Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: baronKanon] #2555770 22/05/2019 14:14
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: baronKanon
Sitat: RoyK
…og kjøp deg noen dekkspaker som holder litt lenger enn tre minutters bannskap. Disse er de beste jeg har prøvd: https://www.foss-sport.no/sykkel/sykkeltilbeh%C3%B8r/specialized-emt-pro-lever-mtn-blk-gld-115321-p0000015336
Lær deg å skifte dekk uten dekkspaker.

Da skal jeg vurdere å invitere deg innom om jeg finner på å montere Schwalbe Super Moto X på mine WTB i35 felger igjen og skal ta dem av. Brukte nesten 2 timer!!!??!! bare på å få av det ene dekket. Dekket satt så fast inntil felgkanten at jeg ikke klarte få dekkspaken innimellom en gang. Vurderte å sage dekket av, men nesten ubrukte så hadde ikke lyst å ødelegge dem. Det neste dekket gikk kjapt, på under en time. Har aldri hatet så mye noensinne pga skarve dekk/felg kombo. Så ja, kjekt med dekkspaker iblant.
Å.

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: RazeFaze] #2556107 24/05/2019 06:07
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Sitat: RazeFaze

Medfølgende pedaler kan med fordel kastes, og kjøp noe som fungerer. Medfølgende pedaler er demo-ting, de er ikke verd å fikse på.

Ting du trenger, av basisverktøy:

* Et godt mulitverktøy med kjedekutter - dette kan ligge i sekken.
* Et utvalg ok-kvalitet unbraknøkler til å ha hjemme.
4mm og 5mm kan med fordel være av bedre kvalitet, de brukes mye.
6mm, 8mm, 10mm, litt avhengig av hva slags unbrako som er på akkurat din sykkel.

2, 2,5 og 3mm brukes en del steder.

Torx
T20 og T25 er vel de mest vanlige.

Demperpumpe
Dekkspaker
Ett par reserveslanger til å ha med på tur.
Lappesaker, veier ittno og kan få deg hjem hvis du punkterer flere ganger på en tur.

Pedal-monteringsnøkkel - 15mm(hvis pedalene dine ikke har unbrako, men det har de fleste)

Quicklink tang

Noen gamle t-skjorter for rengjøring og pussing.
Noe "fett" av grei kvalitet.

Sikkert mer å legge til her, men tror det meste av basisting er dekket.

Takk for suveren liste!

Siden pedaler ble nevnt, noen som har forslag til helt greie pedaler som ikke koster skjorta? Jeg har tenkt til å ha flate (ikke klikk) enn så lenge.

Ser også at det er noe som heter kassettavdrager. Kan det defineres som basisverktøy, og noe som er kjekt å ha? ICON_SMILE

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2556115 24/05/2019 06:47
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Race Face Chester er billige og gode flate pedaler.

Kassetavdrager er kjekt å ha, men du trenger det ikke før du har slitt ut kasseten, sannsynligvis neste år.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565290 16/07/2019 06:53
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei igjen,

Gjenåpner tråden siden jeg har et nytt spørsmål angående vedlikehold.

Det har begynt å komme noen ulyder når jeg trår, i form av knitrelyder og knekkelyder. Sykkelen var på førstegangsservice for noen dager siden, og jeg påpekte problemet. Dessverre ble lydene bare verre etter turen på verkstedet! Så nå ønsker jeg å fikse dette selv.

Har forstått at det kan være vanskelig å finne akkurat hvor lydene kommer fra. Men jeg bør vel kanskje begynne med kranken/kranklageret? Jeg er jo helt nybegynner så vet ikke helt hva jeg trenger av verktøy for å gjøre jobben.

Så hva slags verktøy trenger jeg for å skru løs kranken/kranklageret (hvis det må til?)? Det finnes jo så mye forskjellig der ute.

Dette er sykkelen:
Cannondale Trial 2

Hvis jeg har forstått det riktig er kranklageret "FSA Comet MegaEXO ".

Blir sprø av lydene, så håper på litt hjelp! ICON_SMILE

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565307 16/07/2019 08:10
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dupp
Hei igjen,

Gjenåpner tråden siden jeg har et nytt spørsmål angående vedlikehold.

Det har begynt å komme noen ulyder når jeg trår, i form av knitrelyder og knekkelyder. Sykkelen var på førstegangsservice for noen dager siden, og jeg påpekte problemet. Dessverre ble lydene bare verre etter turen på verkstedet! Så nå ønsker jeg å fikse dette selv.

Har forstått at det kan være vanskelig å finne akkurat hvor lydene kommer fra. Men jeg bør vel kanskje begynne med kranken/kranklageret? Jeg er jo helt nybegynner så vet ikke helt hva jeg trenger av verktøy for å gjøre jobben.

Så hva slags verktøy trenger jeg for å skru løs kranken/kranklageret (hvis det må til?)? Det finnes jo så mye forskjellig der ute.

Dette er sykkelen:
Cannondale Trial 2

Hvis jeg har forstått det riktig er kranklageret "FSA Comet MegaEXO ".

Blir sprø av lydene, så håper på litt hjelp! ICON_SMILE

Hei, først må du gjøre følgende:

1) Se på venstre krankarm og se om den er festet med en bolt med 8mm innventid sekskanthull
2) Se om lagrene er i flukt med rammen eller om det er en del som synlig stikker ut med spor rundt hele.

Dersom jeg har forstått søkene min rett, så er det relativt enkelt å demontere FSA krankset. da disse normal er self extracting. Du bruker dermed en 8mm unbrakonøkkel på venstre krankarm og skrur mot klokka. Ganske tregt å få av, men det løsner etterhvert.

Dersom kranklageret er av typen pressfit, så er det kjent at disse kan og vil knirke med tiden. Dersom du har denne typen, så kan det fikses ved å demontere, smøre og remontere, evt bytte lager helt. Knirket kommer fra overgangen mellom utsiden av lageret og hullet i rammen din er presset inn i. For å gjøre dette, så trenger du noe å forsiktig å dunke lagrene ut fra innsiden. For å montere nye, trenger du allerhelst et eveg verktøy for å presse inn nye, men noen bruker bare en stor gjengestang, solide skiver og mutter på hver side. Dersom du er helt fersk her, så anbefaler jeg deg å oppsøke et skikelig sykkelverksted som kan dette og som har rett utstyr for jobben.

Er lagrene derimot av den gjengede typen så er det enklere å demontere disse da du kan enkelt skry dem ut fra utsiden. Du trenger da en egen nøkkel som passer i sporene som ligger på utsiden av lageret.

'...once more, and more intensity!'
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565361 16/07/2019 12:53
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk for svar!

På venstre krankarm er det ikke 8mm unbrako/sekskant. Det er flere tagger/kanter (12?).

Hvis jeg har forstått det rett, stikker kranklageret litt på utsiden her, med spor rundt.

Har sett på kranklagerverktøy på Bikeshop.no, og ser ikke noe som passer de 12 kantene for å få av venstre krankarm. De som ligner har langt flere. Men usikker på om dette er typen jeg trenger.

For å få av lageret med de kantene, er det kanskje noe slikt som trengs?
verktøy

(Prøvde å legge ved noen bilder, men det fikk jeg ikke til... frown )

Redigert av Dupp; 16/07/2019 12:55.
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565364 16/07/2019 13:21
iacob Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Knirkelyder kan være noe herk å finne ut av. Jeg ville gått tilbake til verkstedet og bedt dem løse det for deg.

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565366 16/07/2019 13:23
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sjekk setepinnen før du begynner å skru på kranken. Jeg hadde akkurat de samme lydene du beskriver, og fikk sjekka på verksted. Viste seg å være setepinnen som var synderen. Ta opp, juster litt, og stram hardere enn tidligere. Håper dette stemmer for din del også, da det er lett og gratis å fikse.

Mener å ha lest om flere med samme symtpomer du beskriver hvor det viste seg å være setetpinneknirk.

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565372 16/07/2019 14:30
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dupp
Takk for svar!

På venstre krankarm er det ikke 8mm unbrako/sekskant. Det er flere tagger/kanter (12?).

Hvis jeg har forstått det rett, stikker kranklageret litt på utsiden her, med spor rundt.

Har sett på kranklagerverktøy på Bikeshop.no, og ser ikke noe som passer de 12 kantene for å få av venstre krankarm. De som ligner har langt flere. Men usikker på om dette er typen jeg trenger.

For å få av lageret med de kantene, er det kanskje noe slikt som trengs?
verktøy

(Prøvde å legge ved noen bilder, men det fikk jeg ikke til... frown )

Hei, ettersom kranklageret ditt høres ut til å være gjenget, så er det mindre sjangs for at det er den som skaper knirkelyder. Tipset om setepinne over er et godt et.

'...once more, and more intensity!'
Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565388 16/07/2019 17:40
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Og pedalene. Prøv å bytt pedaler for å se om det er de som knepper ICON_SMILE

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565395 16/07/2019 18:35
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Takk for mange gode svar!

Pedalene er vel den egentlige hovedmistenkte for min del. Fikk med noen gratis som allerede etter et par turer begynte å rulle dårlig. Så nye pedaler har jeg på handlelista! I tillegg kan jeg av og til kjenne vibrasjoner i føttene når det knirker (som kanskje utelukker setet?). Og sykkelen er jo kun to måneder gammel, så hadde kanskje vært merkelig om det var kranken? Selv om jeg har rullet en del i søla allerede. ICON_GRIN

Men spørsmålet angående verktøy for kranken gjelder egentlig fortsatt. Hvis jeg klarte å gjøre meg forstått (skulle gjerne klart å vise bildene). Prøver å bygge opp en beholdning av sykkelverktøy, slik at jeg kan bli litt hendig selv! ICON_WINK Er ikke verktøy for kranken noe alle må ha? ICON_SMILE

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565416 16/07/2019 20:59
D
Dupp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Jeg fikk ikke lagt inn mine egne bilder, men fant denne på nettet:

https://activesport.co/epages/80c85f8f-7...ASABEgIUlvD_BwE

Det ser ut til at dette er bolten som sitter i venstre krankarm i alle fall. Hvordan skrur jeg løs denne?

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Dupp] #2565966 21/07/2019 08:49
M
mrtnebb Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Hei, hvis den bolten er 12-takket, kan det hende du må ha egnet bit til den, søk opp:
"triple square bit xzn"
Bilmekanikere har gjerne slikt verktøy.

Har du søkt opp "FSA Comet MegaEXO removal"?

Riktig verktøy til kranksett/kranklager er absolutt verdt å ha ja, hvis du liker å skru selv:-) Da er det også kjekt å ha ett skyvelære...

Re: Vedlikehold for nybegynner med ny terrengsykkel [Re: Gubbe] #2566276 24/07/2019 11:50
X
X29 Offline
Medlem
Medlem
X
Sitat: Gubbe
Sjekk setepinnen før du begynner å skru på kranken. Jeg hadde akkurat de samme lydene du beskriver, og fikk sjekka på verksted. Viste seg å være setepinnen som var synderen. Ta opp, juster litt, og stram hardere enn tidligere. Håper dette stemmer for din del også, da det er lett og gratis å fikse.

Mener å ha lest om flere med samme symtpomer du beskriver hvor det viste seg å være setetpinneknirk.

Dette!
Har opplevdt dette på begge mine sykler.
Tar opp setepinnen og tørker av urenheter, og setter inn med litt monteringsfett/dry lube, så holder det ganske lenge.
Det finnes flere tråder om setepinneknirk her inne..!

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå