Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lære seg å ikke pumpe på HT?

Lære seg å ikke pumpe på HT? #2569524 18/08/2019 07:08
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg er ikke særling flink til å sykle smooth.
Siden Striven min brakk, ,har jeg blitt tvunget til å sykle stiturene min på min Nukeproof Scout 275. Den er ganske morsom, og jeg kjenner jeg må kjøre ting litt annerledes siden den ikke har demping bak.

Jeg har kjørt den både med DRH2 2.6 og NobbyNic3.0
En del for mye luft i bakdekket også. Med begge dekkene har jeg bulka/bøyd felgen.

Det jeg ser at skjer er at over kanter har jeg lært meg til å legge meg bakpå for å pumpe fart ut. Hvis det befinner seg en stein eller rot der slår det passelig hardt igjennom.

Må jeg slutte med pumpinga ut av dumper, eller må jeg øke fra 30 til 60 psi?
Med over 30 er jo dessuten HT ganske så ubehagelig på litt steinete traktorvei.

Hucknorris hjelper ingenting.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569531 18/08/2019 09:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Øke til 60 psi?

Det trur jeg ikke er veien å gå.

Jeg kjører stortsett med stiv hekk selv og pumper mye men bare lar være når det er 'hindringer'. Bruker under 20 psi på 26" og ryttervekt 70-75 kilo. Trur du må begynne å lese terrenget mer enn det som var nødvendig med fulldempet; om du skal sykle bombesikkert en stund til.

Øke til 60 psi vil nok løse problemet på flere måter. Lite fare for å slå gjennom og du blir nødt til å senke farten betraktelig for å behold kontrollen. Som igjen er en fordel for å ikke ødelegge felgene. Om du ikke trenger å gjøre det siste ser jeg ingen grunn til å ikke kjøre 60 psi. Om felgen tåler det.

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569537 18/08/2019 11:29
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Felgen tåler det ikke. 60psi er jo litt overdrevet. Men kjører 30.

De steinene jeg ser kan jeg unngå, men problemet er jo de jeg ikke ser. Jeg har aldri punktert foran så problemet er i hovedsak det med å bruke bakhjulet til å pumpe og ha mye vekt på.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569540 18/08/2019 11:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Derfor en litt halvironisk avslutning.

Uten å kjenne akkurat din stil og dine stier er det vanskelig si noe noe absolutt, men 30bør være mer enn nok luft for +-dekk.

Når du snakker om å pumpe for å skytte fart tenker du på 'pumptrack-pumping ikke sant (ikke sykling på pumptrack, men selve teknikken)?
Hvordan kan du time pumpinga uten å ha sett nok til å kunne spotte en stein eller to? Kanhende (og er sannsynligvis tilfelle) du er bedre teknisk enn meg men jeg ser ikke hvordan du ikke klarer å se 'hindringer' før du starter å flytte vekta 'bakover'.

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569543 18/08/2019 13:06
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Du ser en kul, gjør deg lett over sykkelen for å vekte bakhjulet på andre siden av kulen. Som på en pumptrack ja.

Det funker fint på det meste men ligger det en spiss Stein etter kulen slår du i ganske hardt.

Men du sparer mye energi på å pumpe der du kan.

Men jeg er fæl til å bare løfte forhjulet over steiner og hindringer for å la bakhjulet trille.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569545 18/08/2019 14:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Der er vi i samme spor. Ikke bare skytter man fart men det er gøy med stisnutter hvor man nesten kan klare seg med bare pumping (ikke mange nok dessverre). Men ser fortsatt ikke hvorfor du ikke har tidsnok oversikt over det som er etter kulen/kanten for å unngå å slå ned i en stein eller to. Men det er kanskje fordi du tidligere ikke har hatt særlig behov for det pga. dempet hekk.

Om så trur jeg det som trenges er litt øvelse og ikke høy trykk. Som sagt, kanhende du sykler fletta av meg uansett og at jeg bare babler litt.

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569560 18/08/2019 17:46
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Cervin
Men jeg er fæl til å bare løfte forhjulet over steiner og hindringer for å la bakhjulet trille.

Jeg tipper at dette er en del av problemet. Øve på bunnyhopp for å klare å få med bakhjulet?

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569572 18/08/2019 18:51
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg kan bunnyhoppe, og jeg tror ikke det skorter på evnene for å sykle mer skånsomt.
Tror heller det er en aha greie, et liten forandring for å endre tankesettet fra «push ned-skyt ut» til «smooth over-smooth ut»

Angrer på at jeg ikke har cushcore i alle hjul.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Håvard.] #2569574 18/08/2019 19:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Håvard.

Jeg tipper at dette er en del av problemet. Øve på bunnyhopp for å klare å få med bakhjulet?

Det er jo ikke det som er problemet, trur jeg. Jeg tipper cervin fint klarer et hopp. Problemet hans, igjen trur jeg, er at han er tillagt seg en vane til å benytte hver kul eller kant til å pumpe ut for å øke fart. Det er noe han kunne gjøre fordi bakdemper rettet på 'feilene'. Nå at han kjører stiv hekk må han være litt mer skånsomt for å ikke ødelegge felgene på stein som ligger rett etter kulen.
Jeg mener dog at når man er så nær kulen at man kan time pumpingen så er man nær nok til å spotte en hindring og la være. Det er 'bare' at han må endre tankesettet litt for å unngå å pumpe sykkelen ned på en stein isf. å bare la den rulle over. Det siste blir jo omtrent omvent av pumpingen. Isf. å presse ned letter man trykket på hekken.

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569575 18/08/2019 19:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Haha. LOL.

Ble slått med noen minutter.

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569576 18/08/2019 19:14
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg kan bunnyhoppe, og jeg tror ikke det skorter på evnene for å sykle mer skånsomt.
Tror heller det er en aha greie, et liten forandring for å endre tankesettet fra «push ned-skyt ut» til «smooth over-smooth ut»

Angrer på at jeg ikke har cushcore i alle hjul.

Den problemstillingen har jeg egentlig aldri tenkt over. Selv pumper jeg mere med ht enn fs, men har hatt god nytte av å tenke at pumpingen egentlig er det samme som å bynnyhoppe, da det gjør at jeg klarer å være lett over hindringene. Dog er neppe noen fasit...

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569580 18/08/2019 20:00
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ja problemet er jo steiner o.l jeg ikke spotter før det er for sent.

Jeg tror ikke jeg kjører så mye saktere på HT enn på FS, utenom på steinete traktorvei, som nevnt tidligere blir det veldig ubehagelig med så mye luft i dekka.

På bildet kan du se at man lett kan hoppe over hinderet, men skal man sykle billigst mulig er trikset å hente den gratisfarta man får av å pumpe.

Redigert av Cervin; 18/08/2019 20:00.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569647 19/08/2019 09:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Filler'n, her snakker vi krankhøyde. Jeg skjønner du bekymrer deg for felgene og ikke for kranken.

Hvordan kan du time pumpingen når du ennå ikke kan se hvordan bakken etter kulen ser ut?.

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2569716 19/08/2019 13:08
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Man ser toppen av kulen og bakken lengre fremme, da vet man jo at det går nedover i mellom.

Problemet er nok størst når jeg enten har syklet siten noen ganger før, så jeg sykler litt fort og vet at det ikke er noe helt villt imellom,
eller hvis jeg følger noen som har syklet før og jeg bare regner med at de har fornuftig fart.

Det kan selvfølgelig også intreffe hvis jeg er i lekemodus og hopper på en kul jeg ikke har pleid å hoppe på, og timer landinga litt dårlig. Men da pleier jeg som oftest å vekte sykkelen mere på midten, så jeg kan komme unna med å bare flytte meg litt forover eller bakover.

Men det gjør dette med dekktrykk til et sabla vanskelig tema.
Hver gang jeg føler jeg er inne på noe, har godt grep i svinger og klatringer og sykkelen føles bra, gruser jeg felgen.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2574603 14/09/2019 09:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nå har jeg de siste ukene vært særlig obs. på dette problemet og ikke vært borte i et eneste sted som kvalifiserer. Jeg dro også en tur til den lokale pumpetracken og heller ikke der er det ikke mulig å se bunnen i god (nok) tid.

Regner med at dine stier er av en annen type (bratere?) enn mine og at jeg rett og slett omtrent aldri er borte i relevant situasjon.

Blitt vant til Nukeproof-sykling?

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2574629 14/09/2019 17:24
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De DHR 2,6 dekkene, hvilke sidevegger har de? NN 3.0 er greie nok til saktekjøring med lite luft, men med nok luft til at de skal funke med din stil klarer jeg ikke se annet enn at det er direkte feil dekk.
+HT er fint og flott det, men det egner seg ikke til røff sykling, med mindre du har kraftige felger og dekk som tåler det i alle fall, det har du tydeligvis ikke.

Så da er det heller å bruke hardtailen på en litt annen måte og sykle smudere, ikke bare trashe på og satse på at man ikke treffer noe med all vekt på bakhjulet.
Om du lærer deg å bli smud og myk på hardtail og finne de smarte linjevalgene som berger felger og dekk, da blir det reine vårsleppet når du kommer tilbake på fulldemper, alt går!

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Lære seg å ikke pumpe på HT? [Re: Cervin] #2574636 14/09/2019 18:46
Cervin Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ja, jeg kunne hatt bedre dekk. Jeg tror DHR er exo, ikke DD i allefall.
Så til min stil burde jeg hatt noe bunnsolid. Tanken med HT*en var jo å ha på jobb til å sykle litt når vi er til land og har tid.

Men nå ble det sånn at jeg leverte inn Striven på fredag, syklet Hakadal Enduro på lørdag og søndag, og brakk et ribben og ble ristet i stykker i løpet av søndagen men overlevde. Ingen tekniske problemer.
Punkterte når jeg sto og ventet i vaskekø etter siste etappen. ICON_LAUGH

Erfaringene der var at sånn jeg har satt opp me høyt trykk bak og mye luft i gaffel så ble de raske stiene litt for heftige. Ble mye juling så kommer aldri til å gjøre det igjen.

Men kult å ha gjort det og sett at det går.

Jeg har ikke noe godt svar til deg "Tange" men jeg pumper nå stiene der jeg ser det mulig. ICON_WINK

Kristiansand Sykkelpark

Moderator  support