Ny SC Tallboy
|
Re: Ny SC Tallboy
[Re: o-five]
21/08/2019 18:34
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Du vil finne meg med Topaz og 150mm gaffel i Trysil til helgen også 
|
|
|
[Re: wasabi]
23/08/2019 08:59
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tallboy har vært et alternativ for oss som liker å jage på sti, og som kanskje sykler et par ritt i året. Vil TB4 innevære at den ikke er så relevant i ritt lenger? Det tviler jeg på, den er antagelig bedre enn forrige generasjon. Baserer denne antagelsen på egen erfaring med Ripley som jeg har hatt 2 stk av med den gamle versjonen med kortere og brattere geometri. Skikkelig stirakett. Har testet den nye som er lenger og slakkere, med brattere seterør. Den er enda kjappere, både bortover, oppover og nedover. Tipper nye Tallboy drar samme trikset.
|
|
|
[Re: larsdx]
23/08/2019 18:17
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Enig i at anmeldelsen ikke er så overstrømmende, men heller ikke negativ. Slik jeg leser det mener han den er like bra som Fuel EX og Ibis Ripley, med ulike pros and cons.
Dette med nimbleness merker jeg jo på min egen hakket grovere sykkel, Transition Scout. Når syklene bllir så lange, lave og slakke blir det vansekligere når man skal jukke seg opp eller ned knot.
|
|
|
27/08/2019 10:35
|
kurik
Fersking
|
Fersking
Nye Tallboy, Ibis Ripley eller Whyte S-120. Noen som vil synse og sammenlikne nedoveregenskapene til disse? (Tror) jeg er på utkikk etter en leken og kvikk, men kapabel sykkel til alle slags stier. Bruker heller litt lengre tid i nedkjøringene for å få med moroa i alle svinger og kuler, enn å dundre rett fram.
|
|
|
27/08/2019 14:50
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Whyte kjenner jeg ikke til men I overnevnte link skriver Levy helt avslutningsvis on Tallboy følgende:
"Given it has the same intentions and rear-wheel travel, the other bike we have to talk about is the new Ripley. The Ibis is the bike I'd choose if my rides were long and my climbs were hard, but the Tallboy feels more capable in the rough and steep."
Har selv bestilt meg en TB4, etter å ha vurdert flere sykler, blant annet nye Hightower, Pivot 429 og Ripley.
Jeg bor sentralt på Østlandet hvor det ikke finnes bratte fjell og hårete nedkjøringer. Mye opp og ned med korte tekniske partier. Men hver sommer er jeg nordpå hvor det er veldig bratte og lange nedkjøringer. Så vil ha en sykkel som først er fremst bra i småkupert terreng men som takler lange bratte nedkjøringer 2 uker i løpet av sommeren.
Prismessig kommer Pivot best ut og det er nok en meget kapabel allrounder. DW link digger jeg også etter å ha eid en Turner men ett eller annet ved 429 fristet bare ikke.
Hightower lå helt der oppe lenge men da går jeg fra en 140mm sykkel til en 140mm sykkel. Det vil jeg ikke da jeg mener at 140mm er overkill der jeg bor så lenge jeg ikke konkurrerer i noen av enduro seriene. Hadde jeg vært mer nordpå eller konkurrert enduro ville nok valget falt på HT.
En prissammenlikning viste at TB4 var billigere enn Ripley (intro tilbud på TB4 ut dagen idag hos LBS) og da Levy skrev at TB er hakket bedre når det blir bratt så ble det den. Får se om jeg må bite i meg ordene overkill, 120mm osv om noen uker...
Redigert av erijon; 27/08/2019 14:53.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: kurik]
27/08/2019 20:17
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Nye Tallboy, Ibis Ripley eller Whyte S-120. Noen som vil synse og sammenlikne nedoveregenskapene til disse? (Tror) jeg er på utkikk etter en leken og kvikk, men kapabel sykkel til alle slags stier. Bruker heller litt lengre tid i nedkjøringene for å få med moroa i alle svinger og kuler, enn å dundre rett fram. Jeg har gått fra Hightower til Ripley v4, og jeg er raskere på Ripley enn Hightower stort sett på alt, også nedover. Mine stier er primært i Oslomarka (foretrekker Østmarka, men det blir en del turer i Lillo også og en og annen slenger i Nordmarka). De andre to har jeg ingen erfaring med,
Lars-Erik
|
|
|
[Re: kurik]
27/08/2019 20:37
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
De er nok veldig like. Det er liten forskjell på sykler i dag. Hvem som er best nedover er vanskelig å svare på uten en definisjon på hva nedover er. Vet ikke hvordan ripleyen er i dag. Men min har en ganske solid platform i vandringa. Fint opp og bort men kanskje ikke like kult når du får litt fart.
|
|
|
28/08/2019 17:47
|
SveinK
Medlem
|
Medlem
Glemmer man ikke Giant Trance 29 i denne 120/130 gjengen. Klart ikke så kult merke som IBIS, Santa Cruz osv. Men får veldig gode omtaler når den er med på tester. Hadde vært tøft å fått samlet hele gjengen i en test :=)
|
|
|
05/09/2019 21:22
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Da har jeg vært og hentet en gul TB4 C med S kit og reserve hjul og fikk første tur på den idag. Kjøpte den usett og uprøvd, første gang jeg noensinne har vært så "gal". Normalt prøver jeg 8-10 sykler før jeg kjøper og leser meg fordervet (og mer og mer usikker på hva jeg skal ha).
Gulfargen var mye bedre enn jeg trodde. Var litt redd for at den skulle være litt FOR gul men det var den ikke. Den er gul/grønn farge som var veldig behagelig.
Ble anbefalt en L av LBS og ble svært usikker på om dette var riktig da jeg alltid har syklet på M. Er 178cm. Gikk fra en 2015 Stumpjumper EVO så på papiret er det 2 helt ulike sykler med helt ulik geometri. Stumpye'en har 20mm mer vandring foran og bak men 54mm kortere reach, 62mm kortere wheelbase, 3 grader brattere styrevinkel og 3 grader slakkere setevinkel. Kan si med en gang at L føltes helt riktig ut så størrelsen er nok midt i blinken.
Første inntrykket er at sykkelen er lang. Jævlig lang. Forhjulet så ut til å strekke seg ut mot horisonten, ihvertfall i forhold til Stumpy'en. Det at den er lang merket jeg godt der hvor det var trangt. Jeg måtte styre litt mer og styringen var mer kontant, sikkert grunnet styrevinkelen og kortere stem og det førte til at jeg "overstyrte" flere ganger og havnet utenfor stien et par ganger. Tipper tilvenning kommer til å hjelpe mye her.
Turen idag gikk i helt ukjent terreng for meg. For de som ikke bor på Østlandet kan jeg si at værgudene har vært sinte den siste tiden. Det har bøttet ned i dagevis og det er svært bløtt i terrenget. Himmelen åpnet seg igjen rett før turen startet så forholdene var mildt sagt krevende.
Likevel, sykkelen klatret overraskende bra. Første del av dagens tur var ca 4km teknisk bløt motbakke. Jeg synes Stumpy'en klatret bra og hadde ingen forventninger om at denne skulle klatre like bra men det gjorde den. Veldig uvant med såpass lang og slakk sykkel i motbakkene også men det var tydelig at sykkelen har svært gode klatreegenskaper og den holdt seg hele tiden oppe i vandringa selv i de bratteste kneikene. Grepet var upåklagelig med Minion bak.
Nedover turte jeg ikke å presse sykkelen noe særlig (vi snudde på toppen og kjørte samme bakke ned). Her ble forskjellen i geometri mye mer tydelig og det iblandet utfordrende forhold og at jeg ikke har sittet på en sykkel på 4 uker gjorde at jeg tok det veldig pent. Men også her kunne jeg kjenne at sykkelen var mye mer "villig" enn Stumpy'en til å gi gass nedover. VPP opphenget er virkelig effektivt når bakhjulet treffer ujevnheter. Jeg merket aldri at jeg nå har 15cm mindre vandring bak og måtte bremse mye mer enn jeg normalt gjorde på Stumpy'en da sykkelen hele tiden ville fram. Litt vanskelig å forklare men bremsene fikk kjørt seg d farten hele tiden måtte holdes nede.
Så min foreløbige evaluering etter en kort tur er veldig positiv. Jeg har en sykkel som klatrer bedre enn den forrige men som også innbyr til å gi enda mer gass nedover. Bortover var VPP opphenget veldig digg og rullet over alt Stumpy'en gjorde med letthet. Jeg kommer nok til å bruke noen timer med tilvenning og oppsett av demperen. Hadde nok litt for mye luft foran og for lite bak men gleder meg nå veldig mye mer til høsten enn jeg gjorde for en uke siden.
Imorra blir det Trysil og litt mer testing. Satser på at jeg har en enda bedre følelse når jeg har vært der.
Redigert av erijon; 05/09/2019 21:23.
|
|
|
06/09/2019 08:22
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Nye tallboy4 er enda bedre nedover og klatrer enda bedre enn forgjengeren tallboy 3. Bakdemperen i nedre delen er det som gjør susen. Kraftigere rundt kranken og lavere tyngdepunkt på sykkelen. Tallboy er og blir favoritten min 
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
06/09/2019 11:57
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er på utkikk etter en ny morsom stisykkel, er også 178cm og har testet Ripley i L og Hightower i M. L skal være riktig for meg, men er usikker, synes Ripleyen var "stor", dvs. litt vanskelig å få med seg rundt "hjørner" og ikke like leken som jeg synes Hightower i M var. Begge var rå oppover, Ripley best bortover og Hightower best nedover (når farten ble stor). Nå kommer jeg fra en Medium 26" 140cm stisykkel som er gammel, så stor overgang til ny lang og slækk moderne sykkel selvfølgelig, mulig det må litt tilvenning til. Nå som TB4 har kommet får jeg teste ut den også, kanskje prøve både M og L.
|
|
|
[Re: jaks74]
06/09/2019 12:25
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
er også 178cm og har testet Ripley i L og Hightower i M. L skal være riktig for meg, men er usikker, synes Ripleyen var "stor", dvs. litt vanskelig å få med seg rundt "hjørner" og ikke like leken som jeg synes Hightower i M var. Er sannelig også 178 med 80 cm inseam (dvs korte ben). Jeg liker små rammer på landevei (har S / 52 Cannondale Supersix/Caad) og motsatt på terreng. Kom fra en 2017 Cannondale Habit 27,5 i str M som jeg synes var "skummelt-over-styret-kort-og-høy-med-små-hjul). Prøvde Ripley V4 i 4 timer hos Roy Ripe i Probike, både M + L. Veldig uvant lang og slakk men jeg tenkte at langt er trygt og landet på den største. Fikk min i juli og har over 50 mil erfaring med den inkl Ultrabirken i helgen... Færre landeveis-mil enn normalt også. Jeg kunne helt sikkert fått en bittelitt kvikkere sykkel i M men er kalas fornøyd med valget. Hadde de hatt den litt blankere blå på vei inn ville jeg nok valgt den fremfor min litt matt svarte.. som riktignok har fått orange holker som matcher logo på dempere og gaffel. Jeg tenker M eller L er smak og behag for bøtteknotter som oss. Hadde Tallboy kommet i ny utgave før Ripley kunne jeg fort handlet den, hos Claes Henrik (Sykkel) som kjæler med Cannondale syklene mine... Lykke til ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
06/09/2019 15:41
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
er også 178cm og har testet Ripley i L og Hightower i M. L skal være riktig for meg, men er usikker, synes Ripleyen var "stor", dvs. litt vanskelig å få med seg rundt "hjørner" og ikke like leken som jeg synes Hightower i M var. Er sannelig også 178 med 80 cm inseam (dvs korte ben). Jeg liker små rammer på landevei (har S / 52 Cannondale Supersix/Caad) og motsatt på terreng. Kom fra en 2017 Cannondale Habit 27,5 i str M som jeg synes var "skummelt-over-styret-kort-og-høy-med-små-hjul). Prøvde Ripley V4 i 4 timer hos Roy Ripe i Probike, både M + L. Veldig uvant lang og slakk men jeg tenkte at langt er trygt og landet på den største. Fikk min i juli og har over 50 mil erfaring med den inkl Ultrabirken i helgen... Færre landeveis-mil enn normalt også. Jeg kunne helt sikkert fått en bittelitt kvikkere sykkel i M men er kalas fornøyd med valget. Hadde de hatt den litt blankere blå på vei inn ville jeg nok valgt den fremfor min litt matt svarte.. som riktignok har fått orange holker som matcher logo på dempere og gaffel. Jeg tenker M eller L er smak og behag for bøtteknotter som oss. Hadde Tallboy kommet i ny utgave før Ripley kunne jeg fort handlet den, hos Claes Henrik (Sykkel) som kjæler med Cannondale syklene mine... Lykke til ! ! ! Har lest de samme kommentarene i snart 12 år, hver gang det kommer nye sykler på markedet med litt lenger og slakkere geometri er tvilen og synsinga igang, men hele veien har syklene blitt bedre. Geometrien blir bedre, de fleste sykkelmerkene lager bedre og bedre sykler for hver eneste versjon de kommer med. Ibis har tradisjonelt vært ganske konservative med geometrien sin og det har stadig blitt påpekt at de lagde for korte og bratte sykler, men etter at de gikk all in på lenger og slakkere har både de og vi merket en enorm økning i interessen for merket. De har alltid laget veldig bra sykler, men nå lager de sykler som flere vil ha, særlig de som følger med på hva som skjer med goemotri og design på sykler. Over hele fjøla er trenden at syklene blir lenger og slakkere, fra XC til utfor, syklene blir raskere, mer lekne og letthåndterte, stabile og trygge, men et sted må det vel stoppe? Eller..? Gleder meg til å se utviklingen videre, og diskusjonene om geometri. Men det er egentlig bare én måte å finne ut hvilken sykkel man liker best, nemlig å prøve den, helst på favorittstiene dine. Og med demperne riktig satt opp, ellers kan du nesten like godt la være å teste, i alle fall om du vil ha sammenligningsgrunnlag. Jeg har syklet Ripley V4 i både medium og large, og selv om medium er min størrelse synes jeg ikke large var for stor eller var mye å håndtere. Klart at om man går rett fra en kortere og brattere sykkel så kan det være man må tilvenne seg, men på sikt er nok opplevelsen på en moderne sykkel bedre enn på en eldre sykkel. Jeg synes du bør prøve Tallboy, Emil. Hadde vært artig å høre hva du synes. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
06/09/2019 16:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Roy, det hadde vært artig å teste de mot hverandre satt opp for meg på en sti jeg kjenner godt... Ripmon du har stående har jeg også lyst til å prøve..
Redigert av EmilZipp; 06/09/2019 16:02.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
06/09/2019 16:46
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Roy, det hadde vært artig å teste de mot hverandre satt opp for meg på en sti jeg kjenner godt... Ripmon du har stående har jeg også lyst til å prøve.. Det fikser vi lett. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
23/09/2019 08:56
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Nå har jeg hatt sykkelen et par uker og logget ca 82km/10t, inkludert et lite lokalt enduroritt.
Det foreløbige inntrykket er at dette er et beist av en sykkel. Den er bedre enn min gamle Stumpjumper på alt. Men jeg har brukt lang tid på å venne meg til geometrien og størrelsen. I tillegg har jeg ikke vært helt venn med gaffelen som ble levert (Fox 34 Performance) og brukt lang tid på å finne riktig innstilling på denne. Har skrevet mer om dette i en annen tråd.
Hadde det ikke vært for min bedritne sykkelform hadde motbakkene gått unna som bare det. Jeg sitter utrolig godt på denne sykkelen og all kraft går rett ned i pedalene. Bryteren på bakdemperen har jeg enda ikke rørt men jeg har verken vært innom grus eller asfaltbakker så gynging har ikke vært merkbart der hvor jeg har syklet. Jeg har syklet en del veldig bratte motbakker og jeg har aldri trengt å bevege meg frem på setet for å holde fremhjulet nede som jeg måtte gjøre på Stumpyen. Stumpyen klatret jo også veldig bra og hadde et veldig effektivt oppheng men på den måtte jeg være litt mer aktiv for å holde framhjulet nede og der hvor det var virkelig bratt, opplevde jeg at den kunne synke litt mer sammen enn tallboy'en som ikke synker i det hele tatt.. Seterørsvinkelen på tallboy'en gjør at jeg kan ha en helt vanlig sittestilling og bare male på i de samme bakkene. Over røtter og steiner merker jeg ingenting til at bakhjulet butter/mister fart, VPP opphenget er utrolig effektivt og ruller over det aller meste, selv i lav fart opp seige motbakker. Det eneste negative i klatringene er at sykkelen er lengre tyngre enn Stumpy'en. Det første merkes når det er trangt og teknisk bort og opp. Da er det litt vanskeligere å manøvrere fra side til side da det rett og slett er mer sykkel å dra med seg i lengderetningen. Det andre merker jeg ved at Tallboy 4 ramma er tyngre enn tallboy 3 ramma. Har ikke sammenliknet nåværende C ramme med daværende Stumpy med carbon front og alu bak men regner med at dette er ganske likt. Men delene på S versjonen er tyngre enn de jeg hadde på Stumpy'en (karbon krank, styre, lettere Nextie hjul med huck Norris istedenfor cush core, Pike vs Fox) gjør at Tallboy'en nok er minst kiloen tyngre enn det jeg har vært vant til. For en liten sprett på 75kg race ready er dette faktisk merkbart i motbakkene. Og det hjelper ikke at formen er skikkelig dårlig i forhold til det den var tidligere i sommer.
Bortover er VPP opphenget rått. Rett og slett. Jeg har alltid vært en stor fan av DW linken som jeg hadde på Turner Sultan (sykkelen jeg hadde før Stumpy'en) og har alltid ment at dette er det beste opphenget jeg noen gang har hatt (hadde en Giant Anthem før Sultan'en). Nå må jeg kanskje bite i meg dette. Har lest at mange SC fanboys mener at det nye VPP opphenget til SC har blitt mye bedre nå som det er satt lavere, i forhold til TB3 som hadde linken lengre oppe og at for eksempel OGHT føles som en XC sykkel i forhold til TB4. Det kan jeg ikke si noe om da jeg aldri har prøvd TB3 eller OGHT. Men opphenget på denne sykkelen er virkelig utrolig effektivt. Som sagt holder den seg høyt oppe i de bratteste motbakkene. Og bakhjulet ruller over alt når det går bortover, uten å stoppe/butte/miste fart. Jeg har vært litt redd for at jeg ville måtte tenke mer linjevalg nå som jeg har gått ned på vandringen men det er bare tull. Jeg merker absolutt ikke noe til at jeg har mistet 2cm vandring bak. Det føles faktisk som jeg har like mye som jeg hadde på Stumpy'en.
Nedover trenger jeg vel ikke si at 65,5 vs 68 HTA, 470mm vs 416mm reach, 1211mm vs 1155mm wb og 430mm vs 455mm kjedestag er mindre trygg enn forgjengeren. Den er så trygg nedover at jeg ikke er i nærheten av å kunne presse den til sitt potensiale. Mindre hopp og dropp tar den minst like enkelt som Stumpy'en og selv om den er lengre, er den mye mer manøvrerbar i høy fart grunnet de kortere kjedestagene. Har enda ikke prøvd å sette kjedestagene i long, dvs 440mm men det tror jeg heller ikke at jeg kommer til å gjøre. Trenger så vidt å touche bremsen før bakhjulet blir med dit forhjulet peker. Og jeg merker at jeg ikke trenger å ha kroppsvekta like mye over bakhjulet i bratta som jeg gjorde før. Nå kan jeg være mye mer i angrepsposisjon, uten å være redd for en OTB (dette kjenner jeg at jeg må jobbe mye med da jeg er altfor vant til å måtte flytte vekta bak når det blir bratt). Har allerede satt flere PR's som jeg ikke har vært i nærheten av å slå tidligere, og det i en form som gjør at jeg har veldig lite å tråkke med.
Så alt i alt er jeg udelt positiv til denne sykkelen. Den har tatt litt tid å venne seg til og jeg kommer nok til å bruke mye tid fremover også til å venne meg av uvaner som å sitte helt fremme på setet i motbakkene og med rumpa subbende i bakhjulet i bratte nedoverbakker. Men dette kjenner jeg at jeg bare gleder meg til og gruer meg faktisk til høstferien og å være uten sykkel 1 uke når jeg skal til Spania.
|
|
|
23/09/2019 10:57
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Fikk ramma inn døra på fredag.Gleder meg som en unge til å bygge og teste denne. Blir å sette over alle delene med enkle oppdateringer fra Tallboy 3 ern. Håper den ikke blir for tung. Ramma er vist snaue 300 gram tyngre en 3 ern som igjen var ca 300 gram tyngre en 1 ern.
Satser på rundt 12,7 kg for str XL med lette stidekk. Syklene har jo jevnt over lagt på seg litt i det siste, men er da også vesentlig mer kapable. Bedre med litt mer vekt en at hjulene sjelden er i linje.
Spekk blir.
Fox 34 Facktory 130 mm 51 offsett. satser på at gamlegaffelen funker. Mulig DVO saphyre på sikt. Full xx1 Guide ultimat bremser 180/160 skiver Reserve 25 mm hjul Renthal 760 mm 30 rise styre Renthal 50 mm stem Fox Transfer 175 mm dropp. 150 jeg har på 3 ern får for kort innstikk i ramma. Ardent ish på sommer og DHF/DHR høst på dekkfronten. XTR pedaler Og selvfølgelig King styrelager
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
23/09/2019 11:21
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Høres ut som en dette blir et bra bygg. Du har ikke fått teste noe demo sykkel på forhånd? Spent på å høre hva du synes om tb4 vs tb3. Og hva vekta lander på. Jeg har ikke veid min men som sagt kjennes den i hvert fall kiloen tyngre enn Stumpy'en på ca 14kg. Jeg har full S spec på min, med Reserve 27/30 hjul, tunge minion dekk og cush core.
Vet lite om dette med offset men jeg tror standard offset på alle gaflene som leveres på TB4 er 44. Tror ikke du vil merke noe forskjell med 51 når du ikke prøver TB4 med 44 men i teorien skal vel 44 være litt mer stabilt enn 51 ved høy fart mens i lav fart er det litt lettere å styre presist med 51. Tror jeg...
|
|
|
[Re: erijon]
07/10/2019 18:11
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Har du fått satt den sammen enda neistein? Digger denne sykkelen mer og mer. 130/120mm er akkurat som jeg håpet på, kvikkere, raskere og mer enn nok vandling for mine lokale stier. Har fått lånt meg en shockwiz nå og fått stilt inn demperne sånn høvelig men selv om formen er forholdsvis dårlig ser jeg flere og flere pokaler på strava, på segmenter jeg har syklet i årevis og som jeg ikke engang prøver å perse på, Sykkelen er rett og slett raskere absolutt overalt. Har enda ikke prøvd sykkelen i lang eller høy enda. Når jeg er 100% fornøyd med demperne kommer jeg til å prøve den i lang. Høy tror jeg ikke at jeg gidder med mindre jeg en dag setter på en 140mm gaffel. Har lest på mtbr at flere som kun har kjøpt ramme har satt på 140 gaffel og da satt den i høy. Da løftes krankhuset ca 5mm mens HA blir ca 0,4 grad slakkere. Med en 130mm gaffel løftes bare krankhuset mens HA forblir forholdsvis uforandret. Bremsene har jeg begynt å hate da. Har jo vært Magura mann i mange år nå så dette er de første Sram bremsene jeg har hatt på årevis. Og de har ikke blitt en dritt bedre siden sist. Hyler så jeg skvetter selv så fort de ser noe som likner på fuktighet. De kommer til å ryke rimelig kjapt. Hadde MT5 på forrige sykkel og det er de beste bremsene jeg noen gang har hatt. Så disse vurderes igjen, evt baronen sine hybrider eller de nye Magura trail bremsene. Men har ikke lyst til å kjøpe 4 nye bremser for å stå igjen med 2. Ellers må nok også holkene byttes da SC holkene er altfor harde for de veike henda mine. Ser etter lock-on silikon holker men dette ser ut til å være vanskelig å oppdrive. Mulig det blir disse Vurderer også å bytte ut dekalene, litt fordi jeg synes gult på gult blir litt kjipt og mye fordi jeg vil at sykkelen skal se litt mer unik ut, Vet ikke helt hva jeg skal gå for enda. Har vært i kontakt med invisiframe og nye TB4 dekaler skal visst være klare til uka i fargene rød, lilla, rosa, grønn, gul, grå, svart, oransje, hvit og 4 blånyanser. Heller litt mellom lilla, oransje og rød. Veide forresten sykkelen idag. Med cushcore foran og bak og tunge dekk veier den 14,6kg. Ca 1,5kg tyngre enn den gamle men det lever jeg med (inntil videre). Ellers synes jeg fortsatt det er moro å se at den får så gode reviews på tester. Disse er de nyeste som har kommet for de som er interessert i sånt. Jason fra MTB yumyum https://www.youtube.com/watch?v=YpJ_jwQjNHc&feature=youtu.beTB4 vs Fuel EX https://www.pinkbike.com/news/video-2020-santa-cruz-tallboy-vs-trek-fuel-ex-cage-match.htmlTB4 vs Ripley https://www.youtube.com/watch?v=_jvE4T-oTrA
|
|
|
08/10/2019 05:39
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
TB4 er en knallsykkel, ingen tvil om det. Vipper litt mellom denne og nye Hightower. Vrient valg.
Har TB3, veldig allsidig, men vil ha noe med litt mer vandring for enduro-ishe segmenter. Naturlig valg er TB4 eller HT (og sikkert mange andre, men er fornøyd med SC). TB4 vet jeg funker knall for eks for Østmarka, men det gjør kanskje også HT?
|
|
|
08/10/2019 06:27
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Sykkelen er satt sammen og har fått 1 test tur på Huk, 2 på stiene rundt Pellestova og 3 runder sist helg i Trysil. Med spekk som angitt høyere opp i tråden veide sykkelen inn på overraskende 12.5 kg med pedaler og Ardent race dekk. Mao raskt oppsett for UB og Terrengsykkelrittet. Prøvde aldri sykkelen med disse dekkene, men byttet til DHF2,5 foran og DHR2.4 bak i EXO+. Ligger da på ca 13 kg. Jeg har kun prøvd sykkelen i High. Det som merkes best og er en gjenganger på alle de nye SC syklene er den brattere setevinkelen (gjelder sef ikke bare SC, men det er det jeg har erfaring fra) Sykkelen klatrer mye bedre en TB 3 da man sitter mye mer sentrert og bakdemperen siger heller ikke så mye sammen. Den føles litt mer plysh en TB3, men er samtidig veldig lett og dra med seg opp crux. Nå har ikke jeg syklet på TB 3 siden tidligere i våres, da det for det meste har gått i Megatower. Sammenlikner jeg med den er TB 4 med FOX 34 og 51 mm offsett helt klart mer nervøs, men er mer leken. TB4 med korte chain stays er også veldig lett og steile opp kanter. Har ikke prøvd sykkelen i virkelig bratte nedkjøringer, men syklet en del av endurosegmentene på Trysil og den spiser terreng. Som al round stisykkel er den veldig god, mer kapabel både opp og ned en TB 3. Minner meg egentlig litt om den forrige Hightoweren. Pedalstrike sliter jeg ikke med 175 mm krank. Har vendt meg til lavere krankhus etter at jeg kvittet meg med Nomaden i 2011. Gleder meg til å prøve sykkelen ned Vettakollen Loamen som har noen bratte rufsete partier. Kommer jeg meg ned der uten hjerte i halsen får den godkjent som den ultimate "do it all bike"
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: wasabi]
08/10/2019 06:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
TB4 vet jeg funker knall for eks for Østmarka, men det gjør kanskje også HT? Det er nok helt riktig! Jeg har sykkel i samme segment. Har 131mm og ønsker noe mer. Sikler på 140mm med tilsvarende geometri for litt mer å gå på når det blir hårete - men klarer ikke helt å bestemme meg.
|
|
|
08/10/2019 06:51
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
De 9 millimeter sitter nok mest i hodet, og sykkelen som helhet
|
|
|
[Re: jsdk]
08/10/2019 08:19
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De 9 millimeter sitter nok mest i hodet, og sykkelen som helhet
Jo, litt - men det gir annen mulighet for progresjon i demperen også med metrisk 210x55 mot imperisk 190x50. I tillegg til "lystpånyttitt"
Redigert av baronKanon; 08/10/2019 09:05.
|
|
|
08/10/2019 08:52
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
For de som har prøvd begge, hvordan oppleves TB4 nedover sammenlignet med HTv1?
|
|
|
[Re: Eivel]
08/10/2019 17:58
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
For de som har prøvd begge, hvordan oppleves TB4 nedover sammenlignet med HTv1? Tror en av de reviewsa jeg linket til sier noe om dette.
|
|
|
[Re: neistein]
18/10/2019 10:28
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Satser på rundt 12,7 kg for str XL med lette stidekk. [...] Guide ultimat bremser 180/160 skiver Størrelse XL, men 160-skive bak, altså..? Det synes selv jeg på 67 kg er for spedt på en sykkel i denne kategorien.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
21/10/2019 09:36
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Det kommer vel mye an på bremsen. 180mm gir bare 12,5% bedre mekanisk fordel enn 160.
|
|
|
[Re: JonAre]
21/10/2019 11:50
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer vel mye an på bremsen. 180mm gir bare 12,5% bedre mekanisk fordel enn 160. 12,5 % større diameter enn 160 mm, ja. Jeg synes opplevd effektforskjell er større enn prosentdifferansen i diameter, nesten uansett hva slags modell det er snakk om.
Gaute
|
|
|
|
|