Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Fra ftp på 4.25 W/kg og videre - hvordan?

Re: Fra ftp på 4.25 W/kg og videre - hvordan? [Re: eOpseth] #2573457 08/09/2019 18:10
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har stort sett bare mulighet til å legge inn to treningsøkter i uka, men har til gjengjeld mulighet til å kjøre en ganske lang økt en av dagene. Derfor blir det å smøre sweet spot-økter utover uka uaktuelt for min del, men jeg ønsker fortsatt framgang i form/ftp (sykler landevei).

Så er da spørsmålet: burde jeg legge inn noen terskeløkter feks 2x20 på terskel? Og de dagene jeg har god tid, er det best/greit å kjøre en tre/fite-timers tur i wattzone 2 (65% av ftp) eller burde jeg heller kjøre hardøkt da også, evt med påfølgende zone 1-tur. Vil jo gjerne få noen ålreite turer også, ikke bare banke t/r tusenfryd to ganger i uka.

Fram til nå har det vært en god blanding av lapskaus og litt bakkedrag som har vært tingen, men jeg merker at formen begynner å stagnere med den kjøringa jeg holder på med nå. Kan legge til at jeg pendler (rolig) nesten daglig, mellom 10 og 25km.

Re: Fra ftp på 4.25 W/kg og videre - hvordan? [Re: vetleg] #2573470 08/09/2019 18:36
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Sitat: vetleg
Jeg har stort sett bare mulighet til å legge inn to treningsøkter i uka, men har til gjengjeld mulighet til å kjøre en ganske lang økt en av dagene. Derfor blir det å smøre sweet spot-økter utover uka uaktuelt for min del, men jeg ønsker fortsatt framgang i form/ftp (sykler landevei).

Så er da spørsmålet: burde jeg legge inn noen terskeløkter feks 2x20 på terskel? Og de dagene jeg har god tid, er det best/greit å kjøre en tre/fite-timers tur i wattzone 2 (65% av ftp) eller burde jeg heller kjøre hardøkt da også, evt med påfølgende zone 1-tur. Vil jo gjerne få noen ålreite turer også, ikke bare banke t/r tusenfryd to ganger i uka.

Fram til nå har det vært en god blanding av lapskaus og litt bakkedrag som har vært tingen, men jeg merker at formen begynner å stagnere med den kjøringa jeg holder på med nå. Kan legge til at jeg pendler (rolig) nesten daglig, mellom 10 og 25km.

Det avhenger vel av hva du trenger? Først "kartlegge" styrker/svakheter i forhold til hva slags ritt/sykling du bedriver.

iq
Re: Fra ftp på 4.25 W/kg og videre - hvordan? [Re: eOpseth] #2573472 08/09/2019 18:38
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Om du skal slutte å pendle på sykkel og kun trener 2 ganger i uka og ønsker å bli så rask som mulig, gi full gass begge dager. Kjør deg helt i kjelleren, også på den lange turen.
Men om du skal fortsette å pendle på sykkel daglig 10-25km så blir det jo en helt annen sak.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Fra ftp på 4.25 W/kg og videre - hvordan? [Re: magnusc] #2573485 08/09/2019 19:13
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Takker for svar! Nei, jeg hadde ikke tenkt å slutte å pendle, med mindre det gir meg noen store ulemper. Burde det ikke gå greit å pendle i sneglefart selv om jeg kjører to harde økter i uka?

Jeg har ikke kjørt noe særlig ritt i år, men ønsker å kjøre mer neste år. Kan jo dele wattkurven min i følge strava om det er interessant, men jeg tror jeg må jobbe med "alt". Veier 82 på fredag morgen og 83 på mandag morgen.

20min - 316w
5min - 358w (denne har jeg ikke prøvd å "makse" i år)
1min - 715
20s - 1077
5s - 1278

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support