Flytende næring under lange løp
|
Flytende næring under lange løp
23/06/2019 15:30
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har veldig god erfaring med Herbalife (selv om jeg ikke er glad i Herbalife), Formula 1, Formula 3 + halvt vann og halvt eplejuice. Dette kan jeg leve på i hvert fall 6 timer.
Nå er jeg i Quito på løpetur, men jeg har ikke med Herbalife. På lange gåturer (under akklimatiseringen) har jeg med meg REAL turmat og en termos med varmt vann. Dette er ikke helt hensiktsmessig på løpetur. Så, nå er jeg på leting etter et godt alternativ til flytende næring.
Noen tips? De har gode butikker her i Quito, men jeg vet ikke helt utvalget.
|
|
|
Re: Flytende næring under lange løp
[Re: Negua]
24/06/2019 08:06
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Du er helt sikker på at du vil ha det flytende? Jeg har gjort meg erfaringen med at kun flytende over lang tid også lett blir kvalmende, særlig om det er søtt. Jeg har selv løpt lange løp med innslag av Snickers eller lignende i kombinasjon med flytende karbohydrater - lett å pakke med også.
Redigert av eOpseth; 24/06/2019 08:06.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
24/06/2019 08:32
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville også unngått drikker med mye protein, det kan godt være noen få gram pr 100g, noe mer enn det har ingen hensikt. ETTER trening ja, men ikke under. Mye protein i drikka innebærer at det bremser opptaket av bl.a karbo, og det vil man ikke. Kan også føre til en del uønsket flautlens 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
24/06/2019 09:46
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Jeg ville også unngått drikker med mye protein, det kan godt være noen få gram pr 100g, noe mer enn det har ingen hensikt. ETTER trening ja, men ikke under. Mye protein i drikka innebærer at det bremser opptaket av bl.a karbo, og det vil man ikke. Kan også føre til en del uønsket flautlens Vi snakker vel her om lange løp. Da er det studier som viser at utøverene ble mer utholdende( ble senere slitne) og at restitusjonen gikk raskere. Blandingsforholdet karb/prot. kan godt være 3-4:1. Få inn litt protein på langvarig fysisk aktivitet og særlig om det skal gjentas over flere dager, er nok ikke så dumt.
iq
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
24/06/2019 10:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville også unngått drikker med mye protein, det kan godt være noen få gram pr 100g, noe mer enn det har ingen hensikt. ETTER trening ja, men ikke under. Mye protein i drikka innebærer at det bremser opptaket av bl.a karbo, og det vil man ikke. Kan også føre til en del uønsket flautlens Vi snakker vel her om lange løp. Da er det studier som viser at utøverene ble mer utholdende( ble senere slitne) og at restitusjonen gikk raskere. Blandingsforholdet karb/prot. kan godt være 3-4:1. Få inn litt protein på langvarig fysisk aktivitet og særlig om det skal gjentas over flere dager, er nok ikke så dumt. Ja, vi snakker lange konkurranser eller økter. Skal se om jeg finner igjen forskninga jeg snakker om, kan ikke du gjøre det samme? Mener nemlig å huske at 20-25g protein pr 100g er alt for meget, eller mer enn nødvendig for å si det på en annen måte.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: eOpseth]
24/06/2019 13:13
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Du er helt sikker på at du vil ha det flytende? Jeg har gjort meg erfaringen med at kun flytende over lang tid også lett blir kvalmende, særlig om det er søtt. Jeg har selv løpt lange løp med innslag av Snickers eller lignende i kombinasjon med flytende karbohydrater - lett å pakke med også. Jepp, jeg fikser ikke fast føde når pulsen er høy. Blir for tungt å tygge. Derfor jeg gikk over til flytende. Jeg var på en lengre løpetur i fjellene i går. Her i høyden skal jeg unngå høy puls. Her gikk det fint å tygge Snickers siden jeg var rolig. Men måtte likevel svelge ned med vann eller Gatorade. Skal teste ut fast og flytende i kombinasjon på lengre løpeturer i normal høyde når jeg kommer meg hjem.
|
|
|
[Re: Hoaas]
24/06/2019 13:20
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg ville også unngått drikker med mye protein, det kan godt være noen få gram pr 100g, noe mer enn det har ingen hensikt. ETTER trening ja, men ikke under. Mye protein i drikka innebærer at det bremser opptaket av bl.a karbo, og det vil man ikke. Kan også føre til en del uønsket flautlens Vi snakker vel her om lange løp. Da er det studier som viser at utøverene ble mer utholdende( ble senere slitne) og at restitusjonen gikk raskere. Blandingsforholdet karb/prot. kan godt være 3-4:1. Få inn litt protein på langvarig fysisk aktivitet og særlig om det skal gjentas over flere dager, er nok ikke så dumt. Ja, vi snakker lange konkurranser eller økter. Skal se om jeg finner igjen forskninga jeg snakker om, kan ikke du gjøre det samme? Mener nemlig å huske at 20-25g protein pr 100g er alt for meget, eller mer enn nødvendig for å si det på en annen måte. Har hatt litt om metabolisme, og protein reduserer absorpsjon av karbohydrater. Dette er bra for diabetikere, men det er også bra for e stødigere blodsukker. En jevn distribusjon av karbohydrater. Men som du skriver, så vil for mye protein hemme det i større grad. Jeg kjenner ikke til dette i detalj, men dere er inn på noe her. Skal selv undersøke.
|
|
|
24/06/2019 13:36
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Herbalife prolong og herbalife cr7 funker mye bedre en formula shakene. Formula shake før utfoldelsen og Prolong og cr7 underveis
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: thomassen]
24/06/2019 14:55
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Herbalife prolong og herbalife cr7 funker mye bedre en formula shakene. Formula shake før utfoldelsen og Prolong og cr7 underveis Ah, jeg mente selvsagt Herbalife Prolong og Formula 1, ikke formula 3. Cr7 har jeg ikke kjennskap til. Finnes det noe alternativ til prolong og formula 1?
|
|
|
25/06/2019 00:55
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ser ut til å bli helt vanlig sportsdrikk og Snickers. Finner ikke noe annet her i Quito.
|
|
|
26/06/2019 10:10
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
For meg har Nutridrink og lignende måltidserstattere du får på apotek funket bra. Du får de både juice og melkebasert ferdig på 2dl flasker. Bruker det på Trondheim - Oslo. Tar noen barer og da så det blir litt fast føde og. Ett tips er å kjøpe i Sverige om man er på harrytur. Nesten halv pris på de der.
|
|
|
26/06/2019 10:15
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Prolongen er viktig å blande riktig og følge anvisningen. Det står anbefalt et antall skjeer pr 500ml og dette kan ikke brukes pr 750ml. Det er også anbefalt hvor mye du bør drikke av dette underveis. Jeg har prøvd dette med sukkse i flere ritt og lange løp. Favoritten min er Lysebotn-Bryne (aarbakkerittet) med ca en times tid i bakke og vanskelig for å ta til seg næring.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
26/06/2019 19:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Personlig synes jeg også Prologen er overlegen det jeg har prøvd på lange ritt. Lengste jeg har syklet kun på den er Leadville 100.
Ellers synes jeg også Maurten sinne funker bra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/06/2019 04:13
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Prolongen er viktig å blande riktig og følge anvisningen. Det står anbefalt et antall skjeer pr 500ml og dette kan ikke brukes pr 750ml Dette må du forklare nærmere hvorfor er så viktig? Det er vel ikke slik at du tilfeldigvis også er «distributør» av Herbalife? Prolong fra Herbalife inneholder ikke noe annet mystisk enn maltodekstrin (som finnes i nær sagt alle sportsdrikker) og litt myseprotein. Det er slett ikke noe magisk ved dette produktet som gir deg bedre kondis eller utholdenhet. Det kan også være på sin plass å minne om at Herbalife er et pyramideselskap, eller «MLM» som de kamuflerer seg bak.
|
|
|
[Re: Asterix]
27/06/2019 07:54
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Prolongen er viktig å blande riktig og følge anvisningen. Det står anbefalt et antall skjeer pr 500ml og dette kan ikke brukes pr 750ml Dette må du forklare nærmere hvorfor er så viktig? Det er vel ikke slik at du tilfeldigvis også er «distributør» av Herbalife? Har vært distributør før, er ikke lenger nå. Kjøper og bruker produktene selv, jobber ikke med å selge videre. Jeg var veldig tidlig ute og prøvde prolongen da den kom til Norge. Blandingsforholdet til prolong sier 4 strøkne skjeer til 500ml vann. Det betyr 6 strøkne skjeer til 750ml vann. Prolongen bør ikke blades for svak. For annen smak og litt ekstra energitrykk i blandingen, kan man tilsette en tablett med liftoff med appelsinsmak evt lime smak.
|
|
|
28/06/2019 14:27
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Prolongen er viktig å blande riktig og følge anvisningen. Det står anbefalt et antall skjeer pr 500ml og dette kan ikke brukes pr 750ml Dette må du forklare nærmere hvorfor er så viktig? Det er vel ikke slik at du tilfeldigvis også er «distributør» av Herbalife? Har vært distributør før, er ikke lenger nå. Kjøper og bruker produktene selv, jobber ikke med å selge videre. Jeg var veldig tidlig ute og prøvde prolongen da den kom til Norge. Blandingsforholdet til prolong sier 4 strøkne skjeer til 500ml vann. Det betyr 6 strøkne skjeer til 750ml vann. Prolongen bør ikke blades for svak. For annen smak og litt ekstra energitrykk i blandingen, kan man tilsette en tablett med liftoff med appelsinsmak evt lime smak. Jeg blander 4 skjeer Prolong, 1 skje Formula 1 i 325 ml vann og 325 ml eplejuice. Det er det som har holdt meg gående på alle ritt.
|
|
|
[Re: olechr]
28/06/2019 14:28
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
. Ellers synes jeg også Maurten sinne funker bra.
Denne har jeg vurdert, men den er jo veldig dyr!
|
|
|
[Re: Tronda]
28/06/2019 15:04
|
Negua
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
For meg har Nutridrink og lignende måltidserstattere du får på apotek funket bra. Du får de både juice og melkebasert ferdig på 2dl flasker. Bruker det på Trondheim - Oslo. Tar noen barer og da så det blir litt fast føde og. Ett tips er å kjøpe i Sverige om man er på harrytur. Nesten halv pris på de der. Sikkert ikke dum denne, men den er dog annerledes enn andre energidrikker. Nå vet jeg ikke hvor mye karbohydrater Prolong gir, men Maurten gir f.eks 80g per time. Nutridrink gir "bare" 18g. Men det er jo en måltidserstatter, ikke energidrikk som Maurten og Prolong. Hva er egentlig effekten av Nutridrink vs Maruten/Prolong/andre energidrikker?
|
|
|
21/09/2019 19:09
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Ser at Beta Fuel the shit på youtuben. Det er en sportsdrikk som blir ganske heftig. Hank Sport hadde det innom, og jeg prøvde meg.
Det blei nesten 0.5l med gel i flaska. Funker som faen.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
23/10/2019 17:18
|
storbonde_Lau
Entusiast
|
Entusiast
Har ikkje lest alle postane her, men tenkte det kunne nemnast. Det vart publisert en studie nylig(såg den enten på pinkbike eller vitalmtb) at potet og gel var like effektiv under trening. Kult? Skal sjekke om eg finn linken.
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
23/10/2019 17:19
|
storbonde_Lau
Entusiast
|
Entusiast
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
24/10/2019 17:30
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
The "proof of concept" test did have one downside for those using the potato puree... Bloating. In the Science Daily article Burd says that those using potatoes had "significantly more gastrointestinal bloating, pain and flatulence than the other groups." This is definitely a major downside and apparently it is caused by the large volume of potatoes needed to match the glucose provided by energy gels. So it doesn't look like we will be seeing any pro riders swapping out their gels for puree anytime soon.
|
|
|
|
|