Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film

Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film #2555190 20/05/2019 11:10
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Med X antall fotoapparat i bruk, to GoProer og flere iPhoner som brukes flittig til å ta bilder, begynner det å bli krevende å holde styr på alt av film og bilder. Den årlige seansen med å lage bildekalender til besteforeldre blir mer og mer krevende med mange arkiv å bla gjennom. Så jeg ønsker meg en enkel "arbeidsflyt" på bilder og video som gjør det mulig å holde styr på alt. Har prøvd, men finner ingen løsning som fungerer i hverdagen.

Noen som har lykkes med å finne en løsning som funker? I en ideell verden hadde det vært kjekt med tilgang til alt overalt.

Jeg har:
* Dropbox-konto med 1TB lagring
* iCloud på 200GB
* Ekstern harddisk uten nettilkobling på 1TB
* Apple Airport Time Capsule på 2TB
* Diverse Macer

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555200 20/05/2019 11:37
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Det jeg gjorde i min tid som hobbyfotograf var å lagre alle bildene på en lokal NAS server, med backup til Jottacloud. Et ubegrenset abonnement lå på 450 kroner i året. Usikker på hvor mye det koster nå, men tror ikke det er så langt unna.

Dette abonnementet dekker også opplasting av bilder fra iphone og fungerer like godt som både backupløsning og skytjeneste ala dropbox. Jeg mistenker at mobilløsningen til Jottacloud krever at du åpner appen for å starte opplasting, og er derfor ikke like helautomatisk som icloud.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: edorF] #2555205 20/05/2019 11:52
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Trenger ikke være helautomatisk, men det må være enkelt å få bilder fra flere telefoner over i samme system, sammen med alt det andre. Skal sjekke Jottacloud.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555250 20/05/2019 14:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Lightroom CC fungerer veldig bra med flere telefoner, når du setter det opp så synker det automatisk. Dessverre har jeg ikke funnet noen måte å velge hvilke foldere den skl synkronisere. Jeg har ikke prøvd å synke fra kamera, men jeg ser for meg at de har løst det.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555279 20/05/2019 17:50
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bruker Jottacloud. Automatisk backup av alle bilder fra telefon i tillegg til de mapper jeg velger på maskinene mine. Nå tar jeg ikke mye bilder med ordentlig kamera lenger men import har alltid blitt gjort via Lightroom eller lignende til en egne mappe som da Jottacloud har kontroll på.

Redigert av Jacobsen; 20/05/2019 17:51.
Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555375 21/05/2019 08:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Støtter opp under Jotta! Helt konge løsning, og appen har også funksjon for å frigjøre plass på telefonen ved å slette gamle bilder. Denne funksjonen er ikke heeeelt patent, spesielt hvis du tidligere har gjort en "flytt over filer fra lokal lagring til SD-kort for å frigjøre plass"-operasjon før.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555448 21/05/2019 11:21
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Brukte Jotta før, men måtte gi opp da den ikke fungerte med automatisk backup fra Synology.

Bruker nå:
Synology (med appen DS Foto til backup)
Denne backes også opp til Amazons skytjeneste (som jeg også kan backe opp til direkte fra telefonen om jeg ønsker)

Artigste med sistnevnte er at Amazon-appen har snarvei til å vise meg bilder tatt samme dag tidligere år. Artig å se igjen at vi var i DC på denne dagen for fem år siden, eller hvor små ungene så ut for bare tre år siden, osv.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555532 21/05/2019 16:49
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Nextcloud for lokal lagring, fortrinnsvis en lokal filserver med RAID og på linux, og så backup til Jotta via rclone.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: baronKanon] #2555572 21/05/2019 19:54
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Er så smått i gang med Jotta (gratisversjon så langt), og lurer på hva som er lurest av å velge én bruker og ha ubegrenset plass, eller gå for familieabonnement og få "bare" 5 TB.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555686 22/05/2019 09:58
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Dag 2 i Jottacloud-testingen og jeg holder på å bli gal av hvor JÆ*** knølete det er å få lastet opp bilder. Drag and drop fungerer bare sporadisk, og når jeg velger filer som skal lastes opp blir 70-80 prosent med, resten blir igjen.

Får vel gi det en dag eller to til.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555736 22/05/2019 12:43
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind V
Dag 2 i Jottacloud-testingen og jeg holder på å bli gal av hvor JÆ*** knølete det er å få lastet opp bilder. Drag and drop fungerer bare sporadisk, og når jeg velger filer som skal lastes opp blir 70-80 prosent med, resten blir igjen.

Får vel gi det en dag eller to til.
Laster du opp manuelt via jottacloud sine nettsider? Hele poenget (for meg i hvert fall) med en sånn backup-løsning er jo å velge mapper som den automatisk gjør backup av.

Bilder fra mobilen går jo også helt automatisk, eneste gang jeg rører Jottacloud er hvis jeg omstrukturerer mappene mine eller skal laste ned noe.

Edit: De har for øvrig ganske god kundeservice med mulighet for chat.

Redigert av Jacobsen; 22/05/2019 12:50.
Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Jacobsen] #2555743 22/05/2019 12:55
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Prøver litt forskjellig, men ser at den backup-løsningen antakelig blir den mest funksjonelle ja.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555745 22/05/2019 13:05
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind V
Prøver litt forskjellig, men ser at den backup-løsningen antakelig blir den mest funksjonelle ja.
Jeg vil påstå det ja. Om du kombinerer det med en god importløsning hvor alt katalogiseres etter år, måned etc. så begynner det å bli veldig bra.

I tillegg tar Jottacloud automatisk alle bilder som backes opp og lager et kronologisk bildesystem hvor du kan gå enkelt tilbake i tid (her blandes da bilder fra alle kilder).

Edit: Det skal sies at min erfaring med Jottacloud sin desktop-app ikke har vært 100% knotefri, men det har i stor grad vært relatert til at når man laster ned en mappe fra backup så laster den alltid ned hele mappen og sjekker ikke backup-mappe opp mot lokal mappe. Det har gjort prosessen litt tungvinn et par ganger men alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Redigert av Jacobsen; 22/05/2019 13:42.
Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Jacobsen] #2555772 22/05/2019 14:19
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da er jeg der at jeg ikke henger helt med... Fil-/mappesynk er så vidt jeg kan se det samme som jeg får med Dropbox. Da blir det lite nytt med Jotta. Jeg samler ikke iPhone-bildene i mapper, de ligger jo bare på telefonen.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555789 22/05/2019 15:08
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Lenge siden jeg hadde dropbox, men om den nå er en fullverdig backup-løsning og ikke bare en sync-mappe så vil den kunne gjøre det samme med tanke på backup i hvert fall ja.

Det at man ikke samler mobilbilder i mapper er jo en god grunn til å like Jotta sitt bildesystem. Alle bilder fra blir automatisk backet opp og sortert kronologisk. Om Dropbox har noe lignende nå vet jeg ikke, men sist jeg brukte det kunne Dropbox kun lagre bilder fra telefon til den ene dropboxmappen.

Redigert av Jacobsen; 22/05/2019 15:10.
Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555791 22/05/2019 15:26
M
Minus Offline
Medlem
Medlem
M
Har ikke noe tips å komme med, men lurer på hvordan du organiserer bildene dine. Har du et eksempel?

Driver veldig smått med foto, men har ikke noe ordentlig system.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Minus] #2555902 23/05/2019 06:46
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Bruker i all hovedsak tre "kilder" for bilder: iPhone, GoPro og et kamera (veksler mellom slr og to ulike kompaktkameraer).

Bildene på telefonen ligger på telefonen, de gjør jeg ikke noe mer med, før jeg skal lage bildekalender og må finne 10-15 bilder som legges i en mappe som deles med min søster (som setter opp kalenderen). So far so good.

Men bilder og film fra resten blir lagret i mapper som heter typ "Temp_Foto" og "Temp_GoPro_mai 2019" og sånt. Der ligger det hundrevis av bilder og gigabyte med film, som av og til sorteres og flyttes til mapper etter årstall og måned. Siden det tar en dag å laste opp så mye data, blir det så jeg sjelden gidder å gjøre det, og bildene ligger spredt rundt omkring.

Så vidt jeg kan se får jeg ikke noe nytt med Jotta vs. Dropbox, kanskje annet enn at Jotta kan settes opp med automatisk backup av bilder fra telefonen. Får nesten det samme med Dropbox, men der får man spørsmål om å kopiere over nye filer når man kobler telefonen til Macen.

Jeg har nå synket bildene på iPhone med Jotta (14 000 filer...). Spørsmålet er hva jeg gjør for å få en "arbeidsflyt" som fungerer for alt det andre.

Skal jeg legge alle GoPro-bilder og filmer i "Bilder" i Jotta, eller skal jeg bare synke mappene de ligger lagret på (i Dropbox)? Skal jeg gå i gang med å lage en helt ny, "Den ultimate", mappestruktur jeg setter opp synk på? Jeg vet ikke.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Øyvind V] #2555911 23/05/2019 07:05
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Men er det fortsatt slik med dropbox at du må putte de mappene du vil lagre inn i dropboxmappen? Eller kan du nå velge mapper fra hvor som helst på maskinen din for å ta backup? Jeg bruker jo Jotta til backup av veldig mye forskjellig, så det å kunne velge mapper hvor som helst var jo det viktigste for min del.

For alt utenom mobilbilder stemmer jeg for øvrig for at du går for en skikkelig mappestruktur lokalt som du tar backup av. Jeg har en dedikert harddisk til fillagring hvor jeg har en mappe for video og en for foto med undermapper for spesifikke kamera. Hver kameramappe har da igjen undermapper for år først og deretter måned. Det finnes utallige måter å importere til slike mapper ganske greit, og selv det å gjøre det manualet er helt kurant. Jotta fungerer for øvrig sånn at alle bilder som lastes opp fra disse mappene også vil kunne finnes igjen i tidslinjen under "Bilder". Om dette kan skrus av vet jeg ikke, men jeg synes det er kjekt å vite at alle bilder kan finnes på ett sted kronologisk også.

Mobilbilder gjør jeg aldri noe etterarbeid med, så der er jeg happy med automatisk backup fra telefonen uten noe mer styr.

Re: Arbeidsflyt - Lagring av bilder og film [Re: Jacobsen] #2555916 23/05/2019 07:20
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Jacobsen
Men er det fortsatt slik med dropbox at du må putte de mappene du vil lagre inn i dropboxmappen? Eller kan du nå velge mapper fra hvor som helst på maskinen din for å ta backup? Jeg bruker jo Jotta til backup av veldig mye forskjellig, så det å kunne velge mapper hvor som helst var jo det viktigste for min del.

Trodde det var sånn, men det er litt andre veien. Du må ha en mappestruktur i Dropbox, men man kan da velge hvilke av disse man synker til den enkelte datamaskin/enhet.

Sitat: Jacobsen
Jotta fungerer for øvrig sånn at alle bilder som lastes opp fra disse mappene også vil kunne finnes igjen i tidslinjen under "Bilder". Om dette kan skrus av vet jeg ikke, men jeg synes det er kjekt å vite at alle bilder kan finnes på ett sted kronologisk også.

Aha! Da er jeg med; og det var noe sånt jeg ville ha. Å gå gjennom tusen mapper med årstall og måned for å finne det ene bildet man husker man har, er så kjedelig... ICON_SMILE

Takk!

Moderator  support