Ja, som aug11x sa. Det var ihvertfall slik jeg brukte den.
Jeg tror man skal ha skikkelig uflaks om den tappen forårsaker noe skade. Kantene av felgen sitter jo mange mm høyere enn senter, og normalt vil de ta støyten om man "banner" felgen.
Men som nevnt, erfaringen min er begrenset. Brukt en gang som nødreperasjon for å komme meg ut av marka. Jeg stoler ikke på ett dekk som er reparert på den måten, så jeg bare erstattet det med ett nytt.
Noen som har erfaring med å kjøre på pluggede dekk over tid? Er dette OK som en permanent fiks eller bør dekket byttes selv om det ellers er OK? Virker stabilt og holder på trykket som normalt.
En annen ting også: Det har vel vært diskutert her tidligere, men hva gjør dere når dekket ikke vil av felgkanten? Har et sett med G-one allround 35 mm på feriesykkelen som jeg skulle forsøke å renske dekket på for gamle klumper av guffe. Fikk det ikke av, virket som guffen i kanten hadde blitt til lim. Hjalp nok ikke at jeg ikke klarte å få ut all luft av dekket, selv etter å ha skrudd av ventilkjernen (sugde til seg luft igjen når jeg slapp trykket på dekket).
Endte med å gi opp og bare helle guffe gjennom ventilen. Funket det, men ikke optimalt med gamle klumper inni. Det andre dekket slapp forøvrig lett.
Dette er det jeg misliker mest med slangeløst, spesielt når du har x antall hjulsett og noen som står over lengre tid uten bruk. Fristende med slanger neste gang på feriesykkelen. Hadde guffen bare fordampet, hadde det jo vært lett å etterfylle gjennom ventilen. Herk å måtte ta dekk av og på flere ganger i året.
Noen som har erfaring med å kjøre på pluggede dekk over tid? Er dette OK som en permanent fiks eller bør dekket byttes selv om det ellers er OK? Virker stabilt og holder på trykket som normalt.
Plugget dekket på gravel sykkelen (Spec Sawtooth 38 mm bakdekk) i tidlig i januar. Har kjørt ca 200 km etter dette, og dekket holder like godt på lufta som fordekket. Brukte en Dynaplug plugg https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/dekk/tubeless/dynaplug/dynaplug-racer-tubeless-repair-kit-knallbra-verkt%C3%B8y-som-tetter-lekkasjer-dpr1571-p0000094177 Om dette varer med med litt røffere bruk og over tid gjenstår å se.
God formiddag! Jeg er ikke novise når det kommer til slangeløst og 29", men litt mere grønn når det kommer til landeveien (...og helt luftlandsatt når det kommer til å lage innlegg her på forumet).
Jeg ser av tråden at den er straks 2 år gammel - da må det jo etterhvert ha bygd seg opp en stor erfaringsbank for slangeløs sykling på landevei? Har store planer nå om å sette opp mine Unaas AS20 LTD Disc og Unaas 55 Team Disc slangeløst - men hvilke dekk bør jeg gå for? Jeg har jo vært himla godt fornøyd i mange år med Vittoria Corsa G+. Har i dag 28mm både foran og bak - n y d e l i g (rister på hodet over 23/25 combo'n som jeg starta med for mange år siden...)
...men - jeg klarer ikke å se at Vittoria har kommet opp med TL Ready eller Easy i sin serie. Hva tenker dere? Gode alternativer?
Jaggu - så bra, det hadde ikke jeg fått med meg! Da får'n vel bare kjøpe ett sett og finne ut av om de duger.
Jeg har rapportert om akkurat disse dekkene i denne tråden.
Jeg synes de er deilige. Men både av nysgjerrighet og fordi jeg har den uvane å havne på både kjerrevei og sti, som rapportert her, vurderer jeg å prøve andre dekk i kommende sesong.
Har et par splitter nye Vittoria Corsa Graphene 2.0 TLR 28 mm i eske som jeg vurderer å selge, om du er interessert. Send i så fall PM.
Litt reklame for Pirelli og litt folkeopplysning - dagsfersk fra GCN Tech:
Om du skulle være så uheldig å få guffe på sykkelklær, slik det fremprovoseres i videoen her, finner du anbefalinger fra de forskjellige guffe-produsentene på deres nettsider. Men det kan være en hodepine. Effetto Mariposa Caffélatex Remover skal kunne fungere på klær, om enn resultatet ikke er garantert. Må sies at gjennom årene med slangeløst oppsett, har jeg aldri opplevd å få guffe på meg ved punktering. Som regel merker man det slett ikke når guffen tetter hull.
Men altså! Skulle ikke slangeløst være så mye enklere?
Før sommeren kjøpte jeg meg en ny sykkel til pendling. Giant Fastroad SL1. Fin sykkel til mitt bruk. Overraskende nok kom denne relativt enkle sykkelen med tubeless. Ikke bare tubeless ready, men G-sport leverte den ferdig satt opp.
Men så går det et par måneder, og noen hundre kilometer. Pffffhh. Mens jeg sykler rolig bortover Grønland tømmes bakhjulet. Er det ikke sånt som ikke skal skje?
Det er ikke lenge til piggdekk skal på, så akkurat nå lever jeg fint med slange til videre bruk. Til senere, er det noe poeng for meg å sette den opp tubeless igjen? Komfort og rullemotstand er irrelevant. Det jeg evt kunne tenkt meg var en forsikring mot punktering, men nå kjøper jeg ikke lengre den. Og etter å ha lest tråden her, om å bytte ut guffe flere ganger i året osv, tenker jeg at en god, gammel slange er det jeg trenger?
Det er forresten ikke G-Sports fortjeneste at sykkelen kom ferdig oppsatt slangeløst Det er Giant som i en årrekke har levert stadig flere av sine sykler slik, herunder lekre, nye TCR
Jeg er en stisyklist som bruker "Aktive tråder", leser hele forumet og har glede av det samtidig som jeg blir nysgjerrig. Slangeløst funker supert på stisykkel, hva er det som gjør at det ikke er like bra på landevei? Jeg mener - hvor mange anbefaler å gå tilbake til slange på sti? Ingen. Samtidig er det tydeligvis noen som mener slange er bra på landevei. Hva er forskjellen?
Forskjellen er vel at fordelene er mer marginale. De fleste punkterer svært sjelden på landevei i forhold til hvor ofte man punkterer på stisykkel med slange. Fordelen med å kjøre lavere trykk fremstår nok også som mindre åpenbar på landevei enn terreng.
Det er forresten ikke G-Sports fortjeneste at sykkelen kom ferdig oppsatt slangeløst Det er Giant som i en årrekke har levert stadig flere av sine sykler slik, herunder lekre, nye TCR
Men... Det anbefales å bytte guffe nå og da. Når jeg da har kjøpt en 2019-modell, er det da sannsynlig at den har stått og blitt dårlig frem til den ble solgt?
Samtidig er det tydeligvis noen som mener slange er bra på landevei. Hva er forskjellen?
Jeg har kjørt slangeløst på sti i 12 år, og kommer aldri til å gå tilbake. Mange fordeler, men den viktigste er jo at man slipper snakebite ved bruk av "fornuftig" trykk. På racer derimot, så kjører jeg jo uansett 80-90 psi i dekkene, dvs. at snakebite er tilnærmet umulig. Derfor er det fortsatt slange på racer her.
Det handler jo også om at slangeløst på landevei kan ha noen andre krav feks pga trykk. Og at det er mer umodent. Og at det er endel forvirrende standarder.
Jeg har iallefall et hjulsett som fungerer utmerket, og et annet som det er et slit å montere slangeløst på. Jeg mistenker at det ene hjulsettet har en litt annen utforming som gjør at jeg må ha full pupp på tubeless booster for å få poppet på dekkene. Hvis jeg skulle punktere så popper dekket ned, og da er jeg dessverre nokså fortapt uten slange...
Men som nevnt, erfaringen min er begrenset. Brukt en gang som nødreperasjon for å komme meg ut av marka. Jeg stoler ikke på ett dekk som er reparert på den måten, så jeg bare erstattet det med ett nytt.
Plugging av dekk gjennom vulkanisering er en universal måte å "lappe" dekk på. Jeg vil nesten tro at dekket er sterkere etter en plugging rundt lekkasjestedet enn det var før punktering. Jeg har lappet bildekk med tubeless-plugger beregnet på sykkel med stort hell. (Riktinok en leasing-bil, men fikk ingen anmerkninger på denne "repreasjonen" ved innlevering )
Re: Hjelp en tubeless-novise
[Re: LAE]
#264088404/12/202010:09
Nybegynner med tubeless. Har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.
Når det gjelder ventiler og rim-tape. Kan man kjøpe "hvilke som helst" fra feks bikeshop, eller må jeg kjøpe Enve ventiler/tape til mine Enve hjul?
Bruker dere ha med dere guffe i en liten flaske når dere er på tur?
Ikke alle ventiler passer med alle felgprofiler. Men det finnes universalventiler med enkel, konisk gummifot. Disse passer med de aller fleste felger. Teip er hipp som happ, så lenge den er brei nok til å dekke eikehullene på en god måte. Eller helt hipp som happ er det ikke - du må unngå tjukke plassbyggende teip/båndløsninger som Bontragers varianter. Disse passer kun Bontrager-felger og Bontrager-ventiler.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hjelp en tubeless-novise
[Re: LAE]
#264089204/12/202010:56
Monterte GP5000 TL (25mm) på Mavic Ksyrium Elite UST felger, hadde hørt att dette var nesten umulig eller veldig vanseklig å få til, men gikk i grunn veldig greit med kun 2 dekkspaker fra Bikeshop. dekkene "poppet" å lett på plass med vanlig fotpumpe. Pumpet opp til 7 bar og holder på luften ute sealer, men kommer til og fylle i 20-30ml i hvert dekk til våren.
Det skal bli plussgrader fremover, og som optimist tolker jeg det som at våren er kommet for å bli. Dermed var det dags for å montere på tubeless sommerdekk både på cruiser'n og racer'n, henholdsvis Gravelking slick 38mm og Pro One TLE 28mm. Begge parene ble brukt forrige sesong også.
Første gangs montering i fjor var en lek med begge to, men det var *kremt* jævlig mye vanskeligere å sette de opp for andre gang. Pro One holdt på lufta men sleit med at hele beaden ikke ville opp til felgkanten selv på 95 psi. Såpe, banning og brutalt høyt trykk fikk de opp til slutt, en seigpint knirkelyd bekrefta at dekket motvillig fant sitt rettmessige plass.
Gravelkingsa var merkbart lettere å få på felgen enn første gang, de hadde utvidet seg ganske mye - et dårlig tegn. Her måtte alle triks i boka iverksettes for å få de til å holde på lufta. Først montering med slange for å smelle de inn i felgkanten, så løsne ene siden av dekket for ta ut slange og putte i ventil, deretter dundre på med såpevann, kompressorpumpe ooooog til sist velplassert massasje av dekket rundt lekkasjepunktene. Omsider smalt det på plass.
Det gikk til slutt, men faen for et styr. Uansett er det verdt å pines en dag i året med denne seansen for å slippe å tenke på punktering resten av året. For å ikke snakke om kjørefølelsen... Gikk tilbake til slanger på raceren i fjor en kort periode bare for å teste det ut, herregud så brutalt det er i forhold. Er som forskjellen på å sove i ei seng og rett på gulvet. Treigere var det også.
Hva er beste 25 mm tubeless bakdekk for trening, tur og pendling på asfalt og forsiktig grus i 2021?
Skulle gjerne hatt noe mer slitesterkt enn det som følgte med hjula (mavic yksion pro ust). Men jeg har sjølsagt ikke løst å ha på noe blytungt som ikke ruller og blir såpeglatt mår det regner :-)
Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Mange virker å være glad I GP5000 og Pro One, selv er jeg veldig fornøyd med Enve sine SES dekk nettopp fordi de skal være slitesterke, gode på våte veier og lette. Kanskje ikke de aller mest lettrullende, men er snakk om 1,4 watt sammenlignet med GP5000. Tar heller litt ekstra punkteringssikkerhet da, hvertfall når det er lett.
Finnes i 25 og 29 (som jeg har), blir også tilgjengelig i 27 og 31.
Jeg skal hente et sett Pirelli P Zero Race TLR i morgen. De får gode omtaler på nett, skal rulle bra, og har bedre punkteringssikkerhet enn GP5000 og Yksion. Jeg sykla på begge de sistnevnte i fjor, min første tubeless-sesong, uten å bli overbevist. Flere punkteringer som guffa ikke tok på Yksion, og produksjonsfeil på GP5000. Nå får Pirelli en sjanse og jeg har trua.