Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562537 26/06/2019 16:19
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Religion er ikkje noko spesielt godt eksempel på irrasjonalitet. Det er heller ikkje gitt at religiøse jamt over er mindre rasjonelle enn ikkje-religiøse. Hypotesen om at religion primært er eit sett med tilbakeviste proto-vitskaplege hypotesar, er for lengst tilbakevist.

Redigert av dagfink; 26/06/2019 16:20.
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562538 26/06/2019 16:35
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Jeg har blitt servert mange motargumenter gjennom tiden, men jeg kan ikke huske ett eneste hvor jeg ble svar skyldig. Jeg kunne alltid kontre disse.

og her er du på ditt beste. Og for å sitere deg selv "Når folk ikke tåler saklig, verbal motbør, er det som regel et tegn på at de selv ikke har gode nok argumenter."

På dette tidspunktet i debatten, foreslår jeg at du tar de barnslige ad hominem-angrepene dine og stapper dem så langt opp i analåpningen som du fysisk klarer - ETTER at du har tatt ut hodet. Som tydeligvis sitter i veien.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: dagfink] #2562540 26/06/2019 16:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: dagfink
Religion er ikkje noko spesielt godt eksempel på irrasjonalitet. Det er heller ikkje gitt at religiøse jamt over er mindre rasjonelle enn ikkje-religiøse. Hypotesen om at religion primært er eit sett med tilbakeviste proto-vitskaplege hypotesar, er for lengst tilbakevist.

Det kan jag nog hålla med om men jag tycker inte det är så relevant här.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562551 26/06/2019 17:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Det var et interessant gjensyn med en annen utgave av seg selv.

<klipp>

De beste motargumentene ever kom jeg med selv. Det var da det begynte å rakne.

Som du brukte rimelig lang tid på, sett i lys av at du stortsett har gått grundig til verks å basere deg på empiri og fakta.

Det er forøvrig godt mulig at du bare lukket øyne for eksterne motargumneter og oppfattet det slik at du kunne kontre mens menigsmotstanderen bare ristet på huet og gikk videre.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: fredriks] #2562552 26/06/2019 17:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: fredriks

Det kan jag nog hålla med om men jag tycker inte det är så relevant här.

Nei, alt dette er jo irrelavant all den tid det handler om:

Sitat: Tange

Den konklusjonen er så ulogisk for meg at jeg virkelig må ha hjelp.

Jeg tror du kan bruke din erfaring som kristen her. Jeg kjenner ikke detaljene her men du har vært åpen nok om prosessen fra troende til ikke-troende til at jeg mener du har et hav av erfaring som du bør kunne høste av for å forstå det som driver i hvert fall en del av vaksinemotstandere.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562571 26/06/2019 19:17
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Girona
På samme måten som vi gjør oss opp meninger om alt mulig annet som vi ikke har komplett og uttømmende informasjon om.

OK - dette er en ting i livet jeg prøver å unngå.

La meg ta et eksempel fra mitt eget fagfelt og se hvilke meninger du gjør deg opp der:

To ingeniører presenterer hver sin løsning for å lage et touchpanel som hånterer common mode støy fra nettkabelen til en mikrobølgeovn.

Ingeniør A foreslår at vi bruker en løsning med en kapasitansavhengig relaksjonsoscillator
Ingeniør B foreslår at vi bruker en målekrets med ladningsoverføring og konvertering til spenning gjennom en integrator.

Du har kretsskjemaene til begge foran deg.

Hvordan går du frem for å gjøre deg opp en mening?
Jeg hadde bedt dem demonstrere i praksis hvilke resultater anvendelsen av de to ulike fremgangsmåtene gir, og hvilke de ikke vil gi. Og så hadde jeg bedt om empiriske, statistisk signifikante data på det samme.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562643 27/06/2019 07:16
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: anonymous
Symptomer (hypotetisk).
Personen produserer gjerne skriv i mengdevis, og fører ofte saken fra instans (forum) til instans(forum). Vedkommende er hellig overbevist om sin absolutte rett, og er ikke villig til kompromisser.

Er det deg selv du beskriver her?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: progres] #2562646 27/06/2019 07:21
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: progres

Jeg har blitt servert mange motargumenter gjennom tiden, men jeg kan ikke huske ett eneste hvor jeg ble svar skyldig. Jeg kunne alltid kontre disse.

og her er du på ditt beste. Og for å sitere deg selv "Når folk ikke tåler saklig, verbal motbør, er det som regel et tegn på at de selv ikke har gode nok argumenter."

På dette tidspunktet i debatten, foreslår jeg at du tar de barnslige ad hominem-angrepene dine og stapper dem så langt opp i analåpningen som du fysisk klarer - ETTER at du har tatt ut hodet. Som tydeligvis sitter i veien.

Det siste der er ikke usaklig. Det var relevant til hvordan vedkommende diskuterte. Jeg brukte noen velkjente og litt stygge metaforer som provoserte enkelte, men usaklig var det ikke.

Ser du en selvmotsigelse her? Kan du peke på den?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: Girona] #2562647 27/06/2019 07:27
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
På samme måten som vi gjør oss opp meninger om alt mulig annet som vi ikke har komplett og uttømmende informasjon om.

OK - dette er en ting i livet jeg prøver å unngå.

La meg ta et eksempel fra mitt eget fagfelt og se hvilke meninger du gjør deg opp der:

To ingeniører presenterer hver sin løsning for å lage et touchpanel som hånterer common mode støy fra nettkabelen til en mikrobølgeovn.

Ingeniør A foreslår at vi bruker en løsning med en kapasitansavhengig relaksjonsoscillator
Ingeniør B foreslår at vi bruker en målekrets med ladningsoverføring og konvertering til spenning gjennom en integrator.

Du har kretsskjemaene til begge foran deg.

Hvordan går du frem for å gjøre deg opp en mening?
Jeg hadde bedt dem demonstrere i praksis hvilke resultater anvendelsen av de to ulike fremgangsmåtene gir, og hvilke de ikke vil gi. Og så hadde jeg bedt om empiriske, statistisk signifikante data på det samme.

Og hvis begge legger frem data på at deres løsning er best (hvilket ikke er tilfelle), hvordan går du frem for å avgjøre hvem av dem som snakker sant?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: Tange] #2562649 27/06/2019 07:32
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Tange

Som du brukte rimelig lang tid på, sett i lys av at du stortsett har gått grundig til verks å basere deg på empiri og fakta.

Det er forøvrig godt mulig at du bare lukket øyne for eksterne motargumneter og oppfattet det slik at du kunne kontre mens menigsmotstanderen bare ristet på huet og gikk videre.

Det kan hende, men jeg ble aldri presentert for fakta som motbeviste Gud - og som jeg måtte se bort fra for å fortsette å tro.

Vaksinemotstandere blir hele tiden presentert for fakta som motbeviser det de sier.

Eksempel
"Jeg er motstander av vaksiner fordi de inneholder formaldehyd, som er giftig"
"Kroppen din produserer formaldehyd. Du har til en hver tid ca 50g egenprodusert formaldehyd i blodet ditt"
"Ikke min kropp - ikke tale om"
"I såfall fungerer ikke stoffskiftet ditt"
"Men hva med celler for aborterte fostre"
"Vi tar det når vi er ferdig med formaldehyd. Er vi enig om at kroppen din produserer formaldehyd og at dette er et stoff den er svært vant med å håndtere"

<crickets>
"Hallo?"

Jeg var aldri på det planet - ikke i nærheten en gang.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562652 27/06/2019 07:37
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: anonymous13

Og hvis begge legger frem data på at deres løsning er best (hvilket ikke er tilfelle), hvordan går du frem for å avgjøre hvem av dem som snakker sant?

Hypotese. forsøksdesign , så eksperiment, så konklusjon?

Så når to påståtte fagpersoner i et fag man selv ikke kan noe om, begge forfekter to motsatte ståsteder, så må man gjøre egne studier for å avgjøre hvem av dem som snakker sant? Det vanskelig å forholde seg til kunnskapsformidling hvis man skal gjøre egne studier for å kvalitetssikre alt som kom ens vei.

Hvordan ser eksperimentet ut som du ville gjort i mitt eksempel?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: grigri] #2562653 27/06/2019 07:39
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: grigri
Selvfølgelig :

"Extraordinary claims require extraordinary evidence."

ICON_TONGUE

Er det en selvmotsigelse her et sted som jeg bør være klar over?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562665 27/06/2019 08:28
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Hvordan ser eksperimentet ut som du ville gjort i mitt eksempel?

Det kommer jo helt an på hva forsøket skal avdekke. Det kan være en drøss med faktorer som avgjør. Og det bare i teknologivalg. Altså lenge før man ser på faktorer som levetid, servicekost, recall risiko, assemblykost, oppfylling av standarder/kravklasser osv.

Så du må nesten si hva som er kriteriene for at noe er best.

Du skal kun se på evnen til å fungere feilfritt under påtrykk av common mode-støy ihht til gjeldende krav for hvitevarer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562670 27/06/2019 08:43
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Men mener du at disse helt spinnville utsagnene skal få stå uimotsagt?

Om man ikke har noe bedre enn sarkasme eller uoppriktig/påtatt skinn av vitebegjær, så er det ikke sikkert det tjener målet. (Hvis jeg har rett i at målet er å få flere til å vaksinere seg og sine).

Det virker ikke produktivt å basere seg på nedsettende karakteristikker, forsøke å banke inn fakta der fakta ikke har plass, underslå eller underkommunisere usikkerhet og feil og antakelser osv.

Da ender man bare opp med å sementere konstruerte fronter og gjøre det ennå vanskeligere å nå fram.

Spørsmålet om vaksine er så uendelig mye mer sammensatt enn bare immunologi.

Du svarte ikke på spørsmålet.

Mener du at man bør la disse utsagnene stå uimotsagt?

Prøver denne igjen. Mener du at disse utsagnene skal stå uimotsaft?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562675 27/06/2019 08:46
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Du skal kun se på evnen til å fungere feilfritt under påtrykk av common mode-støy ihht til gjeldende krav for hvitevarer.

Det er jo uansett tosidig. Den ene biten er den rent vitenskaplige/teknologiske/måleprinsipp siden av problemstillingen. Den andre siden er de rent engineeringmessige løsningene som blir valgt. Og stort sett er de to sidene ikke uavhengige.

Du kunne like gjerne ha bedt noen si hvilket terrengsykkeldesign som raskest basert på to forskjellige hjulopphengsteknologier. Ett kan være best rent mekanikkfaglig, men et annet kan være best når prinsippene skal håndteres engineeringmessig.

Her er det slik at dersom man ikke tolererer common mode-støy ihht til kravene, må løsningen forkastes.

Spørsmålet er uansett til Girona, som for meg ser ut til å høre på dem som har argumenter som appellerer mest til ham og ikke de med størst faglig tyngde.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562678 27/06/2019 08:53
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Jeg aksepterer at det står en masse som ikke korrekt på internett. Og jeg aksepterer at folk gidder korrigere. Var det svar godt nok?

Ja. Takk

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562682 27/06/2019 08:56
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Men mener du at disse helt spinnville utsagnene skal få stå uimotsagt?

Om man ikke har noe bedre enn sarkasme eller uoppriktig/påtatt skinn av vitebegjær, så er det ikke sikkert det tjener målet. (Hvis jeg har rett i at målet er å få flere til å vaksinere seg og sine).

Det virker ikke produktivt å basere seg på nedsettende karakteristikker, forsøke å banke inn fakta der fakta ikke har plass, underslå eller underkommunisere usikkerhet og feil og antakelser osv.

Da ender man bare opp med å sementere konstruerte fronter og gjøre det ennå vanskeligere å nå fram.

Spørsmålet om vaksine er så uendelig mye mer sammensatt enn bare immunologi.

Du svarte ikke på spørsmålet.

Mener du at man bør la disse utsagnene stå uimotsagt?

Ser du ikkje at det svaret anonymous13 har gitt deg, er mykje betre enn «ja», «nei» eller «tja»? Om nokon gir deg eit svar som er annleis enn du forventar, vil det ofte vera fordi premissa du prøver å prakka på dei, er teite.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: dagfink] #2562685 27/06/2019 09:01
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: dagfink

Ser du ikkje at det svaret anonymous13 har gitt deg, er mykje betre enn «ja», «nei» eller «tja»? Om nokon gir deg eit svar som er annleis enn du forventar, vil det ofte vera fordi premissa du prøver å prakka på dei, er teite.

Og det er helt OK - så lenge de svarer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: ] #2562707 27/06/2019 10:46
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Symptomer (hypotetisk).
Personen produserer gjerne skriv i mengdevis, og fører ofte saken fra instans (forum) til instans(forum). Vedkommende er hellig overbevist om sin absolutte rett, og er ikke villig til kompromisser.

Egentlig ikke, bare en litt småredigert/nedskalert beskrivelse av symtomer, med utgangspunkt i lidelsen kverulantparanoia:
https://sml.snl.no/kverulantparanoia

Da vil jeg minne deg på at det var DU som tok initiativet til å ta opp igjen diskusjonen oss imellom i denne tråden og ikke jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562709 27/06/2019 10:54
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Symptomer (hypotetisk).

Egentlig ikke

Da vil jeg minne deg på at det var DU som tok initiativet til å ta opp igjen diskusjonen oss imellom i denne tråden og ikke jeg.

Der ble liksom poenget understreket ja.

God sommer ICON_SMILE

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: grigri] #2562728 27/06/2019 11:22
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G

Der ble liksom poenget understreket ja.

God sommer ICON_SMILE

Hvis du virkelig skal gi konstruktiv kritikk, så husk at denne ikke avstedkommer noen resultater før den er akseptert og forstått av mottaker og da må du supplere med litt mer informasjon.

Hvis hensikten bare var å gi deg selv et liten dopaminskudd, så funker det sikkert greit.

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562739 27/06/2019 12:12
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det gidder jeg ikke å bruke energi på.
Mange har prøvd uten å lykkes i særlig grad har jeg observert.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562740 27/06/2019 12:12
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Har du kilde på dette?

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: Stupfull] #2562742 27/06/2019 12:16
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Sitat: Stupfull
Har du kilde på dette?

På hva da?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: grigri] #2562743 27/06/2019 12:16
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Det gidder jeg ikke å bruke energi på.
Mange har prøvd uten å lykkes i særlig grad har jeg observert.

Så hva ønsket du da å oppnå med kommentaren din?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562745 27/06/2019 12:29
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Det er en enkel setning. Trenger ikke å forklares. Ikke er det sneket inn noe mellom linjene heller. Prøv litt til.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562746 27/06/2019 12:34
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Mange er kverulanter i større eller mindre grad, og havner ein stadig i diskusjonar er det fordi det er 2 slike.

Det å bli beskyldt for å vere kverulant er uansett catch 22 tilfelle...

Å flagge kverulantkortet er sånn Hitling pluss.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: grigri] #2562748 27/06/2019 12:37
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Det er en enkel setning. Trenger ikke å forklares. Ikke er det sneket inn noe mellom linjene heller. Prøv litt til.

Om den behøver forklaring er det faktisk mottaker som avgjør og ikke avsender.

Her utviser du en merkelig og uforståelig oppførsel som jeg ser hos en del andre mennesker. Når jeg kommuniserer et budskap, er hovedmålet mitt at det skal forstås hos motparten, og dersom jeg ikke oppnår det i første omgang, gjør jeg den innsatsen som skal til ved å forklare og elaborere. Men en del av de jeg omgis, har tydelig ikke denne hensikten. De er fornøyd med å kommunisere et budskap som IKKE er forstått hos mottaker. Da skjønner ikke jeg hva vitsen var med å kommunisere budskapet i utgangspunktet.

Derfor spør jeg igjen: Hva ønsket du å oppnå med å skrive den setningen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562750 27/06/2019 12:50
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Kommunikasjon krev ein innsats både på avsendar- og mottakarsida. Noko av det som gjer at mange reagerer negativt på diskusjonsforma di, er at krava du stiller til andre, er grovt asymmetriske i høve til innsatsen du sjølv legg ned for å forstå. Og om du no ber om eksempel som kan kasta lys over denne påstanden, vil eg seia at nettopp det ville vera illustrerande for poenget.

Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt! [Re: GeirK] #2562751 27/06/2019 12:56
G
grigri Offline
Entusiast
Entusiast
G
Ok, vi prøver.
El Syklo hadde ei lenke oppi her. Åpne den og les. Deretter leser du din egen reaksjon på denne. Så kan du lese min kommentar sett i sammenheng med din reaksjon.
Dersom du ikke får med deg sammenhengen (eller humoren) kan du jo få noen i din nærhet til å lese sammen med deg.

Og god sommer som det stod til slutt betyr nå god sommer da. Ok?

dagfink oppsummerer som vanlig bedre enn de fleste, men her har du mitt forsøk også.

Redigert av grigri; 27/06/2019 12:59.
Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå