|
To coil or not to coil
|
To coil or not to coil
#2570039
21/08/2019 07:38
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
Dette har vore diskutert ein heil del inne her på forumet, men trur og håpar at dette ikkje vert det same oppatt.
Preface:
Gikk for Smashpot oppgradering på min Lyrik RC3 i vår, og har blitt heilt frelst. Grepet og særleg støtta eg får i midten av vandringa har vore heilt episk, og knust fleire Stravatider langt ned i støvlane! Eg køyrer no med 55lbs spring på mine 82kg i adams drakt. Sidan dempinga på denne gaffelen er "begrensa", står den i Open, og med berre 2LC frå full open, og ingen når det er vått. Dette funka veldig bra på steinete og humpete sunnmørsstiar.
Problemet/ønske/utopi
Etter å gått over til dette oppsette på gaffelen, drøymer eg om ein lignande følelse bak. No har eg ein RS Super Deluxe rc3 med 3 tokens og ca 170 psi. Dette fungerer bra, eg får det sag eg skal ha, men går av og til i gjennom når eg bommar på linja/gaps. Føler eg har ganske grei pop i sykkelen, og den slukar det meste. Men no saknar eg den støtta og grepet eg føler eg har fått framme.
Ramma mi er Cube stereo 150 2018. Den er sagt at denne er meir progressiv enn dei førre modellane. Men trur kanskje den likevel er i grenseland for lineær til coil, i utgangspunktet.
Vil ikkje ein coil, vere til ei viss grad verre å botne ut enn luft? Sidan det er meir kraft som må trykke på vandringa tidligare i vandringa(og ja, same krafta gjennom vandringa, men endra ved progresjon i dempeopphenget). Eg skjønar at på større drops og hopp vil ikkje dette vere sant, men til rockgardens og lignande greier?
Har tenkt tanken at det må vere billigare å berre ta ut alle tokens frå demparen og kjøre høgare trykk, dette vil gi meir støtte, men trur ikkje dette er følelsen eg er ute etter..
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570050
21/08/2019 07:56
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
Men skulle tru at det var same casen med gaffelen, og den er jo 1:1 ratio. Og det opplever eg ikkje. Dog, bruker eg stort sett berre 4/5 av vandringa på 90% av turane mine.
For så vidt lavare sag også ja...
Edit: skrivelefi
Redigert av storbonde_Lau; 21/08/2019 07:56.
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570061
21/08/2019 08:08
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hvis du har samme kraft i fjæra ved full vandring som en luftfjær, vil du ligge høyere i vandringen og gjerne ha mindre sag. Har du samme sag, vil du risikere å gå fortere i bånn, noe som til en viss grad kan dempes vekk for harde slag, men ikke for G-outs etc. Dette er avhengig av hvor lineært luftkammeret i luftdemperen er.
Et alternativ for deg vil da være MRP med progressiv fjær, der du får både og.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570065
21/08/2019 08:11
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
En feiloppfatnign er ofte at "coil bånner fortere enn luft", men det er litt mer nyansert. Man må se på hvilken kraft som virker på fjæra ved full vandring og sag. har du samme kraft som virker på fjæra ved full vandring med både luft og stålfjær, vil en stålfjær ligge høyere i vandringa mellom disse punktene, siden fjæra da vil kreve høyere kraft for å gi et visst utslag på demperen.Men likevel vil stålfjær være mer følsom, siden den har mindre friksjon. Dempertuning 101 sier alltid: friksjon er ikke bra.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570069
21/08/2019 08:31
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
Baron: kva trur du om å gå ned på sag til ca 25% evt litt mindre. Og kjøre med minimal med demping? 25%er jo ikkje hårreisende lite.
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570090
21/08/2019 09:31
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
25% bak på grov sykkel begynner å bli lite.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570104
21/08/2019 10:48
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
Ok. Så det er ikkje veien å gå.
Trur eg må gå den prosessen eg har hatt med å redusere trykk og kompensere med tokens tilbake. Ut med en og auke trykk. Føler at eg ikkje får det eg vil ut av bakenden på sykkelen. Støtte og grep. Men tida begrenser mulighetene for forskning med to små i huset.
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570105
21/08/2019 10:49
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
Forresten, noken som har prøvd å en avalanche tune på rs super deluxe? Har lest at dei kan ordne litt på den tre posisjon bryteren. Evt korleis dette er å ha på service?
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570109
21/08/2019 11:13
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Jeg har veldig bra erfaring med Avalanche-ombygging (det er ikke bare en "tune", det er full ombygging). Ulempen er at du enten må sende til dem for service, eller til starmotor.no (tror jeg), og i begge tilfeller blir det relativt dyrt. Da jeg gjorde dette sist tror jeg prisen ble relativt lik, så jeg tok det om vinteren og sendte det til Avalanche.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570111
21/08/2019 11:33
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
Supert!
Har snusa litt på avalanche eller vorsprung sin fractive (?) Ombygging, likens må den da sendast til dei for service. Det virker forlokkende å ta eit slikt valg, sida eg ikkje brukar nokon av "valga" på demparen. Det står alltid i open.
And: kor stor at forskjellen før og etter ombygging?
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570133
21/08/2019 13:39
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Jeg gjorde det på en Cube Stereo som hadde et oppheng og dempertune som var avhengig av at man aktivt brukte CTD-bryteren. I C gynget den fortsatt litt i overkant og jeg fikk mange pedalslag, mens i T var den temmelig trasig. Jeg hater å måtte fikle med brytere, og vil ha litt følsomhet for ujevnheter i stien også når jeg klatrer, så dette var ikke en bra løsning. Det var en Fox CTD-demper. Etter ombygging så kunne jeg la den stå konstant i T, den gynget mye mindre, men var likevel følsom, på små slag. Den fungerte også mye bedre når det gikk fort unna nedover, den var mer følsom på små ting men bunnet mye mindre. Så jeg vil si at bakdemperen gikk fra middelmådig minus til fantastisk.
Siden da har jeg skiftet til en Mondraker Foxy som har et oppheng som passer meg mye bedre, demperen fungerer utmerket opp, botr og ned i standard tune og i D-stilling, så der har jeg ikke tatt kostnaden med ombygging.
Redigert av Arne_And; 21/08/2019 13:40.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570153
21/08/2019 16:58
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
Ok, ka for ein modell stereo hadde du?
Eg har den reviderte utgaven frå 2018, og den brukar eg nesten alltid i open modus når eg syklar. Har ikkje forska så mykje på å bruke "pedal" modus nedover. Men eg køyre halve fartsetappe 1. Under molde Enduro uten å merke det.
Så kanskje eg skal teste meir stilla på demparen.
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570234
22/08/2019 08:28
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
2013. Såvidt jeg har skjønt har de forbedret den mye på dette siden da. Jeg trakk den bare frem for å illustrere at dempertuningen til Ava er veldig bra.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570254
22/08/2019 09:47
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623 |
Ext Storia/Arma er fjærdempere med hydraulisk bottom-out demper som ligner den du får med Smashpot, så det kan jo være en mulighet. Men de er ikke direkte billige...
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570287
22/08/2019 11:27
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 227 |
aiai, den er lekker da. Kanskje en må spare litt(en del) ja..
Det billigare alternativet er jo Fractive eller Ava ombygging. Og som det har vore påpeika, at ramme bør nok ha ein luftdemper...
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: storbonde_Lau]
#2570336
22/08/2019 16:56
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Det går også an å bygge endel progressivitet inn i en coil-demper hvis den har stor diameter på demperskaftet. Litt høyere oljevolum og høyere IFP-trykk, og vips skal det vesentlig mer til for å få den helt i bunn. Marzocchi Bomber CR er et godt utgangspunkt å sende til AVA og få dette m.mer gjort.
|
|
|
Re: To coil or not to coil
[Re: Ole]
#2570337
22/08/2019 16:59
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det går også an å bygge endel progressivitet inn i en coil-demper hvis den har stor diameter på demperskaftet. Litt høyere oljevolum og høyere IFP-trykk, og vips skal det vesentlig mer til for å få den helt i bunn. Marzocchi Bomber CR er et godt utgangspunkt å sende til AVA og få dette m.mer gjort. Eller en brukt Van R
|
|
|
|
|