Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Perfetto og regnbeskyttelse

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: KER] #2569671 19/08/2019 10:46
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Sitat: KER
Sportful Fiandre Xtreme holdt meg «tørr» i 2 timer på lørdag.
Puster ikke som Gabba/Perfetto, men regn er den god på. Min foretrukne vestlandsjakke.

Interessant, det kan være et alternativ for fremtiden.
Det er riktignok to ulemper for mitt vedkommende. Det ene er størrelsen. Jeg må ha jakken i xxxl, som aldri er tilgjengelig. Samt tidligere erfaringer med Fiandre Norain produkter.
Det jeg har prøvd tidligere har ikke fungert i regnet, noe som har gitt norain betegnelsen en litt annen betydning for meg. Men ved nærmere ettersyn er jo dette et Fiandre Extreme produkt, og sikkert derfor mer skikket ICON_SMILE

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2572738 04/09/2019 07:21
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
God morgen.

Tenkte å skrive noen ord om Parentini Vita jakken jeg fikk for en liten uke siden.

Den blir beskrevet som en vindtett, vanntett allværsjakke for temperaturer mellom -5 til +18 grader.
Dette er selvfølgelig bare marketing babbel uten rot i virkeligheten, men med dagens 13 grader og lett regn (1-2mm nedbør i følge YR) burde forholdende være til rette for et greit førsteinntrykk.

Under jakken hadde jeg et tynt plasstikklag som har fungert meget bra ved andre anledninger. Etterhvert som det blir kjøligere, blir nok ullnett eller tilsvarende plagg et bedre valg

Nå har ikke jeg lange veien til jobb, men det jeg kan si så langt er at jakken er ikke vanntett (duh) men den puster bedre enn forventet. Den er riktignok bedre enn Perfetto da den faktisk holdt meg tørr de første ti minuttene og opplevdes også som varmere enn Perfetto den halvtimen den ble brukt. Men det krever videre "forskning" før jeg kan trekke en endelig konklusjon
Jeg skal også prøve å eksperimentere litt med diverse undertrøyer og se om jeg merker den store forskjellene mellom disse plaggene. Inkluderer også Castelli Alpha RoS trøyen i dette. Sistnevnte huskes som både varmere, og mer motstandsdyktig mot regn enn Vita. Men det er nok like mye pga forskjell i vær

Størrelseskartet til Parentini følte jeg heller ikke stemmer med virkeligheten. Jeg kjøpte en xxl som i følge oppgitte mål skulle være mer romslig enn xxxl som er min størrelse i Perfetto. Jeg har også en xxl i Gabba og syntes at Gabba og Vita var sammenlignbare på størrelsene over brystet.

Basert på dagens lille erfaring, blir nok Vita foretrukket fremfor Perfetto på dager med varierende værforhold. Ulempen er den nitriste sorte fargen, kontra Perfettoens mer trafikksikre rødfarge. I mørket er nok forskjellen marginal uansett, men med refleksdetaljene på Vita blir nok denne et bedre valg her også.

tl:dr Vita er ikke vanntett, puster greit. Bedre enn Perfetto på det meste.

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2574459 13/09/2019 08:25
E
edorF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Jeg liker Castelli og i disse dager er Castelli ute med kolleksjonen for høst og vinter. Jeg synes det er mye spennende på vei, blant annet en Perfetto jakke og Gabba trøye i Rain or Shine serien. Jeg har kun en Alpha RoS light jakke, men den er helt fantastisk. Litt varmere enn Perfetto, puster nok litt dårligere. Men har holdt meg tørr ved flere anledninger.
Forrige fredag syklet jeg hjem i det som kan karakteriseres som årsværste mtp nedbør. Det var slikt regn som skaper overskrifter på Østlandet, og det var helt fantastisk å sykle i en jakke som prellet av 99% av alt vannet.

Videre har de kommet med en Blackout Collection for de som liker å se ut som en Ninja på sykkelen. Det ser unektelig stilig ut, men personlig har jeg ikke behov for å sykle «quietly in to the night»

Sjekk gjerne ut https://issuu.com/castelli-cycling/docs/castelli_catalog_w19_eng_5ce1d94c226ce7?fr=sZGQyMzIwMzE0NA for mer informasjon

Jeg synes Castelli kombinerer stil og funksjon, samt pris på en fortreffelig måte. Jeg synes Castelli plasserer seg fint midt mellom det litt grelle og trauste designet til Assos og det litt overdrevet designet til Rapha
Videre kan det sikkert diskuteres at både Assos og Rapha leverer høyere kvalitet til en høyere pris. Jeg synes f.eks at mine Assos bukser oppleves som bedre og mer komfortable enn tilsvarende fra Castelli. Men jeg er likevel strålende fornøyd med samtlige plagg jeg har fra Castelli. Spesielt etter at jeg fikk rejustert forventningene jeg hadde til Perfetto jakken.

Det jeg ikke liker med Castelli, er Nanoflex. Det er bare tull ICON_SMILE

Re: Perfetto og regnbeskyttelse [Re: edorF] #2574464 13/09/2019 08:50
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enig i vurderingene av Castelli.

Synes de funker veldig bra i mellomsjiktet mellom det som er billig (men litt varierende kvalitet) og dyrt (bra kvalitet, men som koster flere dagslønner og som jeg har for begrensa økonomi til), og jeg liker det mer dempa designet deres.

Litt frista av Idra-jakkene deres, da jeg har bestemt meg for å kjøpe en Shakedry-jakke til de lengre turene i regn - men kommer til å se an litt om det finnes også rimeligere varianter.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå