Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Bompengehysteri - enig?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Girona] #2556185 24/05/2019 10:41
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Girona
Sitat: Brusdalen
Jeg tenker det er rettferdig at de som faktisk bruker veien også må betale for å drifte og vedlikeholde den.
Er det egentlig så rettferdig? Er er det rettferdig om de som faktisk bruker sykehusene må betale for å drifte og vedlikeholde dem? Er det rettferdig om de som bruker skolene er de som må betale for å drifte og vedlikeholde dem? Hva med de som bruker brannvesenet? Eller politiet, domstolene, etc?

Jeg kan ikke huske at noen har bidratt til å betale fergebillettene her på Sunnmøre, så akkurat det at man plasserer bommer rundt Oslo og de store byene, føles svært rettferdig.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Brusdalen] #2556187 24/05/2019 10:44
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Girona
Jeg tenker det er rettferdig at de som faktisk bruker veien også må betale for å drifte og vedlikeholde den.
Er det egentlig så rettferdig? Er er det rettferdig om de som faktisk bruker sykehusene må betale for å drifte og vedlikeholde dem? Er det rettferdig om de som bruker skolene er de som må betale for å drifte og vedlikeholde dem? Hva med de som bruker brannvesenet? Eller politiet, domstolene, etc?

Jeg kan ikke huske at noen har bidratt til å betale fergebillettene her på Sunnmøre, så akkurat det at man plasserer bommer rundt Oslo og de store byene, føles svært rettferdig.

Hva med at man plasserer bommer på bruer, som allerede er nedbetalt med bompenger?

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556188 24/05/2019 10:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: pontiff
Sitat: fredriks
Är det verkligen så orealistiskt? Vår barnehage öppnar 7.15 och stänger 16.45 och sfo stänger 16.30. Det är inte så väldigt mycket tid får hämtning och lämning för en förelder som jobbar 8 timmar och som ska både hämta och lämna.

Jeg tror det er urealistisk at dette skal gjelde for veldig mange over en veldig lang periode.

Det beror väl på vad man menar med väldigt många och lång periode.

Jag tror faktiskt att rätt många föreldrar har en rätt travel vardag pga av lämning, henting och aktiviter under kanske 15 år. Så några är det ju faktiskt.

Sen hur det ska lösas och påverkas kan ju diskuteras, det är ju definitivt inte så att alla som tar bilen trenger det. Men jag tycker väl inte heller att det är så konstigt om de som kan prioretarar att komma hem och träffa barnen istället för att sitta 2 timmar på bussen gör det.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: fredriks] #2556190 24/05/2019 10:54
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Men jag tycker väl inte heller att det är så konstigt om de som kan prioretarar att komma hem och träffa barnen istället för att sitta 2 timmar på bussen gör det.

Ikke jeg heller, jeg ville nok prioritert likandes. Men da er vi igjen over på spørsmålet: hvor mange gjelder dette?

Hvis du bor slik i eller rett utenfor en større by (som tross alt er de som rammes av bompengesatsingen - vi snakker ikke langt ut på landet nå), at forskjellen på bil og buss er to timer, må det være noe galt med langt mer enn infrastrukturen.

Man klarer sikkert å konstruere et eksempel i ytre Asker eller Romerike hvor dette kan skje, men da klarer man også å konstruere løsninger. Som å kjøre til et knutepunkt og ta kollektivt inn derfra. Kanskje litt mindre behagelig enn å kjøre fra dør-til-dør, men ikke desto mindre mulig.

Redigert av anonymous5; 24/05/2019 10:54.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556191 24/05/2019 10:55
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Så, hvordan løse dette? Vel, hvis man istedenfor å fjerne bompenger (og rushtidsavgift) som helt klart fungerer i å få folk til å bruke bilen mindre (spesielt rushtidsavgift, innenfor den tiden det gjelder) heller slutter å bruke penger på gulldasser (https://www.aftenposten.no/norge/i/VRGk6/Nordnorsk-gulldo-til-300000-kroner-kvadratmeteren), kunstsiloer (https://www.nettavisen.no/na24/konflikt-...3423406285.html) osv, og dermed senker det generelle skattenivået i Norge, så vil ikke den ekstra bompengekostnaden svi like hardt for de som ikke har noe annet reelt valg, men den vil fortsatt ha en atferdsregulerende effekt.

EDIT: For ikke nevne at vi bør slutte å sende milliarder av penger (34 milliarder i fjor) ut av landet, uten å se hva disse blir brukt til. Riksrevisjonen går hvert år ut fordømmer norsk u-hjelp, men allikevel fortsetter politikerne å sende penger ut av landet. (https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Jo...engene-gaar-til)

Redigert av GGG; 24/05/2019 11:00.
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: fredriks] #2556199 24/05/2019 11:20
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Är det verkligen så orealistiskt? Vår barnehage öppnar 7.15 och stänger 16.45 och sfo stänger 16.30. Det är inte så väldigt mycket tid får hämtning och lämning för en förelder som jobbar 8 timmar och som ska både hämta och lämna.

Jeg tror det er urealistisk at dette skal gjelde for veldig mange over en veldig lang periode.

Det beror väl på vad man menar med väldigt många och lång periode.

Jag tror faktiskt att rätt många föreldrar har en rätt travel vardag pga av lämning, henting och aktiviter under kanske 15 år. Så några är det ju faktiskt.

Sen hur det ska lösas och påverkas kan ju diskuteras, det är ju definitivt inte så att alla som tar bilen trenger det. Men jag tycker väl inte heller att det är så konstigt om de som kan prioretarar att komma hem och träffa barnen istället för att sitta 2 timmar på bussen gör det.

Det gjelder vel for veldig mange småbarnsforeldre og da spesielt aleneforeldre?

SFO åpner tidligst 7, barnehage omtrent samtidig. Jobben er veldig ofte fra 8-16. Det er trangt om tid skal man rekke alt og være avhengig av kollektivtransport.

Nå er det selvfølgelig en del folk som bor slik til at de kan hoppe på og av bussen rett ved der de skal, men det er vel enda flere som IKKE kan det.
I tillegg skal man helst rekke å fore kidsa og gjøre lekser før det er trening og what not.

Løsning: Gjør bilkjøring i byer til et gode forbeholdt de med barn i barneskolealder.
Da blir det litt midre kø, færre middelaldrende menn med BMW som kjører fort og regjeringen gir et incitament til at flere går hen og stifter familie .

Vinn-Vinn.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Knirkekne] #2556204 24/05/2019 11:51
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: Knirkekne

Sånn, tenker jeg.

Jeg kjenner ingen småbarnsforeldre som har det slik. Men nå har jeg kun venner innenfor Ring 3 eller som sykler, da. Eller noen vil gjerne tro det.

At småbarnsforeldre blir brukt av en protestaksjon frontet av middelaldrende menn viser jo bare tullballet i hele situasjonen.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556205 24/05/2019 11:53
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

Sånn, tenker jeg.

Jeg kjenner ingen småbarnsforeldre som har det slik. Men nå har jeg kun venner innenfor Ring 3 eller som sykler, da. Eller noen vil gjerne tro det.

At småbarnsforeldre blir brukt av en protestaksjon frontet av middelaldrende menn viser jo bare tullballet i hele situasjonen.
Spiller det noen rolle hvem som fronter problemstillingen, hvis problemstillingen er reell? Angriper du ikke her person, og ikke sak?

Redigert av GGG; 24/05/2019 11:54.
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: GGG] #2556206 24/05/2019 12:01
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: GGG
Spiller det noen rolle hvem som fronter problemstillingen, hvis problemstillingen er reell? Angriper du ikke her person, og ikke sak?

Det spiller en rolle hvis problemstillingen stort sett er oppkonstruert eller svært overdrevet, noe det i mine øyne er.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556211 24/05/2019 12:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det mest gøyale forslaget til nå er fra LO: Prisen i bommen bør avhenge av inntekt.
"– Det vil kunne være et mye mer fornuftig system enn dagens bomordning, hvor folk betaler like mye selv om de har en vanlig lønn eller er millionær, sier leder i LOs største forbund i privat sektor, Jørn Eggum, i Fellesforbundet."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Wb...ke-bomutgiftene

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556217 24/05/2019 12:31
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bor selv utenfor bomringen i Oslo og mine barn bor 50% av tiden innenfor bomringen hos moren sin.

Det har allikevel ALDRI ramlet meg inn å protestere mot at det finnes en bomring i Oslo. At noen fronter meg og min familie i denne "kampen for en mer rettferdig verden" vil jeg egentlig ha meg frabedt.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556222 24/05/2019 12:37
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Som Stavangerbeboer har jeg strengt tatt gått fra å være bompengemotstander, til å bli litt tilhenger. Det hjelper nok kraftig at mine arvinger har skole og barnehage tett opp til hus og hjem, samt at jeg kun har 18-22 min å sykle til jobb.

Men jeg har jo merket en redusering i trafikken, noe alle nyter godt av. Samt en økt omstilling blant folk fra å være "slave av bilen" til og tenke litt mer alternativ transport som sykling, sparking eller apostlenes hester.

Jeg liker derfor tanken på at bompenger er med på å redusere trafikk og forurensing, men liker ikke tanken på at den treffer så skjevt.

Hvor du bor og jobber, samt inntekt er variablene som bestemmer påvirkningsgraden.

Med sistnevnte mener jeg selvfølgelig at familier med lavere inntekt blir hardere rammet enn familier med høyere inntekt. Det betyr jo også at disse familiene gjerne svelger denne kostnaden og kjører likevel. Nå er jo verden urettferdig og det er naivt å tro at det ikke er forskjell på fattig og rik. Men vi trenger ikke finne på nye systemer som forsterker dette.

Jeg er usikker på om bompengesatsen burde vært inntektbasert, men rabattordninger for de med visse utfordringer, kunne vært vurdert.

Men jeg er mer opptatt av at en stor del av byens befolkning ikke påvirkes i den daglige pendlingen. Hvis man bor og jobber utenom disse ringene, slipper man unna. Vi andre må betale.
Det blir med andre ord en spleisefest hvor bare en viss andel er med og bidrar.

Det burde vært et system hvor alle bilister er med og drar lasset. Et system som også tar høyde for å begrense trafikken. Jeg er usikker på hva det kan være, men flere bommer kan være en mulighet.
F.eks at man må kjøre igjennom en bomring hvis man forlater egen bydel. Som beboer i sentrumsringen er det slik jeg opplever det. Gratis på innsiden, men hver gang jeg forlater bydelen må jeg betale for å komme hjem. Det er selvfølgelig sure penger, men det er jo litt av hensikten.

Betaling over skatteseddelen eller gps måling tror jeg ikke har samme reduserende effekt, bortsett fra på lommeboken. Bensinavgift betyr økt "grensehandel" og sikkert også økt trafikk for å komme dit.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556230 24/05/2019 12:56
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror debatten hadde vært mer ryddig hvis hensikten med bomringene ble klargjort bedre.

Dersom hensikten er å redusere bruken av bil i et område, så er poenget nettopp å påføre en ulempe som er så merkbar at folk vil kjøre mindre. Men da må de som har besluttet dette, tørre å si det som det er, og stå fast ved det når protestene kommer.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556237 24/05/2019 13:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Sånn, tenker jeg.

Jag vet inte hur många det är men som ett exempel bor jag 7.5 km fra jobb i trondheim (jag har haft längre och många har det) och jag med en liten marginal lämna och hämta i barnehagen och jobba om jag cyklar. Med buss skulle jag inte ha en möjlighet.

Nu tycker jag inte att man ska lägga ned bommar pga av barnfamiljer men är säker på att det är många som faktiskt har det travelt före och efter jobb.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556254 24/05/2019 14:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Noe av problemet med bomdiskusjonen/opprøret er at det diskuteres etter i alle fall fem linjer:

Finansiering av den bombelagte veien, eks E6 oppover fra Oslo
Finansiering av generell samferdsel, eks Oslopakke 3
Ønske om begrensning av trafikk på belastet veinett, rushtidsprising
Inntektsutjevning, nyeste vri.
De korrupte elitene i byene som ikke skjønner hvordan vanlige folk har det, eks, alle opprøsbevegelser i hele Europa.

Hadde de korrupte elitene forklart akkurat hvilken effekt man ville oppnå hadde det vært enklere å diskutere omtrent de samme tingene og ikke hver sin vinkling.

LarsB

Redigert av larsb; 24/05/2019 14:22.
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556264 24/05/2019 15:25
espenta Online
Ringrev
Ringrev

Det spiller en rolle hvis problemstillingen stort sett er oppkonstruert eller svært overdrevet, noe det i mine øyne er.

Det er nok flere enn du tror som har et reelt behov for å kjøre bil til og fra jobb. Enn så lenge betaler jeg ikke bompenger selv, da jeg pendler med tog til jobb og har kun elbil.

Mitt eksempel: Jeg bor i Røyken og pendler med tog til og fra jobb på Lysaker, og henter i barnehage med sykkelvogn. Veldig mange som bor her jobber i Oslo. Hadde jeg måttet både hente og levere i barnehage kunne jeg ikke jobbet 8 timer og samtidig ta kollektivt, selv for meg med fleksitid. Barnehagen vår er åpen fra 7-17, og hvis jeg var supereffektiv med levering kunne jeg rukket toget som går 07:19. Da er jeg på jobb ca 08:05. På vinteren blir det mye på-/avkledning i barnehagen (siden de må ha mye klær i sykkelvogna), og det er ikke reelt å rekke dette toget. Da blir det istedet toget 07:49, og på jobb 08:35.

Toget er så ofte innstilt at jeg må ha margin på én avgang når jeg skal hjem. Jeg må derfor ta toget senest 15:51 fra Lysaker, så må gå fra jobb ca 15:40. Er da i barnehagen ca 16:40. Det vil si at i beste fall kunne jeg fått til 20 minutter for kort arbeidsdag, men i praksis ofte 50 minutter. Situasjonen er enda verre for de som jobber i sentrum.

Jeg er enig i at det er mange som kunne ha brukt alternativer til bil, jeg gjør jo det selv. Men jeg ser absolutt utfordringene dette gir for mange. Jeg er ikke i en unik situasjon, og har kortere reisevei enn mange andre jeg kjenner. Hadde jeg ikke hatt fleksitid ville problemet blitt enda større.

Redigert av espenta; 24/05/2019 15:32.
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556265 24/05/2019 15:28
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det han sier
Når jeg hører argumentasjonen fra bompengemotstandere finner jeg noen fellestrekk jeg ikke helt forstår...
- Har alle barnehagebarn?
- Må alle barn kjøres til skolen med bil?
- Er det vinterføre minst halve året i hele landet?
- Er det sånn at en fossilbil er billig, mens el bare er for fiffen? (Hva koster en brukt Leaf som har gått 100'?)
- Er det fullstendig uaktuelt å legge om transportvanene bare litt? (halvparten av alle bilreiser er under 5km...)

Jeg bor i en paddeflat mellomstor by med 2-3mnd dårlig vinterføre, hvor mange kunne syklet raskere enn de kjører bil til/fra jobb (kork morgen og ettermiddag), og det er ramaskrik om fremtidige bompenger...

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Oystein L] #2556269 24/05/2019 16:03
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Oystein L

Det han sier
Når jeg hører argumentasjonen fra bompengemotstandere finner jeg noen fellestrekk jeg ikke helt forstår...

Nå definerer jeg meg ikke som bompengemotstander, men som liberalist, og da motstander av slik bompenger brukes i dag, har dog ikke noe imot at man bygger en fin vei, og betaler for å kjøre på denne med bompenger, slik det praktiseres i Spania/Italia o.l. der man kan velge å kjøre på den allerede nedbetalte ikke fullt så fine veien. Skal forsøke å svare på noen av spørsmålene sett fra min side.

Quote:

- Har alle barnehagebarn?

Nei, men de som har det er gjerne i en ekstra sårbar økonomisk situasjon.

Quote:

- Må alle barn kjøres til skolen med bil?
Absolutt ikke, kan ikke se at noen barn (i Stavanger) må kjøres til skolen med bil, jeg ble aldri kjørt til skolen i alle fall, og hadde lengre skolevei enn de fleste.

Quote:
- Er det vinterføre minst halve året i hele landet?

Nei? Men ser ikke helt relevans.
Quote:

- Er det sånn at en fossilbil er billig, mens el bare er for fiffen? (Hva koster en brukt Leaf som har gått 100'?)
El-bil er fortsatt relativt nytt, hvis man allerede har en velfungerende bil, så koster det å bytte denne ut i en el-bil. Det er ikke nødvendigvis det at el-bil er så mye dyrere som er problemet, men at man må bytte ut den bilen man allerede har fordyrer prosessen.
Quote:

- Er det fullstendig uaktuelt å legge om transportvanene bare litt? (halvparten av alle bilreiser er under 5km...)

Jeg bor i en paddeflat mellomstor by med 2-3mnd dårlig vinterføre, hvor mange kunne syklet raskere enn de kjører bil til/fra jobb (kork morgen og ettermiddag), og det er ramaskrik om fremtidige bompenger...

De problemene jeg har med bompenger er:
Det rammer urettferdig, og det er i strid med skatteomfordelingsprinsippet.
Man finansierer offentlig sløsing (ref. ferjefritt vestnorge, gulldasser, sykkelvei mellom Stavanger/Sandnes som ingen har etterspurt, og som i tillegg ikke er beste og billigste alternativ).
Det begrenser personlig frihet.

Er det forresten ikke litt rart at det er dyrere å kjøre fra Stavanger til København (båt fra kr.sand) per person om man fyller bilen med 5 personer, enn det er å fly?

En annen ting jeg savner er konsekvente politikere. De har et ønske om mindre bilisme, men i Stavanger så vil de ikke tillate at det bygges høyhus i Paradis, noe som vil gjøre at folk bor nærmere sentrum, og like ved en togstasjon.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: GGG] #2556274 24/05/2019 16:53
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå skal jeg (som vanlig) være litt stygg;

- Jeg har også hatt barnehage/småskolebarn mens vi var i etablerings- og oppbyggingsfasen, men det er klart at alt var mye enklere i gamle dager,behøvde ikke kjøre bil da (vi måtte begrense, både l/mil og kr/l var relativt sett høyere da)

- Jeg bor tilfeldigvis ved en barneskole, her er det trafikkaos to ganger om dagen til tross for at de aller fleste elevene bor (godt) under 2km fra skolen. De MÅ tydeligvis kjøres, helst helt inn i skolegården (da mine gikk der var det svært lite skolekjøring)

- Det at det "er vinter halve året" brukes hyppig som argument for at man MÅ kjøre bil (hele året), kollektivtransport (kan ikke gå til bussen om vinter'n må vite) eller sykkel er umulig.

- Rundt den lokale Vgs er det P-problemer siden veldig mange 3-klassinger kjører bil til skolen (deilig å slippe den gratis skolebussen vettu...)

- Hos oss kan det se ut til at det er de samme folka som protesterer mot bomring som protesterer mot fortetting i sentrum....

Hilsen en gretten gammel gubbe (som snart får bomring utenfor stuedøra, og velger å innrette seg etter det fremfor å protestere)

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556284 24/05/2019 17:31
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
I Drammen har de akkurat forkastet ny bomring.
Den skulle finansiere et bedre og billigere busstilbud og nye sykkelveier i tillegg til utbedring og nybygging av veier.
Fra 1. januar vil busselskapet i stedet for å øke tilbudet og senke prisene antagelig redusere tilbudet med 2/3 deler.
Det vil bli sagt opp ca 70 ansatte sjåfører. Busser som går hvert 10 ende minutt vil gå hver halvtime. De som går hver halvtime vil gå hver time og så videre.
Frykter at biltrafikken vil eksplodere siden de bussene som går hvert 10 ende minutt i rushtiden allerede er fulle.
Virker som endel tror at hvis vi bare nekter å betale bompenger vil staten plutselig kaste alle de manglende pengene etter alle planlagte prosjekter.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: Plankepetter] #2556293 24/05/2019 18:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er mange geniale løsninger å finne i kommentarfeltene...

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: espenta] #2556634 27/05/2019 08:14
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: espenta
Det er nok flere enn du tror som har et reelt behov for å kjøre bil til og fra jobb.

Kan hende.

Det eksemplet ditt virker jo som en sjeldenhet. Hvor ofte må du hente og levere i barnehage? Jeg må selv hente og levere i barnehage ganske ofte, oftere enn du tror, tenker jeg. Klarer meg fint uten bil. Jeg har også fleksitid og kan evt. jobbe på kvelden. Selvfølgelig kan ikke alle det, men jeg tror fortsatt det er flere enn du tror som ikke har et reelt behov, men et innbilt behov de skyver foran seg i kampen for hverdagens bedagelighet.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556686 27/05/2019 11:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Det er nok flere enn du tror som har et reelt behov for å kjøre bil til og fra jobb.

Kan hende.

Det eksemplet ditt virker jo som en sjeldenhet. Hvor ofte må du hente og levere i barnehage? Jeg må selv hente og levere i barnehage ganske ofte, oftere enn du tror, tenker jeg. Klarer meg fint uten bil. Jeg har også fleksitid og kan evt. jobbe på kvelden. Selvfølgelig kan ikke alle det, men jeg tror fortsatt det er flere enn du tror som ikke har et reelt behov, men et innbilt behov de skyver foran seg i kampen for hverdagens bedagelighet.

Mange av jeg snakker med innrømmer at de kunne ha syklet eller gått til jobb, eller ordnet de enkleste ærendene uten bil, men de gidder plent ikke. Dette gjelder da typisk de som har 1-10 km jobbreise.

*Kanskje* bompenger vil endre noen (u)vaner her jeg bor, men jeg har egentlig ikke trua. Hadde jeg kjørt, ville jeg når bomringen kommer i Sarp måttet betale for de siste 200m av 4km jobbpendling. De mange hundre som kjører til samme arbeidsplass kommer sikkert til å få bakt inn kompensasjon i lønna - det er allerede vanskelig nok å hindre kompetansen fra å stikke til Oslo.

Det er vanskelig å se for seg endringer bare pga bomring. Skytebanen og danseskolen til kidsa vil neppe endre hverken beliggenhet eller tidspunkt, og det blir aldri satt opp noen nye kollektivruter som alternativ.

Jeg er av den oppfatning at gulrot fungerer bedre enn pisk. La det være mulig å kjøre hvis det er nødvendig - til sykehus, butikker, barnas fritidsaktiviteter osv, og gi heller en belønning til de som lar bilen stå når de har muligheten - spesielt for jobbpendling.

For oss blir det bare irriterende når vi tross alt velger sykkel til 95% av transport skal "straffes" de få gangene vi ikke har noe alternativ til bil. Det vil koste mer i bompenger enn barnas fritidsaktiviteter gjør i deltakelse, og det samtidig med at det er ramaskrik fordi folk ikke har råd til å ha barna på nevnte aktiviteter fordi de er for dyre.

Redigert av knutspeed; 27/05/2019 11:03.
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556714 27/05/2019 13:08
espenta Online
Ringrev
Ringrev

Kan hende.

Nå skrev jeg at jeg pendler kollektivt, og det er ikke ofte jeg må både levere og hente. De gangene jeg må det jobber jeg litt under 7 timer og må jobbe det inn igjen en dag senere. Hadde jeg måttet levere og hente hver dag hadde det ikke gått med kollektivt, som jeg prøvde å forklare ganske grundig i eksempelet.

Dette gjelder hvertfall alle som bor i Heggedal, Røyken, Spikkestad osv. Enda verre fra Hurum, og tipper det er samme situasjon fra Slemmestad, Åros osv. Og jeg er som sagt heldig med plassering av arbeidsplassen og fleksitid.

Jeg er heller ikke noen aktiv motstander av bompenger, men bare mener at du ikke bør undervurdere behovet andre har. Mange av de som kjører kunne tatt kollektivt, men mange har faktisk et reelt behov.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: espenta] #2556715 27/05/2019 13:16
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Dette gjelder hvertfall alle som bor i Heggedal, Røyken, Spikkestad osv. Enda verre fra Hurum, og tipper det er samme situasjon fra Slemmestad, Åros osv.

Jeg skjønner at man kan være avhengig av bil om man må hente og levere hver dag og bor på disse stedene. Men poenget mitt var at jeg tror det ikke gjelder flertallet av beboerne her, og i hvert fall ikke over en lengre periode. Jeg tror ikke det er stort sett aleneforeldre som bor her, eller familier hvor kun en kan levere/hente hver dag, eller noe lignende.

At noen må hente og levere daglig - helt sikkert. At dette skal gjelde så veldig mange - tror jeg ikke. At dette skal gjelde over flere år (5 eller flere) - neppe.

Altså: at bompenger skal ruinere barnefamilier er en bløff fra de middelaldrende som fronter bompengeaksjonen. De har så dårlige argumenter selv mot bompenger at de må finne på dem på vegne av andre. Skammelig.

Anonym5
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556716 27/05/2019 13:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det eksemplet ditt virker jo som en sjeldenhet.

Hvilken statistikk støtter du deg på for å konkludere med at dette er sjeldent?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556717 27/05/2019 13:19
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Personlig syntes jeg den tidsklemma Oslo-pendlere har er verre enn det å betale bompenger. Er jo selvfølgelig i Oslo drømmejobbene (?) er, men jeg personlig hadde nok valgt å gå ned ganske mye i lønn for å kunne slippe 1t+ hver vei i bil/tog/buss.

Ang. bompenger, så syntes jeg det er fint. Bedre at de som velger å bruke bil betaler for det, enn at de som ikke bruker bil skal betale over skatteseddelen.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: anonym5] #2556719 27/05/2019 13:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Dette gjelder hvertfall alle som bor i Heggedal, Røyken, Spikkestad osv. Enda verre fra Hurum, og tipper det er samme situasjon fra Slemmestad, Åros osv.

Jeg skjønner at man kan være avhengig av bil om man må hente og levere hver dag og bor på disse stedene. Men poenget mitt var at jeg tror det ikke gjelder flertallet av beboerne her, og i hvert fall ikke over en lengre periode. Jeg tror ikke det er stort sett aleneforeldre som bor her, eller familier hvor kun en kan levere/hente hver dag, eller noe lignende.

At noen må hente og levere daglig - helt sikkert. At dette skal gjelde så veldig mange - tror jeg ikke. At dette skal gjelde over flere år (5 eller flere) - neppe.

Altså: at bompenger skal ruinere barnefamilier er en bløff fra de middelaldrende som fronter bompengeaksjonen. De har så dårlige argumenter selv mot bompenger at de må finne på dem på vegne av andre. Skammelig.

Jag tror verkligen att du underverderas tidsproblemet som faktiskt en hel del barnfamiljer har.

Problem under som mest 5 år? Familjer med flera barn hentar och lämnar normalt mer än fler än 5 år i barnehagen, sen när de blir äldre så blir det också några år med sfo. Endå några år är det vanligt med aktiviteter som begynner alltför tidigt för folk som har jobb till kl 16 och en pendling som tar mer än 5 minuter.

Nu tycker jag inte heller att man ska driva denna gruppen framför sig för att bli av med bompengar men jag ser inte heller poängen med att si att de är så ovanliga heller.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: aug11x] #2556720 27/05/2019 13:57
K
Klinkekule Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: aug11x

Ang. bompenger, så syntes jeg det er fint. Bedre at de som velger å bruke bil betaler for det, enn at de som ikke bruker bil skal betale over skatteseddelen.

-Kva er nettokost/nettoinntekt for bilbruk når alle inntekter og utgifter på bilistar er tatt med?

-Bompengemotstand er mykje at det ikkje er samanheng mellom bruk av bil og kostnad. Det er feil at dei som bur på ei side av ein bom kan kjøre rundt heile dagen utan å betale, men at dei som burpå andre sida må betale. Heilt grunnleggande tilfeldig urettferdig fordeling av kostnadar.

-Bompengar er ikkje nødvendigvis feil, men mykje av argumenta for held ikkje, eller er i alle fall ikkje grunngitt.

Re: Bompengehysteri - enig? [Re: GeirK] #2556726 27/05/2019 15:14
A
anonym5 Offline OP
Anonym5
OP Offline
Anonym5
A
Sitat: GeirK
Det eksemplet ditt virker jo som en sjeldenhet.

Hvilken statistikk støtter du deg på for å konkludere med at dette er sjeldent?

Ingen, og jeg konkluderer heller ikke. Dette er ren synsing basert på egne, familiens, venners, bekjentes og kollegaers erfaringer. Disse bor både sentrumsnært, i utkanten, langt ut på landet, nær jobben, langt fra jobben, nær barnehage, langt fra barnehage, nær butikker, langt fra butikker, osv.

For å komme med en brannfakkel: de fleste som i mine øyne virkelig trenger bil daglig blir svært lite påvirket av bompengeendringene.

Redigert av anonymous5; 27/05/2019 15:18.

Anonym5
Side 2 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support