Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Byggetråd - Singular Kite

Byggetråd - Singular Kite #2564067 04/07/2019 12:07
M
morta Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Glade dager i mekkebua når min velbrukte Vassago Fisticuff skal få avløsning. En flott stålramme produsert av SinguIar (i Taiwan), levert av en sjappe i Tyskland har ankommet.

Tanken er å bygge en sykkel som først og fremst blir pendlesykkel året rundt, men også en og annen kosetur. Raceren er solgt, så denne skal dekke alle underlag fra asfalt til der stisykkelen overtar. Det blir 1X11, mekaniske skivebremser og heldekkende skjermer. Om skjermene står på hele året gjenstår å se når de kommer, et sett Honjo Turtle er på vei. Øvrige komponenter er en blanding av ting jeg liker, og ting jeg er lysten på å prøve. Forhåpentligvis spiller utvalget godt på lag, de er i alle fall på vei til mitt postkontor snart.

Det blir en rolig start på tråden siden det kun er ramma og én komponent som er meg i hende:

Styrelager:

Redigert av morta; 04/07/2019 12:09.
Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2564097 04/07/2019 16:48
L
larshkj Offline
Entusiast
Entusiast
L
Spennende, og gratulerer med flott sykkel/ramme.

Lars

Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2564134 04/07/2019 22:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Kult, gleder meg til fortsettelsen.

Hvorfor velger du mekaniske skivebremser fremfor hydrauliske? Spesielt siden du (slik jeg tolker det) kommer til å kjøre den om vinteren også? Vil ikke ett åpent bremsesystem kreve veldig mye mer vedlikehold enn den hydrauliske varianten?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: vviz] #2564175 05/07/2019 08:19
M
morta Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: vviz
Kult, gleder meg til fortsettelsen.

Hvorfor velger du mekaniske skivebremser fremfor hydrauliske? Spesielt siden du (slik jeg tolker det) kommer til å kjøre den om vinteren også? Vil ikke ett åpent bremsesystem kreve veldig mye mer vedlikehold enn den hydrauliske varianten?

Jeg gleder meg også!

Ingen velfundert årsak for å være ærlig. Jeg har BB7 i dag og har vært fornøyd med de. Jeg tenkte i utgangspunktet å velge det samme til en litt lavere pris enn hydrauliske, men valget ble i stedet Paul Component klampers pga. "jeg vil ha de". Det ble nok i sum dyrere enn hydrauliske, men de skal forhåpentligvis være med meg lenge. Blir spennende å teste forskjell fra BB7 og hydrauliske på andre sykler.

Jeg tror jeg har hatt mindre vedlikehold av BB7 enn hydrauliske bremser med lufting etc. Det virker som en enkel konstruksjon uten mange elementer som kan feile.

Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2568043 09/08/2019 07:45
M
morta Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Nå begynner det endelig å skje litt her. Etter litt venting på deler som ikke var på lager ankom en stor eske fra Bike24 denne uka. En stund siden sist jeg bygde sykkel, så hadde glemt hvor stas det er å pakke ut en hel sykkel fordelt i ulike esker. Skulle arrangert et bilde med alle eskene fordelt rundt ramma, men var for ivrig til å komme i gang. Foreløpig ingen overraskelser med deler jeg har glemt å bestille.

Edit: posten insisterer på å snu bildet denne veien uansett hvordan vei jeg lagrer det. Noen som vet hvordan (evt om) det kan endres?

Redigert av morta; 09/08/2019 07:52.
Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2568416 12/08/2019 07:48
M
morta Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Byggingen går sin gang, uten noen større skjær i sjøen. Noen mindre krusninger i vannet som feks et uventet boss-problem. Jeg skal bruke et Roval Control hjulsett jeg opprinnelig kjøpte til terrengsykkelen der jeg har brukt xD-boss. Det fulgte med en vanlig boss, men det viste seg å være 10-delt og dermed for smalt for 11-delt kassett. Jeg har bestilt nytt boss og bruker en 10-delt kassett inntil videre.

Har montert bremser og hurtigkoblinger fra Paul Comp., og de lager veldig fine greier. Selv innpakningen er tiltalende. Jeg tror/håper funksjonen er i samme klasse.

Jeg prøver å få til en gjennomgående oransje/gull kontrastfarge på enkelte komponenter. Her er styrelager, stripe på ramma og girvaierstrømpen i hver sin nyanse av fargen. Det får gå.

Skjermene fra Honjo skal på før høsten kommer i gang. Skjermene er "rå" i den forstand at man må drille hull og montere festene selv. Ingen medfølgende instruksjon, så her må jeg google og prøve meg frem. Kul innpakning i alle fall.

Redigert av morta; 12/08/2019 07:54.
Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2570073 21/08/2019 08:42
M
morta Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Byggetråd...bilde av ramme --> boom, her er sykkelen ferdig.

Nuvel, sykkelen er altså ferdig skrudd sammen og jeg har hatt noen turer på den. Erfaringen sålangt er virkelig bra! Det er en helt annen kjørefølelse enn Vassagoen, mer dempet og retningsstabil. Førstnevnte kan sikkert delvis forklares av slangeløst oppsett og større dekk (40mm G-One vs. 38mm Challenge Gravel Grinder med slange). Singularen har 1 grad slakkere gaffel og litt lengre kjedestag, så det er nok noe av forklaringen på at den holder linja bedre.

Valgte Salsa Cowbell styre i 4 cm smalere enn det jeg hadde før. På grunn av formen på Cowbell er "bunnen" av bukken er omtrent like bred som det gamle styret med standard form. Veldig fornøyd med ergonomien både til asfaltcruising og jaging på grus.

Klamper bremsene biter bedre og har finere modulasjon enn BB7. Gir nok kraft til en-fingersbremsing.

Legger ved noen bilder før skjermene er montert.

Redigert av morta; 21/08/2019 08:44.
Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2570086 21/08/2019 09:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nydelig sykkel! Og forfriskende at den ikke er kjøpt på xxl.

Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2570115 21/08/2019 11:47
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Gratulerer med flott bygg!

- ville nok byttet ut girstrømpe med en sort- den oransje fanget mye oppmerksomhet.... hadde også vært ENDA stiligere om felgene var uten de store hvite dekalene ;-)

Re: Byggetråd - Singular Kite [Re: morta] #2570121 21/08/2019 12:18
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Stilig!

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå