Etter utvidet jobbsykling Oslo-Arendal i fjor, har jeg fått blod på tann og vil gjerne komme meg frem for egen motor der jeg kan.
Jobben bringer meg til Stockholm i juni.
Noen som har tips til fin rute tur/retur Oslo-Stockholm, gjerne med hyggelige steder å stanse underveis? Tenker dagsetapper på rundt 15 mil og vil unngå tungt trafikkerte hovedårer.
Re: Mer jobbsykling: Oslo-Stockholm - tips rute?
[Re: Sepeda]
#253853828/02/201915:41
Og takk for inspirasjon til tur - både filmer du har lagt ut og informasjon om randonneuring. På samme vis takk til skubisan og ikke minst Alpers for sine reportasjene fra USA.
Nå blir ikke denne turen før i juni, så mye kan skje innen den tid. Den kommer dessverre i stedet for jobbtur til Island som jeg hadde gledet meg til og hadde i bakhodet da jeg i høst valgte solide Tripster, med gedigen dekklaring og mange festepunkter. Til Stockholm regner jeg med at valget faller på den mer lettbeinte Roadmachine
#253874001/03/201919:27
PNS hadde en gjeng ambassadører og ansatte som syklet Oslo-Stockholm i fjor. Var i slutten av April. Jeg fant turen oppstykket på stravaprofilen til Steff Gutovska. De sykla mye småveier og en god del grus.
#253874801/03/201920:40
Om alt går som det skal, nærmer jobbsykling tur/retur Oslo-Stockholm seg med stormskritt.
Er potensielt i tidsnød og må velge kjappeste ruten fremfor den eventuelt fineste og mest opplevelsesrike. Men forutsetning er at ruten er noenlunde hyggelig og trygg, m.a.o. helst ikke fører meg ut på de tettest trafikkerte storveiene.
Håper det er kjentfolk på forumet som kan gi råd om egnet rute, primært blant de tre som Google foreslår (er ennå ikke på Strava).
1. Jeg tenker å velge "Via Rute 61" på 561 km. Den er både kortest og nær buss/tog om noe mot formodning skulle skje og jeg må over på kollektivtransport. Ser ruten grei ut eller bør jeg velge annet alternativ?
2. For å ha krefter både til arbeid i Stockholm og hjemtur, tenker jeg overkommelige dagsetapper på oppunder 20 mil. Noen som har tips til overnattingssteder - gjerne campingplass (hytte eller lignende) - først ca. 20 mil fra Oslo og siden ca. 40 mil fra Oslo på eller nær "Via Rute 61"? Blir ikke telt eller sovepose på denne turen.
3. Jeg kan potensielt velge annen rute hjem, t.o.m. lengre og mer tidkrevende, om jeg skulle ha krefter til det. Har merket meg tipset om langturen til Sagene og tar gjerne imot andre.
Det er punkt 1 og 2 over som haster
#255648526/05/201908:21
1. Last ned navigasjons-app-en Komoot. Sjølv om du ikkje skulle ønskja å bruka han som hovudnavigasjonsløysing, kan app-en koma til nytte om du t.d. hamnar på villspor eller ombestemmer deg. Du kan velja ulike modi (bike touring, road ride, etc.), og dei genererer ulike resultat. Inn og ut av byar synest eg ofte at dei offisielle sykkelrutene, som touringmodusen gjerne plukkar ut, har ein tendens til å bli i overkant staccato. Da slår eg heller over til landevegsmodus. Ikkje direkte svar på spørsmålet ditt, men lell …
2.
#255660127/05/201905:22
1. Jeg tenker å velge "Via Rute 61" på 561 km. Den er både kortest og nær buss/tog om noe mot formodning skulle skje og jeg må over på kollektivtransport. Ser ruten grei ut eller bør jeg velge annet alternativ?
Det er visst vanskelig/ulovlig med sykkel på buss/tog i Sverige, så må i tilfelle ha med litt verktøy/gaffa/søppelsekk, så du kan pakke den til noe lett uformelig.
Har du nevnt noe om hva slags tempobøyler du til slutt valgte noe sted, hva som var utslagsgivende for valget, og hvilke erfaringer du har hatt så langt med "hybridsykkelen"?
Hadde tenkt å ta turen på Roadmachine, men har vært innom så mange grove, steinete, leirete, hullete og overgrodde skogsveier i både regn og sol at det var helt greit med 40 mm luftputer
#255795103/06/201905:50
Skal etter hvert legge ut noen ord både om tempobøyle og styreveske i respektive tråder, hvis du lover å ikke kalle min Tripster hybrid
Det kan jeg love Det var ment med glimt i øyet, og jeg tenkte ikke på en tradisjonell hybrid, men en "landevei/tempo"-hybrid, om det utgjør noe forskjell
...og noen refleksjoner rundt all jobbingen forrige uke.
- Stor takk til sun flyer, dagfink og andre randonneurer og globetrottere på forumet som har inspirert meg til å sykle til jobb, også når den er et stykke unna. Dette er jo bare en søndagstur sammenlignet med avstandene som mange tilbakelegger.
- Värmland var så absolutt penest, særlig før Karlstad. Nydelig å rulle langs pittoreske småveier og puste frisk luft med duft av skog og mark, blant sommerfugler, kvitrende småfugler, ender, rådyr som spretter over veien, hoppende harer og en og annen sky rev.
- The Sheep Inn B&B utenfor Arvika fortjener et skikkelig svensk navn. Dette var autentisk svensk landliv, se første billedpost i tråden. Innehaver Andreas var den ideelle vert. Han er sauebonde, marinbiolog og syklist. Tok imot meg med hatt og skjegg og en duggfriskt øl. Frokost var inkludert, men jeg var velkommen til å forsyne meg i kjøleskapet når som helst. Det var fint etter tur. Jeg skal få med meg en kompis eller to for dagstur gjennom Värmland til dette stedet. Anbefales.
- Om man tar turen videre til Karlstad, er Älvnära B&B et godt valg. Eksepsjonelt hyggelige Monnika har i pensjonisttilværelsen gått inn for å lage et tilnærmet perfekt overnattingssted, med søte, lyse rom, god plass til sykkel i kjelleren, frokost med hjemmelaget brød og bordflagg (!) til gjestene. Da gjelder det ikke å bomme på tysk og belgisk. I stuen traff jeg en norsktalende franskmann som viste seg å være venn av grunnleggeren av Rolo Bikes, som visstnok er eneste produsent som tilbyr samme forhold mellom rammelengde og -høyde uansett størrelse
- Noen mil utenfor Stockholm var Gripsholm B&B fint og i Stockholm er Chapman stedet om man liker livet til sjøs. Standardlugarer er greie, mens lugarene for offiserene har mer karakter.
- Å navigere etter Google Map er en blandet fornøyelse. På den ene siden fører frøken Google deg ut på de fineste småveier og idylliske skogsveier, men også de groveste og mest gjengrodde traktorveier, militære skytefelter og rett og slett stengte veier. Og ikke minst gjør hun det vanskelig å unngå den fæle, grå Ormen Lange av en E-18 som brølende brøyter sin vei gjennom vårt vakre naboland. Brukte mye tid på å finne omveier og alternative ruter. Må høre på erfarne og laste ned egnet app, kjøpe sykkelcomputer eller grøss... bruke Strava. Saken er at jeg ikke liker elektronikk og dingser som måler innsats eller tid og vil helst at enhver tur skal begynne slik.
- Å sykle i Sverige er motiverende i den forstand at man ikke har alternativer. Svenske tog er ikke bygget for sykler og vil selvantenne eller klappe sammen som korthus hvis man ruller ombord slike monstre. På vei hjem vurderte jeg I et anfall av latskap buss på det jeg oppfattet som en transportstrekning fra Karlskoga til Karlstad. Lokale busser hadde sykkelnekt. Regionsbussen FlexBus hadde lasterom for et helt sykkellag, men fraktet sykler kun i kofferter. Den beskjemmede sjåføren henviste meg til sentralen i Berlin, der jeg fikk det elskverdige svaret "Nei, es ist verboten!" Til gjengjeld fant jeg en fin rute og fikk en god dag på sykkelen
- Bortsett fra at sykler regnes som livsfarlige for svenske tog og busser, følte jeg meg omgitt av lutter velvilje på hele turen. Alle hjelper en pakksyklist. Stor takk til den hyggelige damen med bysykkel og kurv som syklet lang omvei med meg for at jeg skulle slippe å bli skutt av det svenske heimevernet. Det ble nesten for mye vennlighet. Da hjelper det å komme innom forumet og få mitt pass påskrevet som den påståelige dusten jeg er. Dermed er balansen i universet gjenopprettet
#255951410/06/201917:48
Eneste problem var i grunnen at mobilen ble overopphetet og nektet å samarbeide da temperaturen nådde 30 grader i skyggen. Og at den slo seg aldeles vrang da den fikk noe fuktighet på seg i sprutende regnvær. På en gjengrodd sti midt i skauen. Den reagerer omtrent slik om en dråpe treffer skjermen.
#255958411/06/201906:24