|
|
Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!
|
Re: Og der var jeg blokkert av Klimarealistene, gitt!
[Re: GeirK]
26/06/2019 08:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är inte så väldigt lätt att byta livsyn och att du för eksempel tog till dig alla argument mot religion på en gång var iallafall inte det jag såg i de diskussionerna där religion kom upp.
Jeg husker ikke hva argumentene var. Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen jeg ikke hadde gode motargumenter mot. De beste motargumentene kom jeg etter hvert på selv. De hadde ingen presentert for meg. Och du kan inte ens tänka tanken att bilden du husker kan bero på att du var i en bubbla där psykologiska fenomen som kognitiv dissonans gjorde att du lätt tyckte att andras argument var fel (trots att du nu skulle säga att de var rätt)? Jag tyckte inte att dina mot argument var bra och jag tycker att du har lite väl god tro om dig själv om du tror att du, trots att du har varit religiös i över 40 år, alltid har gått igenom livet och korrekt tolkat argument för och emot för eksempel religion och direkt uppdaterat din världsbild om du har mött ett bra argument. Det var iallafall inte så jag såg de diskussionerna och om du tror att du klarat av det så tycker jag att du ska tänka lite mer och kanske läsa någon bra socialpsykologibok.
|
|
|
26/06/2019 08:05
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du har ikke lagt fram i nærheten av denne typen dokumentasjon selv, til støttet for ditt ståsted. Kan du navngi forskere som har sett på alt bevismateriale? Kan du gi en detaljert, og uttømmende oversikt over hva dette materialet består av? Kan du dokumentere at de du navngir har sett på dette?
Nei - det kan jeg ikke, men jeg finner det rimelig å anta at de 97% som står bak konsensus, tilsammen har sett på mer bevismateriale enn Nir Shaviv. Du kan selvsagt argumentere hvorfor den antakelsen kan være feil. Nir Shaviv og Neil deGrass Tyson er begge astrofysikere. Shaviv mener at klimaendrinene ikke er menneskeskapte og Tyson mener de er det. 1. Hva er grunnen til at du fester tillit til det Shavivi sier og ikke det Tyson sier? 2. Dersom Shaviv, endrer syn på dette og begynner å konkludere med at endringene ER menneskeskapte, vil du fremdeles ha tillit til det han sier? Før du sporer av videre: Er du nå enig i at det finnes klimaforskere - eksperter - som har en annen konklusjon enn majoriteten? Så skal jeg svare på spørsmål 1 og 2: Jeg opplever argumentene og resonnementene til Nir Shaviv og hans meningsfeller som mer overbevisende og sannsynlige enn konsensusforskernes argumenter og resonnementer. Det handler ikke om navn, titler eller antall personer, men om innhold og substans i hva de formidler. Dersom Nir Shaviv endrer oppfatning, så vil måten han begrunner endringen på være avgjørende for om jeg følger endringen eller ikke. En sånn begrunnelse kan jeg ikke forskuttere.
|
|
|
26/06/2019 08:06
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvis det er diskusjonen om kranklager du tenkte på, så skrev jeg følgende:
"Da er det kranklageret du har byttet og ikke kranken. Det er viktig å bruke de rette begrepene hvis man skal gjøre seg forstått."
Selv hadde jeg svart. "Det har du jammen rett i. Skal passe på det neste gang" og sett på korreksjonen som en anledning til læring og forbedring. Det er kanskje her det skjærer seg - at de fleste er fornøyd med der de er og ikke vil videre. Mange vil jo heller skrive et ord galt resten av livet fremfor å blir fortalt hvordan det skrives. Dette har jeg etterhvert akseptert. Men jeg skjønner ikke valget. Ikke det verste eksempelet, men likevel litt illustrerende. Du hadde fått fram poenget ditt ved å utelate siste setning og, da vedkommende med all sannsynlighet hadde innsett at han hadde brukt feil ord. Jeg svarte akkurat en fyr som spurte om tips til MIPS-hjelm der han tydeligvis blander sammen MIPS og avtagbar kjevebeskytter. Jeg unnlot med vilje å si noe om at hans opprinnelige innlegg egentlig gir lite mening, men ga ham heller en god forklaring i hva de ulike begrepene betyr.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
26/06/2019 08:09
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvis det er diskusjonen om kranklager du tenkte på, så skrev jeg følgende:
"Da er det kranklageret du har byttet og ikke kranken. Det er viktig å bruke de rette begrepene hvis man skal gjøre seg forstått."
Selv hadde jeg svart. "Det har du jammen rett i. Skal passe på det neste gang" og sett på korreksjonen som en anledning til læring og forbedring. Det er kanskje her det skjærer seg - at de fleste er fornøyd med der de er og ikke vil videre. Mange vil jo heller skrive et ord galt resten av livet fremfor å blir fortalt hvordan det skrives. Dette har jeg etterhvert akseptert. Men jeg skjønner ikke valget. Ikke det verste eksempelet, men likevel litt illustrerende. Du hadde fått fram poenget ditt ved å utelate siste setning og, da vedkommende med all sannsynlighet hadde innsett at han hadde brukt feil ord. Jeg svarte akkurat en fyr som spurte om tips til MIPS-hjelm der han tydeligvis blander sammen MIPS og avtagbar kjevebeskytter. Jeg unnlot med vilje å si noe om at hans opprinnelige innlegg egentlig gir lite mening, men ga ham heller en god forklaring i hva de ulike begrepene betyr. Godt poeng. Ser et forbedringspotensiale der.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/06/2019 08:12
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Nei - det kan jeg ikke, men jeg finner det rimelig å anta at de 97% som står bak konsensus, tilsammen har sett på mer bevismateriale enn Nir Shaviv. Så langt i denne debatten har du bare vist at du kan telle. 97% er mer enn 3%. 97% har sikkert lest flere artikler enn 3% har. Det har du utvilsomt rett i. Det er likevel den simpleste analysen man kan gjøre dersom man skal gjøre seg opp en selvstendig mening om temaet. Du må jo grave noen knepp dypere, og bruke noen flere kognitive kalorier, enn bare barneskolearitmetikk om du skal prøve å forstå temaet. Nå er jeg streng altså, men du argumenterer bare ut fra autoritet og flertall, og vegrer deg av en eller annen grunn veldig for å faktisk ta i materien.
|
|
|
[Re: Girona]
26/06/2019 08:13
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Så skal jeg svare på spørsmål 1 og 2: Jeg opplever argumentene og resonnementene til Nir Shaviv og hans meningsfeller som mer overbevisende og sannsynlige enn konsensusforskernes argumenter og resonnementer. Det handler ikke om navn, titler eller antall personer, men om innhold og substans i hva de formidler.
Så det at budskapet appellerer til deg som relativt uvitende lekperson, er viktigere enn om budskapet har faglig tyngde?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: ]
26/06/2019 08:15
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Her har jeg sikkert mye å hente. Problemet er at jeg ikke har nubbsjans til å forstå hvordan folk som ikke tenker, tenker. Det er jo et poeng, Empati deles som regel inn i to kategorier: Følelsesbasert empati og kognitiv empati. Om ikke har tilstrekkelige nivåer på begge disse to, vil man jo slite litt med å forholde seg til noen situasjoner i verden rundt seg. Jeg sier ikke med dette at man skal jatte med, men om man har veldig svak kognitiv empati, vil man jo selvfølgelig ha problemer med å kommunisere særlig effektivt. Jeg VET at jeg er veldig dårlig på kognitiv empati. Jeg opplever de fleste mennesker så annerledes tenkende enn meg (ref. kommentar om realityshow) at jeg ikke klarer å sette meg inn i hvordan de tenker og resonnerer.
|
|
|
26/06/2019 08:17
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Så skal jeg svare på spørsmål 1 og 2: Jeg opplever argumentene og resonnementene til Nir Shaviv og hans meningsfeller som mer overbevisende og sannsynlige enn konsensusforskernes argumenter og resonnementer. Det handler ikke om navn, titler eller antall personer, men om innhold og substans i hva de formidler.
Så det at budskapet appellerer til deg som relativt uvitende lekperson, er viktigere enn om budskapet har faglig tyngde? Du glemte at det var din tur til å svare på et spørsmål: Er du nå enig i at det finnes klimaforskere - eksperter - som har en annen konklusjon enn majoriteten?
|
|
|
26/06/2019 08:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hadde dere noen form for bevis at dette supplementet i behandlingen kunne hjelpe?
Nei. Vi hadde ikke studert dette. Og slik er det for mange vaksinemotstandere. De har ikke gått i dybden i det hele tatt men har et nettverk (alt fra 1 til mange personer) rundt seg som i stor grad påvirkler deres tanker og valg rundt vaksinering. Og dette skjer fordi dette kommer fra folk de stoler på, som dere stolte på folkene rundt dere i forbønn. Det er fristende å prøve å overbevise presten eller profeten men det er særdeles vanskelig fordi presten ikke bare må innrømme sine egne feil men da også må innrømme at hun/han har villedet en hel menighet. Og alt for mange prester er også følesesmessig avhengig av sin stilling. Glem profetene, rett deg på menigheten.
|
|
|
[Re: perbl]
26/06/2019 08:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det jeg tror du kan tjene litt på, er å gjøre noe du ikke liker. Nemlig å tenke litt gjennom om hva meningsmotstanderen har ment å si, selv om det ikke nødvendigvis skinner klokkeklart gjennom.
Min erfaring er at hvis jeg skal gjette på hva folk mener, tar jeg ofte feil. Derfor spør jeg heller. Men det blir galt det også. I mine øyne er det en viss forskjell mellom å spørre om uklarheter, til å fyre av en formidabel bredside med leksjoner i hvor uforståelig det opprinnelige utsagnet var. Kilde? 
|
|
|
26/06/2019 08:23
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du må jo grave noen knepp dypere, og bruke noen flere kognitive kalorier, enn bare barneskolearitmetikk om du skal prøve å forstå temaet. Nå er jeg streng altså, men du argumenterer bare ut fra autoritet og flertall, og vegrer deg av en eller annen grunn veldig for å faktisk ta i materien. OK. Hva får du ut av denne hvis du bruker de kognitive kaloriene som skal til for å lese og forstå innholdet? https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1029/2004JC002561
|
|
|
[Re: Tange]
26/06/2019 08:26
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Og slik er det for mange vaksinemotstandere. De har ikke gått i dybden i det hele tatt men har et nettverk (alt fra 1 til mange personer) rundt seg som i stor grad påvirkler deres tanker og valg rundt vaksinering. Og dette skjer fordi dette kommer fra folk de stoler på, som dere stolte på folkene rundt dere i forbønn.
Jeg synes sammenligningen din feiler. Det å påstå i all offentlighet at "nyvaksinerte sprer meslinger" til tross for at det ikke er noen som får meslinger noen steder ligger på et annet nivå enn å be for en som er syk, selv om de begge er resultat av logiske feilslutninger.
|
|
|
26/06/2019 08:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg VET at jeg er veldig dårlig på kognitiv empati. Jeg opplever de fleste mennesker så annerledes tenkende enn meg (ref. kommentar om realityshow) at jeg ikke klarer å sette meg inn i hvordan de tenker og resonnerer.
Da vil en god øvelse være å leke djevelens advokat.
|
|
|
26/06/2019 08:29
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Er du nå enig i at det finnes klimaforskere - eksperter - som har en annen konklusjon enn majoriteten?
Ja. Vi vet at 3% av dem som publiserer studier på klimaforskning, har kommet til en annen konklusjon. Jeg nekter ikke for det. Igjen: Det at budskapet appellerer til deg som relativt uvitende lekperson, er det viktigere enn at budskapet har faglig tyngde?
|
|
|
26/06/2019 08:30
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Du må jo grave noen knepp dypere, og bruke noen flere kognitive kalorier, enn bare barneskolearitmetikk om du skal prøve å forstå temaet. Nå er jeg streng altså, men du argumenterer bare ut fra autoritet og flertall, og vegrer deg av en eller annen grunn veldig for å faktisk ta i materien. OK. Hva får du ut av denne hvis du bruker de kognitive kaloriene som skal til for å lese og forstå innholdet? https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1029/2004JC002561 Hvorfor skal jeg lese denne artikkelen?
|
|
|
26/06/2019 08:32
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Når eg spør deg om ordet «ulogisk», vedgår du at det ikkje alltid har ei og same tyding. Samtidig presiserer du at det du meinte i den aktuelle samanhengen, var «irrasjonell». Jaha? Eit anna ord som er godt å ta i munnen, tenkjer eg da. Å vera rasjonell, som eg og du, er ein god ting, mens irrasjonell er noko ein helst ikkje skal vera. Eg kjenner impulsen sjølv. Det er lett å avskriva andre på denne måten, og vanlegvis vil eg vera den målbart smartaste. Likevel er det noko sjølvgratulerande i denne måten å ordleggja seg, noko som truleg er betre eigna til å sementera sitt eige verdsbilde enn til å gi auka forståing.
Når du får eit spørsmål, vil det ofte vera ein invitasjon til refleksjon om konteksten. Å svara på spørsmålet kan vera ein måte å unngå det.
|
|
|
26/06/2019 08:32
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvorfor skal jeg lese denne artikkelen? Den er en del av bevismaterialet. Skulle vi ikke "dykke dypere" og "ta tak i materien"?
|
|
|
26/06/2019 08:35
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor skal jeg lese denne artikkelen? Den er en del av bevismaterialet. Skulle vi ikke "dykke dypere" og "ta tak i materien"? Ja, og du må gjerne begrunne hvorfor akkurat denne artikkelen er relevant, og hva du ønsker å formidle/underbygge ved å poste den her. Det finnes mange flere artikler enn vi er i stand til å konsumere, så vi kan ikke bare begynne i en ende og håpe at vi rekker gjennom alt. Kan du plassere denne artikkelen inn i et resonnement og en kontekst?
|
|
|
26/06/2019 08:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og slik er det for mange vaksinemotstandere. De har ikke gått i dybden i det hele tatt men har et nettverk (alt fra 1 til mange personer) rundt seg som i stor grad påvirkler deres tanker og valg rundt vaksinering. Og dette skjer fordi dette kommer fra folk de stoler på, som dere stolte på folkene rundt dere i forbønn.
Jeg synes sammenligningen din feiler. Det å påstå i all offentlighet at "nyvaksinerte sprer meslinger" til tross for at det ikke er noen som får meslinger noen steder ligger på et annet nivå enn å be for en som er syk, selv om de begge er resultat av logiske feilslutninger. Sammenligningen gjelder ikke logikken i utsagnet men kilden til tanken. Som anonymous13 sier, du trenger ikke å jatte med dem men om du ikke klarer å bli like troverdig som venner og familie har du lite sjanse til å nå menigheten. Problemet er at jeg ikke har nubbsjans til å forstå hvordan folk som ikke tenker, tenker. Det bør du ha for folk som ikke tenker tror og du har vært troende selv. (Og før noen prøver å beskylde meg for den samme arrogansen så får det være klart at jeg bare bruker GeirK's formulering her. Jeg er vesentlig mer arrogant enn GeirK. )
|
|
|
[Re: dagfink]
26/06/2019 08:48
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Å vera rasjonell, som eg og du, er ein god ting, mens irrasjonell er noko ein helst ikkje skal vera. Eg kjenner impulsen sjølv. Det er lett å avskriva andre på denne måten, og vanlegvis vil eg vera den målbart smartaste. Likevel er det noko sjølvgratulerande i denne måten å ordleggja seg, noko som truleg er betre eigna til å sementera sitt eige verdsbilde enn til å gi auka forståing. Jeg bare ser at min rasjonalitet har gitt meg et eksepsjonelt godt liv på alle plan fordi den har hjulpet meg med å ta utrolig gode avgjørelser i livet. Derfor er den så verdifull for meg.
|
|
|
26/06/2019 08:50
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Det finnes mange flere artikler enn vi er i stand til å konsumere, så vi kan ikke bare begynne i en ende og håpe at vi rekker gjennom alt. Bingo. Så hvordan skal du da kunne avgjøre hva som er holdbare argumenter og hva som ikke er det?
|
|
|
26/06/2019 09:01
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det finnes mange flere artikler enn vi er i stand til å konsumere, så vi kan ikke bare begynne i en ende og håpe at vi rekker gjennom alt. Bingo. Så hvordan skal du da kunne avgjøre hva som er holdbare argumenter og hva som ikke er det? På samme måten som vi gjør oss opp meninger om alt mulig annet som vi ikke har komplett og uttømmende informasjon om.
|
|
|
26/06/2019 09:08
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Förövrigt så är väl vaksene spörsmålet mycket mer svart och vitt än klimaspörsmålet.
Angående vaksine tror jag det finns bra information och rimeligt lättlästa resultat och forskningen som vaksinemotstander ibland tar upp är väl grundigt diskrediterade har jag för mig.
Klima är ju så pass komplext och stort att det antagligen inte ens är någon av forskarna som har koll på allt och de allra flesta kan egentligen inte förstå något alls av forskningen på en lite djupare nivå.
Sen blandar man in politik och att en del av effekterna av klima ändringarna på ett sätt er subjektiva (objektivt sätt kanske det inte är så viktigt om folk flytter fra nederländerna för eksempel. Alla påtvingade ändringar kanske inte gör så mycket).
|
|
|
26/06/2019 09:16
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Er det rasjonelt å kalla seg sjølv rasjonell og andre irrasjonelle? Eller er det kanskje berre lettvint? (Eg utelukkar ikkje at lettvinte løysingar kan vera rasjonelle.)
|
|
|
26/06/2019 10:09
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og det hadde man jo etterhvert kunne fremvise. Geir og alle andre kunne ta til seg argumentasjonen, og verden hadde gått framover. 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
26/06/2019 10:31
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den "97% av forskere" er noe som helst slags argument. De stakkars 3% som sitter igjen har kanskje forsket på delfelt eller med metoder som ikke uansett ville kunne vist noe menneskeskapt påvirkning. Det betyr ikke at de ikke mener det er menneskeskapt påvirkning Så egentlig hadde konsensus sikker vært 100% om all forskningen var uført på en måte som ville kunne påvise menneskeskapt påvirkning.
Det er riktig. Jeg var litt upresis der.
|
|
|
26/06/2019 10:35
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Likevel er det noko sjølvgratulerande i denne måten å ordleggja seg, noko som truleg er betre eigna til å sementera sitt eige verdsbilde enn til å gi auka forståing. Og mens vi snakker om betongbilen, kom den jammen fullastet og på bestilling: Jeg bare ser at min rasjonalitet har gitt meg et eksepsjonelt godt liv på alle plan fordi den har hjulpet meg med å ta utrolig gode avgjørelser i livet. Derfor er den så verdifull for meg. Jeg vil si at jeg objektivt sett har et godt liv. Jeg har en godt betalt og veldig interessant jobb, solid økonomi, et godt ekteskap, gode venner, unger som har og gjør det bra, god helse, bor i et godt hus og driver med en mengde frititdsaktiviteter som gir meg masse. Ingen av disse tingene hadde jeg fått til uten å ta objektivt sett gode valg hele veien.
|
|
|
[Re: dagfink]
26/06/2019 10:36
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Er det rasjonelt å kalla seg sjølv rasjonell og andre irrasjonelle? Eller er det kanskje berre lettvint? (Eg utelukkar ikkje at lettvinte løysingar kan vera rasjonelle.) Jeg styrer ofte unna følelser og instinkter og søker fakta og kunnskap før jeg tar avgjørelser - i langt større grad enn hva jeg oppfatter som vanlig. Det er rasjonelt i min bok.
|
|
|
26/06/2019 10:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det rasjonelt å kalla seg sjølv rasjonell og andre irrasjonelle? Eller er det kanskje berre lettvint? (Eg utelukkar ikkje at lettvinte løysingar kan vera rasjonelle.) Jeg styrer ofte unna følelser og instinkter og søker fakta og kunnskap før jeg tar avgjørelser - i langt større grad enn hva jeg oppfatter som vanlig. Det er rasjonelt i min bok. Och endå har du trott på en påhittad fyr i över 40 år.
|
|
|
26/06/2019 10:42
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Er det rasjonelt å kalla seg sjølv rasjonell og andre irrasjonelle? Eller er det kanskje berre lettvint? (Eg utelukkar ikkje at lettvinte løysingar kan vera rasjonelle.) Jeg styrer ofte unna følelser og instinkter og søker fakta og kunnskap før jeg tar avgjørelser - i langt større grad enn hva jeg oppfatter som vanlig. Det er rasjonelt i min bok. Svarer du på spørsmålet? Reflekterer du over problematikken?
|
|
|
|
|