|
|
Bompengehysteri - enig?
|
Re: Bompengehysteri - enig?
[Re: Klinkekule]
27/05/2019 15:32
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det er feil at dei som bur på ei side av ein bom kan kjøre rundt heile dagen utan å betale, men at dei som burpå andre sida må betale. Heilt grunnleggande tilfeldig urettferdig fordeling av kostnadar. Det kan jeg være enig i. Nå ser det jo ut til at veiprising er på gli. Iaf nå som motstand mot bom er en viktig del av valgkampen. Skal sies at tog til jobb for meg koster det samme som bommen kommer til å koste når det kommer her (Kongsberg). Så det er jo ikke så halvgærent i bilistens favør. Eller er tog også overpriset?
Redigert av aug11x; 27/05/2019 15:35.
|
|
|
[Re: aug11x]
27/05/2019 15:45
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Det er feil at dei som bur på ei side av ein bom kan kjøre rundt heile dagen utan å betale, men at dei som burpå andre sida må betale. Heilt grunnleggande tilfeldig urettferdig fordeling av kostnadar. Det kan jeg være enig i. Nå ser det jo ut til at veiprising er på gli. Iaf nå som motstand mot bom er en viktig del av valgkampen. Skal sies at tog til jobb for meg koster det samme som bommen kommer til å koste når det kommer her (Kongsberg). Så det er jo ikke så halvgærent i bilistens favør. Eller er tog også overpriset? Nå er vel ikke bom den eneste kostnaden ved å ha bil.
|
|
|
[Re: anonym5]
27/05/2019 16:03
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Nei, men noen kostnader slipper man om bil bortvelges. Også er det jo ikke slik at man mååå ha dyr bil. Det er også helt frivillig å ha bil. Det er for mange tungvindt uten, og da velger man å ha en (stor) utgift ekstra. Det er vel bare de siste årene det har blitt så sinnsykt mye barnekjøring. Når jeg var liten (20 år siden), så ble vi nesten aldri kjørt noe sted. Vi bodde på landet, uten fungerende busstilbud. Vi hadde plenty av fritidsaktiviteter for det. Sykkel var like bra da som nå.
|
|
|
27/05/2019 19:19
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Finnes jo statistikker på befolkning: https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/befolkningenLitt nedpå siden der så er det et kakediagram som viser husholdninger med og uten barn. Ca 25% av husholdningene er par med barn, ca 10 % er aleneforeldre med barn. Resten er enslige, par uten barn og andre(?). Dvs. at ca 35 % kan kanskje har mer bruk for bil pga barn, men det betyr også at 65% har ikke den unnskyldningen. Men jeg mener også at om man har bosatt seg slik i forhold til jobb at tiden ikke strekker til for henting og levering, fritidsaktiviteter o.a. så er jo det et valg og en prioritering, og konsekvensene av disse valgene kan være økte kostnader pga. bompenger. Blir litt som disse som klager over at bare de rike har råd til elbil, uten at de kan ha sjekket hva som finnes av elbiler på bruktmarkedet. Er ganske sikker på at en brukt Leaf er billigere i bruk over et par år enn en gammel fossilbil, avskrivninger og reparasjoner inkludert. De få gangen man trenger mer plass eller mer rekkevidde, så går det an å leie biler, og enda komme bedre ut av det.
Lars Olav
|
|
|
27/05/2019 19:41
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes bom er kjempegreit, for trafikken fungerer jævlig dårlig i rushen. Det er _få ting_ som er så meningsløst som å sitte i bilkø og komme for seint til barnehage/sfo. Sykler til jobb via barnehage, 13km én veg.
Folk bør tenke mer på hvor de bor. Det blir lite hensiktsmessig å leve langt unna jobben når transportkostnadene blir høyere. Er det så lurt å bo i provinsen med ett måls tomt og dobbelgarasje når en stor del av lønningsposen/tida går til å pendle og barna alltid blir henta seint.
Kuriosa Føler også at bompengemotstanderne taper litt troverdighet når de går etter barna til huStavanger-ordføreren. Nå skal jeg ikke rope etter straff! som en frp-er, men er ikke trusler mot familien til folkevalgte politikere pga upopulære beslutninger noe for straffeloven?
Redigert av Jomar Henriksen; 27/05/2019 19:42.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: quattro]
27/05/2019 20:50
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Finnes jo statistikker på befolkning: https://www.ssb.no/befolkning/faktaside/befolkningenLitt nedpå siden der så er det et kakediagram som viser husholdninger med og uten barn. Ca 25% av husholdningene er par med barn, ca 10 % er aleneforeldre med barn. Resten er enslige, par uten barn og andre(?). Dvs. at ca 35 % kan kanskje har mer bruk for bil pga barn, men det betyr også at 65% har ikke den unnskyldningen. Men jeg mener også at om man har bosatt seg slik i forhold til jobb at tiden ikke strekker til for henting og levering, fritidsaktiviteter o.a. så er jo det et valg og en prioritering, og konsekvensene av disse valgene kan være økte kostnader pga. bompenger. Blir litt som disse som klager over at bare de rike har råd til elbil, uten at de kan ha sjekket hva som finnes av elbiler på bruktmarkedet. Er ganske sikker på at en brukt Leaf er billigere i bruk over et par år enn en gammel fossilbil, avskrivninger og reparasjoner inkludert. De få gangen man trenger mer plass eller mer rekkevidde, så går det an å leie biler, og enda komme bedre ut av det. Du skjønner implikasjonene av det du har skrevet som jeg har uthevet, sant?
|
|
|
[Re: GGG]
27/05/2019 21:16
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Selvfølgelig. Hvor lang horisont har du på et bilkjøp? Måneder?
Lars Olav
|
|
|
27/05/2019 22:43
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Har aldri pendlet i Stavanger, men har blitt noen km på sykkel her. Det er jo en fantastisk by å sykle i, om man sammenligner med mye annet. Er alltid motvind, men ellers flatt og greit med sykkelveier adskilt fra bilvei.
Syklet Dusavika, Tananger, Dusavika idag for å hente noe dalder. Brukte akkurat like lang tid frem og tilbake på sykkel, som jeg hadde brukt én vei kollektivt..
|
|
|
[Re: quattro]
28/05/2019 05:27
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Selvfølgelig. Hvor lang horisont har du på et bilkjøp? Måneder? Faktum er at dersom du sliter med å få det til å gå rundt, så har du gjerne ikke mulighet til å investere i bilkjøp, uansett hvor mye det lønner seg på sikt.
|
|
|
28/05/2019 06:11
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Faktum er at dersom du sliter med å få det til å gå rundt, så har du gjerne ikke mulighet til å investere i bilkjøp, uansett hvor mye det lønner seg på sikt. [/quote] Akkurat det er det utrolig mange som gir beng i, Namsmannsapparatet setter (igjen) ny rekord i tilbakeleveringer....
|
|
|
[Re: Oystein L]
28/05/2019 08:24
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Faktum er at dersom du sliter med å få det til å gå rundt, så har du gjerne ikke mulighet til å investere i bilkjøp, uansett hvor mye det lønner seg på sikt. Akkurat det er det utrolig mange som gir beng i, Namsmannsapparatet setter (igjen) ny rekord i tilbakeleveringer.... Vel, har du ikke mulighet, får du ikke kjøpt bil.
Redigert av GGG; 28/05/2019 08:25.
|
|
|
28/05/2019 08:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Selvfølgelig. Hvor lang horisont har du på et bilkjøp? Måneder? Faktum er at dersom du sliter med å få det til å gå rundt, så har du gjerne ikke mulighet til å investere i bilkjøp, uansett hvor mye det lønner seg på sikt. Om du ikke har mulighet til å investere i bilkjøp er det vel ikke noe poeng å klage på bompenger heller.
|
|
|
[Re: Tange]
28/05/2019 08:49
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Selvfølgelig. Hvor lang horisont har du på et bilkjøp? Måneder? Faktum er at dersom du sliter med å få det til å gå rundt, så har du gjerne ikke mulighet til å investere i bilkjøp, uansett hvor mye det lønner seg på sikt. Om du ikke har mulighet til å investere i bilkjøp er det vel ikke noe poeng å klage på bompenger heller. Med mindre du allerede har en fossilbil, selvsagt.
|
|
|
28/05/2019 09:02
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Har man dårlig råd så er det jo helt prima å ta sykkelen til jobb. Sparer vel fort et par tusen eller mer i mnd på å droppe bil. Forsikring/årsavgift må man jo betale uansett, men man sparer bom, bensin og man kan få lavere forsikring. Er man ikke villig til å ofre komforten en bil gir, da har man vel heller ikke veldig dårlig råd. Har man bosatt seg slik at det er helt umulig å sykle til jobb og/eller har så mye å gjøre at man MÅ bruke bil, da er det kanskje på tide å sette seg ned å gjøre noen endringer i livet? Hvis man klager så sykt på kostnader ved bil. Sett fra en annen side, så er sikkert Oslo-beboere med astma/luftveisplager veldig fornøyd med mer bommer.
|
|
|
28/05/2019 09:16
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Har man dårlig råd så er det jo helt prima å ta sykkelen til jobb. Sparer vel fort et par tusen eller mer i mnd på å droppe bil. Forsikring/årsavgift må man jo betale uansett, men man sparer bom, bensin og man kan få lavere forsikring. Er man ikke villig til å ofre komforten en bil gir, da har man vel heller ikke veldig dårlig råd. Har man bosatt seg slik at det er helt umulig å sykle til jobb og/eller har så mye å gjøre at man MÅ bruke bil, da er det kanskje på tide å sette seg ned å gjøre noen endringer i livet? Hvis man klager så sykt på kostnader ved bil. Sett fra en annen side, så er sikkert Oslo-beboere med astma/luftveisplager veldig fornøyd med mer bommer. For det er selvsagt helt umulig at det finnes mennesker som er avhengige av bil. Og det er jo slik at man alltid velger hvor man ønsker å ha barna i barnehagen. Og det er slik at nedbemanning ikke er en ting. Og dersom man er offer for nedskjæring, så finner man seg selvsagt lett en ny jobb i nærområdet, og hvis man ikke gjør det er det jo bare å flytte, og å bytte barnehage, for det er jo ingen kostnader knyttet til å kjøpe og selge hus. Sorry, jeg synes innlegget ditt er veldig egoistisk og lite gjennomtenkt. Det finnes mennesker som er i en situasjon hvor de MÅ ha bil, og som sliter med å få endene til å møtes, også i Norge.
|
|
|
28/05/2019 09:37
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Det er jeg ikke uenig i heller, men for de aller fleste handler det om velbehag. Har man havnet skikkelig utpå, dvs. mista jobben, har barnehageplass i nabobyen og får ny jobb i den andre nabobyen etc. så er jo det selvfølgelig kjipt, men det gjelder vel heller noen få enn flertallet.
|
|
|
28/05/2019 09:44
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Alle bør flytte til Oslo sentrum. Da kan alle sykle til jobben som ligger 5 min unna.
|
|
|
28/05/2019 09:46
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Da blir det kø på sykkelveiene = bom der også ;-)
|
|
|
28/05/2019 09:47
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Det er jeg ikke uenig i heller, men for de aller fleste handler det om velbehag. Har man havnet skikkelig utpå, dvs. mista jobben, har barnehageplass i nabobyen og får ny jobb i den andre nabobyen etc. så er jo det selvfølgelig kjipt, men det gjelder vel heller noen få enn flertallet. Helt klart, men man kan ikke late som om de ikke finnes. Og ønsker vi å føre en politikk, hvor disse aldri kommer ut av uføret? Hvordan skal vi løse dette problemet? Et tiltak som ble foreslått i Stavanger var redusert bompris for barnefamilier, dette har visst også blitt brukt flere plasser i Norge ( https://www.nrk.no/rogaland/barnefamilier-kan-fa-billigere-bomring-1.13922718).
|
|
|
28/05/2019 09:52
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ikke dumt forslag. For min del så kunne man godt hatt en inntektsbasert årsavgift med bompenger inkludert. Det ville dog ikke vært bra for oss som prøver å bruke bilen så lite som mulig. Økonomisk altså 
Redigert av aug11x; 28/05/2019 09:53.
|
|
|
[Re: ]
28/05/2019 10:39
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Barna dine må få seg andre fritidsaktiviteter og dere må få dere andre venner. Nå er det anbefalt å velge disse tingene etter avstand og tilgjengelighet, og ikke etter interesse og andre sekundære kriterier som vennskap, lojalitet, etc.
|
|
|
28/05/2019 11:42
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
"Problemet" med flotte veier uten bompenger er jo at da blir det mer trafikk. Ikke bra for nærmiljøet og det er vel politisk vedtatt (?) at det ikke skal økes i biltrafikken.
|
|
|
28/05/2019 11:49
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Norsk veifinansering tycker jag är rar. Hur mycket man får betala beror ju mest på var man bor och inte ens på hur fina de lokala veierna er.
Nu är det gratis att köra på den rätt nya veien med en massa tunnlar fra Orkanger medans det fra Stjördal kostar 50-60 kr att köra en vei trots att veien er äldre.
På vestlandet är det väl fremdeles så att det oftast är gratis att köra på nya fina veier med dyra tunnlar?
Sluppen bru fick man begynne å betala för minst 10 år innan byggingen kanske startar medans Strindheimstunnelen var "gratis" för de som bodde i området de första åren.
Tycker att bommar för att minska körandet är rätt bra (men hur mycket det påverkar den enkelte beror ju på privatekonomien, de med mycket pengar behöver ju inte bry sig medans det för andra kan göra att de inte har råd).
|
|
|
28/05/2019 11:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og da tenker jeg at når verdien av bilkjøring i form at tidsbesparelse fremfor alternativer, er så enorm som du demonstrerer med dine eksempler, så bør den også prises deretter.
Du har 8km sykkelvei til jobb. Hvorfor er ikke det et alternativ?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/05/2019 12:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg for min del, ville tenkt motsatt og heller gjort kollektivtransport et anliggende for fellesskapet å tilrettelegge ca gratis. Om vi får veiprising, så kan man fint se hvordan man bør tilrettelegge tilbudet, og hva slags effekt det har. Alternativt at man slapp veiprising for reiser som ikke hadde hensiktsmessig alternativ kollektivt.
Jeg hadde ikke giddet hatt bil engang om det var hensiktsmessig kollektivtilbud for de vanligste reisene mine.
La oss bare bli enige om vi er ideologisk uenige på området og det er liten vits i diskutere forskjeller i moral, lynne og andre personlige egenskaper.
Vi er ikke uenige, men jeg tok bare utgangspunkt i at kollektivtrafikken er som den er. Jeg er ikke i mot at man forbedrer dette noe enormt, men noen skal ta avgjørelsen og finansiere det først. Poenget mitt er at når bilkjøring gir en enorm fordel som ikke koster særlig mye, vil folk velge bilkjøring.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/05/2019 14:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Selvfølgelig. Hvor lang horisont har du på et bilkjøp? Måneder? Faktum er at dersom du sliter med å få det til å gå rundt, så har du gjerne ikke mulighet til å investere i bilkjøp, uansett hvor mye det lønner seg på sikt. Om du ikke har mulighet til å investere i bilkjøp er det vel ikke noe poeng å klage på bompenger heller. Med mindre du allerede har en fossilbil, selvsagt. Med mindre du allerede har fossilbil, da vil de aller fleste også ha råd til å bytte bil.
|
|
|
28/05/2019 14:36
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Sorry, jeg synes innlegget ditt er veldig egoistisk og lite gjennomtenkt. Det finnes mennesker som er i en situasjon hvor de MÅ ha bil, og som sliter med å få endene til å møtes, også i Norge.
De finnes absoluttt, men der er ikke de som skriker høyest. De (fleste) som virkelig sliter med å få endene til å møtes skriker ikke i det hele tatt for de synes det er skam å virkelig slite økonomisk (les: å være fattig).
|
|
|
28/05/2019 14:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Turen Sandbæk - Barco tar jo under halvtimen ifølge maps. Er sikkert ikke mer enn drøye 20 minutter. Tar du byferja er ruten paddeflat, ellers har man bare den lille kneika over brua.
Om du vil klare å lever bilfri? Det vet jeg ikke, men å kunne bytte ut 80% av bilturene med en fin sykkeltur om du baserer deg på biling bør vaære en smal sak. er jo aldri vinter i F'stad.
Men nå trur jeg ikke at du sliter med å få endene til å møtes så det er bare riktig at du betaler en egenandel. Akkurat som man gjør når man drar til legen for unødvendige ting. Da betaler man også en egenandel.
|
|
|
28/05/2019 14:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg for min del, ville tenkt motsatt og heller gjort kollektivtransport et anliggende for fellesskapet å tilrettelegge ca gratis.
Et stort lokalt firma hadde degen buss som hentet ansatte. det varte vel til bilen ble allemanseie. Da ble behovet for bussen borte. En relevant andel av mine tidligere kolleger kan ta buss til jobben for mindre enn en bomapssering. Da er man ca. 6-7 minutter for tidlig på jobben og må vente like lenge før man kan reise hjem igjen. Det er én som tar bussen. Alle andre kjører. (Nei, ikke kom med barnehagebarnsfamilier og handleturer, jeg kjenner 'kollegene' bedre enn dere.) Beklager men jeg trur man er litt optimistisk når man trur at en gullrot for folk ut av bilen sin.
|
|
|
|
|