Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Hjelp en tubeless-novise

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2503714 20/08/2018 14:07
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Det kommer vel helt an på kombinasjonen dekk/felg/ventil, samt etter min erfaring tildfeldigheter i monteringsjobben. Med WTB Horizon 45 på Stans Grail er bakhjulet mitt potte tett, mens fremhjulet ligger ørlite skjevt på felgen og mister ca. 5 psi per dag. Har ikke giddet å korrigere det da jeg må bruke opp en Co2-patron for hvert forsøk, i påvente av at pumpe med kompressorkammer skal ankomme posten.

Create the problem and sell the solution
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Sepeda] #2503917 21/08/2018 09:17
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Hvor kjøpte du saken?

T.

Sitat: Sepeda
Challenge har lansert et verktøy for å møte utfordringen (pling!) med dekk som er krevende å få på felgen:

Se også Road.cc: Review Challenge Clincher Mounting Tool.

Verktøyet brukes til å løfte den siste delen av dekkanten inn i felgen.

Sammen med standardtipsene burde man da være vel rustet til å takle de mest krevende kombinasjonene ICON_SMILE

Lønn etter forbruk!
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: ScottScaleLTD] #2503925 21/08/2018 09:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: ScottScaleLTD
Hvor kjøpte du saken?

Har ikke kjøpt selv og vet ikke om den forhandles i Norge, men pålitelige Bike24 har. Om du anskaffer, legg gjerne ut noen ord om erfaringer!

Liker selv som nevnt Crankbrothers Speedier Lever.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Sepeda] #2503934 21/08/2018 10:20
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Takk for svar, jeg har også Crankbrothers', men sliter fremdeles med å få på Schwalbe G-One speed på mine Shimano RX830 - bruker to Speedier Level + en fra Park tool for å få de på... Kanskje det er meg :-)

T.

Sitat: ScottScaleLTD
Hvor kjøpte du saken?

Har ikke kjøpt selv og vet ikke om den forhandles i Norge, men pålitelige Bike24 har. Om du anskaffer, legg gjerne ut noen ord om erfaringer!

Liker selv som nevnt Crankbrothers Speedier Lever.

Lønn etter forbruk!
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2512295 24/09/2018 20:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Nyttig gjennomgang i blodfersk video fra Bikeradar:

How To Setup Tubeless Road Bike Tyres - Everything You Need To Know

Ja, Bikeradar er i lomma på Schwalbe og ventilen er for lang ICON_SMILE

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2529532 08/01/2019 18:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Svar på det meste. Ikke at jeg har lest alt.

Cycling Tips: An endless FAQ to tubeless bicycle tyres

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2543433 26/03/2019 09:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Lathans spørsmål:
Jeg satte vekk en racer sent i høst. Den har hengt etter setet med guffe og bare blitt flyttet litt på en gang eller fem, innendørs i ca 15 grader. Når jeg spinner forhjulet rundt stopper det til slutt med ventilen ned. Den holder fint på luft.

Bør jeg åpne å se om guffa har klumpet seg eller er jeg good to go ?

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: EmilZipp] #2543439 26/03/2019 10:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om du ønsker å beholde punkteringssikkerheten, er det smart å ta seg bryet med å fjerne gammel guffe og fylle på ny.

Behøver ikke være verre enn å løfte av en dekkant, helle ut gammel guffe og helle på en skvett ny. Selv om den gamle guffen er flytende, kan den ha mistet egenskapen til å tette hull. Om den gamle guffen ikke er flytende, er det desto mer behov for ny.

Skjønner at mange setter slangeløs sykkel på vinterlagring uten å fjerne guffen. Det har lite for seg. Sesongen bør avsluttes med at gammel guffe fjernes og ny sesong bør starte med at fersk guffe fylles på yes

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Sepeda] #2543442 26/03/2019 10:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sesongen bør avsluttes med at gammel guffe fjernes og ny sesong bør starte med at fersk guffe fylles på yes

Takk for svar :-)

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2543817 28/03/2019 07:24
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Liten oppdatering fra novisen....

For første gang har jeg selv fylt i guffe og montert slangeløse dekk. Det ene jeg tok av var helt tørt innvendig, takk Sepeda. Hadde tenkt å bytte dekk men de som sto på fra i fjor var fortsatt fine og jeg lot ventilen stå også. Skrapte av gammel guffe med neglene rundt kanten på dekket og litt hist&pist.

Etter test i landevei har jeg kjøpt monsteret Topeak Joe Blow Booster og bare ved å vri på toppen av pumpa fylte jeg kammeret, vred tilbake og dekkene poppet som en lek (pumpa fungerer strålende som vanlig pumpe også) bittelitt gris men det havnet på søndagsutgaven av Aftenposten.

Glemte å sentrere ventil + logo på dekket foran men gadd ikke gjøre jobben igjen. Ser for meg å ha med en ekstra slange på tur fremfor det jeg har sett av mystiske greier som skal gjøre samme nytten.

Ganske fornøyd med meg selv faktisk, haha

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: EmilZipp] #2543825 28/03/2019 07:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes

Pumpe med trykkammer gjør oppsettet til en lek. Vær forberedt på at den stort sett vil være på utlån til resten av Nesodden ettersom etternølerne oppdager den slangeløse velsignelsen ICON_SMILE

Har selv dradd med meg både Sahmurai Sword og til tider slanger, men siden jeg aldri har punktert med slangeløst oppsett, er sverdet ubrukt og alle slangene delt ut til mindre heldige.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2543830 28/03/2019 08:05
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
På landevei bruker jeg bare slange. I Nordmarka har jeg med begge deler.

Den ene gangen jeg har trengt det, sto jeg "midt i" Nordmarka og innså at jeg hadde én CO2-patron, ingen håndpumpe. Sto og tenkte en stund på alternativene mine da.

1) Sette i slange. Trygt, enkelt velprøvd
2) Tette med Dynaplug. Uprøvd og risikabelt.

Valgte faktisk å forsøke #2. Og det fungerte jo ganske greit. Problemet var at nå var CO2-patronen nesten brukt opp, og jeg oppdaget da at det var enda ett hull. Så måtte tette hull nr. 2 fort som fy. Det bittelille som var igjen av CO2 ga meg ikke mye luft. Måtte sykle superforsiktig ut av marka med så lite luft at man kjente at felgen slo nedi i den minste dump. Ikke spesielt gøy.

Så litt dyrekjøpt erfaring som noteres bak eget øre. Dynaplug (osv) er fint, så lenge man har minst én CO2-patron i backup. Er man på siste patron, bruk slange.

Redigert av vviz; 28/03/2019 08:06.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: vviz] #2543838 28/03/2019 08:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: vviz
På landevei bruker jeg bare slange. I Nordmarka har jeg med begge deler.

Den ene gangen jeg har trengt det, sto jeg "midt i" Nordmarka og innså at jeg hadde én CO2-patron, ingen håndpumpe. Sto og tenkte en stund på alternativene mine da.

1) Sette i slange. Trygt, enkelt velprøvd
2) Tette med Dynaplug. Uprøvd og risikabelt.

Valgte faktisk å forsøke #2. Og det fungerte jo ganske greit. Problemet var at nå var CO2-patronen nesten brukt opp, og jeg oppdaget da at det var enda ett hull. Så måtte tette hull nr. 2 fort som fy. Det bittelille som var igjen av CO2 ga meg ikke mye luft. Måtte sykle superforsiktig ut av marka med så lite luft at man kjente at felgen slo nedi i den minste dump. Ikke spesielt gøy.

Så litt dyrekjøpt erfaring som noteres bak eget øre. Dynaplug (osv) er fint, så lenge man har minst én CO2-patron i backup. Er man på siste patron, bruk slange.

Dette er vel mer nok et bevis på at Co2 hører hjemme i atmosfæren, ikke i baklomma eller i sykkeldekk. Til det bruker man pumpe...

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2543840 28/03/2019 09:03
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Tja, begge deler er fint, til sitt bruk. Å pumpe opp landeveidekk med en pumpe (som er liten nok til at jeg gidder ha den med) er ikke noe stas synes jeg. Så jeg har alltid med CO2 på landeveisykkel, og bank i bordet, jeg har aldri punktert på landeveisykkel, så har aldri hatt behov for noen av delene.

I marka har jeg begynt å ha med pumpe etter hendelsen jeg beskrev. Det er litt mer overkommelig å pumpe opp voluminøse dekk med lavt trykk med ei håndpumpe. Jeg tillater meg også å ha med ei pumpe med større volum på disse turene, enn hva tilfellet ville vært om jeg skulle hatt med pumpe på landeveisykkel.

Men CO2 har jeg uansett med. I det hypotetiske tilfellet hvor jeg trenger å løsne kanttråden på dekket, men ønsker å fortsette turen uten slange. Har relativt god erfaring (overkant av 50% suksessrate) med at CO2 klarer å poppe kanttråden på TL-dekk på plass. Dette er ikke en situasjon jeg har opplevd å være i, men er ganske sikker på at jeg havner der første dagen jeg legger igjen CO2-patronen hjemme ICON_SMILE Eventuelt så er det den dagen man legger igjen CO2-patronen hjemme, pakninga i pumpa tar kvelden..

CO2-patronen er en billig backup hva gjelder vekt/volum, så personlig synes jeg den fortjener å være med.

EDIT: Dessuten, jeg liker å alltid avslutte en velykket sykkeltur ved å sprute den ubrukte CO2-patronen rett ut i atmosfæren, for å "klimakompensere" sykkelturen min ICON_WINK

Redigert av vviz; 28/03/2019 09:07.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Sepeda] #2543841 28/03/2019 09:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Vær forberedt på at den stort sett vil være på utlån til resten av Nesodden ettersom etternølerne oppdager den slangeløse velsignelsen ICON_SMILE

Vi ligger minst et år etter badebyguttene i Drøbak (de har lært oss alt om forskjellige oljer til ben, spray til rammen med jordbærlukt, hvordan man bygger opp en portefølje av fargede sokker etc) og minst to år etter gjengen som vanker på Sørensen. Gjetter på at pågangen etter den pumpa kommer tidligst neste år.... Men terreng gjengen vår har jo vært på skiver og slangeløse dekk en stund :-)

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2543873 28/03/2019 11:19
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Vil denne pumpen være for treg? https://urbanandhawk.com/products/smartpump

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sun flyer] #2543875 28/03/2019 11:40
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sun flyer
Vil denne pumpen være for treg? https://urbanandhawk.com/products/smartpump

For min del er den ihvertfall altfor stor (og sikkert tung). I tillegg anser jeg pumpen som ett "nødverktøy", så elektronikk, innebygget luftkompressor, batterier og andre kompliserende deler som går i stykker den dagen det passer dårligst, er ikke for meg.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: vviz] #2543894 28/03/2019 12:43
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Er det stor sjanse for at dekket detter ned fra kanten av seg selv pga manglende lufttrykk før man rekker å tette lekkasjen med plugg? Slik at man uansett må ha med slange eller trykkluft?

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Elmersen] #2543902 28/03/2019 13:07
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Elmersen
Er det stor sjanse for at dekket detter ned fra kanten av seg selv pga manglende lufttrykk før man rekker å tette lekkasjen med plugg? Slik at man uansett må ha med slange eller trykkluft?

Litt usikker. Mitt inntrykk basert på egen erfaring, er at ett slangedekk lett detter ned fra kanten om det mister trykket. De er jo ikke så "tight fit" mellom felg og dekk. Men med slangedekk er jo dette heller ikke ett problem.

Med TL er inntrykket mitt litt delt. G-One og Pro One dekkene mine mener jeg normalt ikke "faller ned" om de mister trykk. Men at det ikke pleier å skje, betyr vel ikke at det ikke "kan" skje. Tipper årsaken er en kombinasjon at dekk/felg er en relativt "tight fit", samt at dekkets "kanttråd" faktisk er "limt fast" med størkna latex (forutsatt at dekkene har vært kjørt med guffe).

I marka har jeg gått over til å sykle med Maxxis Rambler dekk. De er en utrolig "loose fit". Så det er godt mulig de detter ned om de mister trykk. Isåfall har jeg neppe noen sjanse til å kunne få de på plass igjen uten en skikkelig luftkompressor, så etter jeg begynte å sykle med de, så har jeg ihvertfall med 1-2 reserveslanger avhengig av lengde/behov.

Personlig synes jeg CO2 hode/patron tar så lite vekt/plass at jeg aldri risikerer å ikke ha det med. Pumpa derimot, den har jeg aldri med langs landeveien. Har med CO2, Schrader-Presta adapter, kredittkort og mobiltelefon og litt annet småtjafs. Har aldri hatt ett problem på landeveien jeg ikke har kunnet løse selv, men om det skulle skje, satser jeg på at kombinasjonen lokalt taxi-selskap, Vy og #ruter får meg til bensinstasjon med luftkompressor, eller i verste fall hjem.

Skulle jeg syklet Norge på langs (eller noe som lignet) hadde jeg nok hatt med pumpe.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: vviz] #2543923 28/03/2019 14:24
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Mine Pro one datt ned på et par punkter da jeg tok av ventilkjernen for å etterfylle guffe nå i vår, riktignok først etter noen minutter. Men som regel vil man vel klare å holde litt luft inne i dekket inntil man har plugget det, slik at dette ikke skjer. Vurderer å legge slange og dekkspaker hjemme på alt unntatt de mest strabasiøse turene utenfor allfarvei.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: EmilZipp] #2544274 30/03/2019 17:49
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EmilZipp
Vær forberedt på at den stort sett vil være på utlån til resten av Nesodden ettersom etternølerne oppdager den slangeløse velsignelsen ICON_SMILE

og minst to år etter gjengen som vanker på Sørensen :-)

Ey, vi starta tross alt å selge gravelsykler med 650b hjul i 14/15 ICON_SMILE

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2555447 21/05/2019 11:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
I påvente av at både dekk- og felgprodusenter slutter seg til felles standard, har Schwalbe laget en nyttig oversikt over kompatibilitet mellom deres slangeløse landeveisdekk og et utvalg felger. Ikke helt oppdatert på siste felger, men håper det kommer.

Schwalbe: Tubeless Road Bike Wheels tested for compatibility by Schwalbe

Se også omtale på Road.cc: Schwalbe claims tubeless tyre compatibility with "99% of wheels on the market" right now

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2555499 21/05/2019 13:58
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Gårsdagens kløne :-(

Del 1 Fulldemper
Har syklet et par turer m slanger etter bytte fra pigg pga ren latskap. I går la jeg på nye felgbånd, nye ventiler og ny guffe. Det viste seg at jeg hadde hull bak inntil en knast og guffa sprutet veggimellom. Nye dekkog nytt forsøk i dag.

Del 2 Racer:
Kjøpte litt for brede dekk ved en feil og etter en tur tok jeg til vettet og monterte 28 mm 5000 bak. Helt umulig å få det til å poppe og etter 20 minutter med banning + mer vasking av veggen ved siden av avisene som lå under sykkelen tok jeg en kikk på esken, det manglet «TL» i logoen på mitt andre bomkjøp... er det mulig. Nytt forsøk etter atter en handel i dag.

Hatske tanker i alle retninger beklages på det sterkeste

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: EmilZipp] #2555524 21/05/2019 16:33
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Gårsdagens kløne :-(

Del 1 Fulldemper
Har syklet et par turer m slanger etter bytte fra pigg pga ren latskap. I går la jeg på nye felgbånd, nye ventiler og ny guffe. Det viste seg at jeg hadde hull bak inntil en knast og guffa sprutet veggimellom. Nye dekkog nytt forsøk i dag.

Del 2 Racer:
Kjøpte litt for brede dekk ved en feil og etter en tur tok jeg til vettet og monterte 28 mm 5000 bak. Helt umulig å få det til å poppe og etter 20 minutter med banning + mer vasking av veggen ved siden av avisene som lå under sykkelen tok jeg en kikk på esken, det manglet «TL» i logoen på mitt andre bomkjøp... er det mulig. Nytt forsøk etter atter en handel i dag.

Hatske tanker i alle retninger beklages på det sterkeste

Kjipt... ICON_OOO
Et spørsmål av ren uvitenhet:
Hvorfor guffe før du har poppet dekkene? Skal det gjøre dekkene lettere å få på plass?
Jeg er ikke veldig erfaren i TL verden, men jeg har aldri hatt i guffe før jeg har fått dekkene til å sitte skikkelig på felgen. Når de sitter, så tar jeg ut lufta og fyller guffe gjennom ventilen.

Lars

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: larshkj] #2555639 22/05/2019 07:31
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: larshkj
Et spørsmål av ren uvitenhet:
Hvorfor guffe før du har poppet dekkene? Skal det gjøre dekkene lettere å få på plass?
Jeg er ikke veldig erfaren i TL verden, men jeg har aldri hatt i guffe før jeg har fått dekkene til å sitte skikkelig på felgen. Når de sitter, så tar jeg ut lufta og fyller guffe gjennom ventilen.

Lars

###

Tja, jeg har også lest og hørt om alle som gjør dette i to operasjoner. Men jeg er lat og synes det fungerer helt fint å...
> Legge ut aviser på gulvet
> Sjekke og evt bytte felgbånd
> rense dekk om det ikke er nytt
> Rense felgen for gammel størknet guffe
> Sett på ventilen, dytte ned hardt så gummien tetter godt inne i felgen
> Skru ringen hardt på (ikke hør på de som sier det er dårlig stil med ring)
> Tre den ene siden av dekket på felgen, NB riktig side av ventilen
> Tilsvarende på andre siden men la en sprekk være åpen
> Helle i guffe i sprekken (altså ikke igjennom ventilen)
> Lukke den siste sprekken (la den være øverst på hjulet)
> Snurre hjulet rundt noen ganger
> Fylle kammeret i Joe Blow Buster
> La det stå til
> Bruk en fille til å fjerne det som evt pipler ut

5000TL dekk til landevei er absolutt ikke trange på mine Hollowgram felger og det går uten søl mens gravel, sti og fatbike dekkene mine er utrolig enkle å få på. Husk å la kanten på dekket ligge i midten av felgen, så blir det god plass.

(unntaket fra mandag hvor jeg hadde hull i stidekk og utgaven av 5000 uten "TL" logoen håper jeg er historie)...

NB, nå er det kanskje den blinde som hjelper den halte (som i filmen)... Jeg er ingen ekspert på dette men får det i hvertfall helt greit til og trives med slangeløst.....

Redigert av EmilZipp; 22/05/2019 07:49.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: EmilZipp] #2555688 22/05/2019 10:03
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L

5000TL dekk til landevei er absolutt ikke trange på mine Hollowgram felger og det går uten søl mens gravel, sti og fatbike dekkene mine er utrolig enkle å få på. Husk å la kanten på dekket ligge i midten av felgen, så blir det god plass.

Vel god plass var ikke tilfelle for mitt vedkommende da jeg skulle montere 28mm GP5000TL på et sett Unaas Wide 40 hjul.
La selvsagt dekk-kanten midt i felgen, men hadde fremdeles ca 2 cm felg å komme over da jeg hadde lagt dekket rundt 80% av felgen og strammet alt jeg kunne med tomlene. Måtte bruke 2 dekkspaker for å få både første og andre kanten over felgtoppen. Dekkene satt så stramt mot felgbunnen at jeg kunne pumpe de rett opp med vanlig gulvpumpe. Det var helt tett fra første pump. Det har jeg aldri opplevd før!
Måtte gjøre hele operasjonen på nytt siden jeg hadde montert første dekket feil vei, og med noe øvelse gikk det greit. Men nå er alltid 2 dekkspaker med på tur.

For the record:
Jeg prøvde også å legge på GP4000 S2 på samme felgene, og de smatt på uten dekkspaker...

Lars

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2565991 21/07/2019 15:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har prøvd meg med nye Vittoria Corsa Graphene 2.0 TLR 28 mm i år. Kristoff har som kjent fått gode plasseringer med dekket i 25 mm, men etter hans uheldige opplevelser på brostein i Paris-Roubaix, har jeg vært nysgjerrig på hvor mye dekket tåler. På hyppige turer i Marka har jeg ikke funnet bristepunktet, som beskrevet denne tråden.

Det gjorde jeg derimot på en steinete og gjengrodd kjerrevei på Ringebufjellet i går. Kan i grunnen ikke klandre det utsøkte dekket, som neppe er konstruert for slik mishandling. Fikk dermed min første punktering siden jeg gikk over til slangeløst for noen år siden. Ikke overraskende, i den tynne sideveggen.

Uvøren sykling på steinete kjerrevei over i sti ble hakket for mye for Corsa TLR. Ikke helt tradisjonell landeveissykling heller.

Da jeg punkterte, var det knapt noe guffe å spore og langt fra noen sprut. Jeg var nok for gjerrig med Orange Seal da jeg satte opp dekket, eller guffen hadde trukket inn gummien. Etter påfyll av ny guffe, ble hullet tettet, men jeg så at guffen var på bristepunktet da jeg pumpet opp mot trykk egnet for 28 mm. Ettersom vi hadde en lang dag foran oss, valgte jeg sterkere lut.

Weldtite slangeløse lappesaker, som jeg helt tilfeldig plukket opp på Spinn etter å ha blitt frastjålet Sahmurai Sword, viste seg å fungere over all forventning. Rimelig, enkelt og raskt i bruk, og lappingen (eller larvingen) fremstår som solid. Når man først vet hvordan det gjøres, går det raskere og enklere enn å endre hele oppsettet til slange, og du beholder fordelene med slangeløst oppsett videre på turen.

Der vi stod midt i skauen, la jeg merke til at Weldtite har noen nyttige småsaker som ikke fulgte med mitt Sahmurai Sword.

I tillegg til de kjente verktøyene for å bearbeide/utvide hullet og plassere larven i dekket, følger det bl.a. med en stift for å markere hullet, en limlignende rubber solution som jeg antar hjelper larven å tette og ikke minst en skarp, liten kniv som er genial til å fjerne larven som stikker ut av dekket. Alt i en liten boks som er lett å ta med i veske eller baklomme.

Larvene i seg selv er solide, rimelig tykke og klebrige.

Sluttresultatet ble ikke så verst. En skjønnhetsflekk på den vakre italieneren, men det får stå sin prøve.

Larvet mellom t'ene i Vittoria.

Da vi senere på dagen lå opp mot 70 km/t nedover Friisvegen over Ringebufjellet, sendte jeg larven en varm tanke. Ville ikke vært kjekt å miste lufttrykket da.

Neste gang jeg skal flere dager på tur innom steinete kjerreveier eller sti, skal jeg heller vurdere et mer hardført dekk, som mitt kjære Schwalbe G-One Speed - eller kanskje Corsa Control TLR?

Har ikke sett nærmere på f.eks. Dynaplug og hører gjerne mer detaljert om den løsningen!

Vedlegg
På tur.jpg (1.02 MB, 1895 nedlastinger)
Weldtite Tubeless Kit.jpg (80.68 KB, 3088 nedlastinger)
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Sepeda] #2566058 22/07/2019 07:41
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Etter å ha vært hyperskeptisk til slangeløst på landevei ble jeg fristet til å prøve etter at de fleste av årets ritt er gjennomført.

Etter litt forumlesing endte jeg opp med å kjøpe Hutchinson Fusion 5 Performance TLR 25mm. Dekket har samme 11storm gummiblanding som Mavic Yksion Pro UST, men litt lavere vekt og mer behagelig pris.

Dekket ble ble satt på mine Light Bicycle RR46C02-felger med 21mm indre bredde.

Etter å ha lest litt rundt hadde jeg gruet meg til å montere dekkene, gleden var derfor stor da begge dekkene smatt på plass uten bruk av dekkspaker. Monterte ene dekket feil vei, og fikk da erfare at demontering gikk fint, dog med bruk av en dekkspak. Montering/demontering av dekk føltes dermed helt likt ut som mine GP5000 dekk for slange.

Greide ikke å pumpe opp dekkene med vanlig pumpe, men begge gikk opp med Schwalbe Tire Booster, måtte bruke to forsøk på ene dekket, tror det skyldtes at dekket lå litt skeivt i felgen.

Lot så dekkene stå over natta uten guffe, og overraskende nok så var de helt tette, tok uansett å fylte 25ml vanlig Stans i hvert dekk. Ville kanskje brukt Race-varianten om jeg skulle sykla ritt, men tester vanlig som har litt lengre levetid.

Har kun ca 300km på dekkene til nå, men førsteinntrykk er enkel installasjon og null problemer. Har vel kun et par mil på grus inkl. bakveien opp til Tryvann gjennom Wyller som jeg anser som tidvis ganske steinete. Til tross for kombinasjonen av 10%-ish helning og nesten 80kg rytter synes jeg det er ganske imponerende at dekkene viser liten til ingen slitasje eller kutt.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2566288 24/07/2019 13:22
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
@sepeda. Jeg har brukt Dynaplug, til å tette en dobbel sidevegg-punktering i G-One i marka for ca ett år siden.

Den fungerte greit, men siden det er første, og foreløpig siste gang jeg har punktert i nyere historie (med eller uten slange) kan jeg ikke si så mye mer enn at det virka ICON_SMILE inkluderer også den kniven for å kappe av restene som stikker ut.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: vviz] #2566299 24/07/2019 15:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk, vviz! Dynaplug ser ut til å være en elegant løsning som etterlater lite larve på utsiden av dekket. Kanskje jeg har misforstått, men blir den metalliske (?) tippen på larven sittende igjen inne i dekket eller fjernes den?

Tenker at tippen potensielt kan skade felgtapen, f.eks. om man skulle miste lufttrykk igjen og dekket klemmes mot felgen?

Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå