Hei ærede allvitende forum, trenger litt hjelp.
Fikk i går en e-post fra flyselskapet som om mindre enn 14 dager skal ta oss av gårde til Syden. De kunne opplyse om at flighten vår var flyttet, vi skulle opprinnelig reise på formiddagen, men nå gikk ikke flyet vårt før nærmere 9 timer senere, noe som gjør at vi mister en hel feriedag.
I utgangspunktet så tenkte jeg at vel, dette suger jo, men det er jo ikke noe å gjøre med det. Så ble jeg gjort oppmerksom på at vi kanskje har en del rettigheter i denne forbindelsen, som skal fungere som et slags plaster på såret.
Alternativene vi fikk fra flyselskapet var å booke om billettene det gjaldt (kun utreisen), eller kansellere hele reisen. Slik jeg tolker regelverket har vi også anledning til å søke om kompensasjon (anledning har man jo alltid, men jeg tolker det altså slik at vi har en sterk sak), men dette opplyste ikke flyselskapet om eksplisitt i e-posten, kun implisitt på sidene sine, dette er de såvidt jeg kan tolke regelverket forpliktet til å gjøre.
Vi så på alternativet om å booke om flighten, men dessverre var alle andre flighter til destinasjonen utsolgt flere dager i forveien, og vi ønsker ikke å reise senere. Det kunne vært et alternativ å reise dagen etterpå, tidlig om morgenen, men da sier vi gjerne fra oss muligheten for å kompenseres? Samtidig som vi mister en feriedag.
Et annet alternativ er å kansellere hele reisen, vi mulighet til å avbestille hotell, og har således ikke pådratt oss noen ikke-refunderbare kostnader, og ser nå at vi egentlig har altfor mye å gjøre her hjemme, og at feriepengene gjerne bedre kan nyttes andre steder. Spørsmålet er jo om vi da sier fra oss retten til kompensasjon, noe som for meg virker logisk at vi gjør.
Her er regelverket, og slik jeg tolker det:
Fakta i saken:
- Reisen er på over 1500 km i luftlinje.
- Vi ble gjort oppmerksomme på forsinkelsen mindre enn 14 dager før avreise.
Artikkel 6, punkt 1
1. Når et utførende luftfartsselskap med rimelighet forventer
at en flyging vil bli forsinket i forhold til planlagt avgangstid[...]
b) med tre timer eller mer for alle flyginger innenfor
Fellesskapet på mer enn 1 500 kilometer og alle andre
flyginger på mellom 1 500 og 3 500 kilometer, eller
Fellesskapet er altså EU.
Forutsetningen virker rimelig klar, forsinkelsen må være på mer enn 3 timer i vårt tilfelle.
Om erstatning i artikkelen:
1. Når det vises til denne artikkel skal passasjerene motta
erstatning som følger:[...]
b) 400 euro for alle flyginger innenfor Fellesskapet på over
1 500 kilometer og alle andre flyginger på mellom 1 500
og 3 500 kilometer,[...]
2. Når passasjerer tilbys omruting til det endelige
bestemmelsessted på en annen flyging i henhold til artikkel 8,
og ankomsttiden ikke går ut over planlagt ankomsttid på den
opprinnelig reserverte flygingen[...]
b) med tre timer for alle flyginger innenfor Fellesskapet på
over 1 500 kilometer og alle andre flyginger på mellom
1 500 og 3 500 kilometer, eller[...]
kan det utførende luftfartsselskap redusere erstatningen
omhandlet i nr. 1 med 50 %.
Slik jeg tolker det har vi altså rett på kompensasjon, med mindre forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold, som er utenfor flyselskapets kontroll, men jeg kan vanskelig komme på noen grunner som skulle ligge utenfor selskapets kontroll, når det er over 10 dager til avreise.
Har jeg tolket regelverket riktig? Eller gjelder regelverket kun for forsinkelser på dagen, og ikke som det er opplyst om mellom 10 og 14 dager før?