilbud på gruppesettet man ønsker, og ende opp med en unik sykkel uten store ekstrautgifter. Det samme gjelder hjul. Og styre. Og sete. Vi er individer og sykkelen bør avspeile det.

Hva gjelder vintersykling, ville jeg som nevnt før satt på et par 700c hjul med piggdekk fra 45NRTH eller Schwalbe på den grovere blandeveissykkelen og holdt det nye, skinnende fartsvidunderet langt unna saltet.

Men altså, du har litt av et luksusproblem. Til ditt bruk er det et hav av superlekre sykler fra alle verdens kanter, velkjente eller eksotiske, fornuftige eller überkule, moderne eller klassiske. Det er bare å ta et valg, hoppe i det og elske sykkelen du velger. Betingelsesløst.

(Beklager mange ord, men slik går det når noen oppfordrer en bergenser til å si noe.)

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571486 29/08/2019 08:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Takk for mange bra innspill! Etter enda mer gugling ser jeg ut til å stå igjen med disse, som koster omtrent det samme:

Litt forskjellige sykler dette.
Roadmachine og Endurace har litt mer oppreist sittestilling og litt bedre dekklaring enn Tarmac og Ultimate. Hvis du ikke har planer om ritt på høyt nivå ville jeg nok sett på disse. Men Tarmac er veldig fin og har nok plass til 30 mm dekk også. Hvis du finner en god stilling på den er det en super sykkel.
Vær obs på at Canyon Ultimate er ganske store i størrelsen. Large hos Canyon tilsvarer 57-58, M tilsvarer et sted mellom 54-56 hos de fleste andre merker.

Øyvind Aas
Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: sykkeloyvind] #2571491 29/08/2019 08:10
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Vær obs på at Canyon Ultimate er ganske store i størrelsen. Large hos Canyon tilsvarer 57-58, M tilsvarer et sted mellom 54-56 hos de fleste andre merker.

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos de andre merkene som er nevnt, men om du handler hos Canyon (jeg har gjort det ved to anledninger), så ber de deg ta alle kroppslige mål de anser som relevante, mate det inn i deres "kalkulator", og deretter får man både rammestørrelse, samt beskjed om de mener man trenger "spesialtilpasning" (eksempelvis annen stem-lengde enn hva størrelsen normalt leveres med). Dette gjelder ihvertfall road-modellene. På MTB-modellene var prosessen litt forenklet, der tror jeg kun de ba om lengde og inseam.

Men mitt inntrykk med størrelses-prosessen deres, er at den passet veldig bra på meg når jeg kjøpte en inflite (endte på størrelse small, med mine 175cm og en inseam jeg ikke husker (kan 82cm stemme(?)). I MTB endte jeg derimot på størrelse M. Det passer sikkert det også, men jeg har ingen sammenligningsgrunnlag (eller erfaring) med MTB, så om det traff godt eller ei skal jeg ikke påstå bastant. Det føles ok ICON_SMILE

EDIT: DVS: Jeg "tror" det føles ok. Når man kun er vant til landeveisykler føles en grov stisykkel som en suv (eller stridsvogn strengt tatt). Men uten noe sammenligningsgrunnlag/erfaring, så antar jeg det er slik det er meningen at de skal føles, så størrelsen passer sikkert godt ICON_SMILE Det er noe uvant å ha ett styre som er nesten dobbelt så bredt som en landeveisykkel. Det er forbasket irriterende når sykkelen skal gjennom døråpninger dog ICON_WINK

Redigert av vviz; 29/08/2019 08:14.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: sykkeloyvind] #2571498 29/08/2019 08:27
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Litt forskjellige sykler dette.
Roadmachine og Endurace har litt mer oppreist sittestilling og litt bedre dekklaring enn Tarmac og Ultimate. Hvis du ikke har planer om ritt på høyt nivå ville jeg nok sett på disse. Men Tarmac er veldig fin og har nok plass til 30 mm dekk også. Hvis du finner en god stilling på den er det en super sykkel.

Det som kanskje er mest riktig å si er at Canyon og en del andre merker som opererer med M og L-størrelser på landeveissykler gjerne mangler en størrelse som representerer 55, 56 eller 57 litt avhengig av merker.
M er gjerne ca 54 og L blir ofte 58. De på drøye 180 cm, som er mange i Norge og Nederland ;-) skal gjerne ha et sted midt mellom her, pussig nok, synes jeg.

Merida og Giant har egne M/L-størrelser. Trek anbefaler ganske konsekvent (for) store sykler til sine kjøpere - i hvert fall i tabellen på nettsidene sine.

Vedlegg
Skjermbilde 2019-08-29 kl. 10.37.19.png (108.3 KB, 868 nedlastinger)

Øyvind Aas
Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: sykkeloyvind] #2571703 29/08/2019 19:39
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Tusen takk for kunnskapsrike svar! Dette var virkelig til hjelp.

Jeg var på vei for å handle BMC-en fra min lokale sykkelbutikk i dag, men stoppet innom en annen LBSLSB på veien for å prøvetrille Tarmac-en. Satt godt, lett, kjapp, herlig farge. Så jeg ombestemte meg! Men service- og kunnskapsnivået på denne butikken var så til de grader fraværende at jeg bestemte meg der og da for ikke å legge igjen en krone. Så jeg dro videre til neste butikk for å plukke opp Roadmachine'n - bare for å oppleve at ekspeditøren der mente en Timemachine var mye bedre egnet til mitt formål (hovedsakelig korte treningsturer på asfalt). Så nå sitter jeg her igjen, da - uten sykkel, men med altfor mange åpne faner i nettleseren.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: sykkeloyvind] #2571710 29/08/2019 20:05
E
elviz Offline
Veteran
Veteran
E
Enig. Særlig TREK virker å anbefale store størrelser...

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571717 29/08/2019 20:31
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Nå er det også salg på canyon. Endurace al disc til 11k pluss moms og frakt er vel ganske uslåelig.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571727 29/08/2019 21:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Timemachine...

Eller var det Teammachine?

Det er sykkelen jeg hadde valgt for landevei om jeg bare ikke hadde vært så glad i blandevei ICON_SMILE

Hakket mer aggressive kjøreegenskaper, nydelig rene linjer, horisontalt overrør... Sveitsisk design, men like fullt med norske Torgny Fjeldskaars umiskjennelige signatur.

Selv senkede setestag er vakkert på en stilren BMC. Det er originalen og alle andre følger etter ICON_SMILE

Mindre grad av vibrasjonsdemping enn Roadmachine, og jeg mener at Øyvind rapporterte at det var en smule trangt for 28 mm bak. Men det spiller mindre rolle på landeveien.

Det ryktes forresten at baskiske Orbea kommer med en ny modell.

Skal ikke være lett.

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: mob] #2571764 30/08/2019 06:43
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
En Timemachine til 20k høres bra ut!

Tipper det var en Teammachine. BMC har ikke bare verdens kjedeligste sykler de har også de tåpeligste navnene.

Road er for vel - ikke bare vei. Team er for lag? Med introduksjonen av Time er Team egentlig blitt en "klatresykkel" (altså lett). Time-navnet er det eneste som gir logisk mening da det er en sykkel du bruker liten tid på. Burde muligens blitt kalt Antitimemachine.

Og atpåtil er navnene slik at man fort kan misforstå/høre feil av Team og Time.

Nei, her er det nok bare å komme seg tilbake til Sørensen ICON_SMILE

Re: Ny landeveissykkel for trening [Re: Havre] #2571767 30/08/2019 06:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Havre
Med introduksjonen av Time...

Det er mangfoldige år siden Timemachine ble introdusert ICON_SMILE

Du tenker sikkert på nye Timemachine Road.

Skal gi deg rett i at navnene er... underlige ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino