Fotoskriver, noen som har peiling?
|
Fotoskriver, noen som har peiling?
09/06/2019 15:38
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Vurderer å kjøpe meg en fotoskriver, men ser at prisene her (som på det meste annet) varierer veldig.
Det må være av såpass bra kvalitet at det ikke står tilbake for det man bestiller hos feks Japan Photo. Har sett på Canon sine Pixma Pro 1, 10, 100 og 1000 skrivere. Men vet ikke hvor bra det funker.
Noen som har noe å dele av tips/erfaringer? Eller er det bare å fortsette å bestille hos feks Japan Photo.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Fotoskriver, noen som har peiling?
[Re: olechr]
09/06/2019 15:51
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Har kun erfaring med canon sine. Men de er helt rå. Du skal printe en del bilder før det lønner seg å kjøpe en god fotoprinter. Personlig så synes jeg ikke bildene står tilbake for det jeg har fått levert fra fotobutikk. Men jeg har aldri prøvd japan photo. Jeg vil nok si kvaliteten er minst like god som fra butikk om ikke bedre med photoprinter.
|
|
|
[Re: Paulus]
09/06/2019 15:53
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Har kun erfaring med canon sine. Men de er helt rå. Du skal printe en del bilder før det lønner seg å kjøpe en god fotoprinter. Personlig så synes jeg ikke bildene står tilbake for det jeg har fått levert fra fotobutikk. Men jeg har aldri prøvd japan photo. Jeg vil nok si kvaliteten er minst like god som fra butikk om ikke bedre med photoprinter. Jeg har regnet på det og ser at kostnadsmessig vil det nok ikke lønne seg. Men er kult å kunne gjøre det selv. Da blir terskelen enda lavere også. Hvilke modeller har du erfaring med?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
09/06/2019 20:04
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Nei jeg vet ikke hva de het, men begge var fra canon. Maskinene var ikke mine. Den ene var en eldre litt "rimelig" proffsak som kunne skrive ut maks a4, mens den andre var en ganske ny en som kan skrive ut a3. Begge var veldig bra, men a4 blir litt lite. Spørs jo hva du tar bilder av selvsagt men jeg ville nok ikke vurdert en maskin som skriver ut mindre enn a3. Jeg regner med alle proffmaskinene skriver ut minst a3 nå til dags så det er vel ikke noe man trenger å tenke på.
|
|
|
12/06/2019 10:17
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Har erfaring fra Canon og Epson skrivere. Jeg var ivrig hobbyfotograf og tok en del konfirmasjon og bryllup for folk. Ikke så veldig aktiv nå lengre. Jeg sluttet etterhvert å skrive ut selv fordi det er mye styr. Enklere å bestille. Har testet mange opp igjennom årene, best erfaring har jeg nok med scandinavianphoto. Fordelen er at man kan velge kvalitet avhengig av behov når man bestiller. Kvaliteten på det jeg selv printet var helt på høyde og ofte bedre enn det du får levert. Du kan velge papir og fargeprofiler etc etter det bestemte bilde du skal skrive ut. Det gir svært høy kvalitet og helt klart like god eller lengre holdbarhet på bildene. Ulempene er at du hele tiden må styre med å sette riktig fargeprofiler printene, og fylle på ørten forskjellige fargekassetter. Fargekassetter er ferskvare og det er dyrt i lengden. Dette er jo greit hvis du tar oppdrag og selger bilder. Hvis du printer mye blir det selvfølgelig billigere enn å bestille. Men man skal ville det.
|
|
|
12/06/2019 19:06
|
Awesnes
Avhengig
|
Avhengig
Det som er noe dritt er at ofte portoen for å bestille bilder på nett ofte er dyrere enn selve printen. Kjedelig å betale 99 kr i porto for tre A4-bilder til 40 kroner. Selv å hente selv i butikk koster en del penger.
|
|
|
13/06/2019 09:24
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Jeg driver også mye med foto og har skjønt at Epson P800 er en veldig god A2 skriver. I lengden blir det billigere enn P600 siden kostnadene/forbruk av blekk er vesentlig bedre på P800 enn P600. Skulle jeg ha kjøpt meg en ordentlig fotoskriver hadde jeg i alle fall vurdert sterkt P800. Den kan også brukes med papirrull om man ønsker det.
Men å printe er et eget fag, og det anbefales kurs eller settes seg inn i type papir og fargeprofiler for å få utnyttet mulighetene.
|
|
|
14/06/2019 18:49
|
erlingba
.
|
.
Hva skal du skrive ut? Hvor stort og hvor ofte?
Det er veldig gøy med egen fotoprinter, men det koster litt, det tar litt tid å sette seg inn i fargeprofiler og slikt, og den bør brukes jevnlig.
Men får man det til blir utskriftene av mye bedre kvalitet enn det du får fra Japan Photo for eksempel, og du ser resultatet umiddelbart slik at du kan gjøre justeringer til du er fornøyd.
|
|
|
[Re: Red Devils]
14/06/2019 19:18
|
erlingba
.
|
.
Jeg driver også mye med foto og har skjønt at Epson P800 er en veldig god A2 skriver. I lengden blir det billigere enn P600 siden kostnadene/forbruk av blekk er vesentlig bedre på P800 enn P600. Skulle jeg ha kjøpt meg en ordentlig fotoskriver hadde jeg i alle fall vurdert sterkt P800. Den kan også brukes med papirrull om man ønsker det.
Men å printe er et eget fag, og det anbefales kurs eller settes seg inn i type papir og fargeprofiler for å få utnyttet mulighetene. Har en tidligere versjon av denne, Epson Stylus Pro 3800 som jeg er realtivt fornøyd med. Blekkpatronene ser også helt like ut. Gøy å kunne printe store bilder selv og få de akkurat som man ønsker, men det krever jo litt forarbeid. Man må sette seg inn i fargeprofiler, kalibrering av skjerm og slikt. Og er man uheldig å glemme å fjerne "let printer manage colors" får man seg en overraskelse når utskriften blir ganske annerledes enn på skjermen. Kostnadene for utskrift er ikke fryktelig høye, men med 9 patroner på 80ml til nesten 600kr stykk føles det jo som det renner ut litt penger av den printeren.
|
|
|
|
|