Kai holder koken, og har fått en ny vår gjennom å satse på toppturutstyr. De holder til 600-700 m nord for Bjerke travbane, i krysset Refstad- / Brobekkveien.
Har fått på nye hjul på sykkelen jeg kjøpte ifm Granfondo Pinarello i fjor sommer. Den er jo utdatert nå som F12 er den nye vinen, men med nye hjul er den ihvertfall litt rask. Kjedelig cockpit. Har ikke tatt skikkelig bikefitting i det siste og stoler ikke helt på den fra tre år tilbake så jeg har ikke handla Talon integrert enda.
Hva skal man si. Jeg er ikke noe fan av tan-walls. Men føler ikke det spiller noen rolle, sykkelen er jo definitivt smashing I min bok.
Personlig synes jeg forumet har gitt meg overraskende mye tyn for å putte SRAM gruppe på min italiener, samt overraskende lite tyn for å sko den med amerikanske hjul.
Hvordan er mottakelsen blant blant folk du møter for Japansk/Sveitsisk utstyr på en Pinarello?
Topp to feteste sykler med tolvdelt i denne tråden altså! SQlab ser betraktelig bedre ut. Den fargen skinner godt i solen, skulle gjerne sett den ved siden av min...
Den tynen fikk du jo på byggetråden der hele forumet skulle plukke fra hverandre valgene du hadde tatt Synes også at Pinarello ikke er så erkeitaliensk som DeRosa. Sveits og Italia går sammen hånd i hånd synes nå jeg, som Luganosjøen.
Amerikanske dekk er jeg mer skeptisk til, men han er vel på Spesh-toget som ingen andre, godeste Réné (sagt med Alo Alo-accent).
Fet F10, og angående"den nye vinen" F12: Den er sur som pokker, blitt eddik.
[quote=yolo Fet F10, og angående"den nye vinen" F12: Den er sur som pokker, blitt eddik. [/quote]
Tenkte det samme når jeg så F12. Men skal være åpen for at designen muligens kan vokse på en. Slikt har skjedd noen ganger tidligere. Vi får se hva internett synes når F14 kommer. Kanskje det da er F12 som er vin, og F14 som blir eddik igjen
Neida. Som mye annet i min bransje er mye overlatt til tilfeldighetene. En kunde ville ha sin nye S-Works Tarmac med tubeless-oppsett, så da hadde vi et sett Turbo Cotton til overs uten eske i riktig storleik. Greit å få brukt dem istedenfor at de blir liggende, og jeg hadde lyst å teste hvordan det ville se ut mot ramma. Ble helt greit, men kan godt være den blir enda penere med andre dekk. Det finner vi jo fort ut...
Japansk på Pinarello er nesten blitt universelt standardisert. For neste sesong er alle syklene vi kan levere fra leverandør ferdig oppsatt med Shimano. Sky og nå Ineos har jo kjørt Shimano i en årrekke. Dog, da jeg kom til Italia i fjor (og ikke hadde fått noe valg angående utstyr, bare "her er årets sykkel, bestill om du vil") så jeg flere andre som hadde Campa SR 2x12 med Bora One. Og jeg fikk ikke tilbudet, selv om det kom på ca samme pris. Pissesurt. Selv hadde jeg valgt Campa, selv om vi opplever det som svært trøblete mtp deletilgang i Skandinavia. Ingen tvil om at jeg er på Spesh-toget. Hadde det vært en Tarmac eller Venge tilgjengelig i en feeeeeeeeeeet farge, hadde jeg nok ikke hatt Dogma. Det var mer prisen som gjorde at jeg byttet forrige Venge i denne.
Så er vi over på F12. Jeg har ut måneden på meg på å bestemme meg om jeg skal over på denne. Heller mot ja, siden jeg ikke vet noe om 20-fargene på Tarmac før september:
Styretapen er faktisk svart med oransje prikker, men av en eller annen grunn så ser det brunt ut på bildet...vekt i størrelse large med disse hjulene er 8,5kg. Får den ned i 8,1kg med klatrehjul settet. Helt greit det, hadde uansett ikke budsjett til noe drøyere.
Gratulerer - aldri for sent! Onde tunger vil si at du slo til på din fine Supersix i klassisk design akkurat i tide Liker den i Acid Red. Artig at komplette Novatec-hjul nå er å få i butikk i Norge. Bike Brothers?
Stemmer. AS-20 LTD har imponert meg som et lett og bunnsolid bygg som har tålt all mishandling jeg har utsatt det for, så da min LBS Unaas tilbød 40 mm dyp og 30/22 mm lett og bred, slangeløs felg i samme pålitelige håndbygg, var valget enkelt. Ser at du har gjort samme valg.
Ellers har den trofaste sliteren fått disse moderate påskjønnelsene:
Hvorfor Potenza? Fordi min sykkel er et budsjettbygg for hverdagsbruk og for meg treffer gruppen det ideelle balansepunktet mellom funksjon og pris, særlig på Black Friday! Ikke så avansert i funksjon eller like lett som de høyere gruppene, men så er heller ikke drivverket - eller vekt - det jeg prioriterer høyest i et bygg. Uansett klinger Potenza bra og skrur opp kulheten til 11. Men altså ikke til 12.
Siden Campa er Campa, kan jeg etter et bygg som har tatt laaang tid, se frem til nagende uvisshet i månedsvis mens man venter på den minste del, og den sitrende spenningen som ligger i å legge ut på langtur uten håp om at lokale verksteder vil ha redskapene til å utføre den enkleste service. Sett med kaliper for 160 mm bak? Kanskje i 2020. Separat kaliper uten hendel? Kanskje i 2021. Luftesett for Campa skivebremser? Skal finnes i en by i Nord-Italia.
Har ikke merket meg andre Roadmachine med Campa. Eller andre av BMCs nyeste modeller med Campa for den saks skyld. Satser på at det bare er mitt og Alessandro Ballans private bygg.
Forundret over at ingen har påpekt at jeg har valgt de nyeste og gjennomsiktige skivene fra Campa. Det er det alle vil ha nå.
Utveksling er 52/36 og 11-32, som er mitt foretrukne (b)landeveisoppsett.
Takk til Valentino for tips underveis
Vittoria Corsa G+ 2.0 TLR Hvorfor dekket som Kristoff punkterte med i Paris-Roubaix? Og som i uavhengige tester av slangeversjonen ikke ruller så lett som lovet? Og hvorfor nå som alle velger det tyske dekket med den lave rullemotstanden?
Svaret er enkelt: Corespun 320 TPI. Om man folder ut et Corsa og sammenligner det med de grovere konkurrentene i 60 TPI (ikke la deg lure av 3/180) eller endog Schwalbes ærlige 127 TPI, er det som mykt smør versus hard ost. Om bare en brøkdel av den silkemyke følelsen overføres til veien, er jeg fornøyd. Dekket er den komponenten på enhver sykkel der man kan få mest luksus for et par hundrelapper mer. Og jeg sykler for opplevelse, ikke for å vinne ritt. Om det blir en kortvarig nytelse, får så være. Har alltid hardføre G-One Speed i bakhånd.
På Unaas 40 Wide måler Corsa 28 mm forresten 30 mm, som felgen er optimalisert for.
BMC ICS styrefremspring Ok, dette er rent fjolleri. Det eneste jeg oppnår, er å gjøre sykkelen tyngre. Men det ser raffere og nyere ut. Liker 12 graders vinkel. Kjøpt av en hyggelig kar på forumet.
Roadmachine-eiere vil forstå meg når jeg sier at jeg gikk for Low Cone med en avstandsskive for å unngå å kappe kronerøret og dermed beholde muligheten for High Cone om jeg skulle bli stivere med alderen eller legge ut på virkelig lange turer. Drop sete/styre på 10 cm er uansett fint.
*** Også denne gang bygget av Unaas, som har vært forbilledlig tålmodig med alle mine nykker.
BMC Teammachine SLR01 Disc. Ramme kjøpt løst, drivverk/wattkrank kjøpt på Finn. Da bruktmarkedet gir visse begrensninger så endte utveksling på 50/34+11-28, det fungerer helt fint egentlig, kommer fra semi-kompakt og syntes det var greit også.
Hjulene er fra LB, var jo egentlig litt hjerneblødning å kjøpe de, men de får vekta akkurat under 7kg, samt litt høyere og bredere profil enn originalhjul som var DT Swiss PRC1100 35db. Synes dog DT scorer best på kvalitetsfølelse og finish.
Jeg har vært meget skeptisk til slangeløst på landevei, så har foreløpig holdt meg til GP5000 med slange. Ser nå at flere og flere lykkes, så blir å prøve slangeløst på hvertfall ene hjulsettet, har Hutchinson Performance TLR og Mavic Yksion UST i bestilling.
Kommer jo fra en helsort Canyon så jeg må innrømme at jeg kanskje syntes det ble litt kjedelig med helsort sykkel igjen, vurderer å sette på medfølgende dekaler/klistremerker. Tror hvite hadde gjort seg bra (har matchende Sagene-drakt), noen som har formening om hvordan man skal få satt de på slik at det blir rett og pent?
Ville vurdert dekk med tanwall (om du holder deg til slange, da) fremfor å klistre på dekaler, særlig siden BMC-logoen er diskret dempet. Har selv fjernet dekalene på mine felger. Nådeløst.
Elegant med lyst sete og styretape. Men det krever en viss innsats å holde rent og pent. Eller bare en knall farge på styretapen, som på denne veimaskinen.
Ville sittet langt inne for meg å velge bort drømmehjulene DT Swiss PRC1100 35 Men to gode hjulsett er jo et hyggelig luksusproblem å ha.
Sepeda: Hadde GP5000 kommet med tanwall så kanskje, tror også at hvitt sete og hvit styreteip kunne blitt bra, men det utgår pga innsatsen som det krever. Har hatt ikke-sort styreteip et par ganger og det blir ikke flere. Elsker DT-hjulene, absolutt de råeste hjulene jeg noensinne har hatt, gikk ei kule varmt i slankeprosessen.
Ekorre: 1390g ferdig teipet. Med proprietære løsninger er mulighetene for slanking små. Beste tipset er å la det ligge, men det er jo lettere sagt enn gjort noen ganger..
Siden jeg tydeligvis likevel er på nett når jeg burde vært i seng... Dette bildet ble ikke tatt for publisering, egentlig, men for å sammenligne posisjon da jeg skiftet fra det gamle ergo-styret jeg har på en Peugeot på en post her tidligere, over til et kompakt-styre fordi jeg hadde vondt i ryggen på denne nye sykkelen. (Som på tross av iherdig tommestokk-arbeid likevel var litt lengre frem enn min gamle ramme)
Kommer sterkt tilbake med bedre bilde i 2020 med nye hjul (bruker vinteren på trøstesurfing) og nye brukte bremser, sannsynligvis feks 6800 eller nyere som måtte komme min veg på finn.
Den tidelte 105-gruppen vil bare ikke dø, så lenge den mates med et nytt kjede hvert kvartal. Blir kanskje 1x12, men da er vi i 2021. Bruker jeg for mye penger nå kunne jeg like gjerne kjøpt ny sykkel kontra bare rammen...
Siden jeg tydeligvis likevel er på nett når jeg burde vært i seng... Dette bildet ble ikke tatt for publisering, egentlig, men for å sammenligne posisjon da jeg skiftet fra det gamle ergo-styret jeg har på en Peugeot på en post her tidligere, over til et kompakt-styre fordi jeg hadde vondt i ryggen på denne nye sykkelen. (Som på tross av iherdig tommestokk-arbeid likevel var litt lengre frem enn min gamle ramme)
Kommer sterkt tilbake med bedre bilde i 2020 med nye hjul (bruker vinteren på trøstesurfing) og nye brukte bremser, sannsynligvis feks 6800 eller nyere som måtte komme min veg på finn.
Den tidelte 105-gruppen vil bare ikke dø, så lenge den mates med et nytt kjede hvert kvartal. Blir kanskje 1x12, men da er vi i 2021. Bruker jeg for mye penger nå kunne jeg like gjerne kjøpt ny sykkel kontra bare rammen...
-KT
Hei Karl, har du forsøkt å montere hendlene litt høyere opp på styret? Det gir en del kortere avstand frem til dem rent fysisk, men det gir ekstra effekt da du slipper å komme ned på hendlene med loddrette armer for å unngå knekk i håndleddet. Det gjør også at bremsehendlene kommer litt nærmere styret i bukken.
Takk! Har lagt merke til det på de fleste bilder her, at hendlene står omtrent plant med toppen av styret. Uvant å bytte til kompakt styre, hendlene ble liksom for store. Skal prøves neste gang jeg skifter tape! Nytt styre gjorde forresten susen for den vonde ryggen.
PS, var på Gardermoen på fredag, og kjøpte Landevei. Supert blad, timene "fløy" avgårde...
Min pendle og alt mulig sykkel på fjerde året i mitt eie. Kontinuerlig oppgraderingsprosjekt med det jeg kommer over av brukte deler. Stort sett Shimano med unntak av Sram krank. Teipet over dekaler som ikke kan fjernes slik at den ikke frister for mye for kjeltringer. Gammelrosa farge er også ganske tyverisikker i mine øyne.