Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 13 1 2 3 4 5 6 7 12 13

Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562466 26/06/2019 10:49
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: anonymous

Den første Earth Day var på 70-tallet, og den handlet om klimaendringer, men den gnagen var det Global Cooling, ironisk nok.
287 vitenskapelige forskingsrapporter bekreftet Global Cooling.
Hadde det vært 1970 nå hadde GK standhaftig hakket kompromissløst på alle som tvilte på gjennomsnittlig 4 grader kaldere i 1990, og 11 grader kaldere i år 2000…. Bevis! Bevis! Kilder!

http://www.freedomworks.org/content/13-worst-predictions-made-earth-day-1970

Hvorfor ville jeg det når drivhuseffekten til CO2 ble kartlagt i siste halvdel av 1800-tallet, og bekymringen om global oppvarming hadde fått gått feste på 70-tallet.
https://www.newscientist.com/article/dn9912-timeline-climate-change/
Men du trekker som vanlig frem støyen fra enkeltpersoner - antakelig fordi de passer inn i historien din.

Hvis det var stor debatt i fagmiljøene om verden ville avkjøles eller varmes opp på 70-tallet, ville jeg ikke tatt stilling, men avventet en konklusjon.

Jeg er ikke meningsberettiget om dette. Det er ikke du heller.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562468 26/06/2019 10:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous

Den første Earth Day var på 70-tallet, og den handlet om klimaendringer, men den gnagen var det Global Cooling, ironisk nok.
287 vitenskapelige forskingsrapporter bekreftet Global Cooling.
Hadde det vært 1970 nå hadde GK standhaftig hakket kompromissløst på alle som tvilte på gjennomsnittlig 4 grader kaldere i 1990, og 11 grader kaldere i år 2000…. Bevis! Bevis! Kilder!

http://www.freedomworks.org/content/13-worst-predictions-made-earth-day-1970

Tvilsomt.

"By the year 2000, if present trends continue, we will be using up crude oil at such a rate… that there won't be any more crude oil. You'll drive up to the pump and say, ‘Fill 'er up, buddy,' and he'll say, ‘I am very sorry, there isn't any.'" — Ecologist Kenneth Watt
"[One] theory assumes that the earth's cloud cover will continue to thicken as more dust, fumes, and water vapor are belched into the atmosphere by industrial smokestacks and jet planes. Screened from the sun's heat, the planet will cool, the water vapor will fall and freeze, and a new Ice Age will be born." — Newsweek magazine
"The world has been chilling sharply for about twenty years. If present trends continue, the world will be about four degrees colder for the global mean temperature in 1990, but eleven degrees colder in the year 2000. This is about twice what it would take to put us into an ice age." — Kenneth Watt

https://www.wikidata.org/wiki/Q47812816

Ikke akkurat konsensus blant klimaspesialister altså. Men igjen viser du hvordan du bygger opp din egen manglende argumentasjonsrekke. (Som er vel en contradictio in terminis).

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: dagfink] #2562469 26/06/2019 10:51
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: dagfink
Sitat: GeirK
Er det rasjonelt å kalla seg sjølv rasjonell og andre irrasjonelle? Eller er det kanskje berre lettvint? (Eg utelukkar ikkje at lettvinte løysingar kan vera rasjonelle.)

Jeg styrer ofte unna følelser og instinkter og søker fakta og kunnskap før jeg tar avgjørelser - i langt større grad enn hva jeg oppfatter som vanlig. Det er rasjonelt i min bok.

Svarer du på spørsmålet? Reflekterer du over problematikken?

Ja - jeg svarer på spørsmålet. Dersom jeg anvender en rasjonell analyse for å avgjøre om jeg er mer rasjonell enn gjennomsnittet, er ståstedet per definisjon rasjonelt begrunnet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: Tange] #2562470 26/06/2019 10:54
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Tange

Det bør du ha for folk som ikke tenker tror og du har vært troende selv.

Men min tro var ikke et resultat av aktiv kunnskapsfornekting.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562471 26/06/2019 10:57
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: fredriks

Och endå har du trott på en påhittad fyr i över 40 år.

Ja. Det var ikke resultat av et valg. Den ene gangen jeg gjorde et valg på dette, valgte jeg det bort.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562474 26/06/2019 11:01
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Spørsmålet var ikkje om du er meir rasjonell enn gjennomsnittet. Eg foreslår at du gjer som du belærer andre. Les og tenk før du svarer.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: dagfink] #2562477 26/06/2019 11:11
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Spørsmålet var ikkje om du er meir rasjonell enn gjennomsnittet. Eg foreslår at du gjer som du belærer andre. Les og tenk før du svarer.

Aha. Nå skjønner jeg. Spørsmålet er om handlingen å kalle seg mer rasjonell enn gjennomsnittet, er en rasjonell handling - ikke om konklusjonen er rasjonell.

Det kommer an på settingen. Det er ytterst sjelden at jeg gjør det - og da bare i settinger hvor det er relevant for temaet som diskuteres. I denne debatten mener jeg at det er relevant. Jeg ville aldri finne på å bruke IQ eller rasjonelle evner som argumenter for hvorfor jeg har rett i en vaksine- eller klimadebatt.

Med forbehold om at jeg endelig har forstått spørsmålet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562479 26/06/2019 11:26
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Nettopp! Sweet. (Eg spør deg fordi eg iblant går i denne fella sjølv.)

Så til neste nivå av problematikken: Du er med på at det å kalla seg sjølv rasjonell kan skiljast frå det å vera rasjonell. Vidare seier du at svaret på spørsmålet avheng av setting, og eg tolkar deg dit at du da implisitt ser for deg «setting» som eit spekter av moglege diskusjonar med andre. Men la oss seia at settinga er den indre monologen – sjølvbildet ein kultiverer.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562481 26/06/2019 11:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu tycker jag att man kan kan idiotförklara rätt många som deltar i debatter på nettet. Många har ju uppenbart ingen peiling alls.

Men man ska också vara försöktig med att göra det för att det är lätt att få felaktigt intryk av folk.

Alla ser verden utifra sin världsbild
Alla ser verden ufifra sin situation
Ingen kan sätta sig in i alla andras situation
Alla har käpphester
Alla har problem att ta till sig information som går imot deras världsbild
Alla har problem att efter en lång diskussion erkänna att de haft fel
Ingen vet allt om ett ämne
osv

Sen varierar det självklart hur mycket en person fölger dessa universala psykologiska fenomenen men det är ingen som är imun trots att några få tror att de är det.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: Girona] #2562483 26/06/2019 11:31
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Girona
På samme måten som vi gjør oss opp meninger om alt mulig annet som vi ikke har komplett og uttømmende informasjon om.

OK - dette er en ting i livet jeg prøver å unngå.

La meg ta et eksempel fra mitt eget fagfelt og se hvilke meninger du gjør deg opp der:

To ingeniører presenterer hver sin løsning for å lage et touchpanel som hånterer common mode støy fra nettkabelen til en mikrobølgeovn.

Ingeniør A foreslår at vi bruker en løsning med en kapasitansavhengig relaksjonsoscillator
Ingeniør B foreslår at vi bruker en målekrets med ladningsoverføring og konvertering til spenning gjennom en integrator.

Du har kretsskjemaene til begge foran deg.

Hvordan går du frem for å gjøre deg opp en mening?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562485 26/06/2019 11:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det råder det helt klart delade meningar om med tanke på att jag vet att du har diskuterat din tro på detta forumet utan att du slutade tro efter det.

Det jag såg fra mitt ståsted var ett tydligt fall av kunnskapsfornekting.

Quote:

Ja. Det var ikke resultat av et valg. Den ene gangen jeg gjorde et valg på dette, valgte jeg det bort.

I så fall skulle du kanske tagit ett val tidigare når du kom i kontakt med rationella motargument på før eksempel det här forumet.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562486 26/06/2019 11:34
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Nu tycker jag att man kan kan idiotförklara rätt många som deltar i debatter på nettet. Många har ju uppenbart ingen peiling alls.

Men man ska också vara försöktig med att göra det för att det är lätt att få felaktigt intryk av folk.

Alla ser verden utifra sin världsbild
Alla ser verden ufifra sin situation
Ingen kan sätta sig in i alla andras situation
Alla har käpphester
Alla har problem att ta till sig information som går imot deras världsbild
Alla har problem att efter en lång diskussion erkänna att de haft fel
Ingen vet allt om ett ämne
osv

Sen varierar det självklart hur mycket en person fölger dessa universala psykologiska fenomenen men det är ingen som är imun trots att några få tror att de är det.

Nei - jeg er ikke immun mot noen av de der, men jeg jobber aktivt mot dem og synes at jeg lykkes ganske bra.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562487 26/06/2019 11:35
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Det kan godt hende. Husker du konkret hva det var.

I så fall skulle du kanske tagit ett val tidigare når du kom i kontakt med rationella motargument på før eksempel det här forumet.

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen motargumenter som jeg ikke hadde svar på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: dagfink] #2562489 26/06/2019 11:39
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Men la oss seia at settinga er den indre monologen – sjølvbildet ein kultiverer.

Jeg har et ønske om å kunne ta 100% rasjonelle valg hele tiden, men erkjenner at jeg ofte feiler - så mer enn å kultivere et selvbilde, prøver jeg å aktivt lete etter svakheter og forberdre disse.

Innspillene i denne debatten er svært hjelpsomme i så måte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562490 26/06/2019 11:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Det kan godt hende. Husker du konkret hva det var.

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen motargumenter som jeg ikke hadde svar på.

Och du kan inte ens tänka tanken på att du inte husker riktigt? att ditt svar var felaktigt från andras synsvinkel? Att din kognitiv dissonensen gjorde att du egentligen inte förstod andras argument och att dina svar framstod bättre än vad de var?

Quote:

Nei - jeg er ikke immun mot noen av de der, men jeg jobber aktivt mot dem og synes at jeg lykkes ganske bra.

Det kanske du gör men din religions historia tycker jag tyder på att du inte har så bra självinsikt om detta som du verkar tro.

Tycker det är rätt talande att du faktiskt verkar tro att du har klarat att vara religiös i över 40 år, diskutera din tro på nettet med diverse ateister och samtidigt tro på att du under alla dessa år alltid har klarat att basera din tro på rationalitet.

Jag skulle tro att alla i efterhand skulle förstå att de inte alltid har varit helt rationella med en sådan historia.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562491 26/06/2019 11:51
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Och du kan inte ens tänka tanken på att du inte husker riktigt? att ditt svar var felaktigt från andras synsvinkel? Att din kognitiv dissonensen gjorde att du egentligen inte förstod andras argument och att dina svar framstod bättre än vad de var?

Det kan godt hende, men da må jeg se på argumentene

Det kanske du gör men din religions historia tycker jag tyder på att du inte har så bra självinsikt om detta som du verkar tro.

Tycker det är rätt talande att du faktiskt verkar tro att du har klarat att vara religiös i över 40 år, diskutera din tro på nettet med diverse ateister och samtidigt tro på att du under alla dessa år alltid har klarat att basera din tro på rationalitet.

Jag skulle tro att alla i efterhand skulle förstå att de inte alltid har varit helt rationella med en sådan historia.

Jeg har ingen problemer med å forstå at resultatet av indoktrinering er at det legges lokk på rasjonaliteten til den som utsettes for det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562493 26/06/2019 11:55
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Fint. La oss ta tak i dette svaret du gav:
Quote:

Tre påstandar:
1) ei erkjenning av at du ikkje er immun (mot bias, feilslutningar, etc.)
2) at du aktivt jobbar mot dei
3) at (du synest at) du lykkest ganske godt

Er alle desse påstandane nødvendige eller produktive i eit «rasjonelt sjølvforbetringsprosjekt»? Kunne du ha klart deg like bra eller enda betre utan den siste?

No innbiller eg meg at du, som eg, har J som siste bokstav i Myers-Briggs-klassifikasjonen, og da vil ikkje «suspension of judgement» vera det som fell oss mest naturleg. Men kanskje er det rasjonelt ...

Redigert av dagfink; 26/06/2019 11:57.
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: dagfink] #2562495 26/06/2019 11:57
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Fint. La oss ta tak i dette svaret du gav:
Quote:

Tre påstandar:
1) ei erkjenning av at du ikkje er immun (mot bias, feilslutningar, etc.)
2) at du aktivt jobbar imot dei
3) at (du synest at) du lykkest ganske godt

Er alle desse påstandane nødvendige eller produktive i eit «rasjonelt sjølvforbetringsprosjekt»? Kunne du ha klart deg like bra eller enda betre utan den siste?

No innbiller eg meg at du, som eg, har J som siste bokstav i Myers-Briggs-klassifikasjonen, og da vil ikkje «suspension of judgement» vera det som fell oss lettast. Men kanskje er det rasjonelt ...

Det er lenge siden jeg tok M-B, så jeg husker faktisk ikke resultatet.

3) er viktig for meg fordi det meste jeg gjør i livet drives av behov for mestringsfølelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562500 26/06/2019 12:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag husker inte argumentet och gidder inte söka heller. Vad du menar med sista settningen förstår jag inte ens.

Att du ens vill ha denna diskussionen visar för mig att du har en alldeles för hög självbild av hur rationel du är. Jag har också sett många gånger tidigare att du också för eksempel sluter att svara folk utan att erkänna att du har haft fel når du antagligen upptäckte att du hade fel.

Du har varit del av en av de värsta indoktrineringen som vi har men verkar övertygad om att du har varit det på helt rationella grundlag och att alla argument som du har förkastat faktiskt inte var tillräkligt bra.

Men jag tror självklart inte att jag kommer klara att övertyga dig om något av det jag skriver. jag skriver bara för att andra lättare ska kunna se sanningen.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562504 26/06/2019 12:13
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Att du ens vill ha denna diskussionen visar för mig att du har en alldeles för hög självbild av hur rationel du är. Jag har också sett många gånger tidigare att du också för eksempel sluter att svara folk utan att erkänna att du har haft fel når du antagligen upptäckte att du hade fel.

Det skal jeg ikke nekte for, men kan ikke kommentere på det uten noen eksempler.

Du har varit del av en av de värsta indoktrineringen som vi har men verkar övertygad om att du har varit det på helt rationella grundlag och att alla argument som du har förkastat faktiskt inte var tillräkligt bra.

Det jeg mente med den setningen er at det kan godt hende at den overbevisningen kommer av indoktrineringen har ødelagt min evne til å tenke rasjonelt.

Men igjen - jeg må ha noen fakta å forholde meg til før jeg mener noe som helst om dette.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562510 26/06/2019 12:25
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Selvfølgelig :

"Extraordinary claims require extraordinary evidence."

ICON_TONGUE

Redigert av grigri; 26/06/2019 12:29.
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562511 26/06/2019 12:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nei, din tro var et resultat av peer pressure, peer review og indoktrinasjon, men vedlikeholdet av troen vil de fleste nok oppfatte som aktiv kunnskapsfornekting.

Som troende:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1013724

På gli?:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1864384

Taken by the dark force:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2400105

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562521 26/06/2019 13:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men igjen - jeg må ha noen fakta å forholde meg til før jeg mener noe som helst om dette.

Du har trott på en ikke eksisterande fyr i 40+ år plus år och du trenger att någon ska leta fram fakta som du kan analysera för att se om du kan ha fått tillgång till något argument eller kunskap som du under dessa 40+ åren rationellt sätt skulle ha förstått visade att denna låtsas figuren ikke ekisterar?

Om ingen hjälper dig så kommer du alltså fortsätta tro att du under 40+ år aldrig kom i kontakt med något sådant och att du trots att du trott på kanske världens största scam aldrig uppförde dig orationellt med tanke på fakta?

Hubris?

Alltså jag gidder ikke leka din lek angående fakta när alla utom du förstår att man inte kan vara troende under 40+ år utan att komma i kontakt med en otroligt massa gyldiga argument mot Gud.

På samma sätt som att man inte kan vara en seriös klimaskeptiker eller vaksin motstandera idag utan att komma i kontakt med en massa gyldiga argument mot den ståndpunkten.

Men antar att det här är en situation där du vet att du rationellt sätt har fel men att du inte vågar erkänna det.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: Tange] #2562522 26/06/2019 14:14
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Nei, din tro var et resultat av peer pressure, peer review og indoktrinasjon, men vedlikeholdet av troen vil de fleste nok oppfatte som aktiv kunnskapsfornekting.

Som troende:
https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1013724

Det var et interessant gjensyn med en annen utgave av seg selv.

Deler at argumentasjonen min er sviktende rasjonelt sett, men det er ingen som virkelig kjører på med skikkelige motargumenter. Og det er ganske representativt for hvordan livet mitt har vært. Jeg kunne alltid parere alle motstandere - jeg og en kompis fikk 6 i religion på videregående blant annet fordi vi kjørte en gjest fra HEF så til grader til veggs at hun nesten mistet fatningen.

De beste motargumentene ever kom jeg med selv. Det var da det begynte å rakne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562527 26/06/2019 14:34
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Du har trott på en ikke eksisterande fyr i 40+ år plus år och du trenger att någon ska leta fram fakta som du kan analysera för att se om du kan ha fått tillgång till något argument eller kunskap som du under dessa 40+ åren rationellt sätt skulle ha förstått visade att denna låtsas figuren ikke ekisterar?

Om ingen hjälper dig så kommer du alltså fortsätta tro att du under 40+ år aldrig kom i kontakt med något sådant och att du trots att du trott på kanske världens största scam aldrig uppförde dig orationellt med tanke på fakta?

Hubris?

Alltså jag gidder ikke leka din lek angående fakta när alla utom du förstår att man inte kan vara troende under 40+ år utan att komma i kontakt med en otroligt massa gyldiga argument mot Gud.

På samma sätt som att man inte kan vara en seriös klimaskeptiker eller vaksin motstandera idag utan att komma i kontakt med en massa gyldiga argument mot den ståndpunkten.

Men antar att det här är en situation där du vet att du rationellt sätt har fel men att du inte vågar erkänna det.

Jeg sier at det godt kan hende at jeg tar feil, men det er ikke riktig at jeg VET at jeg tar feil.

Jeg har blitt servert mange motargumenter gjennom tiden, men jeg kan ikke huske ett eneste hvor jeg ble svar skyldig. Jeg kunne alltid kontre disse.

Du gjør også en tabbe når du sammenligner vaksinemotstand og klimafornektelse med religion.

"Jeg tror Gud finnes" kan ikke motbevises.
"Nyvaksinerte sprer meslinger" kan motbevises.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562528 26/06/2019 14:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Og det er ganske representativt for hvordan livet mitt har vært. Jeg kunne alltid parere alle motstandere -

Ödmjuk är du iallafall inte. Undrar dock om alla är eniga med att du parerat allt motstand. Flink retorisk är du ofta men rätt ofta klarar du att komma i situationer där andra nog mest blir irriterade av att det du kommer med er mest retorikk.

Men det är klart. Om man har varit troende i 40+ år och tror att man aldrig har kommit i kontakt med rationella motbevis mot en påhittad fyr så är det ju lätt att tro att man också alltid har parerat alla motstandare.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562529 26/06/2019 14:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Whatever, jag trodde att alla som under lång tid har trott på något som har visat sig vara fel hade självinsikt nog att förstå att de inte varit helt rationella hela tiden. Men jag hade tydligen fel.

Men jag ser ingen poäng med att försöka övertyga dig om att du har fel.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562531 26/06/2019 15:10
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Vi diskuterer vel ikke om jeg var irrasjonell - det er hevet over en hver tvil. Vi diskuterer etter hva jeg forstår om jeg burde forstått det på et tidligere tidspunkt enn jeg gjorde.

Jeg husker ett argument fra TS-diskusjonene som festet seg, og det var da jeg mente at det ikke var mer far fetched å tro at Gud skapte singulariteten enn at den skapte seg selv, og da kom argumentet om at "Men da bare legger man på et lag til med samme argumentasjon fordi da må også Gud ha skapt seg selv og så er man like langt."

Den festet seg og var vel en av mange drypp over tid. Dette var en glidende prosess for meg.

Det beste argumentet er jo at "Men sett at noen stod bak Big Bang, så betyr jo ikke det at det var den guden som plutselig dukket opp i en bok i Midtøsten for 3500 år siden, 200000 år etter at han angivelig hadde skapt det første mennesket."

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562533 26/06/2019 15:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tycker att det bästa argumentet mot religion är att man blir födt in i den och att vilken religion det är frågan om varierar i tid och plats.

Jag förstår inte helt vad du menar med det första du skriver. Det jag skriver om är iallafall att du måste ha hört och sett en massa argument mot religionen som du då inte tog till deg men som du nu och en helt rationel person skulle förstått är bra argument mot det du trodde på.

En helt rationel person skulle förståt det men det finns en massa psykologiska mekanismer som gör att man inte tar till sig argument och information som går imot den egna världsbilden i många tillfällen.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562536 26/06/2019 15:55
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det er vel mulig å tru på noko som er feil på rasjonelt grunnlag?

Og det er vel mulig å tru på noko som er rett på irrasjonelt grunnlag?

Side 5 av 13 1 2 3 4 5 6 7 12 13

Moderator  support