Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

BMC Roadmachine - erfaringstråden!

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2564755 10/07/2019 21:45
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Har syklet med gamle Conti GP4000 i 28mm - i praksis 30mm - G One Allround 35mm og nå Schwalbe Pro One 25 mm - to siste satt opp slangeløst. Kan egentlig ikke si at jeg merker noe forskjell i komfort. Bredere er selvsagt bedre på grus.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2564759 10/07/2019 22:51
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Du må senke trykket mer enn ca. 0.4 bar pr. 2mm økt bredde for å få bedre komfort, hvor mye det må senkes før det faktisk merkes blir subjektivt. Jeg sliter med å merke forskjell på GP4000 23mm (i praksis lik bredde som GP5000 25mm) og GP5000 28mm med mindre jeg har ca.1.5 bar lavere trykk på sistnevnte.


Create the problem and sell the solution
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: tmork] #2564905 12/07/2019 15:25
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: tmork
Denne var jo snasen.

Jamen, så bra! Da fortsetter vi avsporingen i feil tråd i feil forum litt til.

Mens vi søker ly for heten, er det fint å se at BMC anerkjenner at blandeveissykler også er for snø og is.


BMC: URS - UnReStricted

Vedlegg
BMC URS.jpg (197.31 KB, 2100 nedlastinger)
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2564918 12/07/2019 18:34
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Finnes det noen oppegående friske personer som har BMC her i Norge utover Unaas?
Min RM01 ble levert med et midlertidig deksel til di2 junctionboxen på skrårøret. Etter å ha purret de herrer hos Unaas i 2 måneder nå har jeg mistet tålmodigheten og vil bare ha (kjøpe) dette annet steds.
Ikke engang eBay eller Google kan hjelpe meg. BMC henviser bare til forhandleren.

Edit: tror jeg fant de i Tyskland.
https://www.bike24.com/p2319216.html

Egentlig ville jeg helst ha junction box på skrårøret, er det en BMC spesifikk junction box?!

Redigert av Panda; 12/07/2019 19:09.
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2564924 12/07/2019 19:24
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Online
Besatt
Online
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Oslo Sportslager selger BMC


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2565227 15/07/2019 16:19
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Tillater meg å poste denne her også.

Min kjære Roadmachine er dessverre stjålet. Utenfor Colosseum på Majorstuen i dag ca. kl. 18. Under et ærend som tok 5-10 min...

Satt opp med Campagnolo Potenza gruppesett og Unaas 40 Wide karbonhjul uten Unaas-dekal.

Finnes bare en slik, så gi meg et ord på PM om du ser eller hører noe.


Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Panda] #2565273 15/07/2019 22:33
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Sitat: Panda
Finnes det noen oppegående friske personer som har BMC her i Norge utover Unaas?

Vi på Sykkelzentrum liker å se på oss selv som både oppegående og friske, og er vel utenom Sportslageret den andre "store" leverandøren av BMC. Vet det finnes en sjappe eller to i nord også, men de kjenner jeg ikke til.

Ta kontakt så skaffer vi det du trenger.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Rene] #2565292 16/07/2019 07:10
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
Sitat: Rene
Vi på Sykkelzentrum liker å se på oss selv som både oppegående og friske, og er vel utenom Sportslageret den andre "store" leverandøren av BMC.
Jeg har ingen erfaring/tilknytning til Sykkelzentrum, men har sikkert lest et hundretalls svar fra Rene, både her og på FB, virker rett og slett utrolig kunnskapsrik og serviceinnstilt. Synd butikken ligger i Sandnes for oss som er bosatt på østlandet.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: DBrodshaug] #2565396 16/07/2019 18:50
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Sitat: DBrodshaug
Synd butikken ligger i Sandnes for oss som er bosatt på østlandet.

No stress, vi sender både sykler og andre varer daglig! Og nattoget stopper jo i Sandnes sentrum ICON_WINK

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2565397 16/07/2019 19:29
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Sitat: Sepeda
Tillater meg å poste denne her også.

Min kjære Roadmachine er dessverre stjålet. Utenfor Colosseum på Majorstuen i dag ca. kl. 18. Under et ærend som tok 5-10 min...

Satt opp med Campagnolo Potenza gruppesett og Unaas 40 Wide karbonhjul uten Unaas-dekal.

Finnes bare en slik, så gi meg et ord på PM om du ser eller hører noe.


Er’e’ mulig?! En slik sykkel hadde jeg neppe sluppet ut av synet i mer enn sekunder. Kondolerer.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: runermm] #2565399 16/07/2019 19:39
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: runermm
Kondolerer.

Takk, men den har lykkeligvis vendt tilbake etter en aksjon i et av byens mer rufsete strøk i dag. Litt hjelp av venner, litt av politiet. Alt er vel.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2565404 16/07/2019 20:07
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 323
K
KER Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
K
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 323
Så bra. Var hun helt uskadd?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2565410 16/07/2019 20:35
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
M
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,075
Sitat: Sepeda
Sitat: runermm
Kondolerer.

Takk, men den har lykkeligvis vendt tilbake etter en aksjon i et av byens mer rufsete strøk i dag. Litt hjelp av venner, litt av politiet. Alt er vel.


Dagens beste nyhet!

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Rene] #2565425 17/07/2019 06:29
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Sitat: Rene
Sitat: Panda
Finnes det noen oppegående friske personer som har BMC her i Norge utover Unaas?

Vi på Sykkelzentrum liker å se på oss selv som både oppegående og friske, og er vel utenom Sportslageret den andre "store" leverandøren av BMC. Vet det finnes en sjappe eller to i nord også, men de kjenner jeg ikke til.

Ta kontakt så skaffer vi det du trenger.


Takk. Vender tilbake etter ferien.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: KER] #2565436 17/07/2019 07:29
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
@runermm, KER og Mr.Jacobsen - takk for omtanken. Jeg setter stor pris på at dere bryr dere.

Sitat: KER
Så bra. Var hun helt uskadd?

Ja, hun er helt uskadd. Enda en grunn til å ha litt beskyttelsesfolie på sykkelen ICON_WINK

Har lagt ut noen ord om saken her.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2565484 17/07/2019 11:58
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 562
R
rogerha Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 562
Ai ai! Bra det endte godt @sepeda. Fruen undret seg over at jeg først bannet og like etterpå jublet nå nettopp. Det blir fort litt innlevelse når det er snakk om sykler. ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: rogerha] #2565485 17/07/2019 12:01
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Takk, Roger! Ja, ikke sant? yes

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2565863 20/07/2019 08:54
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Test av nye Roadmachine lagt ut på Landevei.


Landevei: BMC Roadmachine 2020 prøvesyklet

Mange formuleringer som varmer hjertet til oss som er glad i Roadmachine.

BMC Roadmachine er fortsatt supersykkelen for ambisiøse milslukere som er mer opptatt av selve syklinga enn rittresultater. Den er likevel mer enn rask nok til å gi deg de rittresultatene terskelwatten din fortjener - kanskje kan tryggheten på dårlig asfalt til og med gjøre at du overpresterer. 

Det tar jeg med meg på dag nr. 2 på Ringebufjellet ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2581090 30/10/2019 16:28
Registrert: Oct 2019
Innlegg: 10
R
Remis Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Oct 2019
Innlegg: 10
Takk til trådstarter for gode tips og informasjon ! ICON_SMILE

Noen her som har vurdert BMC sin RM02 mot Specialized sin Tarmac SL6?

Ved første øyekast ser geometrien på de to nesten helt lik.




Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Remis] #2581091 30/10/2019 17:03
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
M
mob Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
M
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Remis] #2581095 30/10/2019 17:14
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Remis
Takk til trådstarter for gode tips og informasjon ! ICON_SMILE Noen her som har vurdert BMC sin RM02 mot Specialized sin Tarmac SL6? Ved første øyekast ser geometrien på de to nesten helt lik.

Takk og velkommen på forumet! ICON_SMILE

Bike Insights er et godt verktøy for å sammenlikne sykler. Dette er ikke akkurat de to versjonene av Tarmac og Roadmachine du nevner, men geometrien er identisk eller svært lik, så forskjellene er relevante.



Vi ser umiddelbart noen forskjeller som kjennetegner en blandeveis/utholdenhets/komfortracer versus en rittsykkel:

- Roadmachine har høyere rammehøyde (stack), men noe lengre rammelengde (reach). Forholdstallet (stack to reach ratio) viser at den er rimelig aggressiv i sittestillingen, men hakket mer avslappet enn Tarmac. Her må det også tas et lite forbehold om at størrelsene hos forskjellige merker ikke nødvendigvis er like.
- Roadmachine har slakkere styrerørsvinkel og til tross for noe lengre fremløp (fork offset/rake), har den lengre slep (trail). Sammen med lengre akselavstand, ser vi at Roadmachine har en geometri med mer vekt på stabilitet enn Tarmac, som har mer aggressive kjøreegenskaper.

Bike Insights egen konklusjon på toppen er at Tarmac er en rittsykkel med gjennomsnittlig sittestilling for kategorien, mens Roadmachine er en utholdenhets/komfortracer med noe aggressiv sittestilling for kategorien. Det oppsummerer jo bra.

I tillegg kommer forskjeller i dekklaring og vibrasjonsdemping i rammesettet.

Så ja, det er to litt forskjellige dyr, dette, med hver sine styrker.

Tiltenkt bruk og personlige preferanser bør avgjøre valget ICON_SMILE

Vedlegg
Tarmac versus Roadmachine.jpg (154.19 KB, 1201 nedlastinger)
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2581108 30/10/2019 20:13
Registrert: Oct 2019
Innlegg: 10
R
Remis Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Oct 2019
Innlegg: 10
Takk for meget gode innspill! ICON_SMILE

Kort summert opp er formålet trening og rekreasjon/naturopplevelse med turer som varer alt mellom 1- 4 timer +
Bruker en CX/blandeveissykkel nå, men er ute etter en mer aggressiv, rask og responsiv sykkel rettet (mer) mot asfalt.
Ettersom jeg ikke har veldig mange sesonger i bena tenker jeg mer mot en sykkel som er behagelig å sitte på over lengre tid enn en fullblods ritt-sykkel.

Om jeg følger Bike Inights sin konklusjon vil jeg påstå at Roadmachine passer best til mitt bruk. Men ble noe usikker etter jeg leste gjennom tråden mob linket til her:
Ny landeveissykkel for trening


Jeg får lese gjennom å sammenligne nok en gang og ta en runde med meg selv på preferanser, fornuft og følelser ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2581113 30/10/2019 20:56
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Alle er forskjellige osv., men ikke nødvendigvis slik at såkalte rittsykler er mindre komfortable. Hvis den passer kan man fint sykle 10t på en fullblods rittsykkel uten at det blir ukomfortabel.

Vanskelig å svare på, men mitt inntrykk er at mange er litt for redd såkalte aggressive sykler. Så kan man på den andre siden spørre seg om det alltid er så "nyttig" å ha en veldig aggressiv sykkel selvsagt.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Havre] #2581120 30/10/2019 21:49
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Ja, jeg opplever at mange henger seg opp i sittestilling og dermed rammehøyde og -lengde som definerende både for kategorier og valg av sykkel. Men i dag er det i mindre grad sittestilling som definerer kategoriene. Og sittestilling er uansett som oftest svært så enkelt å tilpasse.

Jeg synes at de interessante forskjellene ligger i kjøreegenskapene, som avhenger av geometrien, og balansen mellom stivhet og vibrasjonsdemping, foruten praktiske elementer som bremser og dekklaring. Aggressive eller stabile kjøreegenskaper er ikke spørsmål om godt eller dårlig, men hva som egner seg for tiltenkt bruk og underlag, og hvilke preferanser man har som rytter. Og helt enig at aggressive egenskaper ikke er ensbetydende med ukomfortabel ICON_SMILE

Samtidig ser vi at kategoriene nærmer seg hverandre og skillelinjene er mindre tydelige. Roadmachine er et tidlig eksempel på hvordan komfortsyklene endres til spenstige blandeveissykler. Samtidig blir rittsyklene med klassisk aggressiv geometri også mer allsidige, med vibrasjonsdemping for økt komfort, og god dekklaring. Og flere nye aero-rittsykler låner geometriske løsninger fra moderne blandeveissykler. For klassisk aggressiv geometri betyr jo ikke nødvendigvis at det går fortere.

Det var gjerne enklere før, og jeg kan godt forstå at noen lengter tilbake til den gode tiden da alt var i boks bare man valgte en lett og pen racer med aggressiv sittestilling eller en lett og pen komfortracer med oppreist sittestilling - og så en krossykkel for alt annet ICON_SMILE

For dem som er interessert i dypdykk i geometri, se Geometrinerdenes hevn.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Havre] #2581148 31/10/2019 08:06
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Havre
Alle er forskjellige osv., men ikke nødvendigvis slik at såkalte rittsykler er mindre komfortable. Hvis den passer kan man fint sykle 10t på en fullblods rittsykkel uten at det blir ukomfortabel.


En annen ting er at sykler ikke alltid har lik relativ geometri for alle størrelsene. Noen sykler kan være mer aggressive i størrelse 58 enn i 54, eller motsatt. I denne sammenheng er det forholdstallet mellom Stack (rammehøyde målt fra krank senter til topp av styrerør i en loddrett linje) og reach (rammelengde målt fra senter krank til topp av styrerør målt i en vannrett linje) som beskriver en sykkels hissighet. Lav stack og lang reach er liksom det som blir regnet som aggressivt når det kommer til sittestilling.
I mange sammenhenger er ikke stack-tallet helt reellt da det jo påvirkes av mengden avstandsringer under stemet. Tilsvarende kan man kompensere for reach med kortere eller lengre stem.
Proffene, som er mest opptatt av sitte aggressivt har gjerne rammer med kort reach og lav stack kombinert med laaangt stem. Dette for å få lavere stack, altså styre enn produsentene tilbyr for tiden.

I tabellen til Sepeda er det forresten også nnoen mål som ikke har noen innvirkning på sykkelens egenskaper, men beskriver mer visuelle aspekter.
Først og fremst gjelder dette høyde seterør og graden av slope i overrøret, av mange norske sykkelbransjefolk av en eller annen grunn omtalt som sloop. ;-)
Slope er altså noe så enkelt som overrørets vinkel i forhold til vannrett, eller høydeforskjellen mellom bak og foran.
Dessverre er det fortsatt mange sykkelmerker som bruker høyden på seterøret som størrelse på sykkelen. Noe som gir lite mening sammenlignet med tradisjonelle størrelsetall som tar utgangspunkt i der seterøret vil møte et vannrett overrør, uansett om overrøret faktisk er vannrett eller ikke.

Dette var en del enklere i gamle dager - altså før ca 2000, da de fleste sykler hadde vannrette overrør og centimeter-størrelser fra 48 og oppover med 1-2 cm mellom. Da hadde racersykler gjerne kvadratiske mål med seterør og overrør i samme lengde og lik sete- og styrerørsvinkel.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: sykkeloyvind] #2581152 31/10/2019 08:29
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Vet du hva, dette er så bra at jeg kopierte det inn i geometri-tråden og knyttet en kommentar til det ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2581165 31/10/2019 09:39
Registrert: Oct 2019
Innlegg: 10
R
Remis Offline
Fersking
Offline
Fersking
R
Registrert: Oct 2019
Innlegg: 10

Jeg ser at det er lett å bli litt opphengt i sittestilling og bli litt "redd" for aggressive sykler. Så gode poeng og forklaringer mtp sittestilling / komfort.

Basert på erfaringstråden, ulike tester og erfaring / nivå og preferanser. Vil jeg tro at både Roadmachine og Tarmac vil dekke behovet mitt like bra for tiltenkt bruk og økt sykkelglede! ICON_SMILE

Uansett: Takker for gode innspill! ICON_SMILE ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Remis] #2581169 31/10/2019 09:52
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Remis

Jeg ser at det er lett å bli litt opphengt i sittestilling og bli litt "redd" for aggressive sykler. Så gode poeng og forklaringer mtp sittestilling / komfort.

Basert på erfaringstråden, ulike tester og erfaring / nivå og preferanser. Vil jeg tro at både Roadmachine og Tarmac vil dekke behovet mitt like bra for tiltenkt bruk og økt sykkelglede! ICON_SMILE



Sånn som syklene har blitt nå kan en fullblods rittracer med 32 mm dekk knuse en såkalt komfortsykkel satt opp med 25 mm dekk i opplevd komfort. Sammenligner du en moderne racer med aggressiv geometri, men raus dekklaring med en 8 år gammel komfortracer med oppreist sittestilling men også med smale dekk vil nok rittraceren oppleves mer komfortabel, gitt at du ikke sliter med rygg- eller nakkeproblemer.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Remis] #2581170 31/10/2019 10:08
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Remis
Vil jeg tro at både Roadmachine og Tarmac vil dekke behovet mitt like bra for tiltenkt bruk og økt sykkelglede! ICON_SMILE

Som nevnt før, hadde jeg en splitter ny og skinnende Giant TCR Advanced Disc stående ubrukt på soverommet et par måneder før jeg heller valgte Roadmachine.

TCR en en klassisk, aggressiv rittsykkel som jeg har elsket i eldre versjon med felgbremser. Godt eksempel på at skrånende overrør i kompaktramme på ingen måte betyr avslappet sittestilling. Deilig sykkel for lange dagsetapper så vel som de hardeste spurtene. Artig at TCR er den siste sykkelen som Bikeradars tekniske redaktør Warren Rossiter har kjøpt for egne penger, med en stall på 20+ sykler, som det fremkommer i denne utmerkede podcasten.

Så hvorfor valgte jeg den bort?

Rett og slett fordi min drøm gjennom flere år på landeveissykkel, krossykkel og siden eventyrsykkel, var å ha en sykkel som opplevdes som en fullverdig og silkemyk landeveissykkel uansett om jeg var på landevei eller annet underlag, og uansett årstid. Allsidighet med færrest mulig kompromisser. Da ville jeg ha geometri med noe mer vekt på stabilitet for de røffe nedstigningene på krevende underlag, god vibrasjonsdemping for å redusere risting på lange turer på dårlig asfalt, brostein eller grus, gjerne skjermfester for våt høst, og dekklaring for bredere dekk for godt grep og helst mulighet til å sette på piggdekk og nyte de hvite, saltfrie autostradaene av brøytede veier i Marka på tindrende vinterdager. Og alt dette uten å ofre spenst og fart på asfalt.

Om tiltenkt bruk hadde vært annet og mer begrenset, ville jeg trolig beholdt TCR. Ser fortsatt langt etter fine TCR Advanced Pro Disc 2020, så kanskje en dag ICON_SMILE



Og om jeg skulle valgt sykkel i dag, ville det vært en betydelig mer krevende avgjørelse enn i 2017, nettopp på grunn av utviklingen som Øyvind beskriver i innlegget over.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2581173 31/10/2019 10:54
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
H
Havre Offline
Besatt
Offline
Besatt
H
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 2,665
Er vel enig i alt Øyvind. Jeg synes også det er et poeng at proffene gjerne sykler på bittesmå rammer med langt stem og høyt sete. Da kan selv den mest komfortable "komfortracer" blir rimelig aggressiv hva gjelder sittestilling.

Rent funksjonelt hadde jeg ikke hatt noen problemer med å kjøpe meg en Roadmachine til å bruke på asfalt (jeg hater utseendet, men det er en helt annen sak og subjekivt selvsagt). Så at Roadmachine også er fleksibel til å brukes til andre ting er ikke et argument for å ikke kjøpe Roadmachine til asfalt. Men her kommer man for meg inn på følelser. Vil du ha en Roadmachine? Kjøp den. Prøver du å overbevise deg selv om at du "trenger" en Roadmachine til hovedsakling asfalt? Kjøp noe annet. Da hadde jeg latt følelsene styre.

Side 9 av 11 1 2 7 8 9 10 11

Moderator  support, Valentino