Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen).

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: ] #2559050 07/06/2019 12:06
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous13

Ja, og der er den merkelige greia jeg ikke har forstått tankesettet bak ennå:
Libs sin hang til å omfavne og oppmuntre muslimske verdier. (Hvertfall ift. konservative)

Basert på purity-dimensjonen burde det jo vært motsatt, men det er det ikke. Det er merkelige greier. Kanskje det har noe med at libs i større grad en konservative har troen på at samfunnet kan forme individer til gode og korrekte medborgere, mens konservative i større grad tar hensyn til dyret i mennesket eller menneskenaturen?

I digres :-)

Det vil jeg påstå er en vrangforestilling. Muslimer er jo i mange tilfeller de værste konservative og jeg tror ikke det er så mange liberale som omfavner det. Men de er tross alt mennesker de og. Og hvis vi som samfunn skal tolerere kristne, buddhister, verdikonservative etc. så må vi vel tolerere muslimer også?

Når det gjelder menneskenaturen så tror jeg ikke det er plass til at vi skal tenke som dyr i et moderne samfunn med overbefolkning. Dyr tar for mye plass. I hvert fall rovdyr.

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Garpen] #2559054 07/06/2019 12:46
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: Garpen
Sitat: anonymous13
Ja, og der er den merkelige greia jeg ikke har forstått tankesettet bak ennå:
Libs sin hang til å omfavne og oppmuntre muslimske verdier. (Hvertfall ift. konservative)

Basert på purity-dimensjonen burde det jo vært motsatt, men det er det ikke. Det er merkelige greier. Kanskje det har noe med at libs i større grad en konservative har troen på at samfunnet kan forme individer til gode og korrekte medborgere, mens konservative i større grad tar hensyn til dyret i mennesket eller menneskenaturen?

I digres :-)

Problemet i den diskusjonen er at den trekker inn en ny akse: en av kjerneverdiene til enhver liberal er frihet, og spesielt friheten til å tro på hva du vil er siden 1700-tallet dypt forankret hos alle liberale. (Og der er det så mye plusspoeng å hente at det omtrent ikke kan måles, ref: jeg er dypt uenig med deg, men vil dø for retten din til å være det)

Det er jo det liberale dilemma i et nøtteskall.

I klassisk liberalisme (det som idag kalles libertarianisme) er frihet definert som "frihet til". De som kaller seg liberale idag ser ut til å ha valgt definisjonen "frihet fra".

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: skubisan] #2559096 07/06/2019 17:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skubisan
Muslimer er jo i mange tilfeller de værste konservative og jeg tror ikke det er så mange liberale som omfavner det. Men de er tross alt mennesker de og. Og hvis vi som samfunn skal tolerere kristne, buddhister, verdikonservative etc. så må vi vel tolerere muslimer også?

Dette er en slippery slope. Plutselig må man inklidere holocaustfornektere og 9/11 truthers også. Alle tror og mener de har rett.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: GeirK] #2559099 07/06/2019 17:42
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Joda, men hvordan kan det forsvares å forskjellsbehandle religion?

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: skubisan] #2559119 07/06/2019 19:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skubisan
Joda, men hvordan kan det forsvares å forskjellsbehandle religion?

Ikke i det hele tatt. Tro er tro og bør behandles likt enten det er religion, vitenskapsfornektelse eller konspirasjonsteorier.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: GeirK] #2559127 07/06/2019 20:23
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: GeirK

Dette er en slippery slope. Plutselig må man inklidere holocaustfornektere og 9/11 truthers også. Alle tror og mener de har rett.

Korleis unngår du denne slippery slopen då? Altså kor går grensa for kven som skal tolererast? Kva legg du i å tolerere?

Re: Ny krise: Mikroplastkrise (og globaliseringen). [Re: Anomyn] #2559133 07/06/2019 20:48
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Holocaustfornektelse er ikke religion. Det burde være ganske enkelt å bli enige om.

Du kan jo prøve å registrere og bli forstander i den menigheten... Jeg forstår at du kan argumentere for at all tro og overtro skal behandles likt, men man må faktisk forholde seg til resten av verden også noen ganger.

https://www.fylkesmannen.no/nb/Folk-og-samfunn/Tros--og-livssynssamfunn/

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support