Nekte å være bryllupsfotograf
|
Nekte å være bryllupsfotograf
04/07/2019 21:14
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Noen nært meg mener at de ikke trenger å leie inn fotograf siden jeg har kamerautstyr. Har sagt at slike anledninger kan man ikke risikere å spoile med en amatør, så hvor ufin kan man være hvis de ikke tar et nei for nei?
|
|
|
Re: Nekte å være bryllupsfotograf
[Re: Scottlized]
04/07/2019 22:13
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Man kan gi dem en ordentlig fotograf i presang?
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
04/07/2019 23:01
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Slettes ikke dumt forslag - kjører på den ja 
|
|
|
05/07/2019 07:44
|
perbl
More than words
|
More than words
Det kan jo bli en dyr gave hvis man skal bruke en dreven bryllupsfotograf da?
Men spørs jo såklart hvor nært man er, men om man er i kretsen som gir gaver for rundt tusenlappen blir det nok neppe en særlig dreven fotograf man får tak i om vedkommende skal være med hele dagen.
Ellers helt enig i at det er greit å si nei, jeg har ikke klart det et par ganger, og selv om jeg synes noen av bildene ble helt ok, er det ikke veldig morsomt å ha det presset på seg. Så en av grunnene til å si nei synes jeg er at det blir en potensielt kjip dag for deg.
Spør dem om de vil leie deg til å pusse opp huset fordi du har litt verktøy liggende? Og mtp at bildene er noe av det som skal være varig fra dagen, vil de ikke betale litt for å få et bra produkt?
Per B.
|
|
|
05/07/2019 07:46
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er jo bare å takke ja da, men ta omtrent samme prisen for det som en fotograf ville tatt :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
05/07/2019 08:21
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Noen nært meg mener at de ikke trenger å leie inn fotograf siden jeg har kamerautstyr. Har sagt at slike anledninger kan man ikke risikere å spoile med en amatør, så hvor ufin kan man være hvis de ikke tar et nei for nei? Skal du være fotograf i et bryllup du ellers ville vært gjest i? Eller skal du være fotograf i et bryllup du IKKE skal være gjest i? Stor forskjell. Å ta gode bilder i et bryllup er litt av en jobb, og det er ikke uten grunn at det koster en bunke tusenlapper å engasjere fagfolk. Du blir gående og se etter gode motiver, og i stedet for å bidra til en god fest som gjest blir du den som smyger seg rundt og knipser bilder mens andre smiler og ler og har det hyggelig. Helt greit hvis man er leid inn til jobben, litt kjipt hvis man er den nære som tilfeldigvis har litt utstyr liggende.
|
|
|
05/07/2019 08:48
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Kan jo hende at bryllupsparet ikke har så god råd at de kan leie en fotograf, men at de er fornøyd med en hobbyfotograf i vennekretsen. Ikke sikkert de ser det presset en hobbyfotograf føler for å ta bryllupsbilder. De tror sikkert "det er jo bare å knipse litt bilder" slik som de selv gjør i ferien, men bare at du har litt bedre utstyr.
Ikke lett dette her for deg, men jo tidligere du forklarer situasjonen jo bedre.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
05/07/2019 08:52
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En bryllupsfotograf tar 30000 kroner for en heldagsjobb, fra typ morgen til folk blir så fulle at de begynner å gjøre dumme ting. I tillegg har du etterarbeid, brudeparet som spør "har du ikke bilde av det og det" og i det hele tatt. Du må ned på knærne, tørre å være rett på med kameraet, flørte med damene, tøffe deg med gutta, leke med barna, høre på de gamle fortelle om da de giftet seg osv osv. Så kommer han andre som også vil ta bilder, så må du snakke med han om hvorfor du ikke gjør slik eller slik, bruker blits i hjørnet etc etc.
Siden flere i bryllupet åpenbart kjenner deg blir jobben desto mer krevende, hvorfor er du ikke med å drikker fra 14.00?
I tillegg skal dere ha en samtale om forventninger, hvem som er redde for kameraet osv osv, hvilke bilder de kan få og hvilke de ikke kan få. Du må i tillegg finne location for bildene dere skal ta, planlegge for regn, vind, sol, overskyet o.l. Hva gjør du om du ikke får det lyset du har planlagt - der du har planlagt?
Husk også om at du ikke får det til denne dagen - har du ingen plan B. Ingen. Og ingen er så kjipe som bruder når det gjelder å være misfornøyd med bilder.
Mange brudepar har en idé om at har du et kamera, kan de spare 30.000. Det er litt det samme som at har du en tang, kan de spare 30000 på å pusse opp badet.
Jeg har fotografert fire bryllup, med en soleklar forventningsavstemning i forkant. Jeg er ikke utdannet fotograf og har hvertfall ikke bryllup som kompetanseområde, men har like fullt fått til et veldig godt resultat. Det var utelukkende fordi jeg brukte uforholdsmessig lang tid på forberedelser. Resultatet ble bra, men brudeparenes idé om at jeg kunne være med på bryllupet fungerte ikke i det hele tatt. Skal en gjøre en ordentlig jobb som bryllupsfotograf må du spise når du kan, ikke når det er middag.
Lykke til med avgjørelsen, jeg ville sagt enten/eller.
|
|
|
[Re: Alpers]
05/07/2019 12:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har vært både toastmaster og fotograf i samme bryllup. Resultatene av begge ble bra, men det ble i overkant arbeidsomt ...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
05/07/2019 12:35
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har vært både toastmaster og fotograf i samme bryllup. Resultatene av begge ble bra, men det ble i overkant arbeidsomt ... Spørsmålet er vel da: følte du at du var gjest i tillegg, eller at du var på jobb? Har selv vært i situasjonen med å skulle være gjest og "bare ta noen bilder" og det ble en dag på jobb, og ikke bryllupsgjest (som Alpers og Øivind V snakker om over) for å si det sånn. Det er også vesensforskjell å kun ta type takkekort-bildet, type mellom vielse og fest, og det å ha en forventning om å dokumentere _alt_ som foregår, fra morgen til kveld. Førstnevnte funker ok i min erfaring, sistnevnte er jobb.
|
|
|
[Re: knuthaug]
05/07/2019 12:42
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: knuthaug]
05/07/2019 13:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Spørsmålet er vel da: følte du at du var gjest i tillegg, eller at du var på jobb?
Det ble en jobb, ja.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/07/2019 15:57
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
sammenligningen mellom fotograf og oppussing er litt snodig. Det er ikke så vanskelig å skru inn noen skruer, kappe noen bord og ende opp med ett brukanes resultat. Jeg hadde nok heller stilt opp på oppussing av bad eller hus fremfor å stille som fotograf i alle fall. Har både verktøy i boden og ok kamerautstyr.
|
|
|
[Re: perbl]
05/07/2019 17:07
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det kan jo bli en dyr gave hvis man skal bruke en dreven bryllupsfotograf da?
Spør dem om de vil leie deg til å pusse opp huset fordi du har litt verktøy liggende? Og mtp at bildene er noe av det som skal være varig fra dagen, vil de ikke betale litt for å få et bra produkt? Ser ut fra svarene at det kan bli veldig kostbart. Å ha verktøyene er ikke nok, som du skriver mellom setningene. Har tatt bryllupsbilder før, men er ikke så dreven at ting ikke kan gå feil.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
05/07/2019 17:13
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Noen nært meg mener at de ikke trenger å leie inn fotograf siden jeg har kamerautstyr. Har sagt at slike anledninger kan man ikke risikere å spoile med en amatør, så hvor ufin kan man være hvis de ikke tar et nei for nei? Skal du være fotograf i et bryllup du ellers ville vært gjest i? Eller skal du være fotograf i et bryllup du IKKE skal være gjest i? Stor forskjell. Å ta gode bilder i et bryllup er litt av en jobb, og det er ikke uten grunn at det koster en bunke tusenlapper å engasjere fagfolk. Helt greit hvis man er leid inn til jobben, litt kjipt hvis man er den nære som tilfeldigvis har litt utstyr liggende. Det er min yngste datter og jeg er gjest i tillegg. Helt klart litt av en jobb å ta gode bryllupsbilder, en jobb som bør være forbeholdt de som har spesialisert seg på dette - mange fallgruver - helt enig i det du skriver.
|
|
|
[Re: hrukin]
05/07/2019 17:18
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kan jo hende at bryllupsparet ikke har så god råd at de kan leie en fotograf, men at de er fornøyd med en hobbyfotograf i vennekretsen. Ikke sikkert de ser det presset en hobbyfotograf føler for å ta bryllupsbilder. De tror sikkert "det er jo bare å knipse litt bilder" slik som de selv gjør i ferien, men bare at du har litt bedre utstyr.
Ikke lett dette her for deg, men jo tidligere du forklarer situasjonen jo bedre. Jeg har tatt greie landskapsbilder, fått bilder i DNTs årskalender. De tror da at jeg også er god på bryllupsbilder siden jeg kan ta greie landskapsbilder. Det er det jeg må få dem til å forstå at bryllupsbilder er for de som har spesialisert seg på dette.
|
|
|
[Re: Alpers]
05/07/2019 17:37
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En bryllupsfotograf tar 30000 kroner for en heldagsjobb, fra typ morgen til folk blir så fulle at de begynner å gjøre dumme ting. I tillegg har du etterarbeid, brudeparet som spør "har du ikke bilde av det og det" og i det hele tatt. Du må ned på knærne, tørre å være rett på med kameraet, flørte med damene, tøffe deg med gutta, leke med barna, høre på de gamle fortelle om da de giftet seg osv osv. Så kommer han andre som også vil ta bilder, så må du snakke med han om hvorfor du ikke gjør slik eller slik, bruker blits i hjørnet etc etc.
Siden flere i bryllupet åpenbart kjenner deg blir jobben desto mer krevende, hvorfor er du ikke med å drikker fra 14.00?
I tillegg skal dere ha en samtale om forventninger, hvem som er redde for kameraet osv osv, hvilke bilder de kan få og hvilke de ikke kan få. Du må i tillegg finne location for bildene dere skal ta, planlegge for regn, vind, sol, overskyet o.l. Hva gjør du om du ikke får det lyset du har planlagt - der du har planlagt?
Husk også om at du ikke får det til denne dagen - har du ingen plan B. Ingen. Og ingen er så kjipe som bruder når det gjelder å være misfornøyd med bilder.
Mange brudepar har en idé om at har du et kamera, kan de spare 30.000. Det er litt det samme som at har du en tang, kan de spare 30000 på å pusse opp badet.
Jeg har fotografert fire bryllup, med en soleklar forventningsavstemning i forkant. Jeg er ikke utdannet fotograf og har hvertfall ikke bryllup som kompetanseområde, men har like fullt fått til et veldig godt resultat. Det var utelukkende fordi jeg brukte uforholdsmessig lang tid på forberedelser. Resultatet ble bra, men brudeparenes idé om at jeg kunne være med på bryllupet fungerte ikke i det hele tatt. Skal en gjøre en ordentlig jobb som bryllupsfotograf må du spise når du kan, ikke når det er middag.
Lykke til med avgjørelsen, jeg ville sagt enten/eller. Innlegget ditt traff spikeren på hodet - mange gullkorn her. Fikk angst halvveis i innlegget da jeg skjønner hvor mye som må klaffe, alle forventningene jeg må oppfylle, alle rollene jeg må ha og at mange er opptatt av sluttresultatet. Kan bli godt omtalt med god planlegging, godt vær og en større porsjon flaks. Sannsynligheten for å bli omtalt som han som ødela bryllupsbildene er større. Jeg har måtte ta bryllupsbilder av noen sykkelvenner, som sa at dersom du ikke kan blir det ingen bilder...... Vi var flere turer nede på aktuelt område og jeg brukte mye tid på planlegging, også back-up sted dersom det ble regn. Noen av bildene ble bra, andre ikke. Totalt sett fornøyd, men ergrer meg fortsatt over noen av gruppebildene «ble tatt av sola» Min dom over meg selv som bryllupsfotograf er klar - overlat det til proff bryllupsfotograf. For mye kan gå galt og jeg har ikke nok kompetanse eller erfaring. Det kom meg nå for øret at brudgommen har fått endel penger mellom hendene, da ser jeg muligheten for å påvirke dem til å velge en proff! Jo, jeg vil være med å drikke fra 14:00 - være en del av selskapet.
|
|
|
[Re: Paulus]
05/07/2019 17:49
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
sammenligningen mellom fotograf og oppussing er litt snodig. Det er ikke så vanskelig å skru inn noen skruer, kappe noen bord og ende opp med ett brukanes resultat. Jeg hadde nok heller stilt opp på oppussing av bad eller hus fremfor å stille som fotograf i alle fall. Har både verktøy i boden og ok kamerautstyr. Bilder av brudepar gjennom hele dagen har en bøtte med mulige tabber - masse å passe på! Kanskje jeg skal si at jeg solgte mitt Nikon Z6, med tilhørende optikk - problem løst. Har litt tid på meg til å klargjøre utfordringene for det vordene brudeparet.
|
|
|
05/07/2019 19:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mitt favorittmotiv er den spente, nervøse brudgommen som venter på brura. 
|
|
|
[Re: Paulus]
05/07/2019 20:18
|
perbl
More than words
|
More than words
sammenligningen mellom fotograf og oppussing er litt snodig. Det er ikke så vanskelig å skru inn noen skruer, kappe noen bord og ende opp med ett brukanes resultat. Jeg hadde nok heller stilt opp på oppussing av bad eller hus fremfor å stille som fotograf i alle fall. Har både verktøy i boden og ok kamerautstyr. Selv om jeg har litt verktøy til ymse hobbyprosjekt, er det ganske mye jeg ikke ville hyra meg inn for å gjøre i et hus mtp nåværende kunnskap. Poenget mitt var hvertfall at verktøyet hjelper lite om man ikke har rutinen og kompetansen til å bruke det. Men jeg er nok enig med deg i at jeg fint skal kunne lese meg opp på å konstruere mye jeg ikke kan å gjøre i dag, men det er noe helt annet å tilegne seg kompetansen til en dyktig bryllupsfotograf. Skulle jeg drevet med sånt, ville jeg helt klart sett på mulighetene til å studere det, samt bidra som assistent til noen som virkelig kan det. Rutine tipper jeg har alt å gjøre her, som å vite de typiske situasjonene man bør fange, samt være i stand til å posisjonere seg på rett sted til rett tid. Intuitiv forståelse av lysforhold og komposisjon er også helt sentralt, når jeg feks tar landskap eller makrobilder kan jeg jo bruke evigheter på å eksperimentere til jeg får til noe jeg er happy med. De få gangene jeg har knipsa bryllup har jeg hvertfall irritert meg over ting jeg ikke fikk fanga bra nok, selv om sluttresultatene har blitt såpass bra at jeg ikke følte jeg dumma meg ut, og parene ble fornøyde. Men innstillingen nå er hvertfall at jeg kommer til å si tvert nei neste gang jeg får spørsmålet, framfor å la meg overtale.
Per B.
|
|
|
05/07/2019 20:53
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
|
|
|
06/07/2019 20:27
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det er din datter? Da skal du selvfølgelig være gjest slik at du kan være med i øyeblikkene fremfor å sr dem gjennom en linse. Opplagt sak i mine øyne.
|
|
|
06/07/2019 21:02
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, pappa fikser absolutt alt - tror dem...... Har litt tid på meg, men jeg vil ikke ta bildene. Mulig jeg låner fotografens scene og «knipser» noen bilder hvis mulig, uten å forstyrre henne/han i jobben. Mest for egeninteresse. En 50mm vil være passende.
|
|
|
06/07/2019 22:32
|
Tormod..
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tenker at det er en god idé at du leier inn en fotograf en time (+ etterarbeid) for en fotosceanse på en time, hvor hun tar bilder av ekteparet og "ett" med alle gjestene inkludert. Dermed er de seriøse bildene i boks. I tillegg legger du ut et par halvgamle kompaktkameraer på bordene med tekst: "Ta bilder med dette!" I tillegg tar du to / tre runder med kameraet ditt i løpet av kvelden, som er et sinnsykt bra kamera, og tar bilder og video, og at du er fullt med på festen. Det kan ofte være en ice breaker for å bli kjent med din svigersønns familie, og få dem til å posere i rare positurer. Men det spørs jo om det er "easy going" / festlig familie, eller om det er superseriøse folk. Har sett firmafester få veldig bra bilder på denne måten. Det viktigste er å snakke med datteren, og forklare og foreslå, og høre hvilke forventninger hun har til bildene.
|
|
|
07/07/2019 05:01
|
Scottlized
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for et flott innlegg, Tormod! Smart råd angående å legge fram et kompaktkamera som kan brukes av gjestene. Det kan bli noen fine og/eller morsomme bilder ut av et slikt stunt. Jeg er ikke mer redd for mitt gamle Canon 60D at dette kan duge til formålet  18-55mm og kameraet på Autopilot. Jeg er svært fornøyd med Nikon Z6 
|
|
|
19/07/2019 10:25
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er vel mye mer arbeid å være toastmaster eller holde tale. Hvorfor skal man takke nei?
Bare si at du ikke er proff og kan ikke garantere resultatet. Ta med kamera knips bilder i kirken (noe du sikkert vil gjøre uansett), ta med brudeparet til et egnet sted knips bilder i 15 min. Ferdig. Er ikke akkurat en stor jobb.
|
|
|
19/07/2019 10:57
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Ja, pappa fikser absolutt alt - tror dem...... Har litt tid på meg, men jeg vil ikke ta bildene. Mulig jeg låner fotografens scene og «knipser» noen bilder hvis mulig, uten å forstyrre henne/han i jobben. Mest for egeninteresse. En 50mm vil være passende. Det er kanskje ikke sikkert at brudeparet har tenkt godt gjennom hva det vil innebære at brudens far er fotograf. Spesielt under talene. Skal du ta bilder av din datter mens hun holder tale der hun muligens vil hendende seg til deg? Vil de at du tar gruppe- og familiebilder? Og hvem tar bilder av deg når du holder din tale? Jeg ville overlatt denne jobben til en venn, onkel, tante, svigerinne, svoger osv. Så kan du leie inn eller engasjere en som knipser brudeparet under og rett etter vielsen. Du kan sogar stille ditt fotoutstyr tilgjengelig og be alle gjestene om å ta bilder. Det kan bli moro å se gjennom dagen derpå.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Dexter]
19/07/2019 10:59
|
perbl
More than words
|
More than words
Bare si at du ikke er proff og kan ikke garantere resultatet. Ta med kamera knips bilder i kirken (noe du sikkert vil gjøre uansett), ta med brudeparet til et egnet sted knips bilder i 15 min. Ferdig. Er ikke akkurat en stor jobb. Dette blir vel litt som å være fornøyd med bryllupskake laget av Toro kakemiks. De fleste har derimot en forventning til at noen av de mest varige minnene fra bryllupet skal være av en viss kvalitet, gjerne litt bedre enn tilfeldige pek&klikk-bilder. Da er det faktisk en ganske stor jobb om du skal kunne garantere et bra resultat som dokumenterer hele dagen. Om brudeparet ikke har bryr seg særlig om bildene, så kjør på, men jeg ville uansett hatt krav til meg sjøl om å levere noe jeg kunne være fornøyd med, så jeg ser på det som grei nok grunn til å si nei. Bilder i en ofte mørk kirke som holder høy fotografisk kvalitet er faktisk ikke direkte trivielt for de fleste amatører mtp tilgjengelig utstyr og ikke minst erfaring. Toastmastere har jeg glemt i de fleste bryllup jeg har vært i, men jeg ser nå ofte bilder hos folk fra bryllup jeg har vært i for mange år siden.
Redigert av perbl; 19/07/2019 11:00.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
19/07/2019 15:16
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Bare si at du ikke er proff og kan ikke garantere resultatet. Ta med kamera knips bilder i kirken (noe du sikkert vil gjøre uansett), ta med brudeparet til et egnet sted knips bilder i 15 min. Ferdig. Er ikke akkurat en stor jobb. Dette blir vel litt som å være fornøyd med bryllupskake laget av Toro kakemiks. De fleste har derimot en forventning til at noen av de mest varige minnene fra bryllupet skal være av en viss kvalitet, gjerne litt bedre enn tilfeldige pek&klikk-bilder. Da er det faktisk en ganske stor jobb om du skal kunne garantere et bra resultat som dokumenterer hele dagen. Om brudeparet ikke har bryr seg særlig om bildene, så kjør på, men jeg ville uansett hatt krav til meg sjøl om å levere noe jeg kunne være fornøyd med, så jeg ser på det som grei nok grunn til å si nei. Bilder i en ofte mørk kirke som holder høy fotografisk kvalitet er faktisk ikke direkte trivielt for de fleste amatører mtp tilgjengelig utstyr og ikke minst erfaring. Toastmastere har jeg glemt i de fleste bryllup jeg har vært i, men jeg ser nå ofte bilder hos folk fra bryllup jeg har vært i for mange år siden. Poenget mitt er at du lover ikke mer enn du kan levere. Sier at du ikke er proff men kan godt ta jobben. Det er en liten jobb, og lett. Hvor vanskelig er det å ta noen bryllupsbilde? Knipser fort noen 100 bilder på 15 min, hiv på litt filter i etterkant og paret har et bilde de kan henge på veggen. Det eneste du går glipp av er vore drinken etter vielsen.
|
|
|
[Re: Dexter]
19/07/2019 22:20
|
perbl
More than words
|
More than words
Poenget mitt er at du lover ikke mer enn du kan levere. Sier at du ikke er proff men kan godt ta jobben. Det er en liten jobb, og lett. Hvor vanskelig er det å ta noen bryllupsbilde? Knipser fort noen 100 bilder på 15 min, hiv på litt filter i etterkant og paret har et bilde de kan henge på veggen. Det eneste du går glipp av er vore drinken etter vielsen. Det er greit nok, men jeg personlig takler ikke å levere fra meg ting jeg ikke er fornøyd med sjøl. Om jeg om fem år besøker paret, og ser et stort bilde jeg har tatt og er skikkelig misfornøyd med henge på veggen synes jeg ikke det er særlig artig. Tilsvarende vil jeg gremmes over alle som har fått opplyst at det er jeg som har tatt bildene når de har spurt brudeparet. Derfor er det minst like avgjørende hvor fornøyd jeg selv blir som hva brudeparet blir når det gjelder å være bryllupsfotograf og sluttproduktet.
Per B.
|
|
|
|
|