G-Max over og ut. Hva skjedde?
|
G-Max over og ut. Hva skjedde?
16/08/2019 22:25
|
VegardSkedsmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ser ut som det blir XXL som står igjen som kongen av lavpris på sport nå.
(Sport Outlet er på vei, men som navnet tilsier er det en outlet med ansatte ofte uten særlig kunnskap og europaller som dekor i butikken.)
Hva skjedde med G-Sport og G-Max? Ble de for desperate i iveren etter å etterligne XXL? Hadde de for stor tro på å lansere en "tøff og kul app der man tjener poeng når man handler" og å få inn Nico og Vinz samt endre til et "nytt og fresht" image?
|
|
|
Re: G-Max over og ut. Hva skjedde?
[Re: VegardSkedsmo]
17/08/2019 01:01
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Hele konseptet med normalt sportsutstyr som er nesten like billig som på nettet er forhåpentligvis ut. Er XXL neste som må gi seg? Jeg har ihvertfall lite nytte av disse butikkene, så helt greit om de blir borte for min del.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
17/08/2019 05:49
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Det som er mer interessant er hva det vil si at intersport tar over. Om de blir slik jeg forbinder med intersport, vil det si at xxl får tilnærmet monopol på store sportsvarehus. Det vil nok gjøre at prisene i bransjen går opp. I motsetning til desmo, setter jeg pris på de store varhusene. Stort utvalg i en fysisk butikk, med nettpriser. Min antakelse er at xxl vil øke marginene, og at det blir flere spesialiserte forretninger
|
|
|
17/08/2019 07:24
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
same shit new branding
regner med at de samme folkene fortsetter i de samme lokalene med litt endret vareutvalg med ansatte kledd i nytt arbeidstøy
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
17/08/2019 07:32
|
sls
Veteran
|
Veteran
Intersport har nå en del svære freshe butikker i utlandet (i motsetning til i Norge). Det er vel i hovedsak vareutvalget som må justeres noe, gitt at G-Sport har en del egne norske varemerker. Intersport har sine tilsvarende. G-Sport har hengt etter på nettdelen og derav latt XXL ta markedsandeler. At det generelt er billig og enkelt å handle på div nettside er greit nok, men de fysiske butikkene har også sine store fordeler. Ikke for sykkeldeler selvsagt, men klær og sko er nå alltids kjekt å kunne prøve før man kjøper.
|
|
|
17/08/2019 07:46
|
Awesnes
Avhengig
|
Avhengig
Noen som aner hva som skjer med gavekort fra Gsport? Må jeg raske på å bruke det, eller blir det overført til Intersport?
|
|
|
17/08/2019 07:51
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik ser jeg for meg det er:
Gmax/sport: Sokker, joggebukser og generelt kvantumsutstyr som selger blant massene.
Intersport: Sokker og treningstøy. Sykkeldeler som ingen med interesse for sykling kjøper
XXL: Bra bredde, men mye sokker og Bergans-ting.
Felles for de alle: En plass JEG går innom for å se om de har noe til halv pris som jeg kanskje kunne "trenge", samt vintersko til barna.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
17/08/2019 08:36
|
VegardSkedsmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Felles for de alle: En plass JEG går innom for å se om de har noe til halv pris som jeg kanskje kunne "trenge",
Høres ut som meg 
|
|
|
17/08/2019 08:38
|
VegardSkedsmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Konseptet med "Prismatch" er jo også ganske latterlig.
"Hvis du finner et bra tilbud et sted så må du skaffe dokumentasjon og krangle litt så skal vi gi deg et tilbud som ikke er en eneste krone bedre".
|
|
|
17/08/2019 08:52
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
Leste på DN at disse Gresvig merkevarene, som Diamant/Norheim/etc., skulle bestå i det nye opplegget. Hvorfor vet ikke jeg, det må vel være fordi de tjener penger på de ? Men høres ut som nostalgi hvis Intersport kan fylle på med tilsvarende varer.
Når det gjelder de G-Sport og Intersport butikkene jeg har valgt å bruke, etter lang erfaring med de, så har de virkelig hatt bra spisset utvalg, reservedeler og service for sykkel, turutstyr og/eller langrenn.
Men når jeg dumper inn i andre butikker fra de samme kjedene så er det ofte mye mer flat mainstream utvalg. Plastkortet blir da sjelden dratt. Finner rett og slett ikke det som trengs. Men har samme erfaring fra andre kjeder som Sport 1, Anton, Arena (?). Noen "fungerer", andre ikke. XXL har jeg generelt sett ikke orket gå i på flere år, etter noen tilfeller med håpløs service og kunnskap.
Liker butikker som har utvalg, peiling og service innenfor nisje, i eller utenfor stor kjedekonstellasjon (men aller helst utenfor ... liker det som er litt individuelt, ikke så strømlinjeformet)
|
|
|
17/08/2019 09:29
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Dette minner oss entusiaster hvor viktig det er at tar vare på våre butikker. Den lokale butikken der du får god service, der de faktisk har litt utvalg og kan hjelpe deg, være seg ski, sykkel løp, fritid eller annet. Jeg har nylig brukt 3000 kroner på noe turklær og innleggsåler til sykkelskoene i en lokal butikk. Dette hadde kostet en god tusenlapp mindre om jeg hadde kjøpt på nettet, men denne gangen fikk jeg riktig type og størrelse på første forsøk. Utvalg og ekspertise er verdt litt.
- Stefan
|
|
|
17/08/2019 09:40
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har mye glede av GMAX og Gsport i nærområdet. Handler for eksempel alt til ungen derfra. GMAX har stort sett hatt bra utvalg av viktigste verktøy, komponenter til slangeløst etc . også.
|
|
|
[Re: sls]
17/08/2019 10:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
G-Sport har hengt etter på nettdelen og derav latt XXL ta markedsandeler. Dette trur jeg er et klart eksempel. Vi søkte i gå på hodelykter på gsport.no og på xxl.no. Du verden for en forskjell. Jeg trur gsport må ha en god del mer forskjellige modeller inne som de rett og slett ikke viser frem. Vi søkte også på -terrengsko- og da dukker det opp terrengsykler først. Dette er i mine øyne et symptom på manglende forståelse for betydningen av internett, ikke bare for å handle men også som visittkort. Og når en stor organisasjon som Gresvig ikke skjønner betydningen av internett, hva mer er det de ikke har fått med seg av endringer i bransjen og samfunnet? XXL har de siste månedene heller ikke fremstått som veldig attraktive nei. Ser ut som det blir XXL som står igjen som kongen av lavpris på sport nå. Det ser ut sånn ja. Det som er mer interessant er hva det vil si at intersport tar over. Om de blir slik jeg forbinder med intersport, vil det si at xxl får tilnærmet monopol på store sportsvarehus. Det vil nok gjøre at prisene i bransjen går opp. Muligens, men XXL har også å forholde seg til utenlandske nettbetikker. De vil dog kanskje slippe pengeslukende lavpriskampagner hvor ting må gis bort til innkjøpspris eller under. Men ja, det vil være interessant å se hvordan Intersport vil takle å ta over G-MAX-butikkene. Intersport har megastores i utlandet men om de vil klare å omstille seg i Norge . Tok et kjapt søk på Intersport.fr (frankrike) og der var det i hvert fall bra utvalg av hodelykter å finne. Vi får håpe at de kan få låne litt kode fra Intersport Frankrike.
|
|
|
[Re: kadensfjerner]
17/08/2019 10:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Leste på DN at disse Gresvig merkevarene, som Diamant/Norheim/etc., skulle bestå i det nye opplegget. Hvorfor vet ikke jeg, det må vel være fordi de tjener penger på de ? Men høres ut som nostalgi hvis Intersport kan fylle på med tilsvarende varer. Har jeg sett riktig så har de siste åra vel Diamant/Norheim osv. alt vært til salgs i Intersportbutikkene. Er vel ikke noe nytt de melder her. At de tjener penger på egne merkeværer tviler jeg ikke på. Det er "bare" å velge fra en katalog på Alibaba, få egne logoer påtrykket og så slipper man fordyrende mellomledd som Bergans og co har. Ikke ulikt Cubus, Kappahl, Lindex osv. hvor man til tider kan finne det samme plagget i forskjellige kjeder. Nå kunne man si at det da bør holde å få trykket McKinley på plaggene isf. Norheim. Kanhende men det kan jo være lurt å holde liv i noen etablerte 'merkevarer' i tilfelle hele sjappa skal legges ut for salg.
Redigert av Tange; 17/08/2019 19:05. Rediger grunn: Klippet bort overflødig quote.
|
|
|
18/08/2019 18:02
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gresvig konsernet sliter veldig i konkurransen m XXL og netthandel. Prisene deres på småvarer er gjennomgående vesentlig høyere enn i XXL. I fjor tapte de 600 mill, inkl nesten 300 i restrukturering. De fleste G / Outlet blir nok Intersport og gjetter på at noen legges ned. Håper de fortsetter med Diamant navnet fremfor Nakamura som jeg synes klinger litt rart. XXL stopper bygging av masse nye butikker og tjener ikke penger de heller. De fleste butikk kjeder sliter veldig, alt fra klær, sport, interiør osv. Enda verre i mange andre land som i USA hvor massevis av sentere er lagt ned...….. https://www.dn.no/handel/intersport/g-sport/gresvig/legger-ned-g-sport-etter-milliardtap/2-1-654984
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
18/08/2019 22:40
|
VegardSkedsmo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hva skjedde egentlig da G-Sport ble til G-Max? Nettsiden er som en skriver over her veldig dårlig og lite fristende å bruke, navnet fikk en X (som for å påpeke at de prøver å være minst halvparten så gode som XXL), og flere av butikkene lagde en "labyrint" man måtte traske gjennom for å komme seg til riktig avdeling, slik XXL hadde hatt siden oppstarten.
"Labyrint-konseptet" gikk de litt over bord med, og det ble bare irriterende.
En annen irriterende ting med G-Max kontra XXL er at de reklamerer med "opp til 70% rabatt på ditt og datt". Ofte var flere sider i kundeavisen slike generelle tilbud som ikke sa noen ting. Bare bilder av f.eks massevis av sko uten priser og uten at man faktisk visste hva rabatten var.
Jeg gikk inn på XXL.no nå. Masse fristende tilbud slengt rett i trynet. Tydeligvis basert på mine interesser via google-søk eller mine tidligere besøk på siden.
Gikk så inn på gmax.no og ble videresendt til gsport.no. Der møter jeg store generiske reklamebannere for Adidas og noe surferelatert (?) som jeg får tilbud om å lese mer om. Lenger ned finner jeg tre for to på dameklær og til slutt tilbud på turutstyr. Utvalget av turutstyr på tilbud kan ikke sorteres på noen måte, og alt er merket med "one size", noe som er litt merkelig siden turutstyr som regel ikke kommer i forskjellige størrelser.
Så gjør jeg et søk på "fatbike". Det kommer opp ca 25 treff, men ingen fatbikes. Forøvrig kan jeg sortere søkeresultatet på "terrengsykkel", "BMX-sykkel" eller bare "sykkel".
Utrolig. Men de fikk med seg Aksel Lund Svindal, og en app som ber om 7 forskjellige samtykker til å spamme deg i forskjellige kanaler.
Intersport har jeg aldri fått helt taket på. Er det dyktige ansatte, kvalitetsprodukter og ikke så veldig lave priser?
|
|
|
19/08/2019 03:48
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Har handlet 90% hos XXL og vil nok fortsette med det. G-Max/G Sport går jeg innom for og titte = alltid litt dyrere. Avslørte XXL for 2-3 år siden,startet med og være litt for smarte. Feks. Hadde ikke varer eller gjemte unna tilbudsvarer .
|
|
|
19/08/2019 04:17
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettbutikken g-max.no var vel bedre før?
|
|
|
19/08/2019 04:21
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: erik e]
19/08/2019 05:00
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Har handlet 90% hos XXL og vil nok fortsette med det. G-Max/G Sport går jeg innom for og titte = alltid litt dyrere. Avslørte XXL for 2-3 år siden,startet med og være litt for smarte. Feks. Hadde ikke varer eller gjemte unna tilbudsvarer . XXL operer også med forskjellige priser på nett og i butikk, så man må alltid dobbeltsjekke før man betaler. Veldig irriterende!! Men noen ganger går det riktig vei. Min sønn kjøpte Rossignol twin-tip ski m/bindinger for 999,- butikkpris, kostet 2999,- på nett 
|
|
|
19/08/2019 05:53
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette har jeg ventet på, spesielt da jeg ble klar over hvor mange varer, til helt greie priser, som ikke kom frem på Gmax sin sider. Kun i butikken. Før sommeren så mener jeg at kun en liten brøkdal av det utvalget jeg fant på Gmax på Lade var å finne på nettsiden til Gmax. Jeg hadde også en reklamasjonsak hos Gsport Lefstad her i Trondheim som viste at de var helt akterutseilt. Heldigvis ordnet en Gmax butikk opp i det.
|
|
|
[Re: erikskon]
19/08/2019 06:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette har jeg ventet på, spesielt da jeg ble klar over hvor mange varer, til helt greie priser, som ikke kom frem på Gmax sin sider. I våras upptäckte jag att de hade fenix 5s till ett pris som hade varit ledande på prisjakt om den hade funnits med på nettsidan...
|
|
|
[Re: fredriks]
19/08/2019 07:17
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Dette har jeg ventet på, spesielt da jeg ble klar over hvor mange varer, til helt greie priser, som ikke kom frem på Gmax sin sider. I våras upptäckte jag att de hade fenix 5s till ett pris som hade varit ledande på prisjakt om den hade funnits med på nettsidan... Jeg også kjøpte min Fenix S i fjor hos G-Sport til en pris som var ekstremt konkurransedyktig. Fant den ikke på nett hos dem til den prisen da heller...
|
|
|
19/08/2019 09:47
|
GTBiffo
Fersking
|
Fersking
Det er vel rett og slett slik at Gresvig-konsernet sovnet i timen mens XXL fikk utvikle seg fritt. Når man endelig våknet skulle man utvikle et stormarkedkonsept for å konkurrere med XXL, men knytningen til G gjorde jo at man også kom i tøff konkurranse internt.
Det blir spennende å se om dette betyr at man litt over tid i praksis legger ned mesteparten av egne produkter til fordel for ISP's egne merkevarer. Det er jo ikke slik at at alt det har stått Norheim på bare er OEM'et fra kina, de har iallefall tidligere hatt egne designere for en del tekstilvarer.
Hva som skjedde med nettbutikken i vinter vet jeg ikke, men med ny nettbutikk forsvant jo muligheten for å sjekke beholdning/reservere i butikk, samt at søkemotoren ble helt sinnsvak, forsøk et søk på "kjede", og du vil få presentert 4 forskjellige turkjeler...
Redigert av GTBiffo; 19/08/2019 09:54.
|
|
|
19/08/2019 10:34
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er jo helt håpløst å ha 2,5 kjeder som i praksis konkurrerer med hverandre. På Storo i Oslo er det jo G-max på en side av veien og en Gintersport inne på senteret. I tillegg hadde de en intersport nede i Nydalen som gjesteopptreden før GMax kom... Kanskje de nå kan ha litt mer lønnsom drift?
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/08/2019 10:42
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er jo helt håpløst å ha 2,5 kjeder som i praksis konkurrerer med hverandre. På Storo i Oslo er det jo G-max på en side av veien og en Gintersport inne på senteret. I tillegg hadde de en intersport nede i Nydalen som gjesteopptreden før GMax kom... Kanskje de nå kan ha litt mer lønnsom drift? Ta en kikk i Oslo Sentrum hvor det er under 100 meter mellom XXL og ganske nyåpnede GMax. Alltid kø i kassen hos XXL og masse folk i butikken mens det hos G er ganske stusselig. Har riktignok bare vært innom G en håndfull ganger og ikke kjøpt noe der selv om de har annonsert med "galematias-kanon-vanvittig-prisfest-mannavhuse-idioti-fest"...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/08/2019 11:15
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er jo helt håpløst å ha 2,5 kjeder som i praksis konkurrerer med hverandre. På Storo i Oslo er det jo G-max på en side av veien og en Gintersport inne på senteret. I tillegg hadde de en intersport nede i Nydalen som gjesteopptreden før GMax kom... Kanskje de nå kan ha litt mer lønnsom drift? Hvorfor? Det er jo noe man også ser i klesbransjen, matvarebransjen og ikke minst internasjonalt. Teoretisk veldig smart fordi man kan ha flere profiler og ta større andel av markedet. Men det krever selvfølgelig at markedet har flere profiler (som f.eks. klesbrasnjenm). Har sportsbransjen flere profiler som f,eks VIC/Match mot Boys of Europe?
|
|
|
[Re: EmilZipp]
19/08/2019 11:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er jo helt håpløst å ha 2,5 kjeder som i praksis konkurrerer med hverandre. På Storo i Oslo er det jo G-max på en side av veien og en Gintersport inne på senteret. I tillegg hadde de en intersport nede i Nydalen som gjesteopptreden før GMax kom... Kanskje de nå kan ha litt mer lønnsom drift? Ta en kikk i Oslo Sentrum hvor det er under 100 meter mellom XXL og ganske nyåpnede GMax. Alltid kø i kassen hos XXL og masse folk i butikken mens det hos G er ganske stusselig. Har riktignok bare vært innom G en håndfull ganger og ikke kjøpt noe der selv om de har annonsert med "galematias-kanon-vanvittig-prisfest-mannavhuse-idioti-fest"... Og det er jo interessant i lyset av Baronkanon sitt innlegg. Har GIntersportmax like mange kunder fordelt over flere butikker eller har de rett og slett færre kunder? Sliter de med det siste er det jo ikke driften som er problemet men markedsføring/profilering/management you name it.
|
|
|
|
|