Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Bompengehysteri - enig?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2558208 04/06/2019 07:36
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Lokalnyheter fra Ålesund og Møre og Romsdal...

Samtidig som at kommunepolitikerne og "folk flest" krangler om en bypakke til 6-7 milliarder og bompenger i 15 år, så anbefaler fylkespolitikerne å velge kollektivløsninger som ekspertene har analysert til å bli både dyrere og begrenser bruken, for folk flest.

Sitat lokalavisa:
Quote:
Det optimale alternativet, som ville gitt den største økningen i kollektivreiser, er beregnet å gi 137 millioner kroner i inntekter i året (mot 200 millioner i dag). Det har ikke fylket råd til.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: quattro] #2558227 04/06/2019 08:58
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: quattro
Men det er fremdeles slik at bedre kollektivtilbud må finansieres.

All samferdsel må vel finansieres. Og jeg har fortsatt ikke helt forstått kritikken av at bompenger finansierer noe som ikke er bygd ennå. Det samme gjør vel skatten satt av til veiprosjekter - altså å betale for noe som ikke er bygd?

Jeg skjønner at det kan virke rart å betale for noe som ennå ikke finnes. Men dette finner vi vel igjen mange steder i samfunnet, uten at det blir like stort ramaskrik? Hva med pensjon, hva med investoryrket? Alt dette er vel betaling til en framtidig gode, produkt eller tjeneste, som den som betaler får nytte av eller igjen for i framtiden? Jeg regner med at mens pensjonspengene våre står på bok blir de brukt til andre ting - men jeg får igjen for dem når jeg trenger det. Akkurat som at billistene får igjen for bompengene når veien står klar.

Så var det dette med vei som offentlig gode. Jeg begynner faktisk å se likhetene mellom samferdsel og helse/utdanning. Begge finansieres over skatten, og sånn skal det være. Tar du til takke med det staten tilbyr, fint - da betaler du lite eller ingenting mer. Vil du ha et bedre tilbud, kan du betale ekstra for det.

Staten har satt av et visst beløp hvert år til samferdsel. Vil man ha raskere utbygging, da må man betale ekstra (ref. VG-saken jeg lenket til). Pengene kommer deg til gode senere.

Redigert av anonymous5; 04/06/2019 10:06.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Klinkekule] #2558277 04/06/2019 11:41
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Klinkekule
Sitat: HeavyDude
Et argument mot bompenger som dras frem er at det er usosialt .

??

Utjevningspolitikken er det jo skattesystemet som skal håndtere eller løse.

Kjøper man en bil, er ikke bilen priset etter hva inntekten til kjøperen er. Heller ikke drivstoffet, billånet eller andre utgifter knyttet til det å eie og bruke bil.

Så hva er poenget med det argumentet ( utover å bruke det retorisk i en opphetet diskusjon) ?

Tullar du?
Bil er til dei grader skattlagt etter grad av luksus i produktet, vekt, motorstørrelse, forbruk.

Bompengar og avgifter er vel ein del av skattesystemet på sett og vis? Men kven er det i tilfelle som har bestemt at all omfordeling skulle skje utanom bompengar?

Ellers kva verden lev du i der inntekta til ein person seier noko om kor rik personen er?

Skattesystemet er verktøyet til omfordeling og utjevning.
Nei, bompengeavgifter inngår ikke i skattesystemet.
Forøvrig bør du lese innlegget mitt på nytt. Sakte .

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: HeavyDude] #2558279 04/06/2019 11:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jag förstår inte vad du menar med usosialt i denna sammanhangen och därför inte helt vad du vill fram till.

Poängen till de som enligt dig argumenterar fel är väl just det att de hellre skulle vilja betala veierna via skattsedeln för att på det sättet få till en fördelningspolitik eller att de inte vill att politiken i första hand ska påverka de som har lite pengar.

Det är ju iallafall klart att hur rik en person är påverkar hur bra en bomring ändrar adferden.

De som inte har pengar kanske tvingas att låta bilen stå medans de med mycket penger kyniskt kan köra lika mycket som innan.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2558302 04/06/2019 13:04
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: GGG] #2558309 04/06/2019 13:38
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Nå er jo overskriften og artikkelen som vanlig feil. Det er ikke innkrevingskost på 132 mill, størstedelen av dette er finansieringskost, og den kan man ikke si at er en innkrevingskost. Ingen låner penger gratis, all kapital har en kost. Hvis jeg regner med 15 år nedbetalingstid, så har det prosjektet 3,75% rente årlig. Jeg ser ikke det helt urimelige med det.

Lars Olav
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: HeavyDude] #2558312 04/06/2019 14:04
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Forøvrig bør du lese innlegget mitt på nytt. Sakte .

Kvifor? Var det forsøk på ironi?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: quattro] #2558316 04/06/2019 14:12
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: quattro
Nå er jo overskriften og artikkelen som vanlig feil. Det er ikke innkrevingskost på 132 mill, størstedelen av dette er finansieringskost, og den kan man ikke si at er en innkrevingskost. Ingen låner penger gratis, all kapital har en kost. Hvis jeg regner med 15 år nedbetalingstid, så har det prosjektet 3,75% rente årlig. Jeg ser ikke det helt urimelige med det.

Ser heller ut til å vere 4%, med 2% ekstra for reine kostnadar.
4% med staten som garantist er elendig når du no kan få nesten ned i 3% fastrente som privatperson over 10 år

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2558322 04/06/2019 14:39
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
All samferdsel må vel finansieres. Og jeg har fortsatt ikke helt forstått kritikken av at bompenger finansierer noe som ikke er bygd ennå. Det samme gjør vel skatten satt av til veiprosjekter - altså å betale for noe som ikke er bygd?

Det forholder seg faktisk motsatt - og det er en grunn til at store byggeprosjekter i Norge både blir dyre og trekker ut i tid: Det følger ikke penger med planene. Det vedtas nasjonale transportplaner og utbygginger i øst og vest, men følger ingen penger med. Så selv om en plan er vedtatt, kan den årlige omkampen om bevilgningen begynne. Slik får vi de evige omkamper.
I andre land "som det er naturlig å sammenligne seg med", er det vanlig at planer og bevilgninger vedtas samtidig, og settes av for hele prosjektet.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558423 05/06/2019 07:50
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: anonymous13
Hva slags bedre tilbud er det du tenker på?

Kjøre egen bil. Du har argumentert for at det er det beste for deg gitt situasjonen.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558437 05/06/2019 08:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Sånn svettemessig er jo ikke paddeflathetsgraden så veldig interessant. Jeg hadde jo ikke blitt svett om høydemeterne var jevnt fordelt. Kneiker på 7-10% opp mot broa og over broa er det jo som jeg ikke klarer forsere uten å bli svett.

Dette er en konstruert problemstilling.

Stigninga opp mot høyeste punkt på brua fra rundkjøringen begynner på 7moh og ender på 39moh. Den er ganske nøyaktig 700 meter lang hvilket gir en gjennomsnittlig stigning på 4,6%

Med en hastighet på 15km/t vil du bruke to minutter og 32 sekunder på den strekningen. Ikke snakk om at du blir så svett av det at det er et hinder for å komme på jobb.

Jeg har like lang vei til jobb hver dag som deg og har flere høydemeter enn deg inkluder en stigning som er ganske sammenlignbar med denne. Hvis jeg bare kler meg tynt nok og ikke går all out, klarer jeg fint å sykle til jobb uten å bli så svett at jeg må dusje.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558505 05/06/2019 11:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Dette er en konstruert problemstilling.

Stigninga opp mot høyeste punkt på brua fra rundkjøringen begynner på 7moh og ender på 39moh. Den er ganske nøyaktig 700 meter lang hvilket gir en gjennomsnittlig stigning på 4,6%

Med en hastighet på 15km/t vil du bruke to minutter og 32 sekunder på den strekningen. Ikke snakk om at du blir så svett av det at det er et hinder for å komme på jobb.

Jeg har like lang vei til jobb hver dag som deg og har flere høydemeter enn deg inkluder en stigning som er ganske sammenlignbar med denne. Hvis jeg bare kler meg tynt nok og ikke går all out, klarer jeg fint å sykle til jobb uten å bli så svett at jeg må dusje.

Du går jammen hardt ut på lokale forhold jeg ikke helt tror du har kontroll på.

1. Man sykler ikke i den rundkjøringa. Det er byens mest trafikkerte punkt. Man sykler undergangen. Pluss på fire meter. At du antar at makshøyden det skal sykles er en halv meter lavere enn broa seilingshøyde får du nesten forklare du mener er riktig.

2. Det er ikke snakk om noe jevn stigning her. Sjekk faktiske forhold.

3, Om du hadde hatt rett ang høyder og profiler og tidsbruk, så måtte jeg ha snittet 260W. Jeg blir svett av 260W om jeg skal være kledd slik at jeg ikke fryser i de lengre nedfartene og flate strekningene. Gratulerer til deg for at du er i bedre form enn meg.

4. Du tar bare hensyn til idealforhold. Og ja jeg sykler til jobben når det er vær som passer til det. Om jeg skulle syklet hver dag, må jeg kle meg for to lange nedoverkjøringer også når det er minusgrader. For å ikke bli svett må jeg altså fryse. Det er du som kommer med en konstruert løsning, ikke jeg som lager en konstruert problemstilling.

Om du tenker at jeg skal kjøre når det er kaldt og ekkelt, så må jo andre få lov til det også. Da må jo veiene dimensjoneres for å tåle en helt vanlig drittdag i Nov-Mars? Om man godtar det premisset: Hva er feil med å kjøre elektrisk den samme strekningen og samtidig spare tid og øke komfort?
Hva er grunnen til at det skal bli uglesett og avgiftsbelagt å bruke en elektrisk bil på et veinett som uansett er/må være der?

Elva er 1.4moh under brua, med seilingshøyde på 39 meter. Jeg trakk fra høyde på elva isteden for å legge til. My bad. Her blir det tre høydemeter ekstra

Om det er ujevn stigning skal ikke bety noe

Jeg blir også svett av 260W over lang tid, men ikke i under tre minutter

Det er tullete å ta opp 40-60 kvadratmeter asfalt for å frakte en stakkars menneskekropp når en har et langt mer arealeffektivt alternativ. Spesielt når alternativet er både billigere og sunnere.

Redigert av GeirK; 05/06/2019 11:31.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558516 05/06/2019 11:57
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Takk for godt innlegg. Jeg er enig i mye av det du sier, jeg ser kanskje bare ikke så mørkt på ting.

Jeg synes for eksempel

Quote:
Bare svi timer som egentlig skulle vært fritid til å [...]sykle. Invester i to sett med sykkeklær for alle slags forhold.

ikke er så vanvittig stort offer - men nå er jo sykling fritid for meg, da.

Jeg tror også at veldig mange av dem som synes sykling ikke er et alternativ hadde tenkt litt annerledes om de hadde blitt overtalt/belønnet/tvunget til å gjøre det en liten periode.

Å endre arbeidsrutiner synes jeg også mange bedrifter kunne blitt flinkere til - men jeg tror ikke det er en del av programpakka til FNB...

Redigert av anonymous5; 05/06/2019 11:57.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558537 05/06/2019 13:16
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Så hva er poenget med det argumentet ( utover å bruke det retorisk i en opphetet diskusjon) ?

Så det hadde ikke vært usosialt om sykehuspasienter skulle finansiere sykehusdriften med bruksavgifter?

Sykehuspasienter betaler egenandel , og den er ikke gradert etetr inntekt. Ingen sier at flat egenadel er usosialt.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: fredriks] #2558539 05/06/2019 13:30
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Jag förstår inte vad du menar med usosialt i denna sammanhangen och därför inte helt vad du vill fram till.

Poängen till de som enligt dig argumenterar fel är väl just det att de hellre skulle vilja betala veierna via skattsedeln för att på det sättet få till en fördelningspolitik eller att de inte vill att politiken i första hand ska påverka de som har lite pengar.

Det är ju iallafall klart att hur rik en person är påverkar hur bra en bomring ändrar adferden.

De som inte har pengar kanske tvingas att låta bilen stå medans de med mycket penger kyniskt kan köra lika mycket som innan.

Poenget mitt er at omfordelingspolitikken skal håndteres av skattesystemet. Man kan selvsagt ha ulike synspunkter på hvor godt og rettferidg det fungerer, men det er en annen debatt.
Poenget mitt er da vi har et system med lik prising ( med unntak av barnehager) av offentlige tjenester, uavhengig av brukerens inntekt. Det oppfatter at det stort sett er almenn oppslutning om, i hvertfall er det sjeldent at det hissige debatter om det. Men nå med unntak av ... å kjøre bil på enkelte strekninger som har en helt eller delvis bompengefinansiering. Dette er som regel veiprosjekter som ellers ikek vilel ha blitt prioritert i Nasjonal transport plan med 100% statlig finansiering.

Så hvordan kan man hevde at akkurat dette, å kjøre bil på en som regel relativt kort strekning og betale noe for det, er så usosialt ... i ft andre offentlige tjenester som også har flat prising ?

Blir det neste at man ønsker huslån priset etter husholdningens inntekt, lavest pris til de med dårlig økonomi ? Eller at kjøps- eller leasingspris på bil skal være i forhold til kjøperens økonomi, lavest pris til de med dårligst råd ?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558557 05/06/2019 14:40
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A

Nei, og det hadde vel vært litt rart også? Jeg synes absolutt det er de som innfører noe som står ansvarlig for konsekvensutredning og en reell vurdering av alternativer.

Jag synes ikke det hadde vært rart om FnB hadde kommet med reelle alternativer til å løse de problemene folk som skal pendle daglig står ovenfor i dag.

Partiet hadde vært mye mere spiselige om de hadde klart å presentere hva de hadde som alternativ til bompengefinansiert samferdsel - hvis de har noe, bortsett fra "staten skal betale alt".

Hvordan skal de løse køproblematikken i og omkring de store byene uten bompenger? Hvordan skal de sørge for bedre luftkvalitet uten bompenger? Hvordan skal de utbedre sykkel- og kollektivtilbudet uten bompenger?

Det eneste jeg har hørt om sykkel fra dem, er at de skal fjerne sykkelfelt og gjøre disse om til parkeringsplasser. Hvis de virkelig tror at slike utspill skaper sympati hos dem som faktisk er fornøyde med hva som skjer i byene i dag, burde de stikke hodet ut av dieseleksosen en stund og puste inn litt frisk byluft med magen.

I mine øyne gjør de svært lite for å endre inntrykket at de er et populistisk ensaks-gubbeparti uten realistisk politikk. Skal bli spennende å si om de driter like mye på draget som FrP har gjort i 6 år nå.

Redigert av anonymous5; 05/06/2019 14:41.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: HeavyDude] #2558558 05/06/2019 14:40
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Så det hadde ikke vært usosialt om sykehuspasienter skulle finansiere sykehusdriften med bruksavgifter?

Sykehuspasienter betaler egenandel , og den er ikke gradert etetr inntekt. Ingen sier at flat egenadel er usosialt.

Er det ikke riktig at man betaler egenandel opp til en viss sum årlig? Eller gjelder dette bare hos fastlegen?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558562 05/06/2019 15:09
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men akkurat nå for tiden ser det ut som man bruker bompenger som et slags politisk Waterloo, hvor det er viktigst å se om man kan heise fanen fordi man har vunnet over motparten.

Ja for det er jo politikerne som har bestemt at bommen skal stå akkurat der. Det er verdt noen drapstrusler og en sutrete og totalt navlebeskuende avsporing av den politiske dagsorden.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: GGG] #2558580 05/06/2019 16:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja det er riktig, man har et tak på egendeler. Hvis man mener at det å kjøre bil gitte strekninger, kan man innføre tilsvarende prinsipp for bompenger. Og for .... og for ....

Hvis man vurderer bompenger som et klimatiltak, hadde det kanskje gitt bedre effekt for klimaet om staten økte støtten til feks overgang til ikkefossilbasert oppvarming av bygninger ? Eller noe annet ? Fremfor å eventuelt subsidiere bilbruk enda mer ?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: GGG] #2558589 05/06/2019 17:16
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GGG

Er det ikke riktig at man betaler egenandel opp til en viss sum årlig? Eller gjelder dette bare hos fastlegen?

man betaler egenandel på polikliniske timer inntil frikortgrensen. Over dette betaler man ikke. Om man blir lagt inn på sykehus betaler man ingenting uansett.

Et bompengetak høres umiddelbart ut som et brukbart kompromiss selv om det utrolig nok kommer fra Hagen.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: HeavyDude] #2558637 05/06/2019 20:56
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Poenget mitt er at omfordelingspolitikken skal håndteres av skattesystemet

Kor finn eg informasjon om at det er slik? Og kvifor skal det fortsette å vere slik?

Blir det neste at man ønsker huslån priset etter husholdningens inntekt, lavest pris til de med dårlig økonomi ? Eller at kjøps- eller leasingspris på bil skal være i forhold til kjøperens økonomi, lavest pris til de med dårligst råd ?

Du kan velge å kjøpe fin bil, då betalar du meir i avgifter! Det er altså luksusskatt på bilvalg.
Huslån får du prisa etter huhaldinga si inntekt om du berre er tilstrekkelig fattig, Sjå på Husbanken.

Seier ikkje at det er rett, men desse argumenta held ikkje, om det altså ikkje er ein form for ironi?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Klinkekule] #2558657 06/06/2019 03:21
jorn Offline
Avhengig
Avhengig

Kor finn eg informasjon om at det er slik? Og kvifor skal det fortsette å vere slik?

Du kan velge å kjøpe fin bil, då betalar du meir i avgifter! Det er altså luksusskatt på bilvalg.
Huslån får du prisa etter huhaldinga si inntekt om du berre er tilstrekkelig fattig, Sjå på Husbanken.

Seier ikkje at det er rett, men desse argumenta held ikkje, om det altså ikkje er ein form for ironi?

Det er vel hovedprinsippet, men nå er jo ikke alle partiene alltid enige om at det skal være slik så derfor er det blitt litt forskjellige løsninger.

Så må man skille litt på hva man mener med skatter og avgifter. Bil er som du sier "beskattet" med en masse avgifter med forskjellige formål. Det er jo et godt eksempel på dette. Bompenger blir også en avgift med formål som ny vei, mindre kø, mindre luftforurensning og finansiering av kollektivsystem og sykkelveier.

Med skattesystemet mener man vel inntektsskatten og de ulike fradrag som feks rentefradrag og kilometerfradrag som kan innrettes slik at de som får uforholdsmessig høy belastning av en avgift kan trekke fra noe av det på selvangivelsen. Inntektsskatten er også lavere gir de som tjener dårlig og kan justeres deretter.

Et bompengetak eller fradrag kunne fungert slik.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Klinkekule] #2558741 06/06/2019 09:48
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Om skattepolitikk som hovedmekanisme for omfordeling og utjevning kan du finne omtalt hvis du googler litt.

Ang . du betaler mer i bilavgift etter hvor «fin» bilen er : avgiften ved kjøp består vel av engangsavgift og mva. Engangsavgiften beregnes ut fra bilens avgiftsgruppe, egenvekt, utslipp og slagvolum. For elbiler er det egne regler. Det er vanskelig å se at «finheten» slår ut avgiftsmessig.
Prisen på boliglån er ikke gradert etter inntekt hverken i Husbanken eller i private banker.m

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558786 06/06/2019 12:44
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Pga. måten vi har organisert demokratiet på, er det å starte énsaks-parti den mest effektive måten å få politisk synlighet og makt på.

Joda, men når du vil inn i diverse bystyrer landet rundt og leke med de store gutta, bør du ha litt mer "nei til..." å vifte med. Gjerne litt "ja til..." eller "istedenfor" for å være med på leken.

Hvorfor helse, ut over frikortgrensen på 2369,-, skal være gratis uansett grunn til behovet for helsehjelp, mens det er sååå viktig å at man skal betale for bruk av bil uansett behovet for å kjøre, trenger litt bedre forklaring enn at "sånn er det bare".

Prinsipielt er dette sikkert riktig, men bare som akademisk øvelse. Jeg kan tenke meg en del grunner til hvorfor helse bør være nært sagt gratis, og bilkjøring belastes, og hvorfor dette er til fellesskapets beste - selv om tilgjengeligheten på begge er til fellesskapets beste på flere områder. Spesielt når bilkjøring er én av de direkte årsakene til noen av helseplagene vi ser blant folk i dag.

Det har jo også vært forsøk på å avgiftsbelegge usunne ingredienser og dermed forsøke å styre folks helsevalg i en mer riktig retning, men det ble raskt sablet ned fordi folk, tross alt, "må få lov til å gjøre hva de vil".

Så beklager at jeg ikke setter individets beste foran fellesskapets beste, jeg ble liksom ferdig med det etter Ex.phil.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2558806 06/06/2019 13:58
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: pontiff

Så beklager at jeg ikke setter individets beste foran fellesskapets beste, jeg ble liksom ferdig med det etter Ex.phil.

De to er jo ikke gjensidig utelukkende?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: HeavyDude] #2558840 06/06/2019 18:16
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K

Om skattepolitikk som hovedmekanisme for omfordeling og utjevning kan du finne omtalt hvis du googler litt

Det er ikkje noko argument mot at andre mekanismer også kan brukast.

Ang . du betaler mer i bilavgift etter hvor «fin» bilen er : avgiften ved kjøp består vel av engangsavgift og mva. Engangsavgiften beregnes ut fra bilens avgiftsgruppe, egenvekt, utslipp og slagvolum. For elbiler er det egne regler. Det er vanskelig å se at «finheten» slår ut avgiftsmessig.

"Finare bilar" er som regel større, og har større motor med meir utslepp. Altså meir avgifter. Dette systemet vart laga lenge før miljø var eit tema, og det er laga for å skaffe pengar til staten. Og om ikkje anna så kostar dyre bilar meir slik at det vert meir moms.

Når det er sagt så vert at alltid slik at dei rikaste kan kjøpe seg ut av problem.I kva grad det er rett kan diskuterast, men fakta er at det er kjedelig for dei fattige som får ei ekstra utgift som er veldig stor i forhold til økonomien

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: GGG] #2558909 07/06/2019 05:58
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: GGG
De to er jo ikke gjensidig utelukkende?

Neida, og mange ganger kan individets beste = felleskapets beste.

Diskusjonen er vel kanskje om "Gjøre som jeg vil" -> individets beste -> felleskapets beste.

Bompenger og samferdsel er jo potensielt et område hvor "gjøre som jeg vil" ikke nødvendigvis fører til felleskapets beste.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2558915 07/06/2019 06:19
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
. I tillegg har bankene en pott på 10% av utlånsmengden de kan bruke til folk uten forskriftsmessig egenandel.

Den "potten" er vel ikke til de med dårlig inntekt?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2559043 07/06/2019 11:55
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Ikke en vurdering noen har bestemt er best for alle"

Evt. "Jeg er i stand til å ta vurderinger som er til fellesskapets beste."

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: ] #2559088 07/06/2019 15:56
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Grovt sett kan vi kanskje si at du ønsker individuell frihet så lenge det er for fellesskapets beste, mens jeg ønsker individuell frihet også når det ikke er åpenbart at det er felleskapets beste.

Evt. mener jeg at hvis individuell frihet og fellesskapets beste kolliderer, burde man vurdere hvilken interesse som skal veie tyngst. Dvs. at jeg prøver å være litt mer pragmatisk enn å si at den enten skal være det ene eller det andre, det blir altfor prinsipielt og lite pragmatisk for min del.

Når det gjelder bompenger er jo det er godt eksempel på hvor individuell frihet og fellesskapets beste kolliderer, og til og med hvor fellesskapets beste ikke er klinkende klart.

Likevel har jeg landet på at det er til fellesskapets beste at byvekstavtaler holdes, at man satser på alternative transportmetoder og at byer går fra å være bildominerte til å bli sykkel, fotgjenger og kollektivt-dominerte. Og at bompenger (som går på bekostning at noen individers frihet, men som gagner andre individers frihet), er et godt virkemiddel for å få til dette.

Anonym5
Side 7 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå