Noen kunne vel muligens ha lagd noe som hadde vært tettere, men hvordan skal man samtidig ha et trekk som man ikke trenger å være kirurg for å få av og på?
Mulig det finnes mer eller mindre vanntette sko? Aner ikke. Syklet mye i regn, men bryr meg ikke så mye at det blir fuktig så lenge jeg ikke fryser.
Re: Vanntett skotrekk - Finnes dette?
[Re: IMBA]
#256992020/08/201913:26
Velotoze sine trekk er jo så godt som tette, men så er de også et helv* å få på, og du må uansett ha hull til klosser så vann kommer inn (for ikke å snakke om svette).
Merinoullsokker som holder deg varm er løsningen, gjerne skotrekk som holder deg varm også når det er ekstra kaldt/ufyselig/vestlandsvær.
Bedre å være fuktig/våt og varm enn tørr og kald
// Too many roads, too little time
#256992620/08/201913:48
Et eller annet merke "vanntett" skotrekk ytterst, så neopren tåtrekk og Sealskinz sokker holder rimelig bra. Blir selvsagt for varmt hvis temperaturen er over 10
[Re: alfred]
#256995120/08/201917:50
Leggen er kantete der leggmuskelen møter leggskinnebeinet. Der blir det uansett en glipe som vannet renner ned i (f,eks. i Velotoze skotrekk). Jo mindre muskulatur man har i leggen jo mindre vann vil renne inn.
Ved å lage et mye lavere skotrekk eller et trekk som strammer veldig godt i området under leggmuskelen tror jeg det vil være enklere å lage noe som ikke slipper inn vann.
En annen løsning er selvsagt regnbukse som går over skotrekkene om det er skikkelig vått.
Castelli Tempesta lange bein/leggvarmere er vanntette og laget for å ha utenpå skotrekket. Dermed unngår en at vann renner inn langs leggen. (Sammen med Tempesta "nikkers" er dette glimrende sykkelbukse i tett regn.)
#256998220/08/201920:36
Mulig det finnes. Syklet 1 time hjem fra jobb med vanntette skotrekk. Tette? Nei. I dag tidlig var det 7-8 grader og tørt. Tørr på beina ? Nei,kondens. Så støtter de som mener det bør være ull. Vått men varmt. Er det noen som har boret hull i sko for og få fuktighet/vann ut igjen ?
#257579522/09/201909:43
Har fungerende vanntett løsning for det kaldeste været - 45nrth Japanther med trekk - men det blir for varmt store deler av året.
Har ennå ikke funnet kombinasjon av lettere sko og trekk som er reelt vanntett over tid.
Men vil gjerne høre med det allvitende forum om noen har erfaring med Sealskinz vanntette sokker (ikke skotrekk) eller liknende? Og i så fall, med hvilke modeller? Og hvilke modeller anbefales?
Vær gjerne så presis som mulig, og ikke svar at svaret er brødpose
[Re: Sepeda]
#257580022/09/201910:28
Har fungerende vanntett løsning for det kaldeste været - 45nrth Japanther med trekk - men det blir for varmt store deler av året.
Har ennå ikke funnet kombinasjon av lettere sko og trekk som er reelt vanntett over tid.
Men vil gjerne høre med det allvitende forum om noen har erfaring med Sealskinz vanntette sokker (ikke skotrekk) eller liknende? Og i så fall, med hvilke modeller? Og hvilke modeller anbefales?
Vær gjerne så presis som mulig, og ikke svar at svaret er brødpose
Svaret er en brødpose. Men jeg kan kjøpe brødposer som jeg rebrander ultimate waterproof roadsocks og selger til deg for 199,- per stykk i en kampanjeperiode.
[Re: Paulus]
#257580122/09/201910:37
Jeg har brukt sokker fra Sealskinz, men det er en del år siden og da også i kajakk, noe som setter større krav til vanntetthet enn sykling.
Konklusjonen da var at det var helt ubrukelige sokker. Hvis jeg ikke ble bløt av vannet, noe jeg selvfølgelig gjorde. Ble jeg våt av egen svetteproduksjon. De var også veldig vanskelig å få tørket ordentlig, og det utviklet seg fort et eget økosystem etter et par uker. Det siste jeg så av strømpene var at de spaserte avgårde på egenhånd. God tur og good riddance.
Til sammenligning har jeg også prøvd "vanntette" hansker fra samme merke. Hanskene er langt fra vanntette, det tar bare litt lengre tid før vannet trenger igjennom.
Etter mine egne erfaringer, søkte jeg informasjon fra "anmeldelsene" på Amazon, og erfaringene var mer eller mindre de samme som mine.
Men da var da, og det er jo langt fra nå. Mye kan ha skjedd, men jeg har mine tvil.
Jeg har et par slike fra Reed Chillcheater som var tiltenkt bruk i kajakken. Mistenker at pusteevnen eller den manglende pusteevnen diskvalifiserer til bruk i sykkelsko. Men er fristet til å prøve nå som høsten nærmer seg. Det kan være et bedre valg enn Sealskinz, men det er nok visse stilregler som forbyr slike vederstyggeligheter for en etablert landeveissyklist hvor stil er viktigere enn funksjon.
[Re: edorF]
#257588323/09/201908:00
Jeg har også blandet erfaring med Sealskinz-hansker, og var derfor nysgjerrig på om sokkene faktisk var bedre eller ei. Hadde håpet på annen tilbakemelding, men slik er det
#257588923/09/201908:17
Sistnevnte anser jeg dog som forbruk, for de er tråkket ihjel etter "ca fire skritt".
Men her er to utsagn jeg vil påstå stemmer godt, og som alle som har tilbrakt tilstrekkelig antall timer utendørs i all slags vær sannsynligvis kjenner seg igjen i: * "Vanntett og pustende - eksisterer ikke". Klær/sko blir ett kompromiss som balanserer disse to mot hverandre. * "Vanntett stoff eksisterer, vanntette konstruksjoner ikke"
Selv om Velotoze er ett vanntett stoff, og ganske godt fungerer som en vanntett mansjett mot leggen (kan tapes for ekstra god effekt), er ikke sko/cleat-grensesnittet spesielt vanntett. Men man kan selvsagt gjøre grep her også. Ta ut innersålen, tape igjen alle luftehull fra innsiden, legg sålen tilbake. Dette kan hjelpe ganske mye. Men selvsagt, klarer man å gjøre hele kontstruksjonen mer eller mindre vandtett, er man tilbake til "vanntett og pustende eksisterer ikke". Da kommer ikke svette/fuktighet ut, og man blir til slutt våt uansett (som med brødposen).
For min egen del handler det om å holde beina varme. Om de er våte spiller ingen rolle for min del, så lenge jeg beholder varmen. Alle er forskjellige, men personlig svetter jeg særs lite på føttene, så maks vanntetthet på bekostning av pusting er normalt noe jeg kan leve med. (EDIT: Forutsetningen er at innerste laget er ullsokker eller annet som evner å beholde varme, selv om de er klissvåte).
Noe jeg ikke har prøvd i sykling, men som jeg har erfaring med i andre sporter hvor beina utsettes for vannsprut, men ikke generer særlig varme på egenhånd, er neoprene-sokker (våtdrakt-prinsippet). Du blir våt, men beholder varmen. Neoprene er tykkere enn vanlige sokker om det skal ha noe særlig effekt. Jeg tror ikke jeg kunne fått neoprene-sokker ned i sykkelskoene mine, uten å gå opp en størrelse. Men jeg tror det kunne fungert godt på sykkel, uten at jeg har prøvd det.
har vært tørr (til nå), i noe neoprengreier fra biltema. Jeg er ikke den ivrigste regnværssyklisten, men temaet vann/frosne tær er interessant. Vil varmesåler/sokker funke når de blir søkkvåte? I såfall hvilke?
Men, hvorfor må de som evt fungerer koste ei nyre?
Er litt traurig å ønske seg til varmere strøk hver bidige dag fra nå til mai...
#257594723/09/201913:35
Jeg har eksperimentert mye for å finne løsninger for å holde beina varme i vått og kaldt vær. Erfaringen så langt er at det er ingen skotrekk som alene sikrer mot vanninntrenging i skoen. Hvis man sykler lenge nok i vått vær blir man våt til slutt uansett.
Prøver å dele noen av erfaringene som jeg har betalt for selv med mange kalde, våte og blå tær:
-I kaldt og vått vær kan man ikke ikke bruke sykkelsko bygget for italienske somre (eller vintre for den saks skyld). Man trenger vintersko som er uten luftehull, meshpaneler og gjennomgående hull til cleats.
-Nyere vintersko som f.eks. Northwave sine RR Extreme eller 45NRTH Ragnarök (erstatteren til Japanther) tåler mye vann og holder deg også varmere når du er blitt våt. Utfordringen på lange turer er at de likevel vil fylles med vann og siden de er tette slipper vannet ikke ut.
-Sko med høy mansjett som man kan dra sykkelbuksa eller regnbuksa over hindrer at vann strømmer inn i skoen i store mengder umiddelbart, men noe vann finner etterhvert likevel veien inn i skoene. På lange, kalde våte turer har jeg hatt hell med å trekke ankelmansjetter fra tørrdrakt over foten opp ned slik at den videste delen peker nedover og kan dras over skomansjetten. Har man da et skotrekk over dette vil minimalt med vann komme inn i skoene. Dette fungerer greit, men er mye plunder å ta på, men er verdt det hvis man skal være ute i mange timer.
-Et alternativ som fungerer fint på kortere turer, eller turer i moderat kulde der man ønsker en lettere løsning er å ha et par vanlige sykkelsko som er en størrelse opp og bruke merinosokker under et par neoprensokker. Da blir man våt, men kan likevel holde varmen.
-Har egentlig ikke spesielt god erfaring med vanntette sokker fra Sealskinz. Disse tetter ikke nok rundt ankelen og gir lite varme når vann er kommet inn. Dette gjelder også de siste versjonene som har en slags mansjett i ankelen. De kan brukes i stedet for neoprensokker som over, men er dyrere og kaldere.
-På lange kalde turer bruker jeg varmesåler. Har prøvd flere, og favoritten er Alpenheat sine. Disse har god batterikapasitet og god holdbarhet, men store tunge batterier og enda mer plunder for å rigge alt til gjør at disse primært tas frem i streng kulde i kombinasjon med store vintersko som 45 NRTH Wölvhammer eller Lake MXZ 400. Har prøvd noen enklere varmesåler med innebygget batteri, men har aldri fått de til å fungere. Synes at de bygger for mye, har for dårlig batterikapasitet og må ut av skoen for å skrus av og på. Det verste er at de varmer for mye til å begynne med slik at føttene er gode og svette når batteriet går tomt og man er 6 mil hjemmefra.
-45 NRTH pleid å selge innleggsåler med astrogel i. Disse isolerer godt, og trekker ikke vann. Tror ikke de selges løst lenger. Alternativt vil en ullsåle isolere bedre enn standardsåler, men de blir selvfølgelig tunge og soggy når de er våte.
-Noe av det viktigste man må ha for å unngå kalde føtter er heldekkende skjermer. Da unngår man at spruten fra forhjulet gir føttene en kontinuerlig kalddusj og at spruten på bakhjulet finner veien inn i klærne bakfra for så å ubønnhørlig renne ned langs rygg og føtter for til slutt å havne i skoene.
I går var jeg ute på en tretimerstur i regn og tre grader. Med skjermer på sykkelen, vanntette sko og ullsokker var føttene bare småkalde. Ser frem til en lang, våt og kald vinter med mange fine sykkelturer i både pluss- og minusgrader.
Redigert av MaximoBongo; 23/09/201913:36.
#257595323/09/201913:54
Her er mine erfaringer for å holde seg tørr og varm på beina. Kjøp et sett med kurante plattformpedaler og bruk fjellsko, støvler eller hva enn du har som er høvelig vanntett. Sykkelsko er generelt no go hvis du vil holde deg tørr. Dette gjelder både for landevei og terrengsykkel. Hvis dette blir for drøyt for deg så må du nesten bare leve med å bli våt på beina.For de som må ha sykkelsko så anbefaler jeg en ullsokk med en plastpose utenpå sokken. Har du god plass i skoen kan det være lurt å tre en tynn sokk over der igjen. Det er mulig å slite hull i plastposen fra bevegelse i skoen. Du blir svett og våt inni plastposen, men du holder deg varm siden du hindrer fordampning og du slipper å få kaldt vann inn mot huden. Ellers er det jo mange gode tips i tråden her.
På lange, kalde våte turer har jeg hatt hell med å trekke ankelmansjetter fra tørrdrakt over foten opp ned slik at den videste delen peker nedover og kan dras over skomansjetten. Har man da et skotrekk over dette vil minimalt med vann komme inn i skoene. Dette fungerer greit, men er mye plunder å ta på, men er verdt det hvis man skal være ute i mange timer.
Koste meg i dem i tre timer med regn av varierende intensitet i dag morges, inntil det klarnet opp og dermed dessverre var slutt på moroa.
Så... Er dette de vanntette og varme skotrekkene vi har ventet på?
Utgangspunktet er lovende. Prosjektet har sin opprinnelse i proffsyklisten Tom Barras' ønske om skotrekk som faktisk virker. Fra sketsjer og egenhendige prototyper, sydd og limt sammen i Yorkshire, oppstod Spatz.
Og de originale Spatz Pro fikk da også ros av bl.a. Roadcycling UK for å være de beste skotrekkene tilgjengelig. Samtidig fikk de trekk for manglende foring, manglende forsterkning der de kan berøre krankarmer og kjedestag, og manglende reflekser.
Den nye versjonen har både foring og etterlyst forsterkning, men dessverre ikke reflekser. Det finnes dog to andre versjoner, Roadman 2 med reflekser og UCI-lovlige Windsock i reglementert lengde.
Alle allværssyklister vet at det gjelder å unngå at fuktighet når sokkene og dermed føres ned i skoene. Det er utgangspunktet for Spatzwear. Trekkene er ekstremt lange, og man kan velge å ha dem utenpå eller under buksa. Uansett bør trekkene tas på som vist i denne videoen.
Jeg valgte å ha trekkene under buksa. Da dekker trekkene sokkene og nesten hele leggen. Ingen kontakt mellom sokkene og buksa, som i mitt tilfelle var en vannavstøtende Castelli Nanoflex 2 (den enkle versjonen).
Foret i neoprentrekkene gjør dem svært så behagelige.
Jeg ble umiddelbart slått av hvor behagelig foret var mot leggen. Deilig, tørt og varmt i det som var kjølige og våte 4-5 grader.
I skoene var det lenge også svært så behagelig. Jeg merket meg med glede at det fortsatt var svalt for tærne, noe som tilsier at man bør kunne bruke trekkene også i høyere temperatur uten at det blir for varmt. Jeg har uansett intet håp eller ønske om at skotrekkene i seg selv skal varme føttene, til det fungerer varmere sko langt bedre.
Kort sagt storkoste jeg meg mens jeg cruiset rundt i regnet i Oslo og Bærum
Men var sokkene fortsatt tørre da jeg kom vel hjem?
Nei.
I det som er et par gamle terrengsko for sommerbruk, var sålen og sokkene våte. Det hadde, som jeg forventet, lekket vann inn i skoen via cleats.
Men bortsett fra området ved sålen, var skoene ellers rimelig tørre. Og sokkene var rimelig tørre ned til selve foten. Det syntes m.a.o. å være lite fuktighet som hadde trengt inn gjennom trekkene eller blitt ført inn i sokkene på annet vis enn via våt såle. Da har trekkene gjort jobben sin. Imponerende for å være neopren, som gjerne før eller siden blir mettet av vann og dermed slipper inn fuktighet.
Alt i alt hadde jeg samme opplevelse som beskrives på Spatzwears hjemmeside: We rode yesterday in the driving rain for three hours with no mudguards/fenders. My feet stayed dry for 2h19 until the water seeped in through the sole of my Bont shoes.
Har tro på at trekkene vil fungere godt over lengre tid i kombinasjon med sko som har reelt vanntett såle. Jeg er på utkikk etter slike i lettere versjoner, men foreløpig blir det for min del solide 45nrth Japanther. Og da bør temperaturen første falle noen grader. Kommer tilbake med erfaringer.
Ny sesong, ny sykkelglede.
#257996321/10/201905:15
Vil det ikke hjelpe å ta opp skosålen og legge en god bit med med gaffateip i bunn for å dekke til cleat-hullet, eller vil du/dere ha lufting gjennom det?
Vil det ikke hjelpe å ta opp skosålen og legge en god bit med med gaffateip i bunn for å dekke til cleat-hullet, eller vil du/dere ha lufting gjennom det?
Leser at enkelte gjør det med hell. Men i mine sko er ikke hullet like under innleggssålen, men under den fastlimte/støpte innersålen. Man kommer altså ikke til for å tape kun hullet. Jeg vil helst unngå Reodor Felgen-løsninger, om det så er mye tape eller brødposer
I dag, med rundt 0 grader på morgenkvisten, velger jeg en høst/vintersko som 45nrth Japanther. Sålen er helt vanntett. Men som allerede påpekt i tråden, er ulempen da at vannet ikke har noe sted å gå, om det først kommer ned i skoen. Det er m.a.o. ikke et spørsmål om lufting, men avløp
I det kaldeste styrtregnet har jeg god erfaring med Japanther og skotrekk, som en varm, tørr og vanntett løsning. Jeg tror Spatz vil fungere utmerket.
#257996921/10/201906:35
100 pund + moms for et par skotrekk. (...) Skeptisk
Det har du selvsagt helt rett i.
Trekkene er i utgangspunktet kostbare, og egenimport - med forsendelse og tollbehandling i tillegg til norsk mva - gjør dem unødig dyre.
Men ikke glem at både magasinene og forumet har en viss påvirkningskraft og følges av oppegående norske forhandlere og importører. Omtale og interesse her og/eller en betimelig oppfordring til bransjen, og plutselig har vi det tilgjengelig i landet. Synes å ha skjedd bl.a. med Smoove og Redshift, og håper vi får til det samme med StVZO-lykter og - hvis trekket lever opp til forventingene - Spatz.
Sitat: nanonils
Som til forveksling ser ut som et superheltkostyme.
Som nevnt kan Spatz brukes over eller under buksa og finnes i forskjellige versjoner, alt etter bruk, smak og lommebok, også Legalz 2 og Windsock for UCI-ritt. Pro 2 er i hvert fall på ingen måte prangende in real life. Trekket kunne med fordel vært mer synlig,
Ellers er min uhøytidelige observasjon at stilpolitiet synes å tro at rytter eller doning smelter av regn eller snø, og evakurerer til den virtuelle Zwift-verdenen straks det er tegn til nedbør eller frost, så kort sagt: Ingen bryr seg