American Classic er bra saker og synd at de gikk dukken, men ville kanskje valgt mer dempede og nøytrale felger for å la den unike lakkeringen skinne. Men tommel opp for matchende farger.
Ramme er en eldre HongFu-ramme med en aluminumsgaffel. Kjøpt via Finn. Veldig dårlig fargekomboer før lakking med grønn gaffel, karbonramme og røde hjul. Så bestemte meg for å lage en mer gjennomført sykkel. Etter å lakkert noen skiskyttervåpen ville jeg prøve en noe mer spenstig lakk. Er oppgradert og byttet endel deler. Hjul, skiftere, styre, setepinne, bremser og fremgir er eneste deler som er som de var når den ble tatt i bruk. Forøvrig enig at hjula tar litt oppmerksomhet, og særlig på bildet. Noen hakk bedre om man ser med egne øyene. Men som du sier så er det bra saker, og er riktig fornøyd med hjula! Så har endt med en racer som fungerer ypperlig!
Begynte å dukke opp bilder av Standert på Instagram-feeden min og har fulgt de en stund. Er glad i å mekke og har klødd litt etter å bygge sykkel selv en stund, så var enkelt valg når de kom med ny disc-ramme i våres.
Har bygget med Ultegra mekanisk gruppe, Hunt 4 season hjulsett og Deda Superzero/Zero100 komponenter.
Litt tung er den, men utrolig kvikk og morsom sykkel. God å klatre med også.
Her er min for 2019 og fremover, etter å ha ødelagt rammen på min Nakamura pursuit 7.0 i et forsøk på å løsne setepinnen kom jeg over en 2018 Scott Foil 20 ramme på Finn. Flyttet over alt av Ultegra Di2 og Unaas hjulene til denne.
Fargen er Skyline Blue og er standard på nyeste versjon av Roald Logic. Den ser litt annerledes og lysere blå ut på offisielle bilder, men heller nok litt mot en gråtone i virkeligheten. Lyset har nok litt å si også. Forumets mere kjente grå Ritchey er altså forrige versjon og storebroren. Stem’et ble handlet inn når jeg testet forskjellige lengder på den forrige ramma, og blir nok værende en stund til på denne. Har samme på terrengsykkelen
Sykkelen er forresten en evolusjon av en 2006-mod Bianchi fra laveste hylle, som jeg kjøpte brukt for 4 år siden. Startet med å btte ut sadel, styre og diverse småting, og fortsatte litt og litt hver sesong. Ramme, gaffel og styrelager var det siste som ikke var byttet ut. Nå er det bare en ørliten italiensk aksent igjen i form av en top cap med Bianchi-logo som er igjen. Beholder kanskje den også en stund
Har bare fått testet at gir og bremser er korrekt justert, så nå gleder jeg meg til tur og føle på om «stål er ekte»
Er visst blitt en trend på forumet at selvbygg har C4-fremspring Kult det.
Aceton. Og en klut. Sorry. Ryggmargsrefleks.
Veldig kult bygg, Brusdalen. Jeg er i "Men hvorfor?"-leiren hva gjelder 1x på landeveissykler, men Nå som vi alle er forskjellige stopper vi der. Kjekt med stålrør! Snasen farge også.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
1x11 basert på 105-gruppe med Wolftooth 44T drev og en Sunrace 11-40T kassett med Road Link. Takk for tråden din, som gjorde det etterhvert umulig å ikke kjøpe rammen
Sitat: Valentino
Veldig kult bygg, Brusdalen. Jeg er i "Men hvorfor?"-leiren hva gjelder 1x på landeveissykler, men Nå som vi alle er forskjellige stopper vi der. Kjekt med stålrør! Snasen farge også.
Nå ble alle komponenter flyttet over fort å gale for å få sykkelen klar, og gamlesykkelen var egentlig et "praktisk / enkelt / billig"-prosjekt. Jeg innser at denne rammen fortjener fremgir
Uansett så kan jeg melde at rammen har god plass til 28mm GP4000, og bremsene er plassert slik at de ikke subber i toppen av dekket. I tillegg haglet det inn med pokaler og medaljer på Strava etter første tur til jobb (for de som bryr seg om slikt). Det var visst forskjell på en 13 år gammel laveste nivå alu-ramme fra Bianchi, og dette her
Front-senter er 26 mm kortere enn på en L, men man kan jo håpe at føttene er mindre også. Men altså: Er tåoverlapp et problem slik en landeveissykkel brukes?
Ser bra ut den der, kjerts.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Stor moro med G-One Allround 35 mm på grovt underlag, men for å nyte godt av de aerodynamiske egenskapene til ERC 1100 Dicut Disc, ville jeg gjerne valgt solide dekk på rundt 28 mm. Men det gjør du sikkert. (Uansett: Tommel opp for at du spesifiserer Allround. Altfor mange sier bare G-One uansett hvilken av de tre modellene man snakker om, med påfølgende tvetydighet og misforståelser )
Hva gjelder mulig tåoverlapp, vet du best selv. Men modellen er jo fra Canyons side designet rundt 700c, med bl.a. noe slakkere styrerørsvinkel i de minste størrelsene for å forhindre overlapp. Jeg vet ikke om Canyon kompenserer med lengre fremløp (rake) for å redusere slep (trail). Oppgis ikke. Uansett vil jeg tro at overlapp ikke er et problem og at sykkelen har gode kjøreegenskaper.
Interessant å merke seg at Canyons kvinnemodeller, som i små størrelser er designet rundt 650b, naturlig nok har noe annerledes geometriske mål i disse størrelsene, bl.a. krappere styrerørsvinkel.
En liten overlapp med tåa har jeg nok hatt på alle landeveissyklene jeg har hatt, så det går bra. Jeg er for gammel til å juggle meg til på rødt lys, uansett. Kranken er 165mm i stedet for 170mm som jeg har hatt på alt annet, men det merket jeg ikke noe til.
250g originalsete skulle egentlig byttes ut, men det var litt a-ha-opplevelse... Her har jeg slitt med 120g SLR-sete i sikkert 10 000 timer, fordi det ser stilig ut og 100g lettere.. Men egentlig litt vondt etter noen mil.
Nå er den satt opp med GP 5000 TL i 32mm i forbindelse med Gran Fondo Strade Statskog. Målte 31mm, og tror de blir stående på for allround-bruk.
Front-senter er 26 mm kortere enn på en L, men man kan jo håpe at føttene er mindre også. Men altså: Er tåoverlapp et problem slik en landeveissykkel brukes?
Ser bra ut den der.
I følge mine "hvite" skotupper; ja I praksis er det vel, som kjerts sier, bare ved "trackstanding" på rødt lys.
Front-senter er 26 mm kortere enn på en L, men man kan jo håpe at føttene er mindre også.
Husket ikke på det selv, men som Kjerts er inne på, er originale krankarmer 10 mm kortere i 2XS enn L. Da gjenstår det, så vidt jeg forstår, kun en differanse på 16 mm, som skostørrelsen eventuelt kompenserer for
Front-senter er 26 mm kortere enn på en L, men man kan jo håpe at føttene er mindre også. Men altså: Er tåoverlapp et problem slik en landeveissykkel brukes?
Jeg har lurt på det samme. Jeg har (vesentlig) tåoverlapp på både landeveisykkel og CX, selv med relativrt korte 170 krankarmer, og ikke altfor store føtter (42.5). Kan som noen nevner her skje når man er stillestående. Men selv da, har jeg aldri opplevd at det medfører ett stort problem at hjulet kommer borti skoen en sjelden gang. Selv på mine hvite sko skaper ikke det merker jeg ikke enkelt kan "pusse" vekk igjen. Å bli overrasket av ett regnskyll vil jeg si skaper mye større hodebry for mine hvite sko, enn at hjulet har vært borti de. Om hjulet hadde tatt borti i fart, mens det roterer raskt, hadde det muligens skapt litt større problemer hva gjelder merker på skoene. Men i fart er aldri styreutslagene store nok til at hjulet er i nærheten av skoene mine.
Så for min del, nei, tåoverlapp er ikke ett (praktisk) problem.
Siden man snakker om tåoverlapp, kan jeg komme med min erfaring. Jeg har størrelse 50 i sykkelsko og har klart å herpe til framskjermen på pendlersykkelen to ganger og kommer ofte borti med skoen på "godværssykkelen" også. Men det er kun når jeg er mer eller mindre stillestående og skal svinge sykkelen 120 grader eller mer. Når man er klossmajor av rang med fare for forfremmelse kan dette være irriterende. Men selv da har jeg til gode å oppleve dette som et problem ved vanlig sykling.