Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

BMC Roadmachine - erfaringstråden!

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561142 19/06/2019 10:32
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Jeg var i ferd med å bestille en Canyon Endurance, men fått øynene opp for Roadmachine. 01 Three med Force eTap kan være innenfor rekkevidde budsjettmessig. Litt tung iforhold til Canyon, får sammenligne litt priser og utseende:)

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Elmersen] #2561143 19/06/2019 10:33
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Elmersen
Ville da vel vært rart om de ikke brukte nye RM til brosteinsrittene?

Ja, jeg kjenner ikke bakgrunnen for at nye RM forsvant fra UCIs lister for en god stund siden, så vidt jeg husker før vårklassikerne. Det er jo vanlig at modeller ligger på listen lenge før de lanseres.

Jeg liker ikke å spekulere, men mistenker at BMC har vært i dialog med UCI, men bevisst har lagt mindre vekt på å tilfredsstille UCIs krav enn å videreføre suksessen med sitt konsept for dem som har innsett at sykler utviklet for proffritt ikke nødvendigvis er optimalt for deres eget, allsidige bruk. Som Øyvind skriver: Fra å være et merke kjent for sine bravader i verdens viktigste landeveisritt, ble BMC brått kjent for å ha bransjens råeste entusiast-sykkel, som ikke var laget for proffene i Tour de France. Den var laget for alle oss andre fra bunnen av. 

Det ville jo ikke vært noe problem for BMC å lage rammesett i henhold til UCIs krav, men de synes å ha prioritert annerledes. UCIs krav er som kjent konservative og det blir spennende å se hvilke endringer i regelverket som måtte komme de neste årene.

Landeveissykling er i rivende utvikling og idealene endres.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Elmersen] #2561149 19/06/2019 10:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Elmersen
Ville da vel vært rart om de ikke brukte nye RM til brosteinsrittene?

De føler at TeamMachine med 28mm dekk dekker behovet for komfort.
men klart hvis det blir et gjørmeritt en gang så er dekklaringen ganske trang på Teammachine med 28mm

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561150 19/06/2019 10:58
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er det tilfeldig at jeg leser om nye roadmachine samme dag som feriepengene kom på konto mon tro?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: karlsons] #2561152 19/06/2019 11:05
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: karlsons
Er det tilfeldig at jeg leser om nye roadmachine samme dag som feriepengene kom på konto mon tro?

Det er nok en styrelse ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561175 19/06/2019 12:19
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Sepeda
En av faktorene som skilte Roadmachine 2017 fra andre sporty komfortracere var nettopp dual stack med lavere eller høyere front (rammehøyde) alt etter valg av topcone ... Med ny modell vil man ikke få fullt like lav front som tidligere modell eller like høy front uten flere avstandsskiver.

Her må jeg korrigere meg selv. Leser i CyclingTips at nye Roadmachine vil komme med både lav (7,2 mm) og høy (32 mm) topcone (minn meg på norsk ord!). Man vil fortsatt ikke få fullt like lav front som tidligere modell, men om man vil ha høy front, unngår man altså en bløtkake av avstandsskiver/spacers ved å bruke versjonen i 32 mm.

Ser at BMC har valgt Vittoria Corsa Control. Hm. Kanskje jeg burde gjort det samme selv, fremfor å satse på det mindre solide Corsa på min RM 02 2017 (advarsel: jålete bilde). Skal legge ut erfaringer etterhvert.

Og synd at BMC fortsatt ikke tilbyr Campa, da.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561182 19/06/2019 12:43
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
På ei 54 ramme er det vel bare 2 mm mer i stack i forhold til gamle modellen, mens på 56 er ramma blitt 12 mm høyere.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: sykkeloyvind] #2561310 20/06/2019 08:15
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Vet at det er usexy, så jeg burde ikke ta det opp, men likevel fint på langtur. Tradisjonalister får lukke øynene.

I tidligere versjon er det som kjent skjulte skjermfester på 02, men ikke 01.

Det oppgis nå flere steder at nye Roadmachine ikke har skjermfester til tross for økt klaring, men derimot en proprietær D-fender. Jeg sliter med å se hvilken merverdi det gir i forhold til alminnelig Ass Saver. Og det spesifiseres ikke om det er noen forskjell mellom 01 og 02.

Bikerumor: BMC refines & reinvents Roadmachine

Det må sies at jeg aldri har kommet så langt som å sette skjermfester på min sykkel, men noen har altså gjort det - med Dura Ace Di2 og DT Swiss ERC Dicut 1100 DB 47 ICON_LAUGH

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561312 20/06/2019 08:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Denne skjermen fremstår mest som et litt dårlig plaster synes jeg. Den festes i et eget gjenget hull i setepinnen.
Jeg prøvde noe tilsvarende her om dagen en skjerm fra Close the gap kalt Cover my back. https://www.closethegap.cc/product/covermyback/

Den brakk første gang jeg skulle hive meg på sykkelen etter å ha stoppet for å pisse. Jeg ser for meg at DFenderen til BMC er noe tilsvarende. Dedikerte skjermfester hadde vært et klart pluss for hverdagssykling og lange turer i dårlig vær.

Øyvind Aas
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: sykkeloyvind] #2561314 20/06/2019 08:23
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Hm. Synd.

Forresten trist å lese i Landevei at Torgny Fjeldskaar nå har forlatt BMC.

Både design og fargevalg tok sjumilssteg fremover da han ble sjefsdesigner. Roadmachine er gjerne det fremste eksempelet.

Håper han som frilanser fortsatt vil bidra til utviklingen av syklene, mellom oppdragene for Aston Martin ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561317 20/06/2019 08:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Hm. Synd.

Forresten trist å lese i Landevei at Torgny Fjeldskaar nå har forlatt BMC.

Både design og fargevalg tok sjumilssteg fremover da han ble sjefsdesigner. Roadmachine er gjerne det fremste eksempelet.

Håper han som frilanser fortsatt vil bidra til utviklingen av syklene, mellom oppdragene for Aston Martin ICON_SMILE

Jeg chattet med Torgny senest i dag tidlig. Han påpeker at Laisr-stolene bare er et lite sideprosjekt og at han fortsatt designer sykler og sykkeldeler.

Det er f.eks ganske lite kjent at Torgny er mannen bak Fiziks Volta-sete også.

Øyvind Aas
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: sykkeloyvind] #2561321 20/06/2019 08:33
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Den brakk første gang jeg skulle hive meg på sykkelen etter å ha stoppet for å pisse.

Det er jo brukarfeil da. Men fort gjort. Eg gjorde de same sjølv under første turen med ein Zefal Flamingo. Skulle opp på sykkelen igjen etter gangfeltet, og vipps så var ikkje den skjermen blant oss meir.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: -Jan] #2561324 20/06/2019 08:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan
Den brakk første gang jeg skulle hive meg på sykkelen etter å ha stoppet for å pisse.

Det er jo brukarfeil da. Men fort gjort. Eg gjorde de same sjølv under første turen med ein Zefal Flamingo. Skulle opp på sykkelen igjen etter gangfeltet, og vipps så var ikkje den skjermen blant oss meir.

Helt klart, men en dings som det er så lett å begå brukerfeil mot vil ikke vare lenge hos folk flest.
Ass-saver er i hvert fall såpass myk at den tåler et realt spark.

Øyvind Aas
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: sykkeloyvind] #2561331 20/06/2019 09:37
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fiziks Volta-sete
Ser nå ut som en ordentlig rævøks. Noen som har forsøkt å sykle på det?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561343 20/06/2019 10:13
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Man kan kanskje bli tilgitt for ikke umiddelbart å se forskjell på ny og gammel Roadmachine ICON_SMILE

Hva gjelder 02-versjonen, synes jeg den er hakket raffere med BMCs eget ISC styrefremspring, selv uten integreringen. Vet ikke om man fortsatt kan sette nytt ISC styrefremspring på nye 02 eller om utformingen skiller seg. Uansett kommer ikke fremspringet som standard på noen 02 lenger.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561346 20/06/2019 10:34
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Designet på gamle var også bedre. Hva gjør BMC-bokstanvene fremme på overrøret? Bare rot, spør du meg.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Gråstein] #2561347 20/06/2019 10:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Gråstein
Designet på gamle var også bedre. Hva gjør BMC-bokstanvene fremme på overrøret? Bare rot, spør du meg.

Dette har også Timemachine road - og føyer seg nok inn i den sveitsiske tradisjonen med asymmetri.
BMC-logoen står også under underrøret.

Øyvind Aas
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: sykkeloyvind] #2561350 20/06/2019 10:47
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Fra mine møysommelige studier før kjøp, husker jeg også at den egenartede utformingen av møtet mellom styrerør, underrør og gaffel av flere ble rost for å hindre at grums skal kunne komme inn mellom rør og gaffel. Det var et av punktene som talte for Roadmachine på mine mange skjemaer ICON_LAUGH Det nye designet er mer standard og synes ikke så forskjellig fra hva man finner bl.a. på Endurace.

Nå lyder jeg som en gretten gubbe og det er ikke meningen. Jeg liker alt nytt industrien gir oss og bare tenker høyt ICON_SMILE

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: sykkeloyvind] #2561352 20/06/2019 10:50
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T

Litt rart da at sykkelen da ikke kommer med det setet... Neste alle BMC leveres jo allerede med Fizik seter.

Roadmachine 01 leveres med Aliante, Teammachine med Antares...

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Gråstein] #2561354 20/06/2019 10:51
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er vannrett rot?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Valentino] #2561360 20/06/2019 11:01
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Fiziks Volta-sete

Gilbert bruker nå utgåtte S-works Chicane som er ganske bred og ble vel utviklet med Tom Boonen fordi han ville ha noe som ligna på San Marco Regal så tviler på at han har sykla på en rævøks. Brukte han Volta hele BMC perioden?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561363 20/06/2019 11:07
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Her er det bare å gjøre en god deal på utgått modell.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561366 20/06/2019 11:25
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Nye Roadmachine ser ut fortsatt ut til å være en allsidig og flott sykkel. Jeg kjøpte min Roadmachine O2 for å ha en treningssykkel til vinter/regnværsbruk. Grunnen til at jeg valgte nettopp denne var at den hadde skjermfester, klaring til 28mm dekk under fulle skjermer, skivebremser og en lav nok front til at jeg kunne replikere sittestillingen fra min rittsykkel. Dette var det ingen andre modeller på markedet som kunne levere da (i alle fall ikke som jeg hadde oversikt over). Den nye modellen ser ikke ut til å kunne fylle denne rollen. Det er like greit, så slipper jeg å ha lyst på en ny. Det bra ettersom jeg denne uka oppdaget at både min Roadmachine og GT Grade plutselig er "utdatert".

BMC har fjernet Grand Fondo -modellen fra sortimentet og det kan se ut til at de hever fronten på Roadmachine for å fylle også denne modellens funksjonsområde.

Får se om de etterhvert kommer med en Rainmachine -det er kjælenavnet på min sykkel og dette mangler nå i deres lineup.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: skubisan] #2561368 20/06/2019 11:36
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skubisan
Fiziks Volta-sete
Gilbert bruker nå utgåtte S-works Chicane som er ganske bred og ble vel utviklet med Tom Boonen fordi han ville ha noe som ligna på San Marco Regal så tviler på at han har sykla på en rævøks. Brukte han Volta hele BMC perioden?
Han syklet lenge på et utgammelt hvitt original-Flite, men jeg er ikke kar om å huske om det var i Lotto eller BMC.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: MaximoBongo] #2561371 20/06/2019 11:52
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: MaximoBongo
BMC har fjernet Grand Fondo-modellen fra sortimentet og det kan se ut til at de hever fronten på Roadmachine for å fylle også denne modellens funksjonsområde.

GranFondo røk kjapt ut for et par år siden ICON_SMILE men jeg er enig at det er synd at større størrelser av nye Roadmachine i utgangspunktet har fått noe mindre aggressiv sittestilling. Det gjelder vel og merke ikke 54 og mindre størrelser.

Så skal man også huske at 02 kom originalt med High Cone, noe som gav en sittestilling i retning av tradisjonell komfortracer, mens færre anskaffet og satte på Low Cone for sittestilling nær tradisjonell rittsykkel.

Nå er uansett Roadmachine en mer aggressiv sykkel enn GranFondo hva gjelder kjøreegenskaper. Skal ved anledning ta et dypdykk i geometrien, men har allerede merket meg at sentrale mål som bestemmer kjøreegenskapene, som f.eks. styrerørsvinkel, fremløp (rake), slep (trail) ikke er endret på nye Roadmachine. Uvisst hvorfor er ikke alle mål oppgitt ennå på hjemmesiden, som f.eks. kjedestagslengde, men det er ingen grunn til å tro at den er endret. Geometrien er altså i hovedsak lik.

Forstår poengene dine, men håper uansett du ikke begrenser din Roadmachine til trening i regnvær og på vinterstid, selv med skjermfester. Da tror jeg den blir lei seg frown

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Talgos] #2561374 20/06/2019 11:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Talgos

Litt rart da at sykkelen da ikke kommer med det setet... Neste alle BMC leveres jo allerede med Fizik seter.

Roadmachine 01 leveres med Aliante, Teammachine med Antares...

Hvorfor det? Volta er et sete for de få som Torgny tegnet før han jobbet hos BMC. Det er heller ikke lenger i Fiziks-kolleksjon.

Øyvind Aas
Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Sepeda] #2561375 20/06/2019 12:10
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Noen mm hit eller dit i stack kan vel stort sett justeres inn med valg av størrelse, mellomringer og stem, så kanskje ikke så farlig så lenge resten av geometrien ikke er blitt vesentlig slappere?

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Valentino] #2561380 20/06/2019 12:33
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Er vannrett rot?

Ikke i seg selv. Og det er sikkert forskjellige meninger om det estetiske av å ha merket skrevet "overalt" på sykkelen. Jeg synes det er helt nyelig at det er begrenset til en rolig logo på underrøret. Litt som at jeg aksepterer at treningst-skjorten har en produsentlogo på det ene brystet. Jeg trenger ikke også å ha den på skuldre, ryggen og magen.

Spesielt på de sølvgrå synes jeg den gamle ser mye ryddigere ut uten de røde bokstavene ved styret. Men men. Vi er alle forskjellige :-)

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Havre] #2561382 20/06/2019 12:39
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Havre
Her er det bare å gjøre en god deal på utgått modell.

Hvis noen av forumets mindre brukere (mer nøyktig: bruker str 47) skal på tysklandsferie snart, eller er interessert i å organisere momsrefusjon og sending til Norge, så anbefaler jeg en titt på Fahrrad XXL:

https://www.fahrrad-xxl.de/marken/bmc/?searchrequest=bmc

Over 50% avslag på villedende på mye spennede BMC-modeller. Men altså dessverre bare for de med hodet litt nærmere jorden enn meg.

Re: BMC Roadmachine - erfaringstråden! [Re: Valentino] #2561385 20/06/2019 12:45
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Han syklet lenge på et utgammelt hvitt original-Flite, men jeg er ikke kar om å huske om det var i Lotto eller BMC.

Stemmer det. Tror han hadde det i BMC. Jeg digger sånne personlige preferanser. Mye morsommere enn nye sykler ICON_GRIN

Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Moderator  support, Valentino