Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 13 1 2 7 8 9 10 11 12 13

Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563433 01/07/2019 19:07
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: anonymous13

Sitat: GeirK

Gitt hva klimamodellene viser, hva konkret anbefaler du at vi mennesker gjør?

Hva forslår du?

At vi forholder oss til dem vi har.

Ps. Du kan ikke besvare et spørsmål med et nytt spørsmål og så klage på at jeg ikke svarte på spørsmålet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563438 01/07/2019 19:21
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Hva legger du i å forholde seg til de? Jeg synes jo klimamodellene er fantastiske ingeniørbragder og forholder meg til det med teknologisk interesse. Hva mener du med å forholde seg til de?

Legge planer som om det mest sannsynlige scenariet representerer hva som kommer til å skje - selv virkeligheten kan være langt bedre eller langt verre.

Ikke prøv deg. Jeg svarte på spørsmålet.

Hvor skrev du hva vi skal gjøre med CO2-utslippene inntil bedre modeller er på plass?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563443 01/07/2019 19:39
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Vi trenger å bedre forstå [skydannelse i varmere klima]|[forskjell på kantlinjer og asfaltkanter].

Det er her jeg mener sammenligningen din feiler, og det er også her jeg mener folk henger seg for mye opp i detaljene.

Ja, det er mye som er usikkert eller ikke godt nok avklart når det gjelder detaljer i klimamodellene. Men nei, det betyr ikke at vi ikke kan gjøre gode prediksjoner om framtiden - gode nok til å fatte vedtak om hva som må settes igang.

"Om det faller 10 eller 15mm mer regn hver måned, spør du? Vi bygger for maks, det er verre å bygge for lite eller vente."

I motsetningen til Teslaen som potensielt kan drepe et menneske om vi ikke opererer med millimeterpresisjon.

Redigert av anonymous5; 01/07/2019 19:46.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563449 01/07/2019 19:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Ja, enig. Men føre var kan også være å ikke bare kaste seg ut av vinduet i 4.etg så fort du kjenner lukta av røyk.

Når du kjenner lukta av røyk, kjenner varmen fra ilden, hører knitring fra flammene, pluss at det står 20 brannmenn på utsida og roper at det brenner, men du ser ikke flammene fordi døra til rommet er lukket, da er det fortsatt lurt å hoppe.

Selv om det er usikkert nøyaktig hvilken temperatur ilden har, eller nøyaktig hvor gamle plankene i døra som skiller deg fra flammene er.

Redigert av anonymous5; 02/07/2019 07:31.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563452 01/07/2019 19:56
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Inntil noen tør konfrontere Kina på et vis som monner, ikke så får vi ikke gjort så veldig mye som faktisk har noe å si.

Så hva skal vi da med bedre klimamodeller?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563525 02/07/2019 07:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det er jo her prosjektet "The Earth Machine" skal prøve å gjøre en bedre jobb. Litt dumt å ha stengt ned norsk sokkel når Kina har 100-1000 ganget Norges totale utslipp innen da, og så viser det seg at det er feedback i systemet som demper CO2-forcingen adskillig kraftigere enn man simulerer nå.

Absolutt spennende å følge med på hva Earth Machine frembringer av ny eller forbedret kunnskap. Og så kan jo du sove trygt hvis de klarer å kvitte seg med din forhatte parametrisering ICON_LAUGH

Men jeg ser ikke helt at dette prosjektet skal ryste klimavitenskapen i sine grunnvoller og gjøre at vi må forkaste så og si alt vi vet og alt vi har bestemt oss for er fornuftig å gjøre nå. Jeg tror helt ærlig ikke at Earth Machine finner ut at vi bare kan fortsette å hente opp olje og forbrenne fossilt.

Nesten uansett hva fremtiden vil bringe er det fornuftig - også økonomisk - å omstille seg.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563536 02/07/2019 07:55
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
En god løsning er så uendelig mye mer komplisert enn bare å stoppe/redusere utslippene.

Enig, men ingen har sagt at å redusere eller stoppe utslippene er løsningen ene og alene. Den er et ledd i løsningen.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563537 02/07/2019 07:58
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg ser ingen paroler på klimastreiken som sier "Jeg trenger ikke noe særlig pensjon eller stell når jeg blir gammel, bare stopp forurensing. Bruk hodet. Vi har bare en klode"

Det lukter litt skremselspropaganda fra en som ikke liker skremselspropaganda.

Jeg tror de aller fleste som vokser opp ikke kommer til å kreve å eie to biler, to hytter, et stort hus fordi barnabarna kommer én gang i året, samt utenlandsreiser annenhver måneder, slik som det virker dagens pensjonister forventer å ha og som det forventes at jeg skal sette barn til verden og jobbe mye lenger enn jeg gidder for å oppfylle.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563540 02/07/2019 08:05
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Da kan man ikke etterpå stå og si at man i vitenskapens navn har svaret på ting og kreve at svaret skal stå som en vitenskaplig sannhet/konsensus eller whatnot.

Da snakker vi om skråsikkerheten utad, ikke sant?

Innad i det vitenskapelige miljøet foregår det neppe slikt.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563541 02/07/2019 08:06
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Ærlig talt. Hva er greia med de infantile spørsmålene? Prøver du ikke å tenke selv? Er det en bit av utmattelsesstragien din? Du trenger _ikke_ late som du ikke skjønner at viten om klima er vanvittig nyttig. Så hva er meninga med det pisset du driver med her?

Jeg skjønner ikke argumentasjonen, din, så jeg prøver å forstå argumentasjonen din, som jeg ikke får til å henge sammen. Jeg later ikke som jeg ikke skjønner at viten om klima er nyttig. Igjen faller du for fristelsen til å leke tankeleser.

Her er en oppsummering av hva jeg får ut av det du skriver:
1. anonymous13 mener at klimamodellene ikke er gode nok - fordi de er laget som parametriserbare modeller. Dette til tross for at denne metodikken representerer den beste måte vi for tiden har å lage modeller på og vi har mange eksempler på at dette fungerer, inkludert tidlige kimamodeller.
2. anonymous13 mener at vi må vente til vi har bedre klimamodeller før vi gjør noe - uten at "bedre" konkretiseres eller kvantifiseres.
3. anonymous13 mener at det ikke er noe vi kan gjøre før Kina har redusert sine utslipp. (Disse er rundt 30% av klodens totale CO2-utslipp og mye av det er vestens ansvar siden vi bruker Kina som fabrikk)
4. anonymous13 kaller det piss når jeg spør om hva vi skal med de bedre klimamodellene som er en forutsetning for at vi gjør noe (pkt to) når vi likevel ikke kan gjøre noe (pkt 3)

Så hva er meninga med det pisset du driver med her?

Når det ikke er hode og hale på argumentene dine, er det sikkert fristende å kalle spørsmålene som belyser dette for piss - men det hjelper ikke argumentasjonen din.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563549 02/07/2019 08:33
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Da ser man at det er ikke snakk om kapitalistvirksomhet med hytter og en drøss med ferier. Det er smalhans og liten leilighet som gjelder dersom man ikke har spart opp en masse kapital mens man jobbet. Og dette er _med_ store oljeinntekter.

Nå har jeg ingen greie på dette, men det høres ut som om du snakker om minstepensjonister? De aller fleste sparer vel opp gjennom arbeidsgiver?

Og hvis det blir så trangt selv med store oljeinntekter, er ikke det en enda større grunn til å omstille oss og finne nye kilder til inntekt for å ha et minimum av menneskelig velferdsnivå - i hvert fall? Evt. finne nye økonomiske modeller/samfunnsmodeller/andre modeller?

Redigert av anonymous5; 02/07/2019 08:35.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563555 02/07/2019 08:43
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg sier at parametriseringen ofte gjennomføres uvitenskaplig og uten forsvarlig beskyttelse for cherry-picking.

Kan du vise til noe som underbygger dette, annet enn egne anekdoter? Jeg har et litt annet inntrykk, selv når vi ser bort fra at jeg er climate science fanboy.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563556 02/07/2019 08:44
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Om diskusjonen her hadde vært et band, så hadde du vært vuvuzelaen

Her vil jeg minne deg på at det er du som til standighet dikter opp en alternativ virkelighet og bruker den som argument i diskusjonen - og ikke jeg.

Hva du gjetter på at jeg tenker, tror og mener, er ikke interessant for andre enn deg selv og blir ikke på noe tidspunkt saklig argumentasjon uansett hvor mye du prøver.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563558 02/07/2019 08:45
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Feil. Jeg sier at parametriseringen ofte gjennomføres uvitenskaplig og uten forsvarlig beskyttelse for cherry-picking.

Hvor ofte?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563572 02/07/2019 09:36
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg mistenker hverken du eller han andre på klimadiskusjon-på-forum-task-force-lista hadde de minste intensjon om å lese den artikkelen jeg linket til?

Beklager, jeg har bare skummet gjennom den nye bordtennis-kampen din, så jeg fikk ikke med meg lenka.

Skal lese den.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563574 02/07/2019 09:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: pontiff
Kan du vise til noe som underbygger dette, annet enn egne anekdoter? Jeg har et litt annet inntrykk, selv når vi ser bort fra at jeg er climate science fanboy.

Jeg mistenker hverken du eller han andre på klimadiskusjon-på-forum-task-force-lista hadde de minste intensjon om å lese den artikkelen jeg linket til?

Kom du lenger enn introduksjonen (som du siterer fra) i den artikkelen du lenker til?

Hvis jeg også kan plukke noen kirsebær:

"the tuning process involves many scientific issues like the physical understanding of the phenomena to be modeled, algorithmic formulation of physical laws, mathematical basis of optimization, and the statistics of internal variability. In turn, the understanding of climate mechanisms can be inspired by the act of tuning that is based intrinsically on a large exploration of possible climates through sensitivity experiments. It allows us to identify and understand the role of the various modeled processes and feedbacks involved. Tuning may also help identify model structural errors, for instance, if the optimal value of a parameter falls outside the acceptable range or if different values of the same parameter are optimal for different situations. In this sense, tuning is a form of uncertainty analysis."

any occasion where a team had to struggle with a parameter value or push it to its limits to solve a particular model deficiency should be emphasized. This information may well be scientifically valuable as a record of the uncertainty of a model formulation.

"Tuning will probably induce some compensation of shortcomings or errors in the model parameterizations or configuration. However, this error compensation is probably unavoidable and desirable for current models, because of the importance of the energetic tuning for a reasonable simulation of most aspects of the climate system." (min uthevelse)

Alt i alt leser jeg den saken som en oppfordring til å være mer åpen om tuingen og en advarsel om å ikke "over-tune", men at det ikke er noe gærnt i tuningen i seg selv, eller hvordan det foregår i dag.

Jeg tok med også tid til å skumme gjennom noen av artiklene som siterer denne artikkelen (anbefales!), og de aller fleste virker å støtte konklusjonen om at tuningen alltid kan forbedres, men pr. i dag foregår finfint.

Redigert av anonymous5; 02/07/2019 09:56.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563576 02/07/2019 09:54
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Jeg skummet gjennom den da du postet den, så gjetningen din er feil. Igjen.

Er det slik at dette ene synspunktet fra en håndfull mennesker er hele grunnlaget ditt for å hevde at klimamodellene ikke er nøyaktige nok?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563580 02/07/2019 10:11
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Den handler ikke om nøyaktighet. Så prøv igjen.

Korrekt. Men DU bruker den som argumentasjon for at klimamodellene ikke er nøyaktige nok.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563584 02/07/2019 10:17
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Du har tydelig ikke forstått innholdet i artikkelen heller.

Det har jeg. Den underbygger argumentet at man må gi dem som studerer resultatene av klimamodellering mer innsikt i tuning-prosessen slik at svakheter ved modellene blir klarere og dermed kan forbedres.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563586 02/07/2019 10:19
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Korrekt. Men DU bruker den som argumentasjon for at klimamodellene ikke er nøyaktige nok.

Hvor har jeg sagt det?

Her.

Ja, men da kan du ikke samtidig hevde vitenskaplig konsensus som et kvaltetsstempel for klimamodellenes tilstrekkelighet.

Jeg anbefaler deg å lese denne lettleste artikkelen om klimamodellene og parametrisering. Det foregår på nøyaktig samme måte som man gjør det i mindre skala kausal- og empirisk modellering (som derimot har adskillig bedre prediksjonskraft).
(https://journals.ametsoc.org/doi/full/10.1175/BAMS-D-15-00135.1)

...

Den som har sett hvordan en pølser bli laget :-)

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563593 02/07/2019 10:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det er snakk om at med uvitenskapelig parametertuning (som paper'et foreslår tiltak for å fikse på), så forsvinner argumentet om det klimamodellene sier er vitenskap og setter man spørsmålstegn til klimamodeller og modellbruk, så er man vitenskapsfornekter.

Artikkelen sier ingenting (såvidt jeg klarte å lese) om at tuningen slik det foregår i dag er uvitenskapelig. Klart det kan gjøres på feil måte. Masse i vitenskapen blir uvitenskapelig om det ikke gjøres riktig.

Konklusjonen er derfor din, og ikke artikkelens eller noen av de artiklene som siterer den. Det blir helt bak mål å ta en artikkel og presentere den som grunnlag for en konklusjon man selv har kommet fram til.

Redigert av anonymous5; 02/07/2019 10:33.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563594 02/07/2019 10:36
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Kanskje jeg misforstår noe. Hva ER i såfall argumentet som underbygger påstanden din om at klimamodellene ikke er nøyaktige nok?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563598 02/07/2019 11:07
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Så hva tolker du ut av
"In fact, the tuning strategy was not even part of the required documentation of the CMIP phase 5 (CMIP5) simulations. In the best cases, the description of the tuning strategy was available in the reference publications of the modeling groups (Mauritsen et al. 2012; Golaz et al. 2013; Hourdin et al. 2013a,b; Schmidt et al. 2014). Why such a lack of transparency? This may be because tuning is often seen as an unavoidable but dirty part of climate modeling, more engineering than science, an act of tinkering that does not merit recording in the scientific literature. "

Den handler om at det må gis bedre innsyn i hvordan modellene er tunet slik at dette kan fanges opp i peer review. Det betyr ikke at tuningen er dårlig slik at den forringer vitenskapen som den bygger på. Det betyr bare at den må være mer åpen for kvalitetssikring siden den er en viktig forutsetning.

Du kan ikke bruke dette som argument for "cherry picking" på noen som helst måte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563623 02/07/2019 12:26
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Så hva tolker du ut av
"In fact, the tuning strategy was not even part of the required documentation of the CMIP phase 5 (CMIP5) simulations. In the best cases, the description of the tuning strategy was available in the reference publications of the modeling groups (Mauritsen et al. 2012; Golaz et al. 2013; Hourdin et al. 2013a,b; Schmidt et al. 2014). Why such a lack of transparency? This may be because tuning is often seen as an unavoidable but dirty part of climate modeling, more engineering than science, an act of tinkering that does not merit recording in the scientific literature. "

At noen grupper har vært litt åpne om tuningen sin, mens andre ikke har vært det. Forfatteren lurer på om mangelen på transparens kan være fordi tuning sees på som uvitenskapelig i noen miljøer.

Artikkelen går så videre og argumenterer for at tuningen ikke er uvitenskapelig, men at de som gjør dette må være mer åpne om det, og at selve tuningen også kan forbedres, men at den pr. i dag ikke er dårlig.

Her må du nesten forklare hva du mener. Mener du det er noe i den artikkelen som ikke peer-reviewen ikke har fanget opp? Er det noen spesifikk feil der du ser? Er det noen av referansematerialet som er feil/trukket?

Det jeg mente var at det er DIN konklusjon at tuningen er uvitenskapelig og trekker i tvil klimamodellens validitet - ikke artikkelens konklusjon. Den konkluderer noe annet enn deg, og derfor mener jeg DU ikke kan bruke den til å underbygge påstanden din.

Som en apropos kan jeg jo nevne at kvantefysikkens suksess er mye tuftet på en slags parametrisering (renormalisering), og at minst to Nobelpriser (Feynmann og Veltmann/'t Hooft) er delt ut for dette arbeidet.

Redigert av anonymous5; 02/07/2019 12:30.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563641 02/07/2019 13:15
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Det er eksperimentet/forsøket selv som skal beskytte seg mot cherry picking. Det er helt vanlig vitenskaplig praksis og helt nødvendig for å bli tatt som "strong science"

Ja - men du påstår at man driver cherry picking. Det er noe helt annet enn at man kunne gjort det uten å bli oppdaget.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563662 02/07/2019 14:47
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Noen? IPCC sier selv:

"With very few exceptions (Mauritsen et al., 2012; Hourdin et al., 2013) modelling centres do not routinely describe in detail how they
tune their models. Therefore the complete list of observational constraints toward which a particular model is tuned is generally not available"

Sant nok. Men, som artikkelen din påpeker, dette har ikke hatt praktisk betydning for troverdigheten til klimamodellene.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563663 02/07/2019 14:50
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Det er ikke parametrisering som er problemet her.

Jeg har inntrykk av at du betviler troverdigheten til klimamodellene blant annet fordi de driver med parametrisering og nærmere bestemt tuning.

Da synes jeg det var greit å påpeke at en av vitenskapens største suksesser driver med noe tilsvarende, uten at det problematiseres i like stor grad (i hvert fall ikke siden t Hooft beviste validiteten i fremgangsmåten).

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563732 03/07/2019 06:07
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Ja - men du påstår at man driver cherry picking. Det er noe helt annet enn at man kunne gjort det uten å bli oppdaget.

Igjen, det er helt vanlig å gi lavere tiltro til undersøkeler/eksperimenter som har ukjente inklusjons- og eksklusjonskrerier. Hvorfor mener du det skal være annerledes her?

Nå er det slik at du har påstått at man driver cherry picking i forbindelse med parametrisering av modellene.

Er dette noe du tror, eller er det noe du vet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563761 03/07/2019 07:11
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Er det virkelig såpass vanskelig å innrømme det åpenbare problemet?

Jeg har ingen problemer med å innrømme at det kan være potensielt problematisk. Det har jeg gjort flere ganger.

Det jeg ikke gjør er å overdrive problemet. Når miljøet selv ikke problematiserer det mer enn å etterspørre mer transparens ser jeg heller ingen grunn til å gjøre det.

Anonym5
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2563767 03/07/2019 07:31
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Hvor har jeg påstått det?

Beklager. Der husket jeg feil. Du gjorde ikke det.

Nå er jeg enig i at dette er er svakhet som bør rettes opp i, men det vitenskaplige miljøet ser ut til å se dette som et mindre problem enn du gjør.

Kan det være at de har fått med seg noe du har oversett?

- Robert Green Ingersoll
Side 9 av 13 1 2 7 8 9 10 11 12 13

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå