Bompengehysteri - enig?
|
Re: Bompengehysteri - enig?
[Re: ]
28/05/2019 15:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Turen Sandbæk - Barco tar jo under halvtimen ifølge maps. Er sikkert ikke mer enn drøye 20 minutter. Tar du byferja er ruten paddeflat, ellers har man bare den lille kneika over brua. Som jeg skrev over, så tar den mindre enn 20 minutter. Godt du vet ruta er paddeflat :-). Den er hvert fall nok til at jeg selv ikke i god form klarer å sykle den uten å bli svett på sommeren eller når jeg må ha på regntøy. Jeg blir svett av å sette meg på en sykkel og da har jeg ikke tråkket en meter ennå. So what? Det har ikke hindret meg å sykle til å fra stortsett alt av skole jobb og aktiviterer siden jeg lærte å sykle. Om du vil klare å lever bilfri? Det vet jeg ikke, men å kunne bytte ut 80% av bilturene med en fin sykkeltur om du baserer deg på biling bør vaære en smal sak. er jo aldri vinter i F'stad. Den sykkelturen er bare potensielt fin sånn litt mindre en halvparten av gangene. Dvs. før broa ble stengt for sykling ifbm vedlikehold, syklet jeg ofte(st) til jobb. Etter man ble tvunget på ferge og måtte forholde seg til rutetabell, fergekøer på sommeren og ikke minst greia med å runde hjørnet og akkurat se ferga legge fra kai. Det det ble liksom et kvarter lenger reisetid til jobb om jeg ikke traff perfekt. Det er jo så typisk i debatten. Fordi situasjonen endrer seg midlrtidig ett år eller to gjelder konklusjonen livet ut (ref. barnehagebarn). Når det er sagt: hele greia med den derre brua er bare latterlig. Men nå trur jeg ikke at du sliter med å få endene til å møtes så det er bare riktig at du betaler en egenandel. Akkurat som man gjør når man drar til legen for unødvendige ting. Da betaler man også en egenandel. Den biten av egnandelen betaler jeg gjennom progressivt skattesystem, så jeg skjønner ikke helt hva du mener. Er det gratis konsultasjon hos fastlegen i F'stad? Og du unngår den viktigste greia: Det at det faktisk ikke går hensiktsmessig kollektivtrafikk til og fra en tettpakka bydel til byen industriområde. Og det har blitt vesentlig dårligere siste årene. Så det er ikke en reell politisk vilje til bedre trafikksituasjon, bedre luftkvalitet, billigere transportmuligheter for innbyggerne. Det er bare bare politisk vilje til å få opp bompenger. Høna og egget. Har ikke statistikk på ditt området, men generelt sett trur jeg ikke at kollektivtransport blir lagt ned fordi mange har solgt bilen sin.
|
|
|
28/05/2019 15:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Beklager men jeg trur man er litt optimistisk når man trur at en gullrot for folk ut av bilen sin.
Det er ikke helt tilfellet her. Nå fergene ble gratis, eksploderte bruken, faktisk til et sånt nivå at det begynte å bli køer på tidene folk skulle til og fra jobb. Med den dustete sideeffekten at man kunne risikere at fergen bare kjørte forbi stoppestedet ditt. Så ikke helt ideelt om man gjerne skulle rukket møtet man selv hadde kalt inn til. Byferjen ja, den tar jeg hver gang jeg er i F'stad bare fordi det er gøy. Finnes alltid noen unntak som bekrefter regelen. Er vel delvis påvirket av den dustete sideeffekten av stengt bru.
|
|
|
28/05/2019 16:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Beklager men jeg trur man er litt optimistisk når man trur at en gullrot for folk ut av bilen sin. Et lite ekstrapoeng: Dette er vel kanskje også en betegnelse ideologiforskjellen som gjør bompenger så "lett" å snakke om. Noen vil gjerne fortelle voksne mennesker hvordan de skal legge opp og leve livet sitt. Noen vil heller at voksne mennesker skal kunne velge selv så lenge de ikke lager unødvendig problemer for andre. Dårlig ekstrapoeng, blir vel fratrekk. 'Unødvendig' er like skjønnsbasert her som i veitrafikkloven. Her er bompenger et perfekt emne. Man får fortalt folk direkte hvordan man tvinger de til å leve sånn som man vil. Litt sånn moralsk "vil du ikke så skal du". Og så får man gleden av å tenke på de som er imot bompengene får daglige påminnelser om at de har tapt når de ser bommene og månedlige påminnelser når de får regningen
Så jeg skjønner jo greia.
|
|
|
28/05/2019 17:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Godt du vet ruta er paddeflat :-). Den er hvert fall nok til at jeg selv ikke i god form klarer å sykle den uten å bli svett på sommeren eller når jeg må ha på regntøy.
18 høydemeter opp og 51 ned på 8km er ganske padde flatt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/05/2019 20:37
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Noen vil gjerne fortelle voksne mennesker hvordan de skal legge opp og leve livet sitt. Noen vil heller at voksne mennesker skal kunne velge selv så lenge de ikke lager unødvendig problemer for andre.
Litt på siden av bompengediskusjonen, men akkkurat dette viser jo mange hele tiden at de ikke er i stand til. Folk er overvektige, røyker, trener for lite og får livsstilssykdommer i fleng, noe som lager problemer for andre ved at vi må betale kostnadene. Noe så enkelt som at folk må tvinges til å bruke bilbelte er jo helt latterlig. Folk generelt sett klarer jo ikke å velge selv og gjøre det som er bra for seg.
Lars Olav
|
|
|
[Re: quattro]
28/05/2019 21:19
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Noen vil gjerne fortelle voksne mennesker hvordan de skal legge opp og leve livet sitt. Noen vil heller at voksne mennesker skal kunne velge selv så lenge de ikke lager unødvendig problemer for andre.
Litt på siden av bompengediskusjonen, men akkkurat dette viser jo mange hele tiden at de ikke er i stand til. Folk er overvektige, røyker, trener for lite og får livsstilssykdommer i fleng, noe som lager problemer for andre ved at vi må betale kostnadene. Noe så enkelt som at folk må tvinges til å bruke bilbelte er jo helt latterlig. Folk generelt sett klarer jo ikke å velge selv og gjøre det som er bra for seg. Enkelt løst ved å bygge ned velferdsstaten. Hvem er du til å bestemme hva som er best for den enkelte? Ikke alle har glede av det å være tynn.
|
|
|
[Re: quattro]
29/05/2019 05:54
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Folk generelt sett klarer jo ikke å velge selv og gjøre det som er bra for seg. De klarer ikke å velge det som er bra for deg, mener du vel? Det er ikke en objektiv fasit på f.eks. riktig bruk av tid på trening vs. spising av god mat, og det er definitivt ikke slik at alt som forlenger livet må være bedre enn alt som forkorter livet. Men nei, jeg skjønner heller ikke ulempen eller ubehaget med å ha på seg bilbelte.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
29/05/2019 07:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
18 høydemeter opp og 51 ned på 8km er ganske padde flatt. Kilde? Google Maps
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Totte]
29/05/2019 08:20
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
De klarer ikke å velge det som er bra for deg, mener du vel? Når det gjelder bilkjøring velger jo folk noe som ikke er bra for meg, i form av potensielle helseskader og forringet bomiljø direkte, og samfunnsøkonomisk mer inndirekte, blant annet. Folk må gjerne spise og røyke seg i hjel, dette går ikke utover meg. Bilkjøring i min by gjør det, og hvis bompenger begrenser dette bedre enn andre alternativer, i tillegg til at det er mer rettferdig enn andre alternativer, er ordningen på sin plass.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
29/05/2019 08:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Folk må gjerne spise og røyke seg i hjel, dette går ikke utover meg.
Så lenge du er med på å betale for konsekvensen av folks dårlige livsstilsvalg, gjør det vel det ...?
|
|
|
29/05/2019 08:32
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Folk generelt sett klarer jo ikke å velge selv og gjøre det som er bra for seg. Nei, vi gjør jo ikke det, men det har jo litt med menneskesyn å gjøre. Det å kunne akseptere mennesker som frie, feilbare individer. Versus det å se mennesker som mer eller mindre vellykkede støpninger av samfunnsidealet. Men de er jo frie individer likevel, men samfunnet bruker avgifter og incentiver for å stimulere til ønsket adferd. Man må gjerne gjøre "dårlige" valg likevel, det er fritt frem for det, men avgifter gjør det litt mindre attraktivt å gjøre dette "dårlige" valget.
Lars Olav
|
|
|
[Re: GeirK]
29/05/2019 08:35
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Så lenge du er med på å betale for konsekvensen av folks dårlige livsstilsvalg, gjør det vel det ...? Jo, men jeg er villig til å betale for helsevesenet vi har i dag. Jeg er ikke villig til å betale for at folk få kjøre akkurat som de vil.
Anonym5
|
|
|
29/05/2019 08:54
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Så lenge du er med på å betale for konsekvensen av folks dårlige livsstilsvalg, gjør det vel det ...? Det er ikke bare en kostnad. Samfunnet sparer masse penger på at folk dør tidlig også 
|
|
|
[Re: Raindog]
29/05/2019 09:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke bare en kostnad. Samfunnet sparer masse penger på at folk dør tidlig også Det tror jeg ingen ting på. De fleste som dør tidlig av dårlige livsstilsvalg har belastet helsevesenet ganske ettertrykkelig i mange år innen de slutter å være en utgift.
|
|
|
29/05/2019 09:06
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Det er ikke bare en kostnad. Samfunnet sparer masse penger på at folk dør tidlig også Det tror jeg ingen ting på. De fleste som dør tidlig av dårlige livsstilsvalg har belastet helsevesenet ganske ettertrykkelig i mange år innen de slutter å være en utgift. Kilde?
|
|
|
29/05/2019 09:15
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Ingen av disse presenterer nettotall. Ergo kan de ikke brukes som bevis for påstanden din. Men la oss for eksempel se på røykere, her er en artikkel som hevder at røykere ikke utgjør en nettokostnad for samfunnet, dersom man tar hensyn til alle faktorer. En undersøkelse publisert av helsemyndighetene i Nederland tidligere i år konkluderer med at overvektige og røykere sparer staten for helseutgifter — omkring en halv million kroner hver i løpet av livet. Denne forskningen er særlig interessant fordi et viktig argument for tobakksavgifter, sukkeravgifter og lignende har vært at usunn livsførsel påfører det offentlige (skattebetalerne) utgifter, som bør kompenseres av ”synderen”.
Redigert av GGG; 29/05/2019 09:20. Rediger grunn: Unødvendig og spydig.
|
|
|
29/05/2019 09:38
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Mer 'rettferdig en andre alternativer' er jo også høyst diskutabelt og det er vel på kanten til en logisk tankefeil. La oss diskutere andre alternativer da. Gratis kollektivt hører bra ut, men så lenge den ikke stopper foran døra til folk og går akkurat når det passer dem tror jeg folk gjerne betaler for komforten. Andre forslag?
Anonym5
|
|
|
[Re: GGG]
29/05/2019 10:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ingen av disse presenterer nettotall. Ergo kan de ikke brukes som bevis for påstanden din. Men la oss for eksempel se på røykere, her er en artikkel som hevder at røykere ikke utgjør en nettokostnad for samfunnet, dersom man tar hensyn til alle faktorer. En undersøkelse publisert av helsemyndighetene i Nederland tidligere i år konkluderer med at overvektige og røykere sparer staten for helseutgifter — omkring en halv million kroner hver i løpet av livet. Denne forskningen er særlig interessant fordi et viktig argument for tobakksavgifter, sukkeravgifter og lignende har vært at usunn livsførsel påfører det offentlige (skattebetalerne) utgifter, som bør kompenseres av ”synderen”. Heldigvis har noen forsket litt videre og konkludert at kostnader og gevinster går opp i opp. Og at røyking dermed i større grad har blitt et samfunnspørsmål enn et samfunnsøkomisk spørsmål. https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekening-van-roken/volledig
Redigert av Tange; 29/05/2019 10:43.
|
|
|
[Re: Tange]
29/05/2019 10:48
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Ingen av disse presenterer nettotall. Ergo kan de ikke brukes som bevis for påstanden din. Men la oss for eksempel se på røykere, her er en artikkel som hevder at røykere ikke utgjør en nettokostnad for samfunnet, dersom man tar hensyn til alle faktorer. En undersøkelse publisert av helsemyndighetene i Nederland tidligere i år konkluderer med at overvektige og røykere sparer staten for helseutgifter — omkring en halv million kroner hver i løpet av livet. Denne forskningen er særlig interessant fordi et viktig argument for tobakksavgifter, sukkeravgifter og lignende har vært at usunn livsførsel påfører det offentlige (skattebetalerne) utgifter, som bør kompenseres av ”synderen”. Heldigvis har noen forsket litt videre og konkludert at kostnader og gevinster går opp i opp. Og at røyking dermed i større grad har blitt et samfunnspørsmål enn et samfunnsøkomisk spørsmål. https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekening-van-roken/volledig Takk for link, interessant tema. Har alltid vært av den oppfatning at røyking er en samfunnsøkonomisk kostnad (som GeirK), fint at noen har forsket på dette. Finnes studien på engelsk noe sted?
|
|
|
29/05/2019 10:58
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er et engelsk "abstract" her: https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekening-van-roken/abstract " There is not a great deal of difference between costs and benefits when expressed in “hard” euros, which means that there is no clear business case for anti-smoking policy." Ikke så ofte man ser overskriften "Costs and benefits of smoking" ...
|
|
|
29/05/2019 11:25
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Det er her den logiske tankefeilen ligger. Mangel på alternativer betyr ikke at tiltaket som er foreslått er hensiktsmessig.
Synsing om hvordan man kan styre mennesker adferd er heller ikke noe som bringer så veldig godt med seg. Det er vanskelig nok i strengt vitenskapelige gjennomførte forsøk, mens man i virkelige liv egentlig bare gjetter og overforenkler.
Det er jo bare å se på alkoholavgiftene og norsk konsum av alkohol, så ser man at det jammen ikke er lett å si hvor effektivt tiltaket er. (Sånn annet enn at man garantert gir de som overforbruker alkohol dårligere råd) Jeg noterer meg at du ikke kommer med noen forslag. Da er bompenger i mine øyne et fullgodt alternativ.
Anonym5
|
|
|
29/05/2019 11:29
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Det er her den logiske tankefeilen ligger. Mangel på alternativer betyr ikke at tiltaket som er foreslått er hensiktsmessig.
Synsing om hvordan man kan styre mennesker adferd er heller ikke noe som bringer så veldig godt med seg. Det er vanskelig nok i strengt vitenskapelige gjennomførte forsøk, mens man i virkelige liv egentlig bare gjetter og overforenkler.
Det er jo bare å se på alkoholavgiftene og norsk konsum av alkohol, så ser man at det jammen ikke er lett å si hvor effektivt tiltaket er. (Sånn annet enn at man garantert gir de som overforbruker alkohol dårligere råd) Jeg noterer meg at du ikke kommer med noen forslag. Da er bompenger i mine øyne et fullgodt alternativ. Et godt alternativ til hva?
|
|
|
29/05/2019 11:33
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Et godt alternativ til hva? Alternativ for å regulere bilbruken i og omkring de store norske byene, for å finansiere infrastruktur og utbedre kollektiv- og sykkeltilbud.
Anonym5
|
|
|
29/05/2019 11:43
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Et godt alternativ til hva? Alternativ for å regulere bilbruken i og omkring de store norske byene, for å finansiere infrastruktur og utbedre kollektiv- og sykkeltilbud. Og det synes du selvsagt er ønskelig, der er vi uenige. Å bygge infrastruktur er ikke nødvendigvis en oppgave for staten. Det private klarer dette minst like bra. Jeg tror ikke noen har noe imot å betale bompenger for å kjøre på en helt ny vei, til denne er nedbetalt, såfremt man ikke også må betale bompenger på den allerede nedbetalte gamle veien. Det offentlige tvinger deg derimot over på deres alternativer, de forsøkte å sette kjepper i hjulene for private fergeselskaper som ønsket å drifte høgsfjordsambandet i Rogaland, da dette ville føre til mindre inntekter fra Ryfast, men dette var heldigvis ulovlig. Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hvorfor jeg er uenig med deg, men jeg nøyer meg med å si at jeg er for en minimumsstat, og synes det er veldig dumt at ting som f.eks. kultur og u-hjelp skal finansieres over statsbudsjettet. Hvis vi skal opprettholde velferdsstaten er vi uansett nødt til å kutte den offentlige sløsingen, vi kan ikke sende ut 30 milliarder i året, uten å vite hva disse pengene går til. Er det statens oppgave å subsidiere kultur? Og er ikke dette konkurransevridende? Vi er et av verdens rikeste land, men kutter i pensjonsordningene til de som har vært med å bygge opp landet, vi har for få sykehus- og sykehjemsplasser, og vi har overfylte klasserom, kanskje vi skal bygge ned velferdsstaten på enkelte områder, slik at vi har råd til å drifte de områdene som de fleste synes er viktige.
Redigert av GGG; 29/05/2019 11:46.
|
|
|
29/05/2019 12:13
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Jo, jeg har det åpenbare alternative (som jeg trodde jeg slapp forklare): Ikke bomring Og da kommer jo det åpenbare spørsmålet (som jeg trodde jeg slapp å stille): hvordan skal man da regulere trafikk og finansiere det bompengene gjør i dag?
Anonym5
|
|
|
29/05/2019 12:15
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Jo, jeg har det åpenbare alternative (som jeg trodde jeg slapp forklare): Ikke bomring Og da kommer jo det åpenbare spørsmålet (som jeg trodde jeg slapp å stille): hvordan skal man da regulere trafikk og finansiere det bompengene gjør i dag? Hvorfor skal man regulere trafikk? Kollektivtrafikk bør, slik jeg ser det, privatiseres, og ikke subsidieres.
|
|
|
29/05/2019 12:20
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Hvorfor skal man regulere trafikk? Fordi jeg vil ha en by som ikke kveles.
Anonym5
|
|
|
29/05/2019 12:24
|
anonym5
OP
Anonym5
|
OP
Anonym5
Det kan noen som gjør ordentlig forsking på adferd gjøre. Ikke jeg. Og helst ikke du. Sist jeg sjekket var bompenger et godt alterniv ifølge TØI. Ikke det eneste (vegprising seiler vel opp som et bedre), men et godt alternativ når det blir brukt etter hensikten. Det at veier som fellesgode skal oppleves så forskjellig fra alle andre fellesgoder, må du nesten forklare. Det er forskjell på veier som fellesgode og bruken av veier etter dine komfortkrav.
Redigert av anonymous5; 29/05/2019 12:41.
Anonym5
|
|
|
|
|