Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby?

Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: JoachimV] #2557587 31/05/2019 15:13
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: JoachimV
Sitat: EHAa
Jeg skrev at det var to forskjellige verdener «når det kommer til matematikkfagene». På NHH har de ett (1) mattefag de tre første årene. På siv.ing er det 4 mattefag, hvor hvert av dem er vesentlig drøyere enn Matematikk for økonomer.

Jeg synes ikke påstanden er spesielt dristig. Du må gjerne være uenig.

For det er jo ingen andre som som inneholder matte, statistikk f.eks.

Jeg vil påstå at det jeg lærte til og med videregående (inkludert R2), inneholdt vanskeligere statistikk enn statistikkfaget for økonomi.

Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: JoachimV] #2557593 31/05/2019 15:35
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: EHAa
Jeg skrev at det var to forskjellige verdener «når det kommer til matematikkfagene». På NHH har de ett (1) mattefag de tre første årene. På siv.ing er det 4 mattefag, hvor hvert av dem er vesentlig drøyere enn Matematikk for økonomer.

Jeg synes ikke påstanden er spesielt dristig. Du må gjerne være uenig.

For det er jo ingen andre som som inneholder matte, statistikk f.eks.

Jo. Stort sett alle fagene på siv.ing-studiet inneholder matematikk. Fysikk, statistikk, kjemi, mekanikk ++, alle inneholder matte. Men de er ikke matematikkfag. Matematikken i disse fagene er på et langt lavere nivå enn i de «ordentlige mattefagene».

Nå er jeg ferdig med å kuppe tråden.

Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: JoachimV] #2557596 31/05/2019 15:37
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvorfor skal jeg komme med "eksempler på økonomimatte som overgår det man skal gjennom på siv.ing. utdanningen i vanskelighetsgrad" når jeg ikke mener noe som helst om det?
EHAa sier at ingeniørmatte er vanskeligere, du sier dette er en dristig påstand. Det virker da som du mener noe som saken spør du meg, og det kan til og med virke som du er litt uenig. De påfølgende innleggene dine gjør det også vanskelig å tolke det som at du ikke mener noe om dette.

Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: Jacobsen] #2557600 31/05/2019 15:59
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Jacobsen
Hvorfor skal jeg komme med "eksempler på økonomimatte som overgår det man skal gjennom på siv.ing. utdanningen i vanskelighetsgrad" når jeg ikke mener noe som helst om det?
EHAa sier at ingeniørmatte er vanskeligere, du sier dette er en dristig påstand. Det virker da som du mener noe som saken spør du meg, og det kan til og med virke som du er litt uenig. De påfølgende innleggene dine gjør det også vanskelig å tolke det som at du ikke mener noe om dette.

Men herremin da jeg her da aldri ment at økonomimatte er vanskeligere! Jeg har prøvd å mene noe om at det ikke vanskelighetsgraden på selve matten men alt rundt som gjør at det er mye viktigere å se på egnethet og interesse enn å proeblematisere den vanskelige matten. Ikke rart mange sliter med matte i dette landet er jo bare lese her blant ingeniørgudene så skjønner en hvorfor.

Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: JoachimV] #2557640 31/05/2019 19:33
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du skal kritisere påstander, så må du nesten ta tak i påstandene som blir fremsatt, og ikke andre tema som du finner det mer interessant å diskutere.

Jeg finner det merkelig at du synes påstanden om at matematikken på siv.ing er vanskeligere enn matematikken på økonomi er en dristig påstand, samtidig som du senere - i det vesentligste - later til å være helt enig.

Jeg tror vi er ganske enige:
- Matematikken på siv.ing er vanskeligere
- Det er mange fag på begge studier som inneholder matematikk i større eller mindre grad
- Det er ikke matematikken alene som avgjør hvor vanskelig, prestisjefylt eller krevende et studieprogram er
- Økonomistudier kan være mer krevende enn siv.ing-studier på andre felt enn det rent matematiske

Stort sett enige?

Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: svegar] #2557657 31/05/2019 20:53
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Det er leit å oppleve at eksamen går dårlig. Da stiller en spørsmål ved det meste og føler seg "dårlig" på flere måter. Det er så dumt og jeg unner ingen unge dette. Men kanskje hun kan bruke erfaring med "spark i trynet" i studier videre?

Tanker:
Ta opp et språkfag. Mange er lei tysken, men ingen dauer av 60 stp i et språk.

Ev. begynn på "rein" fysikk. Hva med å se på lektorprogram i realfag for så å ditsje det etter noen emner?

Hadde jeg vært ung og håpefull ville jeg sett på fiskehelse for å få godt lønna stillinger på kule steder.

Lykke til.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: svegar] #2557669 31/05/2019 21:37
Loki Offline
Besatt
Besatt
biotech er spennende for tida, ville holdt på det dersom interessen er der.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Samordna opptak - finnes det smutthull? Barteby? [Re: svegar] #2559239 08/06/2019 19:34
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Loki
biotech er spennende for tida, ville holdt på det dersom interessen er der.

Men mtp antall som utdannes i fohold til antall relevante jobber innen dette faget, er det en viss risiko for at prestasjonsangsten vil få kjørt seg noen runder gjennom både studier og i arbeidsliv. Jeg vil definitivt anbefale å rigge seg for en plan B om man begir seg inn på dette studiet. Det kan spare henne for mye frustrasjon.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support