|
|
Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg!
|
Re: Den store oppussing tråd. Og Gud hjelpe meg!
[Re: Panda]
12/06/2019 09:03
|
gare
More than words
|
More than words
Overlever å bo på en byggeplass i en måneds tid,håper jeg... Famous last words  Har du husket å gange både prisestimat og tidsestimat med pi?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: GeirK]
12/06/2019 09:07
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Det er synd at det ikke er bedre utvalg i vinylgulv med pene mønstre som er noe eget, ikke bare imitasjoner. Det sier vel noe om hva de fleste ønsker seg.
|
|
|
[Re: Marøder]
12/06/2019 09:11
|
Arne_And
More than words
|
More than words
det er alltid noen som vil si at vinylen jeg linket til er en betongimitasjon Produsenten, f.eks..  Jeg er dog enig i at noen ganger trumfer det praktiske det estetiske. Vi valgte laminat i 2. etg siden det er barnas sone. Jeg er dessverre sammenskrudd slik at jeg hadde slitt med å se på barnas frie lek på et parkettgulv. Jeg prøvde fortvilet å finne laminatgulv som hadde et pent mønster som ikke var imitasjon, men klarte det ikke.
|
|
|
[Re: Arne_And]
12/06/2019 10:01
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
det er alltid noen som vil si at vinylen jeg linket til er en betongimitasjon Produsenten, f.eks..  hehe, ja selvsagt. Tenkte mer på mindset, at man ikke blir fornøyd da det ikke er ekte vare! Noen ser et pent vinylgulv som ligner på betong (noen vil sikkert bli lurt til å tro at det er betong, det er inntil man går på det for vinylen er mye mer behagelig), mens andre bare ser et fake gulv som ikke er betong.
|
|
|
12/06/2019 10:43
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jeg ganske langt ute i økosofien, men da vi nå nettopp har tatt valg i forbindelse med pågående totalrenoveringen av huset, synes jeg det er fint å vite at nesten alt er naturlige materialer. Brunt olja/voksa eikegulv (2 cm er det, ikke 3 som jeg skrev tidligere. Hadde en lenger runde med snekkeren i morges), trepanel på veggene (furu, hvitlasert), trepanel i taket (hvitmalt furu). Over det hele. Steinfliser på gulv i gang/bad. Totalpris 1 mill som inkl riving av alt innvendig så bare skallet står igjen (unntatt badet) + 200000 for nytt kjøkken (Kvik). Hever taket i hele huset 10 cm, bytter endel vinduer og ytterdør ++. Grunnflate i huset er 8 x 13 m, en etg, tre soverom. Prisen blir det som er avtalt med mindre vi kommer med tilleggsoppgaver underveis. Lite, norsk snekkerfirma dette. Normalt regner man +10% av budsjettert pris til slutt. Men altså viktig for meg: naturlige materialer, "levende", pustende, godt inneklima. Jeg tar gjerne et par riper i gulvet for det.
|
|
|
12/06/2019 10:55
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Trenden blant enkelte er nå er minst mulig organisk materialer i bolig. Dette blant annet for å sikre et godt inneklima. Dead house
|
|
|
12/06/2019 11:28
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Trenden blant enkelte er nå er minst mulig organisk materialer i bolig. Dette blant annet for å sikre et godt inneklima. Dead house Jeg så kjapt på linken, men på hvilken måte gir et hus i betong og plast best inneklima? Jeg trodde at huset måtte puste og fravær av fukt var det viktigste.
|
|
|
[Re: HM1100]
12/06/2019 11:58
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Trenden blant enkelte er nå er minst mulig organisk materialer i bolig. Dette blant annet for å sikre et godt inneklima. Dead house Jeg så kjapt på linken, men på hvilken måte gir et hus i betong og plast best inneklima? Jeg trodde at huset måtte puste og fravær av fukt var det viktigste. Etablering av skadedyr, sopp og råte. Er ikke noen ekspert på området, men litt artig med slikt nybrotsarbeid. Skal ikke se bort fra at vedkommende har en diagnose for et eller annet. Men tanken om at skadedyr, sopp og råte skal ha dårligst mulig etableringsforhold er jo interessant. Dagens hus puster lite. De er jo pottetett med dampsperre, men med balansert ventilasjon som igjen gir tørt inneklima. Dampsperre har vært brukt lenge (70-80 tallet?) og bidrar til tette hus (men med luftekanaler og/eller mekanisk ventilasjon). Men for all del, det er bra med materialer som puster til bruk innvendig i hus. Særlig i kjellere i eldre hus.
|
|
|
12/06/2019 12:28
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Nettopp. Helt tette hus gir et dårligere (!) inneklima, og det er et problem med mange moderne hus. Kjøper man feks et nytt "ferdighus", potte tett med mye plast i veggene, er det i mange tilfeller beskrevet elendig inneklima som sitter i veggene i årevis. Man kan feks lese litt om Massivtre-hus, som markedsføres ved at det pga materialet og at det er pustende, gir et spesielt godt/sunt inneklima. Men poenget er selvfølgelig fravær av fukt, det er en forutsetning, Råte er ikke farlig for andre enn huset (kan lukte litt da), muggsopp i for store mengder er ikke bra. Men det er et fuktproblem, ikke et "treproblem". Muggsopp kan oppstå hvor som helst, trenger bare fukt, kalk og litt slikt. For ordens skyld, jeg har en dr. grad i muggsopp og immunologi, er ikke så redd for soppen, mer for klinisk rene hus med tørr luft fullt av gasser fra plast og kjemikalier.
|
|
|
12/06/2019 12:30
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Og forresten. Man kan jo gruble litt på hvorfor forekomsten av astma og allergi har vært økende.....
|
|
|
12/06/2019 12:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Apple tv har jeg ikke tenkt på. Det er jo genialt. Bør man kjøpe 64 GB eller 16gb? Regner med den bruker plassen til å lagre opptak. Den bruker ikke lagringsplass til opptak. Get-opptak lagres i sky. Lagringsplass på apple tv er til apper og annet innhold som synk av bilder fra icloud.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
12/06/2019 13:10
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Nettopp. Helt tette hus gir et dårligere (!) inneklima, og det er et problem med mange moderne hus. Kjøper man feks et nytt "ferdighus", potte tett med mye plast i veggene, er det i mange tilfeller beskrevet elendig inneklima som sitter i veggene i årevis. Vet ikke om jeg er helt enig i dette. Nye hus har strenge krav til luftutskiftning. I forhold til hus bygd før år 2000 mener jeg moderne hus har "bedre" luft da den byttes ut oftere enn tidligere. Prøv å kjenn etter luft på en passiv ventil som det gjerne er i eldre hus - det er kun hvis det blåser rett mot denne at det strømmer noe særlig luft inn i huset. Så kan du kjenne på en tilluftsventil i et ventilasjonsanlegg. Det er stor forskjell.
|
|
|
[Re: ]
12/06/2019 13:49
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Prøv å kjenn etter luft på en passiv ventil som det gjerne er i eldre hus - det er kun hvis det blåser rett mot denne at det strømmer noe særlig luft inn i huset. Så kan du kjenne på en tilluftsventil i et ventilasjonsanlegg. Det er stor forskjell. Du må ikke glemme all luftingen som går gjennom allskens spikerhull, gjennomføringer og dårlige tettejobber rundt vinduer og etasjeskillere :-). Ja, det bidrar jo helt klart til at eldre hus ikke trenger være så ille. Men ofte er erfaringene til de som rehabiliterer eldre hus og installerer balansert ventilasjon at de opplever bedre luft inne. Hadde et hus fra 90 tallet som jeg installerte balansert ventilasjon i. Det ble bedre luft, men huset var ikke akkurat tett selv om det hadde dampsperre. Selv med kjøkkenvifte på og fyring i ovnen trengte jeg ikke å åpne vinduer eller lukket veggventil som jeg hatt latt stå i tilfelle det ble problem :-)
|
|
|
12/06/2019 15:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men ofte er erfaringene til de som rehabiliterer eldre hus og installerer balansert ventilasjon at de opplever bedre luft inne. At noen få du har snakket med,opplever bedre luft i gamle hus, betyr ikke at luftkvaliteten er kvalitativt er bedre totalt sett.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
12/06/2019 20:14
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Men ofte er erfaringene til de som rehabiliterer eldre hus og installerer balansert ventilasjon at de opplever bedre luft inne. At noen få du har snakket med,opplever bedre luft i gamle hus, betyr ikke at luftkvaliteten er kvalitativt er bedre totalt sett. Har egen erfaring fra 2 bygg men leser også mye på byggebolig.no. Det er ganske mange som gode erfaringer. Det er er nesten uomtvistelig, så fremst man ikke har et halvåpent hus uten dampsperre, er at luften byttes ut oftere med et riktig installert ventilasjonsanlegg. Leste en Sintef rapport som konkluderte at det måtte blåse ganske så kraftig rett mot en passiv veggventil for at den skulle gi tilstrekkelig tilførsel. En forholdsvis grei metode er å måle co2 nivået i lufta for å sjekke kvaliteten. Flere aggregatet har co2 målere som forserer/gir mer luft ved behov. Så luften er god målt etter denne parameteren da anlegg dimensjoneres for et visst areal og antall personer i f.eks soverom. Så spørs det om co2 nivået har gått med etter installasjon - det er nok ikke mange som har målt før de installerer. Men sannsynligvis er luften bedre etterpå i et forholdsvis tett hus. Men alt er ikke bare rosenrødt med ventilasjonsanlegg da noen reagerer på at luften blir tørrere. Personlig har jeg ikke opplevd dette. Men nå er vi langt på vidden og jeg føler at tråden er kuppet så det holder ;-)
|
|
|
13/06/2019 06:14
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi har ventiler i alle vinduer som står åpne alltid. Merker at det gir en god luft gjennom strømning. Er ikke dette tilstrekkelig?
|
|
|
13/06/2019 06:31
|
magic
Besatt
|
Besatt
Vi har ventiler i alle vinduer som står åpne alltid. Merker at det gir en god luft gjennom strømning. Er ikke dette tilstrekkelig? Om det er mulig å legge opp ventilasjon fra loft ville jeg nok sterkt vurdert dette. Bodde før i rekkehus fra -86, mye dugg på vinduer vinterstid. En nabo la opp ventilasjon fra kaldt loft, dugg forsvant. Og jeg vil nok anta generelt bedre luftkvalitet, som det påpekes lenger opp, jaffal når det er mange folk samla.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
13/06/2019 06:58
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Vi har ventiler i alle vinduer som står åpne alltid. Merker at det gir en god luft gjennom strømning. Er ikke dette tilstrekkelig? Det kan godt være det er tilstrekkelig. Men vi hadde kun vindusventiler, det ga ikke nok luft til vår familie. Blåste det rett på veggen, fungerte det greit. Som Pedaglipp er inne på, det kommer an på hvor mange som oppholder seg i huset. En måte du kan finne ut på, er ved hjelp av en Netatmo værstasjon. Mener den har co2 måler. Den er sikkert nøyaktig nok. Har noen tips til anonymous13: - Enova gir tilskudd på maks 15.000 kroner (20 %) . Det eneste de har krevd av meg er at anlegget er prosjektert av en profesjonell aktør og virkningsgrad på x(?) prosent. Står mer om dette på nettsidene. Jeg har stått for installeringen selv og tatt vare på alle kvitteringer. Har også fått støtte til kostnader til innkassing, maling, fugemasse og gips. - Makitech.no har gode priser på Villaventaggregat. Ofte lønner det seg å kjøpe pakker basert på antall punkter. De tilbyr også prosjektering via Systemair (Villavent). Villavent aggregater er gode (det er også Flexit). - Det er ikke vanskelig å installere. Det er litt som lego. Men man bør vite sånn ca. hvor bjelker og stendere er samt vann- og el... Man kan ta små testhull evt .stenderfinner/banking. - Er man var for lyd 1: kan man installere en lyddempet overluftventil istedenfor en spalteventil under døren (slipper mye lyd gjennom). Alternativ kan man ha både tilluft og avtrekk til et rom, da kan rommet "lukkes" helt. - Er man var for lyd 2: større er bedre. Større dimensjon på rørene gir mindre støy ut i ventilene. Har ø200 på aggregat. Ulempen er kanskje at de større aggregatene (Villavent) lager en litt annen lyd (bass/brum) enn de mindre, så da bør ikke aggregatet stå rett ved/over soverom. - Zoom kanaler (systemair) er geniale. Da slipper man å måle, klippe/kutte spiro og sparer masse tid. Finnes i 2 størrelser og gir fleksibilitet. - Hullsager er god å ha. - Sett aggregatet på f.eks xps plate med rockwool under (under xps). Da unngår man vibrasjoner til underlaget. - Ting blir sjelden som planlagt i et gammelt hus. Fordel å vite hvor dragere og bjelker går/er. Det er ikke noe stress om ikke alt blir 100 % som prosjektert. Går også an å få prosjektert på nytt ved stort avvik vil jeg tro. - Kaldloft er gull å installere i. Men best å gjøre det når det ikke er så varmt.... bruk pustemaske. - Ikke lukk (kasser) før du har testkjørt. Isoler kasser mot eventuell støy. - Det er mange som selger overskudd av spiro og deler for slikk- og ingenting på finn. Presser man på pris og bruker litt tid på å kjøpe deler, kan man kanskje få ting billigere enn ved å kjøpe pakker fra forhandler. Jeg sparte ca. 60-70' kr på å gjøre ting selv inklusiv snekkerier. Kjøpte pakke da jeg ikke hadde tid å shoppe rundt. Edit: Enova tilskudd er 25 %, men maks er 15' kr.
Redigert av Marøder; 13/06/2019 07:09.
|
|
|
13/06/2019 07:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
At noen få du har snakket med,opplever bedre luft i gamle hus, betyr ikke at luftkvaliteten er kvalitativt er bedre totalt sett. Det er jo akkurat en kvalitativ analyse han gjør. Mye forskning i myke fag som blir gjort på dette viset. At han ikke har et kvantitativt grunnlag for å påstå dette er jeg enig i, men dette er altså en tråd på et terrengsykkelforum, ikke en communitiy-edition av Sintef. Ja - det var kvantitativt jeg mente. Dessuten leste jeg feil fordi det er vel dokumentert at balansert ventilasjon gir bedre inneklima.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/06/2019 07:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har ventiler i alle vinduer som står åpne alltid. Merker at det gir en god luft gjennom strømning. Er ikke dette tilstrekkelig? Det kommer jo an på om det er trykkforskjeller som flytter luft ut eller inn av ventilene. Om det ikke er noen trykkforskjeller er det jo ikke noe flow, og da har man bare diffusjon igjen å basere seg på for å få ut CO2'en. Da trengs det nok større kanaler for å bli kvitt CO2'en like raskt som den produseres. I tillegg har han brukt energi på å varme opp den luften han sender rett ut av huset.
|
|
|
13/06/2019 07:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men ofte er erfaringene til de som rehabiliterer eldre hus og installerer balansert ventilasjon at de opplever bedre luft inne. At noen få du har snakket med,opplever bedre luft i gamle hus, betyr ikke at luftkvaliteten er kvalitativt er bedre totalt sett. Har egen erfaring fra 2 bygg men leser også mye på byggebolig.no. Det er ganske mange som gode erfaringer. Det er er nesten uomtvistelig, så fremst man ikke har et halvåpent hus uten dampsperre, er at luften byttes ut oftere med et riktig installert ventilasjonsanlegg. Leste en Sintef rapport som konkluderte at det måtte blåse ganske så kraftig rett mot en passiv veggventil for at den skulle gi tilstrekkelig tilførsel. En forholdsvis grei metode er å måle co2 nivået i lufta for å sjekke kvaliteten. Flere aggregatet har co2 målere som forserer/gir mer luft ved behov. Så luften er god målt etter denne parameteren da anlegg dimensjoneres for et visst areal og antall personer i f.eks soverom. Så spørs det om co2 nivået har gått med etter installasjon - det er nok ikke mange som har målt før de installerer. Men sannsynligvis er luften bedre etterpå i et forholdsvis tett hus. Men alt er ikke bare rosenrødt med ventilasjonsanlegg da noen reagerer på at luften blir tørrere. Personlig har jeg ikke opplevd dette. Men nå er vi langt på vidden og jeg føler at tråden er kuppet så det holder ;-) Jeg leste også posten din feil. Det gikk alt for fort og jeg så ikke "installert balansert ventilasjon". Anekdoten din støttes av tonnevis med forskning.
|
|
|
13/06/2019 08:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dessuten leste jeg feil fordi det er vel dokumentert at balansert ventilasjon gir bedre inneklima. Ja, det skulle overraske meg veldig om noen kom med noen objektive målinger som viste at man kunne få passivt ventilert inneklima like bra som aktivt ventilert uten å gå på en gigantisk enøk-smell. Men det kan kanskje være andre faktorer som er viktig for helsa enn at lufta er så ren som mulig? Kanskje det er noen helsegevinster som ligger i det å _ikke_ ha så ren og god luft som mulig? Det er ikke umulig, men jeg ser ikke helt hva de skulle være.
|
|
|
13/06/2019 10:07
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvilke faktorer bidrar til dårlig inneklima? Vi bruker ikke stearinlys og fyrer svert sjeldent i peisen.
Er det en storm i et glass vann?
|
|
|
13/06/2019 10:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvilke faktorer bidrar til dårlig inneklima? Vi bruker ikke stearinlys og fyrer svert sjeldent i peisen.
Er det en storm i et glass vann? Høy CO2-konsentrasjon gir dårlig inneklima. Karbondioksyden dere puster ut, må ut av huset på et vis.
|
|
|
13/06/2019 17:52
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Er det en storm i et glass vann? Soverom er ofte der man kjenner best hvis luften er tung etter en natts søvn. Ikke verre enn at man åpner vinduet om man ikke er redd for litt kondens i karm/vindu og varmetap. Men gjør man en helhetlig oppgradering av hus bør man i det minste vurdere balansert ventilasjon. Men obs for støy.... er man sensitiv kan man bli plaget av en dårlig installasjon. Da er det bedre å gå opp en størrelse.... Tåler man luft-luft varmepumper (estetikk, støy) kan man få en ganske effektiv oppvarming av huset i kombo med balansert ventilasjon da pumpene i dag på årsnitt gir omlag 3,5-4 kw for hver kw man putter inn (kystnære strøk). Gjenvinner man 80% av varmen i luften man bytter, blir regnestykket bra. Men ikke alt kommer til besparelse da man sannsynligvis bytter luften hyppigere enn tidligere. Det finnes også avtrekksvarmepumper som gir varme til vann, men da med tradisjonelle veggventiler og potensielt kaldras.
|
|
|
13/06/2019 18:42
|
Panda
OP
Besatt
|
OP
Besatt
«Spiser» ikke potteplantene våre CO2’en vi puster ut?
|
|
|
13/06/2019 18:47
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvilke faktorer bidrar til dårlig inneklima? Vi bruker ikke stearinlys og fyrer svert sjeldent i peisen. Sånn annet enn CO2 og gammel luft, er vel fukt det verste. Fuktig, varm luft som treffer kalde overflater blir til kondens. Blander man inn litt støv eller annen sopp- og bakteriemat, så lages det jo mye ugne greier. Dette er grunnen til at man skal ha seng og møbler litt ut fra veggene, sånn at evnt kondens der lettere kan fordampe. Nå har jeg aldri målt verken CO2 eller luftfuktighet men bor i en gammel bolig med kun passiv lufting. Glippene mellom takbordene på soverommene i andre etasje og på toalettet i første etasje, begge panel, er aldri større enn på vinteren. Jeg tolker det som at trevirket i panelene er tørrest om vinteren. Noen som har en god forklaring for det?
|
|
|
[Re: Tange]
13/06/2019 18:59
|
Ebrietas
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi har vel stort sett mye tørrere luft på vinteren enn sommeren her i Norge. Fuktproblemer på vinteren skylles nok ikke fuktig luft utenfra, men dårlig lufting og/eller kondens. Når det dannes lettere kondens i bygg på vinteren, er det temperaturforskjellen som er den utløsende variabelen.
|
|
|
[Re: Tange]
13/06/2019 20:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå har jeg aldri målt verken CO2 eller luftfuktighet men bor i en gammel bolig med kun passiv lufting. Glippene mellom takbordene på soverommene i andre etasje og på toalettet i første etasje, begge panel, er aldri større enn på vinteren. Jeg tolker det som at trevirket i panelene er tørrest om vinteren.
Noen som har en god forklaring for det?
Den spesifikke luftfuktigheten er mye lavere for kald luft enn for varm. Kald luft har et mye lavere doggpunkt, og kan ikke holde på like mye fuktighet. Når luften varmes opp, blir da den relative luftfuktigheten mye lavere enn den blir for den lufta du drar inn om sommeren.
|
|
|
[Re: Ebrietas]
13/06/2019 21:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har vel stort sett mye tørrere luft på vinteren enn sommeren her i Norge.
Det har man alle steder siden fysikkens lover hindrer kald luft å inneholde like mye luftfuktighet som varm luft.
|
|
|
|
|