Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Archer Components D1X - "live"-blog

Re: Archer Components D1X - "live"-blog [Re: erlingba] #2557977 03/06/2019 07:18
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: erlingba
For å ikke spore helt av her, hadde det vært en idé med en servo i skifteren for å hjelpe med kabeltrekk? For de som har vondt i tommelen må jo det være en god idé. Da får man de fantastiske egenskapene fra en wire kombinert med hjelpen fra en servo. ICON_WINK
Det er jo et fint konsept, men tror ikke det er helt business casen man hadde håpet på -> tapsprosjekt.

Når det gjelder tommelvondten min, så ble det litt bedre med et par grader forskjell i vinkling på styret, selv om jeg fortsatt har noen bevegelser som er litt vonde.

Redigert av baronKanon; 03/06/2019 07:24.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Archer Components D1X - "live"-blog [Re: erlingba] #2557979 03/06/2019 07:35
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: erlingba

Forøvrig ikke overraskende at sykkelmagasiner omtaler alle nye produkter posistivt. De lever jo av det, og blir det mye negativ omtale vil jeg tro de ikke vil motta nye produkter for testing. Den eneste som har skrevet skikkelig negativt om noe er vel Paul Aston, og han ble ikke lenge i Pinkbike etter Enve-artikkelen.

Hvis sykkelmedia er utelukkende positivie til nye ting vil de til slutt også miste tillit og dermed brukere, og dertil få lavere inntekter, så det holder dessverre ikke vann. Bransjen har også bedre av at man får jordnære og realistiske tester. Paul Aston har vel heller ikke vært fast hos Pinkbike, men frilanser. Tror nok ikke den artikkelen var briste eller bære for dette forholder.

Ta en titt på MTBR, så kan man se at folk har fått god erfaring IRL også:
https://forums.mtbr.com/drivetrain-shift...ml#post14050576
Sitat: Suns_PSD
As far as the improvement in shifting performance, well if you've ever ran an E13 cassette and then moved to Eagle, your familiar with how much smoother the Eagle shifted and operated, it's about that difference from Eagle to AXS. Pretty noticeable.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Archer Components D1X - "live"-blog [Re: baronKanon] #2557984 03/06/2019 07:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon
Haha. Har heldigvis såpass impulskontrol at jeg ikke kjøper så dyre ting med en gang - men det er fordi lommeboka ikke tillater det... Ellers hadde jeg sittet med en Stamina med Intend Edge-gaffel og AXS Reverb...

Har såpass impulskontroll at jeg researcher grundig før jeg kjøper noe da ICON_WINK

Det eneste positive jeg ser med AXS gir er at det er enkelt å montere. Blir litt som Enve-felger i min bok, jævlig dyrt, jævlig kult å ha (i visse kretser), men ikke noe særlig bedre.
Nå har jeg ikke prøvd AXS enda, men min kombo med SLX gir/skifter og XX1 kassett er helt rått. Girer som en drøm, varer lenge og er billig (kassetten varer iaf dobbelt så langt som en XT).

Edit: Men morro med nye ting da!!

Redigert av aug11x; 03/06/2019 07:44.
Re: Archer Components D1X - "live"-blog [Re: baronKanon] #2558005 03/06/2019 09:46
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Det er rart at du føler det, Skorp. Ser på tester, og bl.a. Enduro-MTB og Bike Magazine skriver at de syntes AXS var raskere med mindre lagg enn vaiergir, og mye mer presist.

men skjønner at man mister litt kontakten.

Ja, det kan ha noe med at man trykker på en knapp og forventer giring med engang, det er spesielt når man girer til lettere gir. Tommelskifteren på mekanisk gir er jo mest taktil, og jeg bruker nok 1sek på å gire til lettere gir.
På AXS er det bare et enkelt tastetrykk, så sitter man å venter mens giret beveger seg og kjedet begynner å klatre. Det tar med andre ord like lang tid, bare at på et mekanisk gir er jeg "opptatt" med å trykke inn skifteren.

Du må se hvem som skriver også, jeg ønsker jeg hadde sterkere ben og lettere kropp for å kunne sykle singlespeed på sti.. Enduro-MTB og Bike Magazine er nok i andre enden og digger slikt tech.

Re: Archer Components D1X - "live"-blog [Re: Skorp] #2558007 03/06/2019 09:50
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Sitat: Skorp
Det er rart at du føler det, Skorp. Ser på tester, og bl.a. Enduro-MTB og Bike Magazine skriver at de syntes AXS var raskere med mindre lagg enn vaiergir, og mye mer presist.

men skjønner at man mister litt kontakten.

Ja, det kan ha noe med at man trykker på en knapp og forventer giring med engang, det er spesielt når man girer til lettere gir. Tommelskifteren på mekanisk gir er jo mest taktil, og jeg bruker nok 1sek på å gire til lettere gir.
På AXS er det bare et enkelt tastetrykk, så sitter man å venter mens giret beveger seg og kjedet begynner å klatre. Det tar med andre ord like lang tid, bare at på et mekanisk gir er jeg "opptatt" med å trykke inn skifteren.

Du må se hvem som skriver også, jeg ønsker jeg hadde sterkere ben og lettere kropp for å kunne sykle singlespeed på sti.. Enduro-MTB og Bike Magazine er nok i andre enden og digger slikt tech.

Hehe. Kanskje en slik forklaring også. Men hvis du ser på hvor raskt servoen i AXS beveger seg kontra Dx1, så skjønner du tegninga. Skal se om jeg får laget en video som viser hva jeg mener.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Archer Components D1X - "live"-blog [Re: baronKanon] #2565745 19/07/2019 11:13
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Da er det vel klart for en slags konklusjon for min del.

TL;DR: noen som vil kjøpe Archer D1X Trail med micro adjust remote?

Det gikk rett og slett for treigt! Ved rask sykling i teknisk terreng ble det aldri til at jeg kommer i riktig gir ved "taktskifte". Dette dreper flyten og jeg mister fart og rytme. Mistenker at dette er medvirkende årsak til dårligere enn ønskede tider i ritt. Er nå tilbake på mekanisk, og det er tilbake til godfølelsen.

Kan ikke anbefale til sykling i teknisk terreng etter klokka. Til roligere sykling er det fint, og ergonomien er finfin! Fin for tursykler, grussykler og sykler med håpløs vaierføring. Skulle satt den på longtailen hvis den ikke hadde vært brukt i saltslaps. Batteritiden er skikkelig god også!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support