ja, ganske dårlig valuta for pengene sammenlignet med den gamle. caad 13 ultegra med felgbrems koster 5k mer (veiledende) enn 12 ultegra, og kommer ikke en gang med karbonsetepinne eller spidering kranksett.
anton selger forresten ut lageret med gamle caad 12 ultegra (LILLA!) til 15K, så her er det bare å smi mens jernet er varmt.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256528716/07/201906:41
For alt jeg vet er rammen helt utrolig og verdt pengene, men på papiret virker det som et dårlig kjøp. Det sagt ikke så rart at noe som er helt nytt prises høyt.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256530816/07/201908:12
den like nye supersix EVO ultegra disc koster bare 8K mer enn tilsvarende CAAD, og kommer i tillegg med karbonhjul, mens CAAD kommer med entry level fulcrum hjul.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256530916/07/201908:16
Team (jada, skyt fotografen). Mekanisk Ultegra, ingen P2M, Hollowgram 35-hjul, uintegrert styre/framspring, og (heldigvis) ingen Rapha-logo på seterøret. Det var en på et dårlig render i pressepakken.
Noen som har denne (evt bestilt, er vel kanskje ikke så mange av den ute på veien enda) ? Finner ikke noe ca vekt på denne (Hi-mod Ultegra, mek gir) ? Har søkt på nettet, diverse forum men finner ikke vekt på hi-mod variantene (som komplett sykkel, ramme er det jo mye info om vekt).
Og noen forhandlere som fortsatt har forhåndsalg, eller er det avsluttet ? og mye er det tilbudet på ?
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: Oddefa]
#257627525/09/201911:30
Løfter opp denne igjen. 43500 er vel en ok pris. Men problemstillingen jeg må avklare med meg selv er: 1. Trenger jeg denne når jeg har System Six, og skal fortsette ha denne ? Det er tenkt den skal erstatte min nåværende Super Six (14 mod, men var ny i 15) 2, Hvordan (tror dere, antar ingen har testet) den nye å reise med (fly) ?
1. Kjøpte systemen i sommer og digger den vilt. Vet noen har sagt den er stygg, men jeg syntes den er kul og blir glad hver gang jeg ser den. Vet noen har sagt den er "hard"/lite komfortabel men har aldri sittet bedre på en sykkel (ink mtb), klarer å sitte mye lenger i bukken en på "supern" (har med styre å gjøre også, ca like aggressive/lave), syklet TO og JR uten at jeg tenkte at sykkelen ikke var komfortabel. Og sete jeg bruker er Selle Italia c 64, mao ikke my demping der (men passer ræva mi helt optimalt).
Og bare så det er sagt, jeg er veldig glad i min nåværende Super. Men har en først skivebrems på den ene, så frister det med det på den andre også. Kjøper jeg ny er det kun den over her som er aktuell rent prismessig. Hi-mod er viktigere en el.gir, men har blitt veldig glad/imponert over Ultegra DI2 på Systemen. Var skeptisk først. Sånn sett er mekanisk et "nedkjøp". Litt. Også kosmetisk/vektmessig.
Spørsmålet mitt er vel om noen har syklet (minst en "lengre" tur) på både System og den nye Supern og kan si noe om forskjellen er gedigen mht , eller om den ny ligger nærmere System eller den gamle Supern (klar over jeg har gen 1 Evo og at det finnes en gen 2 jeg ikke har prøvd, men kjørefølelse på 1 og 2 er vel lik, mer dekklaring på gen 2).
Vektmessig veier min System 7.9 med pedaler og flaskeholdere og da er det kun sete jeg har bytta. Hvis Supern veier 7.5 uten pedaler så skal det mye til at jeg kommer under 7 kg, med lettere styre, sete, stem som jeg allerede har. Knot styre/stem øker jo vekten på Systemen, men vannvittig bra styre. Alu styre som Supern kommer meg veier nok mye mer en FSA styre jeg har, men nok bedre form på. Men hadde byttet lell hvis kjøp. Nåværende Super veier 6.5 uten sadeltaske og samme sete som nå sitter på Systemen. Lette aluhjul. Knot 64 hjula til Systemen veier selvsagt noe mer men er vel lett for den profilen. Flotte hjul forresten.
2. Er en del reiseplaner fremover, GC i janaur, Mallorca i påsken, mulig ett eller annet langt turritt senere på sommeren. Nåværende sykkel er lett å reise med både i forhold til vekt, pakking og gammel nok til at jeg ikke er veldig redd for den. Ny sykkel, skive bremser (bør vel taes av), og ikke minst gjør den fronten det vanskeligere å pakke ? i alle fall innbiller jeg meg at Systemen min krever litt mer i forhold til pakking (har Evoc, den forrige versjonen) ? Noen som har reist med System eller den nye Supern i bag/koffert ?
Oppsummering: Kjøpe ny Super eller beholde den gamle litt til ?
Argument for ny Super: Ny sykkel, skivebrems, allsidig, sykkelglede, blir lettere en systemen.
Argument for ikke kjøpe ny Super: Bruker penger på jeg kan bruke på andre ting og kanskje mer nyttige. Er for lik Systemen jeg til at det kan forsvare kjøp. Hvilke ritt for eksempel vil jeg velge å sykle Super når jeg har System ? Blir tyngre en nåværende Super okke som. For eksempel kjøpe nytt billigere/lettere/mindre profil hjulsett til Systemen for å spare Knot 64, og gi sykkelen andre "kvaliteter".
Bruk: Foruten turer så blir det ritt, tror jeg går for både TO og JR i år også + noen andre som passer seg. Ellers lite bratte lange bakker her jeg bor.
Langt innlegg, men det høljer ned her så greit å slå i hjel tid, alternativet er husvask he he.
Flott om jeg får noen kvalifiserte meninger rundt pris, vektforskjeller, egenskaper, reise "med". Kjøpe/ikke kjøpe skal jeg selv klare å bestemme meg for.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: Oddefa]
#257992720/10/201913:15
Jeg har vel gjort det ganske klart at jeg synes at den nye SSevo er slik en landeveissykkel skal være. Kjøper man en slik trenger man ingen Systemsix. Jeg ville heller hatt en gammel SSevo som passet enn en Systemsix som passet. Systemsix er til styrkeprøven og lite annet. Jeg vil anta at det er overkommelig å pakke begge syklene med Knøt-styre siden det kan frigjøres fra framspringet.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#257993820/10/201916:21
Hadde jeg vært enig med deg der Valentino så hadde valget vært mye enklere. Men opplever Systemsixen mye mer allsidig en så. For da hadde jeg solgt den og kjøpt ny Supersix uten å mukke. Var vel litt det jeg så for meg, for var etter jeg meldte meg TO og fikk veldig bra pris på Systemsixen jeg endte med den (vurderte att og fram en periode før det). Var såpass fornøyd at den ble med meg på JR uken etter også, og ble ikke noe mindre fornøyd da. Pluss at jeg nesten har valgt den på alle landeveisturer etterpå på bekostning av den gamle Supersixen, med untak av vestlandsferie hvor det var den gamle som ble med. For opplever den både som morsomt, allsidig og ikke minst raskere en den gamle, også i de slake bakkene her i Elverum. Og det er det jeg opplever som overraskende allsidighet som gjør at jeg er usikker på om Supersixen blir for likt bruksområde til den jeg har. Men bra tilbakemelding okke som Valentino. Mulig jeg lander på at jeg ikke trenger både ny Supersix og beholde Systemsixen. I såfall bytter jeg ikke før neste år...for tror det blir TO da også he he.
Mht stem, stemmer det, mulig jeg skulle sjekket hvordan det er å pakken den ned. At det ikke er så knotete som jeg tror. Den gamle Supersixen er jo helt super å reise med da.
Redigert av Oddefa; 20/10/201916:25.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#257997121/10/201906:44
"jeg syntes den er kul og blir glad hver gang jeg ser den" sier vel det meste om hvor fornøyd du er med flyvemaskinen. Vi har et par hos oss med SystemSix og de er kjempefornøyd.
Har bladd igjennom det du skriver et par ganger og ender på at argumentene dine "mot sykkelen" er hva andre mener, at det er knotete å stappe den inn i en koffert og at det er litt artigere å klinke inn i hissige bakker med en Supersix. Er den nye Supersix'en så mye enklere å pakke, den har jo nymotens styre/stem den også..
Jeg har også en 2014 Supersix på under 7 kg, har ikke greid å finne noe galt med den spesielt i bakker. QR + klosser + gammeldags styre/stem + mekanisk dura ace virker på forunderlig vis fortsatt. Jeg har vært inne på div tankeeksperimenter for sykkelparken min men tror jammen den blir med minst et år til.
Kos deg med SystemSix'n og la sparekontoen ligge litt til, hvem vet snart er det vel en ny Scalpel på gang og sist jeg sjekket var det ganske dyrt leketøy :-)
..... eller bare klink til "fordi du fortjener det"
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#258000921/10/201911:07
Ja Emil, er der jeg lander nå. Beholder de to jeg har, og gjør vurdering om å bytte SystemSix med nye SuperSix etter neste sesong. Vi har vel samme 14 modell ? den som daværende Ringerike kraft solgte på Finne ? Som du sier så holder den fortsatt supert, og er pent behandlet tross alt. Og som reisesykkel er den helt super. Ikke minst dit jeg reiser er det ok med lett sykkel som klatrer godt og som er god å sitte på over tid. Scalpelen jeg har nå blir med ett år til, men skal jeg fortsette å kjøre ned steinrøyser middels fort så må en vel vurdere noe nytt etter neste år. Men med Supersix avklart så må neste avklaring bli grusbukkestyresykkel. Mao....it never ends.