Styreveske + rakett = 2.000 på sommertilbud nå. Har noe Rapha greier men styrer unna glorete farger og store logoer. De veskene er vanvittig flotte og nøytrale i virkeligheten også selv om jeg bare har klådd på dem i butikken. Rapha sovepose blir i overkant :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Enig. Tenkte at Mortons doning også ville appellere til deg Hans imponerende og vel dokumenterte innsats i GBDuro er den beste reklame som kan tenkes for både Topstone og Rapha. Jeg bare elsker det.
Jeg har valgt bort Rapha kun fordi jeg har noen egne, sære preferanser som går på 1) å kunne ta av og på veske fra styret uten å måtte fikle med selve festene mellom lykt, tempobøyle og det hele, altså separat pakkpose/drybag og 2) å kunne putte hva som helst i seteveske uten tanke på form eller volum, altså ikke separat pakkpose/drybag. Motsatt av Raphas løsninger, med andre ord
Der ser det hvertfall ut til at Arkel har sendt, antatt levering på mandag i følge Fedex. Så lite å si på leveringshastigheten, ordren jeg bestilte samtidig fra Bikeshop er fortsatt i plukkliste.
Per B.
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: perbl]
#256372503/07/201905:42
Sepeda: Har du lagt merke til merkbar plassforskjell etter at du bytta Ortlieben med Arkelen?
Nei, uten å ha målt, har jeg i grunnen opplevd kapasiteten som lik. Har uansett syndet mot maksimalt anbefalt vekt for Arkel (5 kg). Det er selvsagt ikke et poeng, tvert imot. Jo lettere, jo bedre, både med tanke på samlet vekt og vektfordeling/tyngdepunkt.
Arkel er prisverdig enkel å pakke siden vesken i utgangspunktet er så stabil. Vingling og gnissing er ikke et problem, selv med uvøren og hastig pakking - som når man må av og på med vesken underveis og endevende innholdet for å komme til det som ligger innerst, gjerne i pøsende regnvær Har skrevet litt om vesken her.
Fikk Arkel og resten av bagene jeg har bestilt i går.
Virker som et veldig bra produkt, den var litt trang å feste i setet mitt, mulig skinnene er litt brattere i bakkant enn vanlig på det setet. Men tror jeg fikk festa den greit ved å bruke den bredere festeordningen som fulgte med.
Skal se om jeg rekker å få på litt helikoptertape i dag så man kan dra på tur med litt oppakning.
Per B.
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: perbl]
#256460509/07/201910:56
Guttungen og kjæresten skal på bikepacking til Island i morgen. Det kommer forhåpentligvis bilder og oppdateringer underveis. Følg dem gjerne på Instagram
Planlegger innkjøp av rumperakett, men vrir meg i søvne over side sway (liker å stå og tråkke litt i bakkene for å variere litt mtp ryggen), så en fast rammeløsning frister. De fra Arkel ser fine ut, men er ikke skinnene på setene laget for å flekse litt underveis i tråkket? (Edit, her er et utdrag fra review Woho anti sway stabilizer test med beskrivelse av dette problemet)
Noen som har erfaring med PDW Bindle Seatpost Rack kombinert med drybag? Skulle bli 14 liter volum med 350g (stativ) og sekk m/ventil (170g) = Totalt 520g for 1250kr hos Bikeshop. Mangler kanskje litt detaljer for f.eks å feste lys bakpå.
De fra Arkel ser fine ut, men er ikke skinnene på setene laget for å flekse litt underveis i tråkket?
Det forblir en viss bevegelse i vesken, ja. Jeg opplever det som betydelig mindre enn med tradisjonelt oppsett og legger knapt merke til det, men likevel. Du får et inntrykk ved å se f.eks. denne.
Har dessverre ingen erfaring med PDW Bindle Seatpost Rack, som du spør om.
Jeg har brukt Vaude trailsaddle til pendling en uke nå. Ganske fornøyd. Enkelt å ta vanntett pose inn/ut av beholder, og det overflødige rulles sammen. En ting jeg beit meg merke i nå er at reimen på beholder som holder denne ell annen pose på plass er relativ kort. Så kan fort være at telt f. Eks ville blitt for langt for beholderen. Det kan nok løses på andre måter, men er et minus/noe som bør sjekkes hvis det er noe man ville brukt det til.
Nå som vi nærmer oss den kalde og mørke årstiden, er intet bedre enn å planlegge eventyr og utrustning for neste sesong.
Vi har naturlig nok snakket mye om vesker, men tenkte jeg også i denne tråden skulle nevne to dingser som jeg har glede av på tur og som fungerer godt i kombinasjon
Er blitt glad i denne vesle bjella, både som et vennlig varsel til andre som bruker parker og gang/sykkelstier, og i naturen for å gjøre dyr oppmerksom på meg og redusere faren for kollisjon med f.eks. hjort og rådyr. Brukte den i rundt ti mil langs Potomac-elva, der det kryr av vilt. Og i skumringen i Marka i går, der jeg ikke ville hatt den minste sjanse til å stanse på holka, om et rådyr hadde hoppet frem
Selv blir jeg slett ikke stresset av den vennlige klangen, heller virker den avslappende på lange turer.
I Statene utløste bjella uten unntak smil og vennlig hilsen fra andre syklister, joggere og turgåere, om det så var i vel besøkte Great Falls Park, på øde strekninger langs Chesapeake and Ohio (C&O) Canal Towpath Trail eller i tett sykkeltrafikk i rushtiden på mørklagte Mount Vernon Trail i Airlington ved Washington D.C.
Hvilke reaksjoner den utløser blant oss territorielle nordmenn med overutviklet konkurranseinstinkt, lav toleranseterskel og kroniske sinnemestringsproblemer gjenstår å se
Har også funnet en omtale fra en nordmann. Han synes dog at bjella er poengløs og en plage, og at noe av det flaueste han har gjort, er da han testet den på terrengsykkel i hundreoghelvete for å rydde vei slik at man kan sykle som en villbass forbi irriterte turgåere på noen av de raskeste og mest brukte stiene i hovedstaden Slik bruk ligger kanskje nær den tiltenkte, men det forekommer meg at bjella i praksis fungerer bedre for tur enn aggressiv terrengsykling. Uansett: Kudos for flott blogg!
Jeg kjøpte min i Washington D.C. og trodde ikke at bjella var til salgs her på berget, men det viser seg at flere har eller har hatt den, bl.a. Bikeshop og Birk. Jeg har valgt versjonen som festes med strikk.
Redshift ShockStop styrefremspring
På lange dagsetapper på variert og rufsete underlag, eller på tur på vaskebrett av is, setter man gjerne pris på den komforten man kan få. Særlig på en solid og stiv alu-ramme. Har snakket om dette fremspringet i flere andre tråder, og her er en kort omtale, klippet og lett omskrevet fra en av dem:
ShockStop er et styrefremspring med demping fra den vesle oppstarteren Redshift, opprinnelig Kickstarter-finansiert. Jeg ble oppmerksom på styrefremspringet da min favoritt-sykkelskribent - utover herværede redaksjon - the Angry Asian James Huang skrev testen It's good to be wrong sometimes.
Kort sagt består dempingen av gummiputer i forskjellig hardhet som plasseres i det bevegbare fremspringet og kombineres til 15 forskjellige grader av demping (myk-hard), alt etter kroppsvekt, personlige preferanser og type sykling. Det virker vibrasjonsdempende og reduserer ristingen som en hard front kan gi.
GIF'en over gir et inntrykk av funksjon, men det må understrekes at bevegelsen i realiteten er langt mindre markant, med mindre du setter den opp betydelig mykere enn anbefalt.
Styrefremspringet er blitt fordelaktig sammenliknet med både Canyons dobbeldekker og Specializeds Future Shock, vel og merke den opprinnelige versjonen med fjær, ikke den nye med hydraulikk.
Fordelen fremfor Canyons dobbeltdekker, Specializeds Future Shock og Treks IsoSpeed, er at man ikke behøver å investere store summer i en ramme bygget for formålet, men derimot kan man bruke fremspringet på enhver sykkel man måtte ønske.
Bikeshop førte en stund fremspringet, men synes nå å ha droppet det (?). Jeg håper progressive forhandlere som Sykkelkomponenter (Ørjan brakte jo Smoove til landet!) eller andre griper anledningen. Redshift er spennende produkter fra virkelige entusiaster.
Noen som har anbefalinger til styreveske? Ser for meg noe alla Vaude trailfront hvor jeg kan skifte ut bag med sovepose/telt etc, og ha ekstra festepunkter. Trenger ikke noe tilgjengelig under sykling. Denne vil kanskje gjøre samme nytten til lavere pris og er enklere tilgjengelig i norge? Trenger ikke noe veldig fancy, men vil ha noe med bra festebraketter for å unngå subbing. Vanntett er en fordel, men vannavstøtende holder nok egentlig.
Sitat: Sepeda
Timber Bell
Kan opplyse om at man kan får Knog Oi til å oppføre seg ganske likt. Kjør litt fort og lenge på brostein og vipps så har du en lav ringelyd permanent for de som liker slikt. Fungerer dårlig på mennesker (kun du som vet lyden er der irriterer deg over den), men tror den er bra på vilt (ref. hundefløyte)
Jeg har en superfin 14 liter restrap rumperakett med holder til vanntett pose, en (litt for liten) styreveske fra Rapha og en liten tass på overrøret med plass til batteri+ledning for lading av garmin samt bar/gel. Dette fungerer helt utmerket til både landevei og grus med bukkestyre.
Det jeg ønsker meg er en Burrito eller lignende som kan ligge oppå styreveska med en glidelås som er enkel å få opp underveis for småting. Helst under eller foran garmin-mount, ellers må jeg krype til korset og bruke strikkefeste fremfor mount. Jeg er elendig til å planlegge hvor jeg legger de forskjellige tingene i veskene og knoter med å rulle opp og finne frem.
Hva anbefales ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg tror ikke tørrsekken er utskiftbar på den Acepac-veska der. Hadde sett på festesystemet deres som selges separat, men de ble utsolgt før jeg rakk å trykke på bestill . Lurer på å gå for en av de andre ordningene der, men da må man fort oppi tusenlappen. Har dog testa å bare stroppe en tørrsekk til styret, og det fungerer så langt jeg kan se helt ok, selv om det ikke er optimalt.
Det jeg ønsker meg er en Burrito eller lignende som kan ligge oppå styreveska med en glidelås som er enkel å få opp underveis for småting. Helst under eller foran garmin-mount,
Du har nok rett der. Harnessen vil egentlig være midt i blinken da. Trenger ingen kriseløsning nå, så kanskje jeg bare skal bestille og vente. Synes Systemet ser lovende ut til prisen.
Jeg kjøpte nylig den Harnessen du linker til. Gikk for løs Harness i stedet for med inkl drybag da jeg syns det virket mer fleksibelt. Etter et par turer, en kort for test og en 2 dagers er jeg fortsatt glad for at jeg gikk for denne løsningen. Jeg har komplett telt + et tynt lett underlag i Harnessen og det sitter dønn fast. Til den pysesyklingen jeg bedriver er jeg kjempefornøyd så langt. Harnessen vises i et par av de siste video´ene mine på youtube. Kanalnavn "saktetur"
På den andre siden: så lenge du bare putter ting i styreveska som du trenger når du skal slå leir, så er kanskje ikke ulempen med veske og feste i ett så stor lenger. Fordelen med dette er også at du ikke trenger å fylle tørrveska med et visst volum for at seletøyet skal klare å holde den fast.
Enig, men slet litt med å skjønne hvordan den fungerte, og det kan være litt mindre fleksibelt i forhold til hvilke dimensjoner som går i bag (telt vs sovepose f. eks). Takk for info saktetur. Bestilt Harness.