Om du skal helt ned til 400 gram, tror jeg neppe noe slår TiGr mini. Riktig så elegant også. Må boltkutter eller sterkere lut til.
Vet ikke om noe lettere som er stort annet enn gavepakning for tjuver. Om tjuvene først er der, spiller det jo liten eller ingen rolle om rytteren er på kort eller lang tur eller har kort eller lang pause.
Om man kun skal avskrekke impulsive mennesker som har dårlig moral, men ikke noe verktøy, kan man bruke hva som helst.
Du har vel allerede valgt Ottolock? Skjønner at den er noe mer hardfør enn jeg trodde. Så vidt jeg forstår, burde den fungere, om man ikke skulle være så uheldig å komme ut for noen med rette redskap.
Jepps, tok sjansen på Ottolocken, til tross for problemene som er med den.
Jeg klarte rett og slett ikke å finne noe særlige alternativ som er sikker mot leatherman og krever litt grovere verktøy, men samtidig er i ~200g-segmentet og er smått nok til at man faktisk vil ta den med på langturer der vekt og størrelse er viktig. I hverdagen kommer jeg uansett til å fortsette med min Bordo 6500 som har 15/15 på Abus-O-meteret.
Har du planer om å kjøre med kilosvis med låser på neste langtur?
Har du planer om å kjøre med kilosvis med låser på neste langtur?
Kommer an på hva du mener med langtur og hvor den går.
Vet at det ikke er svar på trådstarters spørsmål, men jeg tar som regel ikke med lås på dagsturer f.eks. i Marka, heller ikke ved stopp på Kikut, Bjørnholt eller de andre stuene, eller endog steder som landhandelen i Sørkedalen. Samme gjelder utmark andre steder eller på landet. Eller steder der sykkel kan trilles inn på kafé eller lignende.
Dilemmaet er: Hvis det ikke ferdes tyver, eller du har sykkelen innen rekkevidde, er det ingen å sikre mot. Og hvis det ferdes tyver, og du ikke har sykkelen innen rekkevidde, har symbolske låser liten eller ingen verdi. Tyver har verktøy.
Jeg vurderer også låsene nevnt i tråden og av CyclingTips for grensetilfeller, men mistenker at funksjonen av slike låser dessverre er mer å berolige eieren enn å sikre sykkelen. Med krav til både veldig lav vekt og veldig lite volum, blir det symbolsk og lite eller intet vern mot tyveri. Husk å sjekke om forsikring stiller krav til nivå på lås.
På turer i befolket strøk der man faktisk må forlate sykkelen, eller på turer over flere dager der det er uvisst hvor man vil måtte parkere, altså reell fare for tyveri, tenker jeg i retning av mini-bøylelås Abus Granit Plus 640 på 800 gram. Med 12/15 krever den vinkelsliper. For byturer finnes det forresten elegante fester for mini-bøylelås (u-lock holster) både i sete, ramme eller i beltet.
Jeg vil jo tro at en slik liten wirelås gjør sannsynligheten for tyveri mindre. Er vel ikke alle speedfreaker som går rundt med avbiter/større verktøy og jeg tipper at det fleste tyverier skjer når de går forbi og bare rasker med seg en ulåst en. Jeg hadde dog ikke satt i fra meg godsykkelen i byen låst med fislelås om jeg skulle være borte en stund. Hadde ikke tatt godsykkelen i det hele tatt tenker jeg.
Jeg vil jo tro at en slik liten wirelås gjør sannsynligheten for tyveri mindre. Er vel ikke alle speedfreaker som går rundt med avbiter/større verktøy og jeg tipper at det fleste tyverier skjer når de går forbi og bare rasker med seg en ulåst en.
Setter du sykkelen et sted der det ferdes narkomane som kan tenkes å plukke med seg sykkelen, kan du selvsagt trygt gå ut fra at det ferdes tyver med verktøy. Den matematiske sannsynligheten er liten trøst når låsen er klippet og sykkelen stjålet.
Setter du sykkelen et sted der det ferdes turgåere og alminnelige mennesker, vil de ikke stjele sykkelen.
I begge tilfeller er symbolske låser nettopp symbolske.
Små wire-låser klippes av like små avbitere. Større wire-låser klippes av litt større avbitere. På sekundet.
Finnes jo steder som er en mellomting mellom plata og kikut da... Det letteste er jo å ikke sette fra seg sykkelen der det ferdes tyver ;-) Det har jeg personlig lyktes godt med. Ellers brukte jeg Abus kjettinglås ved behov når jeg bodde i byen, men den tar jeg ikke med på tur for å si det sånn.
Mitt tips er å kjøpe en såkalt "Tazer" og mekke til og koble den opp på en lett og liten wirelås. Vil gi en god overraskelse ved klipping.
Hva er en mellomting mellom Plata og Kikut? Enten er det fare for tyveri eller så er det ingen fare for tyveri. En symbolsk lås er uansett kun symbolsk.
Minner om at trådens utgangspunkt er at en verdifull sykkel må forlates ute av syne og rekkevidde på tur i befolket strøk. Da er en wire-lås åpenbart ikke svaret.
Hva er en mellomting mellom Plata og Kikut? Enten er det fare for tyveri eller så er det ingen fare for tyveri. En symbolsk lås er uansett kun symbolsk.
Minner om at trådens utgangspunkt er at en verdifull sykkel må forlates ute av syne og rekkevidde på tur i befolket strøk. Da er en wire-lås åpenbart ikke svaret.
Det finnes vel flere steder der du ikke har særlig innslag av tyver som planlegger sykkeltyveri og er utstyrt med verktøy, men likevel kan oppleve skrotinger som plutselig får et innfall om å sette seg på og sykle vekk med en sykkel. Mitt første sykkeltyveri ble hvertfall foretatt på bøgda av en ungdom som synes sykkelen var kul og sykla vekk med den (den var ulåst forøvrig, noe som var vanlig på den tiden i uskyldige Oppdal ).
Der tror jeg nå en lås av typen du kaller symbolsk kan ha en viss verdi.
Mitt utgangspunkt er at jeg nettopp har fått frastjålet dyr sykkel som ble forlatt et par minutter uten tilsyn i befolket strøk. Akkurat som trådstarter beskriver.
Sykkelen ble stjålet fordi jeg var naiv og låsen var knapt mer enn symbolsk. Da kan jeg ikke råde trådstarter til å velge en helt symbolsk lås i samme situasjon.
Det hjelper lite at sykkelen ikke blir nasket av noen uten verktøy når den kan tas med av den første med en liten avbiter. Men om man insisterer på symbolsk lås kun mot nasking, er det ens eget valg og ikke min sak
Alt det ovennevnte selvsagt med forbehold om at steder er forskjellige. Noen steder er det fare for tyveri, andre steder er det ikke.
For å vende tilbake til trådstarters spørsmål, synes både Ottolock og ikke minst Abus Bordo å være langt å fortrekke fremfor wire-lås.
Mitt utgangspunkt er at jeg nettopp har fått frastjålet dyr sykkel som ble forlatt et par minutter uten tilsyn i befolket strøk. Akkurat som trådstarter beskriver.
Ikke nødvendigvis, du fikk stjålet sykkel på Majorstua i Oslo. Det er hvertfall ikke helt scenarioet jeg forstår utfra trådstarters beskrivelse, der jeg tolka ham som at han dro 15-20 mil ut fra byen på lengre tur. Om 15-20 milstur innebefatter å sykle inne i byen er jeg derimot enig.
Jeg er hvertfall naiv nok til å tro at jeg har et litt annet tyvesegment om jeg trekker en ti mils strek ut fra byen og parkerer sykkelen i tre minutter for å handle meg en kaffekopp på tilfeldig bensinstasjon ute på landet.
Mulig ting er annerledes på Østlandet, men her i Trøndelag er det hvertfall ikke så tett med tyver med boltesaks i de typiske bygdene, det er i såfall omreisende tyver som er ute etter å hive ting inn i bilen. Impulstyver med lite i topplokket har man dog endel eksempler av.
Profesjonelle sykeltyver er egentlig kun et stort problem i indre by. Jeg har flere ganger glemt å låse egne sykler i eget nærområde, det har gått bra. Bodtyverier kan man selvsagt utsettes for.
Skal man bruke dyr sykkel i sentrum slik Sepeda beskriver mener jeg man gjør lurt i å ha en forsikring av typen Naf Move.
Prøver i grunnen bare å gi råd til trådstarter og svare på spørsmålet hans om valg av lås som er trygg og kan stoles på når man forlater dyr sykkel uten tilsyn utenfor spisested, presumptivt på befolket sted.
Om han sykler langtur og tar en pause i Drammen eller annen by eller større tettsted, kan jeg ikke se at det er heeeelt forskjellig fra Majorstuen. Nå er jeg bygutt og Oslo er den minste byen jeg har bodd i siden studietiden, så er muligens farget av det, men det ble altså meldt over 10.000 sykkeltyverier i Norge i fjor.
Hele mitt utgangspunkt i tidligere innlegg er jo at man må se an stedet. Det har jeg gjentatt flere steder. Selv har jeg ikke med lås på de fleste turer med spisepauser. Men er det reell tyverifare, er det meningsløst med lås som kan klippes over på sekundet med et lite håndverktøy. Hvorfor sikre seg kun mot tilfeldig nasking?
Ønsker alle lykke til og satser på at ingen blir rammet av tyveri
Jeg skjønner bare ikke at det er vanskelig å se at det er et lite spektrum av risikonivå her, der man har mange steder som vil befinne seg litt mellom Majorstua og en turisthytte i marka. Noen av oss vil ta de typiske langturene mer på slike steder, enn å sykle fra bykjerne til bykjerne, der jeg er helt enig med deg i at man bør tenke litt annerledes, og enten ha sykkel under oppsyn, eller låse med solide saker. Men jeg tror tross alt at selv dårlige låser har en viss effekt, framfor å la sykkelen stå ulåst.
Jeg anser feks sykkeltyvdemografien å være litt annerledes om jeg skulle parkere på gjennomfart gjennom Oppdal for å ta en kanelbolle på det lokale bakeriet enn om jeg skulle gjøre tilsvarende på SRW i Oslo. Det er tross alt endel steder der sykkeltyveri fortsatt er såpass eksotisk at det gjerne havner i lokalavisa. Og det er på slike turer jeg ser nytteverdien av en lås som ikke krever større oppakning i form av vesker, eller verdifull plass i ramma eller et flaskefeste.
Jeg skjønner bare ikke at det er vanskelig å se at det er et lite spektrum av risikonivå her, der man har mange steder som vil befinne seg litt mellom Majorstua og en turisthytte i marka.
Jeg har vel sagt tre-fire ganger at man må vurdere tyverifaren og at forskjellige steder i så måte er vidt forskjellige, så jeg er hjertens enig med deg der. Jeg har jo selv vist dårlig dømmekraft i så måte og betalt for det, så snakker av egen erfaring
Redd vi snakker forbi hverandre. Prøver som nevnt bare å svare på spørsmålet fra trådstarter, som ønsker en trygg, men ikke for tung og stor lås som kan stoles på når man parkerer en dyr sykkel uten oppsyn for en matbit på langtur, uten at trådstarter har spesifisert om stoppet er i by, land eller utmark. Jeg ville som nevnt sett på TiGr mini eller de mindre Abus Bordo eller Ottolock.
Selvsagt enklere å vurdere behov om trådstarter sier noe om sted.
Det er altså ikke råd til deg og gjelder ikke dine turer eller rutiner. Har ingen tvil om at du vurderer det veldig godt selv og ikke trenger mine innspill
Er fortsatt dypt inne i en paranoid fase etter å ha fått sykkel frastjålet, men heldigvis gjenfunnet.
Vet ikke om det har interesse for noen, og jeg er fullstendig klar over at ingen lås stopper en dyktig tjuv, men her er altså mine siste nevrotiske innkjøp med tanke på lett tursykling.
Til min egen overraskelse har jeg anskaffet Ottolock. Det er grundig dokumentert at det ikke er en særlig god lås, men jeg har faktisk kjøpt (!) argumentasjonen i tråden om nytten av en helt lett lås for korte stopp på steder uten særlig tyverifare. Og som gjør at forsikringsselskapet anser doningen som låst, dersom det ikke kreves FG-godkjenning.
Men jeg har likevel ikke mot til å bruke den enkleste, originale Ottolock. Var så heldig at Bike24 som kundepleie gav meg en eksepsjonelt god deal på den oppgraderte Ottolock Hexband på 76 cm og 250 gram. Med sine seks lag av stål og obligatorisk kevlar skal den gi hakket mer motstand, vel å merke om man ikke har rette verktøy og ikke er LockPickingLawyer Kom i hvert fall greit ut av det i test i CyclingTips. I hånden kjennes den med sine 75 ekstra gram betydelig mer solid enn originalen. Jeg er rimelig sikker på at for en tilfeldig, opportunistisk tjuv tar det i praksis mer tid å kutte den enn lette spiral/wire-låser, som kan klippes rett av med standard avbitertang. Men hvem vet.
Ottolock har en grei anbefaling om bruk, men jeg vil ikke bruke Hexband der jeg anser at det er reell fare for tyveri, selv på korte stopp. Tror ikke den virker avskrekkende, tvert imot. Ville derfor ha en alternativ lås som er forholdsvis lett, men likevel har et visst sikkerhetsnivå. Endte opp med britiske Litelok Silver på 52 cm og 630 gram. Igjen har LockPickingLawyer vist at Liteloks materiale er sårbart for rett verktøy, men låsen er forhåpentligvis lite kjent blant tjuver i Norge og er altså den letteste låsen som er blitt godkjent på nivå Silver av britiske Sold Secure, tilsvarende vårt FG. Skal visstnok klare seg godt mot boltekutter, om ikke en veldimensjonert kabelkutter av rett type.
Det følger med bånd og fester for å kunne ha Litelok rundt livet eller festet til rammen, men jeg liker ingen av delene. Jeg gjør det enkelt og henger den rett på min overdimensjonerte seteveske. Med enkel stropp e.l. burde det fungere også med mer beskjeden seteveske.
Merk reklamen for fersk karbon.
På byturer den siste uken har jeg i praksis brukt Litelok i stedet for Abus Granit Plus 640 som sekundærlås (for hjul) i tillegg til hovedlåsen, min kjære Granit X-Plus "San Francisco". Litelok Silver har mer praktisk form og er 200 gram lettere enn Granit Plus 640, men den er dessverre trolig mindre sikker.
Ellers har jeg anskaffet koblinger uten hendel også for den grovere blandeveis/langtur/vintersykkelen, slik at man ikke uten videre kan skru ut koblingen med hendelen og plukke med seg et hjul eller to. Vekt spart og bedre aerodynamikk burde også tiltale dem som er opptatt av slikt Har dessuten kjøpt Pitlock PIT-Stoppers for å hindre at man enkelt kan bruke standardverktøy for å løsne hjul, setepinne/sete og eventuelt styrefremspring/styre. Finnes mer solide og sikre løsninger, men som en minimumsløsning som knapt veier noe som helst og ikke er synlig, liker jeg Pitlock.
Hva gjelder alternative smålåser, vurderte jeg også Abus Bordo Lite 6055. Den kan sikkert fungere godt, men er utbredt og har noen kjedelige svakheter som jeg er redd tjuver her i landet kjenner til. Skal la være å linke. Har allerede hjulpet eventuelle forumlesende tjuver nok
Den leveres blant annet i en "lekker" bianchi farge, er liten og nett og koster ikke mer enn en 50-lapp. Kost/nytte effekten av denne bør jo være betydelig bedre enn ottolåsen?
Har gjort meg samme tanker selv, også i denne tråden
Vil egentlig ikke forsvare Ottolock og sette i gang den debatten igjen. Det er ikke en god lås. Men min vurdering er at akkurat Hexband er en lås som åpenbart er sårbar både mot enkel kodeknekking og ikke minst mot riktig blikksaks (aviation snip), som dokumentert av LockPickingLawyer, men som like fullt er mer motstandsdyktig mot vanlig avbitertang, sag og boltkutter - som flere uavhengige tester viser. Og enhver opportunistisk tjuv har ikke LockPickingLawyers nøyaktighet og kunnskap, heller ikke CyclingTips. Har sett eksempel på bruk av papirsaks mot alminnelig Ottolock (lag for lag - det er møysommelig arbeid som tar tid), men ennå ikke mot Hexband. Og så har låsen sine fordeler i form av lav vekt og praktisk størrelse for baklommen.
Låsen du linker til er derimot et leketøy som kuttes på sekundet med tilnærmet ethvert håndverktøy, for å være litt upresis I hvert fall med alminnelig avbitertang. Om man vil ha en symbolsk lås som forhindrer at noen bare hopper på sykkelen og trår i vei, er det åpenbart mye mer for pengene enn Ottolock
Med alle forbehold nevnt i forrige innlegg, trives jeg med den lette låsen under korte stopp på tur. Under oppsyn, om det skulle være reell tyverifare. En enkel forhåndsregel mot at noen kan trille rett av sted med den eller kutte den på sekundet med de mest utbredte verktøyene, slik man kan med lett wire-lås. Og en forsikring om at jeg... eh, oppfyller betingelsene for gyldig forsikring ved tyveri.
Men jeg opplevde et problem andre har rapportert om. Det forekommer at låsemekanismen ikke holder godt nok på selve båndet, slik at man ved å bruke kraft kan trekke ut båndet. Jeg henvendte meg til Ottolock Norge, og det må sies at responsen var forbilledlig: Jeg sendte forespørsel på lørdag, fikk svar på søndag, og etter et par dager ble ny lås levert på døren. Den synes å fungere prikkfritt. Kudos til Ottolock Norge for å ordne raskt opp, altså.
I ettertid har jeg kommet i tvil om det var behov for returen. Har funnet ut at etter at man fører inn båndet, bør man trykke sammen bånd og lås slik at man hører et lite klikk. Da synes låsemekanismen å ta skikkelig.
Ellers har Ottolock nå utvidet sin rekke med en bøylelås. Den er gjerne hakket for stor og tung (750 gram) til å kvalifisere som en lett tur-lås, men tenkte jeg skulle nevne det. Har ikke sett noen tester.
For min del er det hovedsakelig to poeng med å låse sykkelen på slike kortere stopp; 1) Forhindre impulstyveri 2) Kunne svare "ja" når forsikringsselskapet spør om den var låst.
Vedrørende punkt 2, har jeg aldri fått spørsmål om låsen er FG. Selv om selskapene gjerne anbefaler dette, har jeg ikke klart å finne det som et konkret vilkår?
Vedrørende punkt 2, har jeg aldri fått spørsmål om låsen er FG. Selv om selskapene gjerne anbefaler dette, har jeg ikke klart å finne det som et konkret vilkår?
Jeg drev på og hørte med forskjellige forsikringsselskaper for en stund tilbake i anledning bytte av forsikring. Noen oppgir at de faktisk har FG-krav, andre ikke. Verdt å høre med selskap, og eventuelt etterspørre hvor det fremkommer tydelig i vilkårene.
Har for øvrig ingen erfaring med oppgjør, siden jeg heldigvis har gjenfunnet tyvegodset, så kan ikke si noe om hvorvidt kravene faktisk håndheves.
Jeg velger selskap uten krav om FG-godkjenning. Da kan jeg trygt velge lås etter egen vurdering, inkludert låser som ikke forhandles i Norge. Og altså Ottolock Hexband.
Den her fra Abus er jo hakket kraftigere og tyngre enn de som presenteres i artikkelen, men fortsatt relativt enkel å ha med i en liten veske eller trøyelomme. For mitt vedkommende er den blitt en fast følgesvenn på alle bikepacking-, touring- og langturer, føles mye sikrere enn et «avansert buntebånd», og om flere i følget har den samme låsen er det enkelt å koble de sammen for å låse flere sykler.