Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valg av tempobøyle for langdistansesykling

Valg av tempobøyle for langdistansesykling #2543772 27/03/2019 20:08
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Vil sette stor pris på veiledning, tips og råd om valg av tempebøyle spesifikt for langdistansesykling, m.a.o. langturer med dagsetapper på 10-15 mil eller mer.

Formålet er ikke optimal fart, men økt komfort ved variasjon av sittestilling og til en viss grad aerodynamikk, særlig på lange strekk i motvind.

Konkret håper jeg på tips fra erfarne langdistansesyklister om
- hvilke innstillingsmuligheter som er viktige;
- spesifikke modeller man har god erfaring med;
- evt. nyttige spesialdeler og ekstrautstyr for tilpassing.

En del av utfordringen er at man ved slik sykling gjerne vil beholde alminnelig oppsett, m.a.o. ikke tilpasse og regulere sete og cockpit spesifikt for tempostilling. Jeg forstår at mange ultradistanse-syklister derfor velger tempobøyler som i høy grad kan reguleres og tilpasses.

Jeg har sett hen til Torsten Franks interessante Ultradistance Cycling Aerobar Setup der det bl.a. heter:

In the end I came to the conclusion that I would be only happy with a model which provides adjustment in every direction: Rise (pads and extension bars) over handlebar, lateral width of pads (even better: also pad angle) and distance of pads and grip independent from another in fore aft direction.

Jeg har også kikket på CyclingAbout's Bikepacking Aerobars: Increase Your Comfort And Speed On Your Bike Adventures.

Bøylen vil primært bli brukt på min Roadmachine med forholdsvis komfortabelt oppsett. For øyeblikket ligger den i sine enkelte deler, så jeg får ikke målt, men mener å huske at fall/drop fra setehøyde til styre er rundt 10 cm med negativt vinklet styrefremspring på 6-8 grader.

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2543773 27/03/2019 20:28
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Ingen erfaring, men justeringer i absolutt alle retninger og kanter høres ut som noe som vil legge på en del vekt. Ved bikepacking og 10kg baggasje er det kanskje ikke så viktig om man legger på noen hundre gram ekstra, men du har ikke nevnt bikepacking, så jeg tolket det i min enkelhet at du tenker bruke dette uten all verden ekstra baggasje.

Er det en mulighet å prøve å låne ei bøyle, for å teste og få litt erfaring? Da blir det kanskje enklere å finne ut hvilke mål du ca trenger, og det kan kanskje brukes til å utelukke enkelte modeller, samt gjøre andre modeller aktuelle. Eksempelvis, om du finner ut at Mål X ønsker du å ha i verdi Y, så trenger du kanskje ikke en bøyle med justeringsmulighet for Mål X, så sant den da selges med korrekt verdi for det målet.

Kan jo hende utvalget du har å kikke i er litt bedre, dersom de ikke trenger justeringsmuligheter i absolutt alle tenkelige og utenkelige retninger? Jo færre justeringsmuligheter de tilbyr, jo lettere bør teoretisk sett også vekta bli, og kanskje billigere også, på grunn av redusert kompleksitet?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: vviz] #2543775 27/03/2019 20:35
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk for innspill, vviz!

Lav vekt er fint, men ikke avgjørende. God idé å låne for utprøving.

Tenker for øvrig landeveissykling med lett bagasje i seteveske.

En del av utfordringen er at det som føles topp på en kort dagstur ikke nødvendigvis er like topp etter en uke med dagsetapper på 20 mil - for å sette det på spissen ICON_SMILE Derfor håper jeg å høre fra erfarne langdistansesyklister ICON_SMILE

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2543777 27/03/2019 21:11
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Er i samme ærend som deg. Kjøpte en karbonbøyle brukt som jeg ikke har prøvd ennå bare fordi den var på finn og til salgs nær meg. Den mangler mange justeringsmuligheter men håper jeg får den til. En ting noen nevner er muligheten for å brette opp albuestøttene på lange klatringer da de blokkerer for å holde hendene på toppen av styret.
Chris white nevner 3t flip clip som er en sånn. Den finnes på xxl, men selve bøylene må kjøpes i tillegg. Les her: https://ridefar.info/rider/comfort/hand-comfort/#Aerobars_Tribars
https://www.xxl.no/3t-flip-clip-on-pro-16-armhvilere/p/1119378_1_style

C white nevner det også når han går igjennom sykkelen før TAW2018 der han klarte målet om 300km pr dag. Vekt er tydeligvis ikke alt.. https://ridefar.info/2018/06/bike-setup-for-the-transatlantic-way-race-around-ireland/

Selv prøver jeg med den jeg kjøpte brukt som heter profile design T2+ Kan skive en rapport når jeg har testet litt. Det er mulig jeg hever styret litt i forhold til som jeg har det nå, da jeg tror det vil få meg til å variere mer mellom bukken, hendlene og bøylen.

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: sun flyer] #2543780 27/03/2019 21:25
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
yes

Skal se nærmere på Chris Whites sider!

Torsten Frank refererer også til ham i den nevnte Ultradistance Cycling Aerobar Setup. Så vidt jeg kan forstå, endte Frank opp med en Profile Design T1+ i aluminium med 3T extensions (armer).

Ser frem til å høre dine inntrykk av Profile Design T2+!

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2543816 28/03/2019 07:21
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
2 års karantene fra stiltråden nå, @Sepeda ICON_WINK

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: yolo] #2543822 28/03/2019 07:36
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: yolo

Om du legger ut bilde på forumet av doningen med tempoklips, vesker, hengekøye, kaffekvern, Dostojevskij's samlede verker osv må du huske å samtidig skrive "fra langhelg i fjellheimen 1.000 K alene", så skal i hvertfall jeg gi tommel opp ! ! !

Jeg fikk låne nesten like de 3T klipsene til tempomesterskap i klubben for noen år siden og prøvde de på noen turer. Forbausende hvor behagelig det var å "ligge i bøylen" med underarmene på de myke putene og hvor fort det gikk :-) De kunne stilles i tre posisjoner i lengde-retning men ikke i høyden.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: yolo] #2543858 28/03/2019 10:17
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

[img]https://cdn1.cyclist.co.uk/sites/cyclist...g?itok=QzJwagRd[/img]
Tja, ingenting er stiligere enn en sykkel som er klar for 6-7000km?

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: yolo] #2543884 28/03/2019 12:11
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Til mitt forsvar var det moderator som dro meg skrikende og sparkende inn i stiltråden, så karantene er velkommen yes

Uansett er det ikke posering som gjelder når man har en lang dag foran seg i kald motvind og piskende regn ICON_SMILE

Når det er sagt, håper jeg at Roadmachine - med sine aeroelementer og rene linjer - ikke er den aller verste landeveissykkelen å sette tempobøyler på, gitt formålet.

Tenker ikke grove, tungt lastede eventyr, men rask og lett langdistansesykling primært på landevei. For min del først t/r Oslo-Stockholm for jobb, siden forhåpentligvis mer omfattende turer.

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2543885 28/03/2019 12:23
P
plengnom Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg sykler ikke så langt, men mistenkte at den sitteposisjonen passet meg uansett. Kjøpte bare de billigste jeg fant på XXL, og det har fungert så bra at jeg aldri bruker bukken lengre.

Husker ikke helt modell, men de kan justeres i alle retninger og det var viktig. Tok noen turer med unbrako på lur før jeg fant en posisjon jeg trives i. Mulig jeg bytter dem ut med noen med L-bøy, så det blir jo litt prøving og feiling dette.

Har satt på styretape og justert litt etter bildet ble tatt, og neste prosjekt er å få lagt opp noen små knapper til halvautomaten. Jeg er forøvrig så sær at jeg synes det er mye kulere med bøylene. Fuck stilregler ICON_GRIN

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: sun flyer] #2543947 28/03/2019 16:26
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: plengnom
Fuck stilregler ICON_GRIN

Ser ut som et rent og pent oppsett, det der. Canyon-modell, eller ser jeg feil? Legg gjerne ut et helbilde ICON_SMILE

Sitat: sun flyer
Selv prøver jeg med den jeg kjøpte brukt som heter profile design T2+.

Ser at Profile Design T+ serien er anbefalt av bl.a. CyclingAbout for langdistansesykling nettopp p.g.a. gode justeringsmuligheter. Så vidt jeg forstår, skiller de forskjellige versjonene (tallene) seg ved utforming av armene/extensions, der form/graden av bøy varierer. Forstår at en viss bøy kan være en fordel over tid. Heller selv for øyeblikket mot T4+.

Ser også at T+ serien plasserer armer/extensions over styret, ikke under. Det gir en mer avslappet posisjon, som omtales som en fordel på langtur, med mindre styret i utgangspunktet er satt høyt.

Merker meg at alu-versjonene gjennomgående er lettere enn karbon-versjonene. Undres om størrelse og utforming av puter delvis kan forklare vektforskjellen.

Ellers kan jeg ikke gjenfinne T+ serien på Profile Designs hjemmeside. Har ikke satt meg inn i hvordan nye modeller skiller seg fra gamle. Rop ut om noen vet!

En ting noen nevner er muligheten for å brette opp albuestøttene på lange klatringer da de blokkerer for å holde hendene på toppen av styret.

Her ser jeg at Frank ikke likte Profile Design V2+ Flip-Up både fordi flippe-mekanismen skrangler og fordi armene/extensions er plassert under styret og putene over. Dermed ligger armene/extensions et godt stykke under puten, noe som etter hans mening ikke gir behagelig grep. Noen som har andre erfaringer med denne modellen?

Chris White nevner 3t flip clip.

Her ser jeg at armene/extensions ligger nærmere under puten enn på ovennevnte Profile Design V2+ Flip-Up. Vet ikke hvorvidt mekanismen skrangler. Noen som erfaring med modellen? @Emil - var det versjonen med flip du prøvde? Finnes også en enklere 3T Clip uten Flip ICON_SMILE

Ellers gir GCN som alltid en nyttig og lettfattelig innføring:

GCN: How To Choose Aero Handlebars

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2543960 28/03/2019 17:34
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
De jeg prøvde var «no-name» uten så tydelig knekk men ellers ganske lik de avbildede 3T øverst i tråden.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2543999 28/03/2019 21:11
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Denne filmen fra bikingman oman dukket opp å feeden min i dag. Slow motion er visst et triks på sånne filmer, og det gir jo god tid til å studere litt på hvordan folk sitter. Bøyler med L-form er helt klart i flertall og mange har hevet de en god del i forhold til selve styret. Bikingman oman 2018 er jo det som Marius Nilsen skrev en flott reportasje fra i landevei, men ser ingen bilder av han i filmen.
https://youtu.be/X5NltETx0kA

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: sun flyer] #2544033 29/03/2019 09:03
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Bikingman Oman 2018...

Yes. Dette vi snakker om!

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2544084 29/03/2019 13:02
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Basert på mine erfaringar (relativt mange langturar av ymse slag, ein del tempo og triatlon i gamle dagar):

Du må sjå dette med aerobøyle i samanheng med bagasjen din. Av andre trådar ser eg at du gjerne syklar med elefantpung under setet. Dette kan påverka stabiliteten ganske mykje dersom du har eit langt og lågt oppsett på bøylen i front. Eg trur «aero egg» (rotert litt bakover) vil vera det tryggaste i så måte.

På ein komfortracer vil ofte passe høgde på kvileputene vera omtrent i høgde med toppen på styret. Kanskje kan du kvila underarmane rett på styret? Dette vil både vera (marginalt) lettare og gi deg større plass til rot og skrammel i cockpiten. Ein Deda Clip One kan enkelt modifiserast til å passa eit sånt oppsett.

Så må du også spørja deg om du i det heile tatt har bruk for tempobøyle. I mange tilfelle vil underarmane kvilande på styret og hendene rundt ei styreveske gjera jobben omtrent like godt.

Dersom du absolutt skal ha bøyle, bør du gå for noko som plasserer hendene dine i pronert stilling. Dette er mykje meir avslappande over tid, og du unngår at spenningar av ymse slag forplantar seg til skuldrer osb. Syntace C3 er ein klassikar, men dessverre ikkje veldig justerbar.

Redigert av dagfink; 29/03/2019 13:08. Rediger grunn: tillegg om utforming av bøyle
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: dagfink] #2544099 29/03/2019 13:34
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Evt. regel #5 ICON_WINK

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: dagfink] #2544109 29/03/2019 14:15
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk, Dagfink! Skal tenke nøyere over poengene dine.

Ettersom mitt styre er rundt 10 cm under setehøyde, er jeg ikke overbevist om at det er behagelig i lengden å hvile armene direkte på styret. Det er heller ikke sikkert at jeg vil ha en stor styreveske e.l. å hvile hendene på.

Skal kikke på Deda.

Evt. regel #5 ICON_WINK

Ja, for ultradistansesyklister er jo en gjeng sveklinger yes ICON_SMILE i motsetning til de barske søndagsposørene.

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2544119 29/03/2019 15:02
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

Evt. regel #5 ICON_WINK

Ja, for ultradistansesyklister er jo en gjeng sveklinger yes ICON_SMILE i motsetning til de barske søndagsposørene. [/quote]
ICON_SMILE

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2544313 30/03/2019 20:47
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Ser at Bikeshop tar inn innovative Redshift yes Har god erfaring med deres dempende styrefremspring Shockstop på skikkelig rufsete føre, som islagt vaskebrett.

Deres Clip On tempobøyle er ikke bare ytterst justerbar på alle ønskelige vis, men kan også tas av og på med hurtigklemme uten verktøy. Det tiltaler meg. Ulempen er åpenbart en viss vekt. Ikke verre enn karbonversjonen av Profile Design T4+, men nesten 300 gram tyngre enn Syntace C3.

Bøylen inngår i deres Switch Aero System sammen med en justerbar Dual Postion setepinne for enkelt å kunne sette setet i tempo-posisjon - selv i fart. Smart pinne, men den vekker mitt indre, godt gjemte stilpoliti. Uansett ikke aktuell på Roadmachine, som har proprietær setepinne.

Redshift: The Switch Aero System

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2544338 31/03/2019 04:26
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
Til mitt forsvar var det moderator som dro meg skrikende og sparkende inn i stiltråden <snipp>
Gleden er på min side.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2545326 04/04/2019 18:36
P
plengnom Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: plengnom
Fuck stilregler ICON_GRIN

Ser ut som et rent og pent oppsett, det der. Canyon-modell, eller ser jeg feil? Legg gjerne ut et helbilde :

Stemmer det! Er en Ultimate fra i fjor. Hele sykkelen ser slik ut:

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: plengnom] #2545330 04/04/2019 19:10
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pent. Jeg ville vurdert et sete som lot bjellene henge foran.
Én diger flaske og to flaskeholdere. Fytterakkern! ICON_GRIN

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Valentino] #2545331 04/04/2019 19:18
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Valentino
Én diger flaske og to flaskeholdere. Fytterakkern! ICON_GRIN

Det er en annen tråd, ikke tråden om tempostyrer ICON_WINK

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: vviz] #2545333 04/04/2019 19:23
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Derfor gliset. ICON_SMILE

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2545409 05/04/2019 06:44
gare Offline
More than words
More than words
Ettersom mitt styre er rundt 10 cm under setehøyde, er jeg ikke overbevist om at det er behagelig i lengden å hvile armene direkte på styret. Det er heller ikke sikkert at jeg vil ha en stor styreveske e.l. å hvile hendene på.

Da jeg var support på RAAM for 7(?) år siden fikk vi ordnet med distansestykker slik at tempobøylen til Jens ble hevet med tre-fire cm. På såpass langdistansesykling må/bør man nok ofre noe aerodynamikk for komfort. Det fungerte i hvert fall veldig godt for ham.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2545497 05/04/2019 11:16
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Vurder også aerobars som "tilter opp" når du ikke bruker de, så er de mindre i veien når de ikke er i bruk

eks
https://bikeshop.no/triatlon/tempob%C3%B8yle/aerlite/aerlite-lite-flip-up-tempob%C3%B8yle-armhvilere-som-hever-seg-575-gram-aerl0028-p0000069181
https://bikeshop.no/triatlon/tempob%C3%B8yle/profile-design/profile-design-v4-flip-up-tempob%C3%B8yle-sort-aluminium-500-gram-rhav41fl-p0000082158

Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2546052 08/04/2019 10:27
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Mine tips:
- velg aerobars av type praying mantis, mye mer komfortable enn flate.
- gå for noen kvalitetsputer ala Cee Gees Cushy's Pad
- veldig kjekt om bars'ene kan heves noe fra styret

T.

Lønn etter forbruk!
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2546071 08/04/2019 11:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Kanskje noen gode gamle Spinaci-bøyler kan gjøre susen:

http://cinelli.it/en/prodotti/spinaci-2/

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Valg av tempobøyle for langdistansesykling [Re: Sepeda] #2559433 10/06/2019 08:00
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk for alle tips og råd!

Spørsmål fra annen tråd:

Sitat: vviz
Har du nevnt noe om hva slags tempobøyler du til slutt valgte noe sted, hva som var utslagsgivende for valget, og hvilke erfaringer du har hatt så langt med "hybridsykkelen"? ICON_LAUGH

Det ble Profile Design T4+ i aluminium, som for øvrig er betydelig lettere enn karbon-versjonen.

Valgte den ut fra muligheten til å justere på alle vis - høyre/venstre, forover/bakover, opp/ned, slik Torsten Frank beskriver. 4-profilen på armene er også anbefalt av flere langdistansesyklister.

Det er for øvrig en utgående modell, så for alt jeg vet, tilbyr Profile Design nå en oppdatert modell, men jeg fant aldri ut av det.

Smekket den på bokstavelig talt minutter før jeg la ut på tur t/r Oslo-Stockholm. Da var den åpenbart ikke optimalt justert, så brukte den lite på vei til Stockholm. Etter litt fikling i Stockholm, fikk jeg derimot glede av den på hjemturen. Brukte den mye på lange strekk på landevei. Absolutt behagelig. Og posisjonen egger absolutt til å holde betydelig høyere tempo. Men samtidig gir posisjonen mer konsentrasjon om sykling som øvelse enn som opplevelse. På de fine strekkene, der man vil ta inn inntrykk fra omgivelsene, føltes det kunstig å ligge i tempoposisjon.

Er langt fra i mål hva gjelder tilpasning, derfor legger jeg heller ikke ut bilde av oppsettet. Tripster'n jeg brukte til Stockholm er en komfortabel langdistansemaskin, men likevel med drop på 8-9 cm fra sete til styre. Har derfor brukt 20 mm bracket riser kit for komfortoppsett. Så får jeg se hvordan det blir etterhvert.

Jeg har stor sans for oppstarteren Redshift, brukes deres Shockstop og kunne også valgt deres praktiske tempobøyle, evt. med den originale Dual-Position setepinnen ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino