Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Etterisolering. Innvendig eller utvendig?

Re: Etterisolering. Innvendig eller utvendig? [Re: ] #2563322 01/07/2019 10:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har prøvd alle avhengig av situasjon. Men mest fornøyd med utvendig etterisolering. Bedre at huset utvendig ser ut som en byggeplass enn innvendig. Det at jeg også har etterisolert innvendig skyldes knapp tid og at innvendig også måtte gjøres uansett. (Gjennomrøkt hus, over 50 år, får man ikke vasket. Da er det bare å rive alt innvendig). Nå at huset er ferdig innvendig blir det kun aktuelt å etterisolere utvendig om jeg synes at det er behov for det.
Skjønner ikke hvorfor du må ha svenske vinduer. Jeg foret ut med 2" rundt vinduene og flyttet dem i flukt med ytterveggen. Da får du fine vindueskarmer til å dyrke pelargonia. (Har du vinduer med 8mm spor/not?)

Sikkert greit med skult annlegg men synes ikke det er verdt alt annet bryderi med totalrenovering innvendig.

Eneste fordelen jeg kan se med 10+5 er å få dampsperre innvendig. Men klarer du å få det tett nok alle andre steder?
Jeg brukte trefiberplater utvendig og driter i å få det pottetett. Det siste er vel tilnærmest umulig uansett med et hus fra gjenreisningen. Det er hull og tull overalt.

Re: Etterisolering. Innvendig eller utvendig? [Re: ] #2563330 01/07/2019 10:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous13
Sitat: Tange
Skjønner ikke hvorfor du må ha svenske vinduer. Jeg foret ut med 2" rundt vinduene og flyttet dem i flukt med ytterveggen. Da får du fine vindueskarmer til å dyrke pelargonia. (Har du vinduer med 8mm spor/not?)

Block Watne var litt overinspirtert av amerikanske modulhus på 60- og 70-tallet:
https://byggebolig.no/dor-vindu/skifte-vindu-i-block-watne-hus-fra-1960-tallet

My bad, knyttet ikke siste avsnitt til BW.

Quote:

Sikkert greit med skult annlegg men synes ikke det er verdt alt annet bryderi med totalrenovering innvendig.

Det er skjult anlegg allerede, men for få stikk og for få kurser. Så noe bør strengt tatt gjøres. Og så lurer jeg på å gjøre om litt på rom-inndelingen i samme slengen.

Den skjønte jeg, men ville ikke ta meg bryet til å rive opp alt for å få nytt eller tillegg også skult. Men om du egentlig har lyst til å gjøre om innvendig kan det jo være et poeng. Men du vil fortsatt tape litt areal.

Quote:

Eneste fordelen jeg kan se med 10+5 er å få dampsperre innvendig. Men klarer du å få det tett nok alle andre steder?

Jeg er faktisk helt blank på hva som er fornuftige tetthetskrav for å begynne med balansert ventilasjon. Om jeg velger å isolere utvendig også, vil jeg jo få mulighet til å få bedre isolasjon inn mot etasjeskillerne også. Men jeg vetta søren hvor tett jeg klarer få det uten å ta ned alt av tak, vegger og gulv.

Jeg brukte trefiberplater utvendig og driter i å få det pottetett. Det siste er vel tilnærmest umulig uansett med et hus fra gjenreisningen. Det er hull og tull overalt.

Trefiberplater under tyvek'en? Eller istedenfor. Huset ligger ganske vindutsatt til, så jeg vil absolutt mene på at det er god enøk med hvert fall godt gjennomført vindtetting?

Trefiber isf. Har snakket med en armada av eksperter men det er vanskelig å få ekspertene til å bli enige og da valgte jeg en løsning som er rimelig vindett men puster bra. (Usikker om det 'fantes' Tyvek for snart 20 år siden). Jeg er ekstrem noia på god utlufting. Vi har et helt annet bruksmønster enn det huset er bygd til og produserer vesentlig mer fukt en de tidligere beboere. Og har det mye tettere enn dem.

Re: Etterisolering. Innvendig eller utvendig? [Re: ] #2563862 03/07/2019 12:22
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Utvendig er generelt alltid å foretrekke for å unngå å måtte gjøre noe med dampsperre, eller risikerer at du isolerer for godt, "flytter" nullpunktet i veggen forbi dampsperra og ender opp med kondensering på innvendig side.

I diskusjonen mellom tyvek/trefiber så er jeg generelt glad i trefiber/asfaltplater, fordi de er tykke og har "mye å gå på" og dessuten er det min erfaring at de holder vesentlig lenger. Da jeg rehabiliterte vinduene i nesten hele huset i vinter, var de få områdene som var tettet med duk i denne klassen bare papirmølje og noen tråder med forsterkning/ripstop, mens de områdene der det var asfaltplate så ut som den var satt opp i går. Huset er fra 1987...

Bakdelen med asfaltplater er selvfølgelig at du må være nøye med å sette opp riktig og få lagt skjøter på stendere og klemme/skru lekter over så ting ikke buler. De bøyer seg ved (for mye) fuktighet, så slurves det her kan du ende opp med ting som spriker for mye og slipper trekken rett gjennom. Det problemet får du ikke med en tyvek eller tilsvarende som skal legges med bra overlapp.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Etterisolering. Innvendig eller utvendig? [Re: ] #2563879 03/07/2019 13:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har som nevnt bare trefiber men kan fortelle at jeg etterisolerte tømmervegger (laft) som har sprekker store nok til å få noen fingre mellom. Det er absolutt ingen merkbar trekk fra de veggene. Og trekk er ganske merkbart i huset vårt, særlig når det blåser fra sørvest (bla. en etterisolert vegg peker mot sørvest) merkes det godt at vi ennå har noe stubloftleire som må fjernes og erstattes med glava/rockwool. Da blåser det mellom bunnsvilene rett inn under gulvet.

Nå vet jeg ikke hvor fort det går med å legge tyvek over trefiber, men jeg trur at om du bruker den tiden til å være nøye med trefiberplater er det lite fare for blest.
Mye av trikset er å forberede stendere/spikerslag nøye. Da smekker du på platene veldig fort og med skjøtene på riktig sted; og godt i klem.

Re: Etterisolering. Innvendig eller utvendig? [Re: ] #2564388 06/07/2019 19:59
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
En annen ulempe ved innvendig foring er at rommene blir noe mindre.

Vi byttet kledning og etterisolere vårt gamle hus med 10 cm isolasjon og gipsplater. Alt gjort av byggmester, men det ene tar det andre med seg. Vinduene måtte flyttes tilsvarende ut, nye fôringer og lister etc. Taket kan være et problem, dvs. hvis veggen flyttes 10 cm ut kan veggen komme i konflikt med takkassene, avhengig av hvordan takkonstruksjonen er. I forhold til grunnmuren kommer veggen tilsvarende lenger ut fra grunnmuren.

Hvis du har gammel kledning ville jeg definitivt valgt utvendig, men er denne ny er kanskje innvendig noe å tenke på. Som du skriver har det sine fordeler.

Re: Etterisolering. Innvendig eller utvendig? [Re: ] #2564421 07/07/2019 10:56
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Etterisolering gjøres sjelden på grunn av isoleringen alene, men er som regel noe man gjør i tilknytning til andre ting. (Behov for å bytte kledning, vinduer, oppussing innvendig osv).
Hvis det ikke er behov for å gjøre noe annet, er det sjelden regningssvarende å etterisolere. (Bortsett fra på kaldtloft eller tilsvarende).

Vi har etterisolert både innvendig og utvendig i forbindelse med inn og utvendig oppussing. Vinduene står i opprinnelig posisjon og er dermed trekt inn. Har ingen betenkeligheter med å gjøre dette på nytt. Mest bang for buck var derimot å blåse inn 30 cm glava på kaldtloft.

Moderator  support