Med lanseringen av mer aerodynamiske utgaver av de klassiske klatresykkel mistenker jeg nok bruken av de rene aerosyklene i proffeltet og dermed for oss vanlige er på vei ut... Tipper neste utgave av tcr, emonda,tarmac osv går samme vei som supersix og addict med full integrering osv...
Gode poenger.
BMC har som kjent kjørt integrering og aero-elementer også for blandevei- og klatre/allround-modeller i flere år allerede. De andre kommer etter. Artig at det er den norske designeren Torgny Fjeldskaar som her har påvirket hele industrien
Ikke at jeg mener at integrering nødvendigvis er en fordel for bedagelig anlagte entusiaster som meg. I grunnen greit at rimeligere versjoner kommer uten integrering.
En annen interessant utvikling er at det allerede nå også kommer lettvektsracere i disc only. Altså som vi allerede har sett for siste generasjon aero-sykler. Bare for å åpne a can of worms...
Det er i såfall positivt hvis vi er på vei tilbake til kun to kategorier landeveissykler - rittsykler og komfort/brostein/blandeveis-sykler.
Faster Everywhere-greia til Cannondale har jo ikke slått an. SystemSix har knapt vært å se i proffritt. EF har tviholdt på Supersix med felgbremser. Nå går de nok over til nye Supersix enten de vil eller ei, men den er nå også på UCIs vektgrense, med pedaler.
UCIs vektgrense har vært en velsignelse for oss forbrukere. I stedet for at rittsykler har blitt lettere og lettere og skjørere og skjørere har utviklingen mot lav vekt stoppet litt opp slik at produsentene i stedet kunne konsentrere seg om å lage mer robuste sykler med bedre dekklaring, bedre bremser, mindre luftmotstand og bedre egenskaper på variert underlag. Uten UCIs vektgrense hadde vi nok hatt mange flere sykler på 5 kilo med felgbremser og en rammestivhet forbeholdt 60 kilos proffer og hjul som kun fungerer i motbakke. I tillegg hadde vi fortsatt vært stuck med 23 mm dekk, osv.
Kanskje kan vi spore dagens supre blandeveissykler tilbake til vektgrensa også?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256416805/07/201907:49
Ikke umulig at alt det der er riktig, men også mulig vi hadde fått nye "kule" løsninger fra produsenter som hadde presset grensene maks. Vanskelig å si.
Skivebremser vil uansett tvinge frem noe nytt. Plutselig må man kvitte seg med noen hundre gram andre steder.
UCIs vektgrense har vært en velsignelse for oss forbrukere. I stedet for at rittsykler har blitt lettere og lettere og skjørere og skjørere har utviklingen mot lav vekt stoppet litt opp slik at produsentene i stedet kunne konsentrere seg om å lage mer robuste sykler med bedre dekklaring, bedre bremser, mindre luftmotstand og bedre egenskaper på variert underlag.
+1
Behold gjerne vektgrensen, men liberaliser kravene til utforming av rammesett og rør, sier jeg. Da vil både proffer og amatører i større grad kunne nyte godt av fremskritt i materialegenskaper og design.
I dag har vi noe av en vond sirkel. UCI stiller strenge og konservative krav til utforming av sykler for at disse skal bli godkjent for UCI-ritt. Samtidig kreves det at disse syklene skal være i serieproduksjon. Dermed blir utforming av serieproduserte landeveismodeller for alle oss syklister diktert av UCIs konservative krav til utforming av sykler i UCI-ritt.
Ja, produsentene kan velge å lage innovative modeller som ikke er UCI-godkjent og dermed ikke blir brukt i proff- eller aktive ritt. Men det vil dessverre ofte ikke være hverken salgsfremmende eller rasjonelt med tanke på produksjonslinjer.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256420005/07/201910:53
Er det bare jeg som har hørt rykter om at CAAD13 lanseres i dag? Kl. 15 norsk tid?
Om jeg husker rett hørte jeg 8. juli for et par dager siden... men håper selvsagt du har rett og at det kommer en lilla variant uten de stripene Supersix og delvis Topstone har....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256421005/07/201911:40
Jeg likte dem. Syntes den røde 105 modelen var veldig fin. Et lite hjertesukk dog, jeg er ikke så sikker på at den er like fin i str Small. Noen ganger kan en sykkel som er nydelig på fabrikksbildene se direkte misfostret ut i str Small. Jeg som stort sett bruker str Small kunne ønske meg at alle sykler kunne vært vist på hjemmesiden i alle størrelser.
Sitat: Trond Helge
Håper den gule Ultegraen har sterkere farger enn på bildene
Jeg liker jo av prinsipp alt nytt, men CAAD12 var så pen at jeg må innrømme at jeg sliter litt med CAAD13.
Jeg er vant med senkede setestag, og skjønner valget, men hvorfor skal den f.eks. ha dobbelthake?
Jeg trodde det var en unøyaktighet i prototypen vi så tidligere i tråden, men nei.
Ellers liker jeg Nuclear Yellow og Acid Red Kanskje ikke så rart, siden jeg har Seeon Yellow og Super Red på egne doninger Ikke noe diskret eleganse her i gården, nei.
Også morsomt at bildene fra katalog (?) tidsriktig nok ser ut som om de har integrert cockpit. Vi har sett noen eksempler på usynlige skiver. Nå er kablene usynlig Eller er det bransjeinterne bilder uten kabler og tape? Antar det.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256427505/07/201918:16
Uff, det der ser jo ikke ut i måneskinn... Ser at EF Education bytter ut den tunge stem/styre-komboen med Vision for å spare vekt. Samt at klatrerne kommer til å sykle på felgbremsversjonen, kanskje i en custom hi-mod-utgave?
Ser at EF Education bytter ut den tunge stem/styre-komboen med Vision for å spare vekt. Samt at klatrerne kommer til å sykle på felgbremsversjonen, kanskje i en custom hi-mod-utgave?
Dette blir jo spennende
Er det avgjort at laget kjører felgbremser? Eller kun noen av dem? Litt motstridende bilder på Facebook-siden.
UCIs vektgrense har vært en velsignelse for oss forbrukere. I stedet for at rittsykler har blitt lettere og lettere og skjørere og skjørere har utviklingen mot lav vekt stoppet litt opp slik at produsentene i stedet kunne konsentrere seg om å lage mer robuste sykler med bedre dekklaring, bedre bremser, mindre luftmotstand og bedre egenskaper på variert underlag.
Helt enig. Ikke bare gir det funksjonelle sykler, men det gjør det også noenlunde realistisk å kunne kjøpe en av syklene disse proffene bruker.
Noen må gjerne forsøke å gjette prisen på en Trek Madone Disc, rittklar på 6.5kg. Hadde ikke sett mange av de utenfor tv-skjermen da tror jeg.
Kan ikke si at jeg angrer på beslutningen om å erverve meg en Caad12 når jeg ser bildende av nye Caad13. Den klassiske looken har vært det jeg har likt best med Cannondale sine sykler, men nå er jo både Supersix og Caad13 blitt helt lik "alle" de andre.
Redigert av TenDam; 08/07/201919:37.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256458009/07/201907:29
Mens lanseringen av CAAD13 lar vente på seg (?) har the Angry Asian James Huang tatt en kjapp titt på Tom Scullys SuperSix (EF Pro Cycling). Flere interessante valg. Og ja, James har hatt et uhell.
Har kikket igjen på syklene i butikk. Elegant og smekkert rammesett, men løsningen for integrering forundrer meg. Da tenker jeg ikke primært på at de særegne avstandsskivene (spacers) ikke kan sies å være spesielt elegante, selv med proprietært styrefremspring, men at det faktisk er helt åpent for regn og møkk rett ned i styrerøret, særlig når styret vris til siden, f.eks. ved manøvrering i byen. Selv ved alminnelig landeveissykling, må det være fare for å få fuktighet og skitt inn i rammen.
Ble forklart at fuktighet vil renne gjennom styrerøret og komme ut i hull i rammen, men hvem ønsker i utgangspunktet å få fuktighet og skitt inn i rammen? Vel har Cannondale begrenset erfaring med integrert cockpit, men dette var en overraskende løsning.
Så vidt jeg kan se, er det lignende løsning på SystemSix.
Caad12'en du har TenDam ser ut som en million i forhold til de nye. Du trenger bare å ordne deg den 10-armede spiderringen, så er det lite som slår den der.
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256518915/07/201911:48
Lillebror CAAD Optimo beholder så vidt jeg kan se den originale formen i 2020. Da er det i grunnen bare for Cannondale å oppgradere Optimo til høyeste grad aluminium, så har vi tilnærmet samme rammesett som CAAD12
Re: Ny Supersix og CAAD12/13 rett rundt hjørnet ?
[Re: EmilZipp]
#256519115/07/201912:10