Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

NY XTR - endelig 1x12

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2557869 02/06/2019 14:41
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Og det er jo ganske logisk at distansen er lik. Plassen dei har til rådigheit for 12 tannhjul er jo den same, og både Sram og Shimano ønsker vel å utnytte den til fulle.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2557871 02/06/2019 14:57
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172
S
Stupfull Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172
Sikkert litt forskjell, men ikke større enn at det går i praksis

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Stupfull] #2557880 02/06/2019 16:05
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
bøttesmetten Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 1,215
Sitat: Stupfull
Sikkert litt forskjell, men ikke større enn at det går i praksis
det er 3.55mm pitch på kassetten på Eagle, og 3.65mm på Shimano 12-delt. Høres kanskje lite ut med 0.1mm, men på 11 steg, blir dette 1.1mm og det er betydlig. Har sett at noen bruker shimano 12-delt på sram kassett. Tviler på at det funker andre veien.


@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: bøttesmetten] #2557884 02/06/2019 16:38
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: bøttesmetten
det er 3.55mm pitch på kassetten på Eagle, og 3.65mm på Shimano 12-delt.
Det er vel omvendt, etter det eg har lest.

Viss du justerer giret etter midten på kassetten, så blir det da 0,55mm skeivstilt på enden. Eg vil ikkje kalle det betydeleg.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: bøttesmetten] #2557885 02/06/2019 16:53
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172
S
Stupfull Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172
Sitat: bøttesmetten
Sitat: Stupfull
Sikkert litt forskjell, men ikke større enn at det går i praksis
det er 3.55mm pitch på kassetten på Eagle, og 3.65mm på Shimano 12-delt. Høres kanskje lite ut med 0.1mm, men på 11 steg, blir dette 1.1mm og det er betydlig. Har sett at noen bruker shimano 12-delt på sram kassett. Tviler på at det funker andre veien.


Meget mulig, det er jo aldri optimalt å bruke noe som ikke er tenkt sammen.
Det er kanskje uansett så mye rom for slark fra slark i pulley wheel, girøre og slakke i wire at det går 'fint' men man har jo tilsvarende slingring begge veier.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2557905 02/06/2019 18:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Hvis Shimano fortsatt har samme prinsipp som før, har de flytende øvre trinse, som tar opp ujevnheter i giring. Dermed er det mer sannsynlig at Shimano-gir på SRAM-kassett kan funke, men man må huske på at man da må stille inn vaieren på 6. giret, og ikke i endene.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2557988 03/06/2019 08:35
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Shimano's 12-delte XTR-girspake har velger for 11-delt/12-delt. Noen som vet om XT-spaken også får det?



Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Arne_And] #2557989 03/06/2019 08:43
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Arne_And
Shimano's 12-delte XTR-girspake har velger for 11-delt/12-delt. Noen som vet om XT-spaken også får det?
Tviler. Der har vel også tuppa ut 11-delt variant av 9100.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: baronKanon] #2558057 03/06/2019 12:21
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Sitat: baronKanon
Drittunge kassetter

Det ser ikke slik ut for meg (Eagle-tall fra bikeshop):
XTR: 357 g vs XX1 og X01: 355 g
XT: 470 g vs GX: 450 g
SLX: 534 g vs NX: 615 g (!)

Redigert av Arne_And; 03/06/2019 12:21.


Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2558061 03/06/2019 12:39
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
S
Sovepose Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Litt forvirra her. Da xtr ble lansert kunne man velge mellom 11 delt kassett 10-45, eller 12 delt 10-45 og 10-51 kassett. På triggeren kunne man ved hjelp av en skrue stille den inn på 11 eller 12 gir. Men finner ikke den 11 delte kassetten deres lenger. Gikk de bort i fra dette?

Og den sylence huben som de skrøt sånn av ble ikke lydløs allikevel?

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Sovepose] #2558068 03/06/2019 12:56
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Sovepose
Men finner ikke den 11 delte kassetten deres lenger. Gikk de bort i fra dette?
Ja
Quote:

Og den sylence huben som de skrøt sånn av ble ikke lydløs allikevel?
Den tålte ikke bruk og ble skrota.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2558114 03/06/2019 16:13
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
S
Sovepose Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: May 2009
Innlegg: 203
Men de triggerne som blir solgt. Har de fortsatt den den skrua så du kan velge om du vil bruke den til 11 delt drivverk. Sprør fordi jeg vurderer og oppgradere til xtr, men fortsatt vil bruke eks, 11 delt drivverk.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Sovepose] #2558116 03/06/2019 16:38
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Ja, skruen er der, men skiftaren er likevel ikkje kompatibel med dei 11-delte kassettane som er ute på marknaden. Den nye M9100 11-delte kassetten som Shimano hadde planer om å lage hadde 12-delt spacing.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2558117 03/06/2019 16:40
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 542
F
fikse Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
F
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 542
I følge spec listen er det kun XTR som har "Rear 11 (Wide flange) /12 mode converter". Hvis jeg husker rett er ikke dette kompatibelt med "vanlig" 11-delt, kun med wide flange kassett.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Sovepose] #2558203 04/06/2019 07:22
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Sovepose
Litt forvirra her. Da xtr ble lansert kunne man velge mellom 11 delt kassett 10-45, eller 12 delt 10-45 og 10-51 kassett. På triggeren kunne man ved hjelp av en skrue stille den inn på 11 eller 12 gir. Men finner ikke den 11 delte kassetten deres lenger. Gikk de bort i fra dette?

Ja, de har droppet det 11-delte alternativet på XT og SLX
Sitat: Sovepose
Og den sylence huben som de skrøt sånn av ble ikke lydløs allikevel?

De har ikke klart å lage Sylence på en god nok måte til å løsningen kan sendes ut på markedet, ennå.
Litt rart av Shimano å lansere en slik greie med brask og bram uten å vite om de klarer å levere den, men det er nå slik det er.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2558228 04/06/2019 09:00
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
R
rokkitan Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
Fine grupper og på tide. Shimano har tydeligvis fått litt panikk og lanserer SLX ett år tidligere enn vanlig. 12-delt med en girspak burde være standard på alle rimelige sykler, så folk flest ikke trenger å forholde seg til krankgir. Det er så trist å se alle som sykler på minste drev foran og bak; Kanskje kommer vanlig Deore som 12-delt neste år. Jeg ble selv overrasket over hvor fint det var med bare en girspak å forholde seg til, og har aldri ansett 2- eller 3-delt som noe problem.

Det er også trist at ikke Hope og Chris King har microspline ennå, men vi får virkelig håpe de får mulighet for å bruke den snart. Hvis man vil oppgradere en eksisterende sykkel så ser også SLX fin ut, men det mangler en kassett som går på vanlig HG-driver, så da er vel valget Sram NX/SX eller Sunrace 11-50 12-delt. Jeg syns det er bra at Shimano har kommet med 10-45 12-delt kassett, og litt rart at ikke andre har tilsvarende for de som trenger det (eller klager på at 50/51-drevet er for stort bak). 11-delt wide-flange XTR sørger jeg ikke over, selv om bakhjulet hadde blitt stivere; Komponenter som ikke er kompatible stinker og lager kaos.

De nye navene ("100" ) ligner på Sylence, men er modifisert og er ganske stille men ikke helt lydløse. Stille nav syns jeg er interessant.

Jeg har også veldig sansen for den nye innfestingen på bremser og gir, spesielt justeringen av girhendlene på bremsehåndtakene, selv om det er enda en "standard" (ISPEC-EV) å holde orden på. Forhåpentligvis blir det den siste innfestingen på lenge fra Shimano.

Hvis man også kan bruke Sram Eagle girspak på Shimano 12-delt gir som skrevet her: https://www.kustombikes.co.uk/article/6-...-eagle-12-speed (og kanskje motsatt) så er jo det også veldig bra.


Karbonbasert livsform.
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: rokkitan] #2558240 04/06/2019 09:56
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: rokkitan
Det er også trist at ikke Hope og Chris King har microspline ennå, men vi får virkelig håpe de får mulighet for å bruke den snart.
Hope la for litt siden ut et innlegg i sosiale medier om at Shimano ikke er supervillige til å gi lisenser på Microspline, siden de vil at det skal kunne tilbys på OEM-specer også - noe CK og Hope ikke gjør. xD-standarden er mye åpnere.
Quote:
Hvis man vil oppgradere en eksisterende sykkel så ser også SLX fin ut, men det mangler en kassett som går på vanlig HG-driver, så da er vel valget Sram NX/SX eller Sunrace 11-50 12-delt.
det er bare det at det er forskjellig avstand mellom drevene på SRAM og Shitmanos system.
Quote:
Stille nav syns jeg er interessant.
Det får du med nye Onyx Vesper med DT-boss.
Quote:

Jeg har også veldig sansen for den nye innfestingen på bremser og gir, spesielt justeringen av girhendlene på bremsehåndtakene, selv om det er enda en "standard" (ISPEC-EV) å holde orden på. Forhåpentligvis blir det den siste innfestingen på lenge fra Shimano.
Blåkopi av Matchmaker X omtrent - har sett adapter som passer begge.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: -Jan] #2558262 04/06/2019 10:47
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Fulldempet Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 209
Sitat: -Jan
Sitat: bøttesmetten
det er 3.55mm pitch på kassetten på Eagle, og 3.65mm på Shimano 12-delt.
Det er vel omvendt, etter det eg har lest.

Viss du justerer giret etter midten på kassetten, så blir det da 0,55mm skeivstilt på enden. Eg vil ikkje kalle det betydeleg.


Jeg har satt opp to sykler med XTR trigger/bakgir på X01/XX1 drivverk og det er ikke 100% optimalt – fungerer brukbart, men blir aldri helt perfekt. Egentlig ikke noe jeg vil anbefale nå som jeg har kjørt på det en stund.

Redigert av Fulldempet; 04/06/2019 10:48.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: baronKanon] #2558274 04/06/2019 11:33
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
R
rokkitan Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
R
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 439
Sitat: baronKanon
Quote:
Jeg har også veldig sansen for den nye innfestingen på bremser og gir, spesielt justeringen av girhendlene på bremsehåndtakene, selv om det er enda en "standard" (ISPEC-EV) å holde orden på. Forhåpentligvis blir det den siste innfestingen på lenge fra Shimano.
Blåkopi av Matchmaker X omtrent - har sett adapter som passer begge.

Ligner mye ja, bare enda litt bedre med at den er trinnløs justerbar ut og inn langs styret, ikke bare i to trinn som på Sram. Jeg har ikke prøvd den selv ennå, så gjenstår hvordan den er i praktisk bruk/justering i forhold til Sram jeg har nå.


Karbonbasert livsform.
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2558275 04/06/2019 11:36
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
Jeg kan ikke forstå at dette nye 12 delte systemet fra shimano skal få noe rotfeste i det hele tatt. Hadde de klart det på gamle nav så ok.
Men bytte av nav, snevert utvalg av navmerker og ikke kompatibelt med annet 12-delt.
Nei, siden sram kom med 12 delt har jeg vært frelst.


-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2558334 04/06/2019 17:32
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Loki Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 3,859
Det er vel først og fremst nye sykler som får dette?


He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Loki] #2558340 04/06/2019 17:49
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Loki
Det er vel først og fremst nye sykler som får dette?


Ja, jeg tipper Shimano kommer til å ta tilbake mye av OEM-markedet med disse to gruppene. X01, GX og NX har jo nesten hatt monopol på terrengsykler mellom 20 000 og 50 000 de siste årene. Sykkelprodusentene har hatt en og annen XT og SLX-modell i linja nesten mest for syns skyld for å holde seg inne med Shimano og Shimano-fansen. Men nå blir det nok masse Shimano i mellomsjiktet.
De færreste har bakhjul fra før som de ønsker å fortsette og bruke.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: KKippernes] #2558358 04/06/2019 20:14
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Vil jo tru at dei andre navprodusentane skjelv i buksa no, sjølv om dei får lage Micro Spline-boss. Viss det viser seg at Shimano leverer nav som funker, så er det jo vanskeleg å finne gode grunnar for å skulle velje noko anna. DT 350 er jo av mange rekna som det beste i sin prisklasse, men f.eks. så vil nye XT ha same type sperremekanisme, med fleire inngrepspunkt og lægre pris.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: -Jan] #2558375 05/06/2019 06:00
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Sitat: -Jan
Vil jo tru at dei andre navprodusentane skjelv i buksa no, sjølv om dei får lage Micro Spline-boss. Viss det viser seg at Shimano leverer nav som funker, så er det jo vanskeleg å finne gode grunnar for å skulle velje noko anna. DT 350 er jo av mange rekna som det beste i sin prisklasse, men f.eks. så vil nye XT ha same type sperremekanisme, med fleire inngrepspunkt og lægre pris.


Jeg tror du overdriver Shimanos påvirkning på bransjen. Shimano ligger skikkelig bakpå i høy-ende segmentet i utgangspunktet, og det å ha begrenset tilgang på både ferdighjul og nav som passer til gruppesettet kommer bare til å slå tilbake på Shimano.

Tenker det er større sannsynlighet for det motsatte, at man styrker SRAM sin posisjon som markedsleder.

Pt. er det SRAM som leder an, og Shimano viser med dette ingen tegn til å komme tilbake.


Lars-Erik
Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Ugla] #2558380 05/06/2019 06:17
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Sitat: Ugla
Sitat: -Jan
Vil jo tru at dei andre navprodusentane skjelv i buksa no, sjølv om dei får lage Micro Spline-boss. Viss det viser seg at Shimano leverer nav som funker, så er det jo vanskeleg å finne gode grunnar for å skulle velje noko anna. DT 350 er jo av mange rekna som det beste i sin prisklasse, men f.eks. så vil nye XT ha same type sperremekanisme, med fleire inngrepspunkt og lægre pris.


Jeg tror du overdriver Shimanos påvirkning på bransjen. Shimano ligger skikkelig bakpå i høy-ende segmentet i utgangspunktet, og det å ha begrenset tilgang på både ferdighjul og nav som passer til gruppesettet kommer bare til å slå tilbake på Shimano.

Tenker det er større sannsynlighet for det motsatte, at man styrker SRAM sin posisjon som markedsleder.

Pt. er det SRAM som leder an, og Shimano viser med dette ingen tegn til å komme tilbake.


Er sram markedsleder på nav?

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Ugla] #2558381 05/06/2019 06:17
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Dei har vore bakpå no ei stund ja, men kvifor skal ikkje dette endre seg no når dei faktisk har 1x-grupper som ser ut til å vera konkurransedyktige? Mange vil sjølvsagt halde seg unna Shimano pga. den nye standarden, men for dei som har tenkt å gå over til Micro Spline, så har eg som sagt vanskeleg for å sjå gode grunnar for å velje noko anna enn Shimano-nav.

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Ugla] #2558382 05/06/2019 06:29
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Shimano er jo fortsatt på topp her, både når det gjeld rating og sal: https://www.chainreactioncycles.com/no/en/derailleurs/mtb-rear-derailleurs?f=2258

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: Ugla] #2558388 05/06/2019 06:34
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: Ugla
Shimano viser med dette ingen tegn til å komme tilbake.


Hyperglide Plus?

Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: -Jan] #2558412 05/06/2019 07:22
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Hvilken lagerløsning har de valgt i de nye navene, løse kuler eller utskiftbare maskinlagre?



Re: NY XTR - endelig 1x12 [Re: -Jan] #2558413 05/06/2019 07:24
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Sitat: -Jan
Mange vil sjølvsagt halde seg unna Shimano pga. den nye standarden, men for dei som har tenkt å gå over til Micro Spline, så har eg som sagt vanskeleg for å sjå gode grunnar for å velje noko anna enn Shimano-nav.


Holdbarhet? Jeg personlig ser ingen grunner til IKKE velge DT nav.

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support