Re: Fjellet går i stykker.
[Re: Tor Arne]
11/06/2019 21:44
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
det skulle man tro. men de er jo bare to så da betyr vel ikke deres slitasje noe...
Uansett må det gjøres tiltak over det ganske land om denne friluftsturismen skal fortsette. Enten må kommunene dekke det eller så får turistbedriftene ta det. Problemet er bare at tilrettelegging avler mer trafikk på samme måte som veibygging og det kan nok ofte bli en ond sirkel.
|
|
|
[Re: jorn]
12/06/2019 06:46
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Kan man ikke bare drite i å sykle sti når det er vått? Og kan man ikke bare drite i å tilrettelegge stier, for det fører jo til mere bruk? Hmmm. Ganske lett dette, samtidig innmari vanskelig.
|
|
|
12/06/2019 07:07
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Det må sies å være et positiv problem. Hør her: folket dyrker ikke mosjon og det klages fra staten Folket trasker opp ned masse fjell og dyrker mosjon og det klages på slitasje. Den regningen må stat/kommune ta. Da kan de i samme øyeblikk sørge for noe bedre sikring så folk og fe ikke stuper over kanten og ned en skrent. Bedre skilting og mer info. Kanskje en guide/betjent info kiosk. Koster nok litt, men det skal ikke mange turer med en Seaking før det er spart inn.
|
|
|
12/06/2019 07:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Pffff. Jeg trudde at alle fjell var i ferd med å smuldre opp og at Norge skulle bli paddeflat da jeg leste tittelen. Var heldigvis ikke så ille.
|
|
|
12/06/2019 07:34
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Kan de ikke bare drite i å traske opp når det er bløtt og gjørmete da?
Verdt å legge til at stien som omtales er Ålesunds-friluftslivets svar på Karl Johan, og det skulle egentlig bare mangle at det ikke ble tilrettelagt for sikker og bærekraftig bruk. Slitasjen skjer pga at det er veldig mange som vil trimme, få seg frisk luft, og nyte den fantastiske utsikten. De aller fleste går når det er pent vær og tørt (så tørt det blir i Ålesund). I tillegg til de lokale som bruker fjellet og stien til den daglige turen med frisk luft, så er det nå flere og flere av de tusenvis av turistene som kommer til byen hver dag, som også tar turen. Det er jo ikke noen stor dramatikk i at stiene slites, men dersom man virkelig ønsker å få folk opp av stolen og leve mere aktivt, så bør man helt klart legge bedre til rett for slik turstier. I Ålesund har det de siste årene blitt bygget noen flotte turstier både i kommunal regi, og på dugnad av lag og grupper. Dette bidrar til at enda flere kan mosjonere og få naturopplevelser, og er utelukkende positivt. Merk at det som er tilrettelagt er lavterskel og mengden av brukere er barnefamilier og voksne. Det er ikke elitemosjonistene med fulldemper eller ultra-drikkesekk på ryggen ...
|
|
|
12/06/2019 10:33
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: ]
12/06/2019 13:03
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Kan man ikke bare drite i å sykle sti når det er vått? Og kan man ikke bare drite i å tilrettelegge stier, for det fører jo til mere bruk? Hmmm. Ganske lett dette, samtidig innmari vanskelig. Og ennå vanskeligere når den lokale stisykleklubben gjør nettopp dette: Legger opp fellesturer i bløte og halvtina stier og tilrettelegger med klopper (som ikke blir vedlikeholdt) og og rydding. Så kommer den lokale skiforeningen og barker det som er av allværsstier, så nå er det bare trist. Er vel ikke sykling i bløtt som er problemet med dette fjellet, men akkurat det samme som skjer her i Sarpsborg. Turstier bygges ut, skiltes, omtales i media, pushes på nett, og fotfolket strømmer til. Etter at Tårn, gapahuker, grillplasser mm ble anlagt på Appelsintoppen, har all singletrack i nedre del av marka blitt 10x så brede, og fulle av bare røtter og gjørmehull. Det har kommet drøssevis med nye stier - snarveier - I løpet av svært kort tid. Er ikke bare syklister som lager "strava-spor". Nå har de fikset universell utforming for Tjueklo/Ravneberget også, med masse gressplen, grusvei helt frem, flathogst, gapahuker mm. Og det er kjempeflott, men stiene er en saga blott. Utover dette kjører grunneierene rally med skogsmaskiner, flathogger, og blåser i å rydde etterpå, så stiene blir lagt om av fotfolket igjen. Stier utenfor de mest pop områdene gror igjen. Litt for slitsomt å karre seg så lang avgårde for en selfie. Jeg kjenner jeg blir rimelig lei pekefingre for å sykle når det er vått - det er ikke problemet om vi ikke snakker om virkelig mange syklister, og det er neppe problemet i Østfold. Ei heller at det tilrettelegges og dermed slites - det gjelder bare de umiddelbare nærområdene, og med sykkel kan man lett komme seg litt lenger inn i marka.
|
|
|
12/06/2019 13:31
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Kan de ikke bare drite i å traske opp når det er bløtt og gjørmete da? Du har aldri bodd i Ålesund skjønner jeg  Kan gå en hel sommer der det regner HVER dag, så blir litt lenge å vente på at det skal tørke opp. Men ser ikke det helt store problemet, hvis man slutter å bruke stien eller legger den en annen plass gror det der igjen ganske fort, det er ikke akkurat sårbart høyfjellsterreng det er snakk om.
|
|
|
12/06/2019 13:46
|
zero-talent
Entusiast
|
Entusiast
Set det samme i Porsgrunn. Titoppern har tatt av de siste årene, og da blir det selvfølgelig økt slitasje. Men enn så lenge reparerer skogen seg selv siden vi ikke har tusenvis av turister og tilreisende.
Ulempen med tilrettelegging er at det gjerne betyr drenering og grusing, i alle fall i godt besøkte områder. Da blir liksom litt av skogsfølelsen borte... Men i enkelte tungt trafikkerte områder er det neppe noen vei utenom.
coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
|
|
|
[Re: zero-talent]
12/06/2019 13:54
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ulempen med tilrettelegging er at det gjerne betyr drenering og grusing, i alle fall i godt besøkte områder. Da blir liksom litt av skogsfølelsen borte... Men i enkelte tungt trafikkerte områder er det neppe noen vei utenom.
Sant - men jeg tror kanskje det er litt ensidig fokus på å lage grusvei/sti. Da velger folket fort skogssti for å få "litt mer tur". Tenker at det bør bygges en bærekraftig type NOTS-sti som til slike steder, i tillegg til den universelt utformede varianten. En sti som fortsatt er spennende, smal, og i skogen. Bærekraftig kos.
|
|
|
12/06/2019 14:27
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan man ikke bare drite i å sykle sti når det er vått? Hææææ?!? Folk må da ut å prøve de nye signalfargede eller babyrosa/babyblå plastklærne sine. edit. det var selvfølgelig Tor Arne jeg egentlig skulle sitere men same same..
Redigert av skubisan; 12/06/2019 14:37.
|
|
|
12/06/2019 19:37
|
Tor Arne
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg driter i å sykle sti når det er bløtt ja.
Redigert av Tor Arne; 12/06/2019 19:38.
|
|
|
13/06/2019 06:37
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg kjenner jeg blir rimelig lei pekefingre for å sykle når det er vått Jeg beklager at du blir lei, men når vi har så få singletrack skogbunnstier i marka og en drøss med svabergsstier, så kan jeg ikke annet enn bli irritert når det legges ut annonserte fellesturer på halvfrossen skogbunnsti. Forsåvidt enig i det...visste ikke at det var så mange fellesturer i Frekstamarka, ihvertfall ikke blant stisyklister. Det er liksom bare snakk om å styre behovet bittelitt og heller bruke en slitesterk sti de verste dagene. På den måten får vi både sykla på de våte dagene og vi får beholdt de fine annerledes-stiene.
Men ja, jeg skjønner frustrasjonen når man i tillegg skal takle gjengroing, uetisk hogst og fullstendig maltraktering av alt av stier i nærheten av utfartsstedene. Pluss på barking for underlag til løypemaskin, så kjenner jeg dampen tyte ut øra her :-)
Selvfølgelig kan de som er klar over det holde seg til de riktige stiene, kjøre midt i gjørmehøl fremfor å utvide stien etc. Men her preker vi for menigheta - tror de som ikke er forsiktige kanskje er en annen type stisyklister. Barkinga er råkjip. Såpass mye at jeg svært sjelden gidder å sykle ned for å ta en runde. Det er ikke lenger verd transporten. Greit nok at det tilrettelegges for ski slik de har gjort i Trøsken, men å herpe marka så mye når vi så sjelden har skiføre virker bare rart. Artig nok: i Kalnesskogen, hvor vi har tillatelse fra grunneier til å bygge sykkelstier, får vi ikke lov til å bruke bark/flis. Begrunnelsen er at det råtner, og blir gjørme før eller senere. Stående ordre er subus eller avharp. Løypesjef for løpeløypene har dog fått stikk motsatt beskjed fra samme grunneier 
|
|
|
[Re: Knirkekne]
13/06/2019 06:41
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Tror vi skal være glade Dovrefjell ikke har cruiseanløp, for da hadde det sett mørkt ut for grunnloven vår ...
|
|
|
[Re: knutspeed]
13/06/2019 06:52
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Artig nok: i Kalnesskogen, hvor vi har tillatelse fra grunneier til å bygge sykkelstier, får vi ikke lov til å bruke bark/flis. Begrunnelsen er at det råtner, og blir gjørme før eller senere. Stående ordre er subus eller avharp. Løypesjef for løpeløypene har dog fått stikk motsatt beskjed fra samme grunneier ....og for noen få år siden fikk vi beskjed om at subbus var helt utelukket, det skulle bare være naturlige masser (avharp, bark, etc). Rett etter det fikk løpefolket legge på lassevis med subbus...
|
|
|
15/06/2019 12:25
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Hei anonymous13. Jeg husker at du og dine kompiser møtte oss i marka etter regnvær , vi hadde syklet ett par timer det hadde dere også . Vi var så og si helt rene dere var fulle av møkk , du kommenterte til og med til meg hvor rene vi var . Så iallfall denne dagen valgte vi riktige stier og dere feil . jeg er møkk lei at du skal bruke enhver mulighet til å henge ut Gresvik IF stisyklister , vi er en gjeng som bruker vanvittig mye fritid på å lage ett tilbud som mange liker. Hvis du mener at vi gjør noe feil håper jeg at vi kan snakkes på telefon så ser vi om vi kan gjøre noe anderledes. Å skrive dritt om noen som legger ned så mye dugnads tid er utrolig dårlig . Hold kjeft eller ring meg på 90022506 hilsen Ole Henrik .
Redigert av olehen; 15/06/2019 12:27.
Hafjelldobbelkroneforening
|
|
|
15/06/2019 16:09
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
At noen er full av gjørme tenger jo ikke være negativt, stiene blir breiere av at folk sykler uttafor pytter og høl.
|
|
|
[Re: olehen]
15/06/2019 16:33
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Å skrive dritt om noen... Hold kjeft eller ring meg.  Big cojones mayne Nytter dessverre neppe.
|
|
|
15/06/2019 18:56
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
jeg er møkk lei at du skal bruke enhver mulighet til å henge ut Gresvik IF stisyklister , vi er en gjeng som bruker vanvittig mye fritid på å lage ett tilbud som mange liker. Hvis du mener at vi gjør noe feil håper jeg at vi kan snakkes på telefon så ser vi om vi kan gjøre noe anderledes. Å skrive dritt om noen som legger ned så mye dugnads tid er utrolig dårlig Tror du overreagerer litt. Ser ikke så mye dritt, men det fremkommer jo greit hva anonymous13 synes om en del aktiviteter så det er jo en mulig start dersom dere ønsker innspill på hva dere kan gjøre annerledes. Forøvrig tror jeg de aller fleste på forumet ikke ante hvem anonymous13 siktet til Men nå vet vi det. Uten at jeg personlig tar mye notis av hvem det eventuelt var snakk om.
|
|
|
[Re: Marøder]
15/06/2019 20:56
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg overagerer ikke da stian (anonymous13) gjentatte ganger har hengt oss ut. Jeg har null interesse å diskutere her på forumet , så Håper stian er mann nok til å ta en prat på Telefon. Driver vi med aktivitet han ikke liker så er det mulig vi tilpasser oss, men han bør følge det han sier selv! Du sto faktisk å kommentere hvor rene vi var mens du var full av gjørme! Prøver å ringe deg i morgen Stian.
|
|
|
15/06/2019 21:43
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Skal sykle først så tidlig blir det ikke, snakkes i morgen.
|
|
|
17/06/2019 18:48
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Full fart i helga Stian ,sendte deg en face melding som jeg ser nå at du ikke har sett .
|
|
|
17/06/2019 18:55
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Var litt mange nr registrert på deg Stian,kan du sende nr ditt på PM ? Syns det er bra å få ryddet opp i dette så du slipper å henge oss ut . Sakene du refererer til er jo fra 2014 så greit å få ut av verden .
|
|
|
17/06/2019 19:28
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Prøvde å ringe ett nr , noen la på så var sikkert feil . Vi mener at du kommer med beskyldninger som er feil og du mener det er riktig , dette løser vi ikke med å skrive her . Det er mye enklere å ta en prat kanskje vi kan tilpasse oss det du mener ,eller så kan vi bli enige om å være uenige .
|
|
|
17/06/2019 20:31
|
olehen
Entusiast
|
Entusiast
Ja Det hadde vært bra å tatt en prat , så kan jeg kommentere det du nevner. Jeg er å jobber i Fredrikstad neste uke så da kan vi ta en prat ,da jeg de siste årene har bodd i Hafjell . Men jeg er fortsatt aktiv i klubben , all aktivitet har jeg ikke kontroll på , men vet at det ikke er mye fellesturer i marka lenger .
|
|
|
17/06/2019 20:51
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Tilrettelegging med eit par tusen trappetrinn opp fjellsider er iallefall uheldig. eEn å anna plass går det jo, men har tatt litt av nokre plassar (las ein artikkel om ei som var bekymra i Midsund fordi alle favorittstiane hadde blitt gjort om til trapper) og så leser man etterpå at folk går på sida av trappetrinna fordi det blir for monotont og at dei vurderer å utarbeide alternative traseer for å bryte opp dette. Turistforeninga slutter å reklamere i utlandet: https://www.adressa.no/meninger/kommentarer/2019/06/17/Presset-p%C3%A5-klima-og-norsk-natur-er-allerede-stort-nok-19279931.ece Får frysningar av slikt som det her, enormt potensiale i å trappifisere fjella visstnok... https://midsundingen.no/soker-milliontilskot-til-fleire-trapper/19.67
Redigert av TrondAM; 17/06/2019 20:54.
|
|
|
|
|